Kommer ni ihåg de där teaser-bildern som Mercedes F1 spred i vintras med en cool livery på deras bil? Nu är de igång igen med teaser bilder på en vad som ser ut att vara en vit bil istället för deras vanliga silver, som ett en-race special design till Tysklands GP.
Fortsätt läsa ”Special livery för Mercedes till Tysklands GP, kanske?”Hamilton vinner ett kontroversiellt race i Kanada
Jag tror nog att de flesta av er redan vet hur loppet i söndags slutade och känner mycket väl till den kontrovers som uppstod i slutskedet av racet.
Därför kommer jag inte dra någon längre sammanfattning här. Däremot får ni inte missa Rogers analys och vår snack om just kontroversen med Vettels bestraffning i senaste FR Podden!
Pos | Förare | Tid/Bröt | Png |
---|---|---|---|
1 | 1:29:07.084 | 25 | |
2 | +3.658s | 18 | |
3 | +4.696s | 15 | |
4 | +51.043s | 13 | |
5 | +57.655s | 10 | |
6 | +1 lap | 8 | |
7 | +1 lap | 6 | |
8 | +1 lap | 4 | |
9 | +1 lap | 2 | |
10 | +1 lap | 1 | |
11 | +1 lap | 0 | |
12 | +1 lap | 0 | |
13 | +1 lap | 0 | |
14 | +1 lap | 0 | |
15 | +1 lap | 0 | |
16 | +2 laps | 0 | |
17 | +2 laps | 0 | |
18 | +3 laps | 0 | |
NC | DNF | 0 | |
NC | DNF | 0 |
Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada
Mercedes har total dominerat kvalen den här säsongen, så det är förståeligt att man tänkte att det blir mer av det samma denna helgen. Men Kanada bjuder på en lite annorlunda bana än de vi varit på hittills denna säsong. En som borde passa Ferraris snabba bil något bättre, och precis så verkade det vara under de inledande träningarn. Under kvalet sedan igår kväll så såg det återigen ut som att kanske blir det trots allt Mercedes som drar det längsta strået…
Fortsätt läsa ”Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada”Spaniens GP: Kvalresultat – Bottas dominerar
Tredje raka polepositionen för Valtteri Bottas, som har kommit in i ett grymt flow!
Det är inte mycket som kan stoppa finländaren just nu och kan han bara hålla igång det så kommer han att vara fortsatt farlig som titelutmanare för stallkamraten i Mercedes Lewis Hamilton.
Power Unit status inför Azerbajdzjans GP
Inför det fjärde loppet av Formel 1 säsongen 2019, och snart 1/5 av säsongen avklarad så kan det vara intressant att ta en snabbtitt på hur förarna ligger till med sina PU’s.
Som ni säkert vet har alla förarna tillgång till 3 så kallade motorbyten under säsongen, det gäller alltså alla delar av power uniten. Däremot skiljer sig antalet för de olika delarna eller enheterna. Man har tre stycken av själva förbränningsmotorn, turbon och MGU-H, men bara två stycken av MGU-K, energy store (batteri) och kontrollelektronik.
Att notera i listan nedan är att båda Ferrari förarna, samt Haas förarna har använt en extra CE-enhet redan. Detta sedan Ferrari utfärdade en uppgradering av den till sina kunder efter att man hittat ett fel, som bland annat ledde till Leclercs haveri i Bahrain.
Alfa Romeo valda att inte implementera den i Kina, men kommer troligen att göra det till helgens race, vilket kan komma att ge Antonio Giovinazzi säsongens första ”motorbestraffning”.
Även Toro Rossos Alexander Albon är i farozonen redan såhär tidigt på säsongen, med två stycken av samtliga enheter utplockade.
Förare | Bil | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE |
Hamilton | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Bottas | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vettel | Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Leclerc | Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Verstappen | Red Bull | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Gasly | Red Bull | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
Hulkenberg | Renault | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Grosjean | Haas | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Magnussen | Haas | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Sainz | McLaren | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Norris | McLaren | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
Perez | Racing Point | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Stroll | Racing Point | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Raikkonen | Alfa Romeo | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Kvyat | Toro Rosso | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Albon | Toro Rosso | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Russell | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Kubica | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Note: Drivers are limited to just three Internal Combustion Engines this season, and also three Turbochargers and MGU-Hs. However, in the case of Control Electrics, Energy Store and MGU-K they are limited to just 2.
Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes
Mercedes fortsätter att bevisa att man är det bästa stallet i Formel 1. Lewis Hamilton ledde Kinas GP från start till slut och man var etta-tvåa mer eller mindre hela loppet. Inte nog med det, så gjorde man även ett dubbel-depåstopp utan att Valtteri Bottas (andra bilen in) förlorade någon tid på banan. Mäktigt imponerande inledning på säsongen 2019 av Mercedes.
Fortsätt läsa ”Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes”Kinas GP – Super tätt mellan Mercedes om pole
Det blev en spännande och tajt historia om pole-position för Kinas GP 2019.
Men det var inte mellan Mercedes och Ferrari, som många kanske trott. Istället var det en intern kamp mellan Valtteri Bottas och Lewis Hamilton i Mercedes.
Det skiljde till slut bara 0.023sek mellan finländaren och regerande världsmästaren. Bottas som haft övertaget hela helgen annars, ser stark ut inför morgondagens race.
Längre ner i fältet var det otroligt tätt. Det handlade verkligen om hundra delar i många fall för att komma vidare till nästa omgång. Renault befäste lite sin status som ”best-of-the-rest”, men som vi nämnde i podden inför loppet så har de haft lite sämre race pace hittills (det och otur). Vi får väl se hur den gula bilen hanterar racet imorgon.
Haas duon, med några fler i Q3, gjorde bort sig helt och hann inte runt banan för sitt andra försök i Q3 och blev därmed utan tid. Lite snöpligt när de troligen kunde ha utmanat Renault framför, men sen igen kanske det inte spelar någon större roll och Haas har haft ganska bra pace hittills på söndagar.
McLaren var något av en besvikelse, 14 och 15:e startruta för dem. De fick helt enkelt inte till bilen och hade inte pace att matcha de framför. Samma gäller Kimi Räikkönen och Alfa Romeo, i sitt sista försök i Q2 tappade Kimi power på raksträckan – kanske var det det som gjorde att Kimi missade Q3 denna gång. Men det hade varit på håret för honom ändå, som i Bahrain, med det tajta mittfält dom vi har.
POS | # | FÖRARE | BIL | Q1 | Q2 | Q3 | VARV |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:32.658 | 1:31.728 | 1:31.547 | 16 |
2 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:33.115 | 1:31.637 | 1:31.570 | 16 |
3 | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:33.557 | 1:32.232 | 1:31.848 | 17 |
4 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:32.712 | 1:32.324 | 1:31.865 | 16 |
5 | 33 | Max Verstappen | Red Bull | 1:33.274 | 1:32.369 | 1:32.089 | 14 |
6 | 10 | Pierre Gasly | Red Bull | 1:33.863 | 1:32.948 | 1:32.930 | 14 |
7 | 3 | Daniel Ricciardo | Renault | 1:33.709 | 1:33.214 | 1:32.958 | 18 |
8 | 27 | Nico Hulkenberg | Renault | 1:33.644 | 1:32.968 | 1:32.962 | 15 |
9 | 20 | Kevin Magnussen | Haas | 1:34.036 | 1:33.150 | DNF | 16 |
10 | 8 | Romain Grosjean | Haas | 1:33.752 | 1:33.156 | DNF | 15 |
Utslagna efter Q2 | |||||||
11 | 26 | Daniil Kvyat | Scuderia Toro Rosso | 1:33.783 | 1:33.236 | 12 | |
12 | 11 | Sergio Perez | Racing Point | 1:34.026 | 1:33.299 | 12 | |
13 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing | 1:34.125 | 1:33.419 | 12 | |
14 | 55 | Carlos Sainz | Mclaren | 1:33.686 | 1:33.523 | 12 | |
15 | 4 | Lando Norris | Mclaren | 1:34.148 | 1:33.967 | 12 | |
Utslagna efter Q2 | |||||||
16 | 18 | Lance Stroll | Racing Point | 1:34.292 | 6 | ||
17 | 63 | George Russell | Williams Racing | 1:35.253 | 9 | ||
18 | 88 | Robert Kubica | Williams Racing | 1:35.281 | 9 | ||
NC | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing | DNF | 2 |
Mannen bakom det mystiska ”neeoow” ljudet under US GP
Ni minns kanske det mystiska ”Neeeooow” ljudet i TV-sändningen under första varvet av USA’s GP. Många teorier har kretsat kring var ljudet kom ifrån, om det var från någon i depån, en förare, annan sändning.
Nu har vi fått svaret. Twitter användaren Luis Baeza har publicerat en selfie-video där han gör ljuden i ett av mikrofonerna, som ska fånga upp effektljud runt banan, uppe i COTA-tower.
Ganska roligt ändå, vi får se om mikrofonerna får personliga vakter framöver 😉
Singapore GP förarpresskonferens
Torsdagens presskonferens inför Singapores GP med Lewis Hamilton (Mercedes), Brendon Hartley (Toro Rosso), Kevin Magnussen (Haas) och Kimi Räikkönen (Ferrari) .
Kimi besvarar frågor, typ, om varför han valde att gå till Sauber och vidare diskuteras helgens lopp, förarmästerskapet m.m
Kvalresultat och tankar inför Spaniens GP 2018
Det blev ett spännande kval till Spaniens GP igår, efter en ganska stökig inledning på helgen. Under fredagen var det många som klagade på asfalten, som är nylagd inför säsongen, däcken fungerade inte riktigt som någon hade förväntat sig och folk blåste av banan – bokstavligen.
Lördagen normaliserade ställningen ganska mycket, men däcken var fortfarande ett frågetecken för en del stall. Ferrari som hade laddat på med supersoft däck fick dem inte alls att fungera, ens i kvalet, utan det var soft däcket som fungerade bäst för en hel del av stallen och förarna. Detta leder till intressanta saker inför loppet, men vi återkommer till det och börjar med att se hur det gick i kvalet.
Det blev en tajt kamp om pole på Circuit de Cataluña under lördagen. Sebastian Vettel gjorde en riktig monster tid i Q2 under 1.16 och då såg Ferrari ut att vara det starkaste stallet trots allt. Men i Q3 misslyckades både Kimi och Vettel med sina första varv på supersofts. Däcket fungerade tydligt inte så bra som de hade hoppats, eller så ville man inte bränna sitt sista nya set för racet och man valde att göra sina sista försök på softs istället. Det gick bättre för de röda men de lyckades inte rå på Mercedes paret som tog sin första dubbel för säsongen. Hamilton klarade knappt av att slå Valtteri Bottas som varit extremt snabb under inledningar på den här säsongen.
Även Daniel Ricciardo bytte till softs för sitt sista försök, troligen även han för att spara ett nytt set supersofts till racet. Likaså Fernando Alonso, som förövrigt var i Q3 för första gången denna säsong. Alonso å sin sida har inget nytt set kvar av supersofts för dagens race.
Tittar vi neråt i tabellen så var det (ännu) en riktigt usel dag för Marcus Ericsson som blev slagen med nästan en sekund av stallkamraten och rookien Charles Leclerc. Efter helgen i Bahrain där det gick så bra har allt verkligen rasat för svensken. Han måste hitta formen igen snabbt för att inte riskera att Leclerc, som är i högform just nu, drar ifrån.
Här kommer hela resultatlistan från kvalet, vi fortsätter nedan med lite mer funderingar kring däcken inför Spaniens GP.
Pos | Förare | Q1 | Q2 | Q3 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1:17.633 | 1:17.166 | 1:16.173 | ||||
2 | 1:17.674 | 1:17.111 | 1:16.213 | ||||
3 | 1:17.031 | 1:16.802 | 1:16.305 | ||||
4 | 1:17.483 | 1:17.071 | 1:16.612 | ||||
5 | 1:17.411 | 1:17.266 | 1:16.816 | ||||
6 | 1:17.623 | 1:17.638 | 1:16.818 | ||||
7 | 1:18.169 | 1:17.618 | 1:17.676 | ||||
8 | 1:18.276 | 1:18.100 | 1:17.721 | ||||
9 | 1:18.480 | 1:17.803 | 1:17.790 | ||||
10 | 1:18.305 | 1:17.699 | 1:17.835 | ||||
Utslagna efter Q2 | |||||||
11 | 1:18.885 | 1:18.323 | |||||
12 | 1:18.550 | 1:18.463 | |||||
13 | 1:18.813 | 1:18.696 | |||||
14 | 1:18.661 | 1:18.910 | |||||
15 | 1:18.740 | 1:19.098 | |||||
Utslagna efter Q1 | |||||||
16 | 1:18.923 | ||||||
17 | 1:19.493 | ||||||
18 | 1:19.695 | ||||||
19 | 1:20.225 |
Ja det här med däcken, det har varit intressant hela helgen. Från fredagen såg det ut som att soft däcken kanske skulle vara det snabbaste däcket, trots att supersofts borde vara ca 0.4 sekunder snabbare. Det var också många som hade packat på sig extra många set supersofts, vilket ger oss lite intressanta strategi möjligheter till loppet.
Om vi tittar på bilden nedan med de däck som varje förare har kvar, ser vi t.ex att Ferrari, Haas, Mclaren eller Daniel Ricciardo inte har några som helst nya set av softs kvar. Just det däck som fungerat bäst för många. Det vi kan anta är att de använda seten bara använts enstaka varv i kvalet, men de har ändå haft stor kval-belastning på sig. Haas paret tillsammans med Alonso ligger sämst till eftersom ingen av dem har några nya supersofts kvar heller.
Mercedes paret saknar nya supersofts också, men båda startar på softs och har ett extra set nya att tillgå. Det är 66 varv som ska köras, supersoft däcken höll ca 20-talet varv under träningen, så man kan tänka sig att det blir soft-soft-supersoft under loppet – åtminstone för dem som har softs kvar d.v.s. Det mest intressanta blir ju att se om någon vågar sig på en en-stoppare med mediums efter första stinten. Sainz exempelvis har två set nya mediums, bara ett set använt soft och tre set använda supersofts, det är inte mycket att spela med där.
Nåja, skönt när banan kan ställa till det lite för stallen och deras däckval. Det känns onekligen som att det kan bli spännande i eftermiddag strategi mässigt.
Hoppas ni är med oss under loppet och diskuterar på vår Facebook sida eller i kommentarerna här nedan, vi hörs klockan 15.00!