Hamilton vinner ett kontroversiellt race i Kanada

Jag tror nog att de flesta av er redan vet hur loppet i söndags slutade och känner mycket väl till den kontrovers som uppstod i slutskedet av racet.

Därför kommer jag inte dra någon längre sammanfattning här. Däremot får ni inte missa Rogers analys och vår snack om just kontroversen med Vettels bestraffning i senaste FR Podden!

Resultat från Kanadas Grand Prix 2019

Pos # Förare Stall Varv Tid/Bröt Png
1 44 Lewis Hamilton HAM Mercedes 70 1:29:07.084 25
2 5 Sebastian Vettel VET Ferrari 70 +3.658s 18
3 16 Charles Leclerc LEC Ferrari 70 +4.696s 15
4 77 Valtteri Bottas BOT Mercedes 70 +51.043s 13
5 33 Max Verstappen VER Red Bull Racing Honda 70 +57.655s 10
6 3 Daniel Ricciardo RIC Renault 69 +1 lap 8
7 27 Nico Hulkenberg HUL Renault 69 +1 lap 6
8 10 Pierre Gasly GAS Red Bull Racing Honda 69 +1 lap 4
9 18 Lance Stroll STR Racing Point BWT Mercedes 69 +1 lap 2
10 26 Daniil Kvyat KVY Scuderia Toro Rosso Honda 69 +1 lap 1
11 55 Carlos Sainz SAI McLaren Renault 69 +1 lap 0
12 11 Sergio Perez PER Racing Point BWT Mercedes 69 +1 lap 0
13 99 Antonio Giovinazzi GIO Alfa Romeo Racing Ferrari 69 +1 lap 0
14 8 Romain Grosjean GRO Haas Ferrari 69 +1 lap 0
15 7 Kimi Räikkönen RAI Alfa Romeo Racing Ferrari 69 +1 lap 0
16 63 George Russell RUS Williams Mercedes 68 +2 laps 0
17 20 Kevin Magnussen MAG Haas Ferrari 68 +2 laps 0
18 88 Robert Kubica KUB Williams Mercedes 67 +3 laps 0
NC 23 Alexander Albon ALB Scuderia Toro Rosso Honda 59 DNF 0
NC 4 Lando Norris NOR McLaren Renault 8 DNF 0

Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada

Mercedes har total dominerat kvalen den här säsongen, så det är förståeligt att man tänkte att det blir mer av det samma denna helgen. Men Kanada bjuder på en lite annorlunda bana än de vi varit på hittills denna säsong. En som borde passa Ferraris snabba bil något bättre, och precis så verkade det vara under de inledande träningarn. Under kvalet sedan igår kväll så såg det återigen ut som att kanske blir det trots allt Mercedes som drar det längsta strået…

Fortsätt läsa ”Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada”

Power Unit status inför Azerbajdzjans GP

Inför det fjärde loppet av Formel 1 säsongen 2019, och snart 1/5 av säsongen avklarad så kan det vara intressant att ta en snabbtitt på hur förarna ligger till med sina PU’s.

Som ni säkert vet har alla förarna tillgång till 3 så kallade motorbyten under säsongen, det gäller alltså alla delar av power uniten. Däremot skiljer sig antalet för de olika delarna eller enheterna. Man har tre stycken av själva förbränningsmotorn, turbon och MGU-H, men bara två stycken av MGU-K, energy store (batteri) och kontrollelektronik.

Att notera i listan nedan är att båda Ferrari förarna, samt Haas förarna har använt en extra CE-enhet redan. Detta sedan Ferrari utfärdade en uppgradering av den till sina kunder efter att man hittat ett fel, som bland annat ledde till Leclercs haveri i Bahrain.
Alfa Romeo valda att inte implementera den i Kina, men kommer troligen att göra det till helgens race, vilket kan komma att ge Antonio Giovinazzi säsongens första ”motorbestraffning”.

Även Toro Rossos Alexander Albon är i farozonen redan såhär tidigt på säsongen, med två stycken av samtliga enheter utplockade.

FörareBilICETCMGU-HMGU-KESCE
HamiltonMercedes111111
BottasMercedes111111
VettelFerrari111112
LeclercFerrari111112
VerstappenRed Bull111111
GaslyRed Bull111111
RicciardoRenault111211
HulkenbergRenault222211
GrosjeanHaas111112
MagnussenHaas111112
SainzMcLaren222211
NorrisMcLaren111211
PerezRacing Point111111
StrollRacing Point111111
RaikkonenAlfa Romeo111111
GiovinazziAlfa Romeo111112
KvyatToro Rosso222211
AlbonToro Rosso222222
RussellWilliams111111
KubicaWilliams111111

Note: Drivers are limited to just three Internal Combustion Engines this season, and also three Turbochargers and MGU-Hs. However, in the case of Control Electrics, Energy Store and MGU-K they are limited to just 2.

Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes

Hamilton vinner Kinas GP 2019

Mercedes fortsätter att bevisa att man är det bästa stallet i Formel 1. Lewis Hamilton ledde Kinas GP från start till slut och man var etta-tvåa mer eller mindre hela loppet. Inte nog med det, så gjorde man även ett dubbel-depåstopp utan att Valtteri Bottas (andra bilen in) förlorade någon tid på banan. Mäktigt imponerande inledning på säsongen 2019 av Mercedes.

Fortsätt läsa ”Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes”

Kinas GP – Super tätt mellan Mercedes om pole

Det blev en spännande och tajt historia om pole-position för Kinas GP 2019.
Men det var inte mellan Mercedes och Ferrari, som många kanske trott. Istället var det en intern kamp mellan Valtteri Bottas och Lewis Hamilton i Mercedes.

Det skiljde till slut bara 0.023sek mellan finländaren och regerande världsmästaren. Bottas som haft övertaget hela helgen annars, ser stark ut inför morgondagens race.

Längre ner i fältet var det otroligt tätt. Det handlade verkligen om hundra delar i många fall för att komma vidare till nästa omgång. Renault befäste lite sin status som ”best-of-the-rest”, men som vi nämnde i podden inför loppet så har de haft lite sämre race pace hittills (det och otur). Vi får väl se hur den gula bilen hanterar racet imorgon.

Haas duon, med några fler i Q3, gjorde bort sig helt och hann inte runt banan för sitt andra försök i Q3 och blev därmed utan tid. Lite snöpligt när de troligen kunde ha utmanat Renault framför, men sen igen kanske det inte spelar någon större roll och Haas har haft ganska bra pace hittills på söndagar.

McLaren var något av en besvikelse, 14 och 15:e startruta för dem. De fick helt enkelt inte till bilen och hade inte pace att matcha de framför. Samma gäller Kimi Räikkönen och Alfa Romeo, i sitt sista försök i Q2 tappade Kimi power på raksträckan – kanske var det det som gjorde att Kimi missade Q3 denna gång. Men det hade varit på håret för honom ändå, som i Bahrain, med det tajta mittfält dom vi har.

POS # FÖRARE BIL Q1 Q2 Q3 VARV
1 77 Valtteri Bottas Mercedes 1:32.658 1:31.728 1:31.547 16
2 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:33.115 1:31.637 1:31.570 16
3 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:33.557 1:32.232 1:31.848 17
4 16 Charles Leclerc Ferrari 1:32.712 1:32.324 1:31.865 16
5 33 Max Verstappen Red Bull 1:33.274 1:32.369 1:32.089 14
6 10 Pierre Gasly Red Bull 1:33.863 1:32.948 1:32.930 14
7 3 Daniel Ricciardo Renault 1:33.709 1:33.214 1:32.958 18
8 27 Nico Hulkenberg Renault 1:33.644 1:32.968 1:32.962 15
9 20 Kevin Magnussen Haas 1:34.036 1:33.150 DNF 16
10 8 Romain Grosjean Haas 1:33.752 1:33.156 DNF 15
Utslagna efter Q2
11 26 Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso 1:33.783 1:33.236 12
12 11 Sergio Perez Racing Point 1:34.026 1:33.299 12
13 7 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing 1:34.125 1:33.419 12
14 55 Carlos Sainz Mclaren 1:33.686 1:33.523 12
15 4 Lando Norris Mclaren 1:34.148 1:33.967 12
Utslagna efter Q2
16 18 Lance Stroll Racing Point 1:34.292 6
17 63 George Russell Williams Racing 1:35.253 9
18 88 Robert Kubica Williams Racing 1:35.281 9
NC 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing DNF 2

Mannen bakom det mystiska ”neeoow” ljudet under US GP

Ni minns kanske det mystiska ”Neeeooow” ljudet i TV-sändningen under första varvet av USA’s GP. Många teorier har kretsat kring var ljudet kom ifrån, om det var från någon i depån, en förare, annan sändning.

Nu har vi fått svaret. Twitter användaren Luis Baeza har publicerat en selfie-video där han gör ljuden i ett av mikrofonerna, som ska fånga upp effektljud runt banan, uppe i COTA-tower.

Ganska roligt ändå, vi får se om mikrofonerna får personliga vakter framöver 😉

Singapore GP förarpresskonferens

Torsdagens presskonferens inför Singapores GP med Lewis Hamilton (Mercedes), Brendon Hartley (Toro Rosso), Kevin Magnussen (Haas) och Kimi Räikkönen (Ferrari) .
Kimi besvarar frågor, typ, om varför han valde att gå till Sauber och vidare diskuteras helgens lopp, förarmästerskapet m.m

Kvalresultat och tankar inför Spaniens GP 2018

Kvaltrio Spaniens GP 2018

Det blev ett spännande kval till Spaniens GP igår, efter en ganska stökig inledning på helgen. Under fredagen var det många som klagade på asfalten, som är nylagd inför säsongen, däcken fungerade inte riktigt som någon hade förväntat sig och folk blåste av banan – bokstavligen.

Lördagen normaliserade ställningen ganska mycket, men däcken var fortfarande ett frågetecken för en del stall. Ferrari som hade laddat på med supersoft däck fick dem inte alls att fungera, ens i kvalet, utan det var soft däcket som fungerade bäst för en hel del av stallen och förarna. Detta leder till intressanta saker inför loppet, men vi återkommer till det och börjar med att se hur det gick i kvalet.

Det blev en tajt kamp om pole på Circuit de Cataluña under lördagen. Sebastian Vettel gjorde en riktig monster tid i Q2 under 1.16 och då såg Ferrari ut att vara det starkaste stallet trots allt. Men i Q3 misslyckades både Kimi och Vettel med sina första varv på supersofts. Däcket fungerade tydligt inte så bra som de hade hoppats, eller så ville man inte bränna sitt sista nya set för racet och man valde att göra sina sista försök på softs istället. Det gick bättre för de röda men de lyckades inte rå på Mercedes paret som tog sin första dubbel för säsongen. Hamilton klarade knappt av att slå Valtteri Bottas som varit extremt snabb under inledningar på den här säsongen.

Även Daniel Ricciardo bytte till softs för sitt sista försök, troligen även han för att spara ett nytt set supersofts till racet. Likaså Fernando Alonso, som förövrigt var i Q3 för första gången denna säsong. Alonso å sin sida har inget nytt set kvar av supersofts för dagens race.
Tittar vi neråt i tabellen så var det (ännu) en riktigt usel dag för Marcus Ericsson som blev slagen med nästan en sekund av stallkamraten och rookien Charles Leclerc. Efter helgen i Bahrain där det gick så bra har allt verkligen rasat för svensken. Han måste hitta formen igen snabbt för att inte riskera att Leclerc, som är i högform just nu, drar ifrån.

Här kommer hela resultatlistan från kvalet, vi fortsätter nedan med lite mer funderingar kring däcken inför Spaniens GP.

Kvalresultat Spaniens Grand Prix 2018
Pos Nr Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv
1 44 Lewis HamiltonHAM Mercedes AMG F1 1:17.633 1:17.166 1:16.173 17
2 77 Valtteri BottasBOT Mercedes AMG F1 1:17.674 1:17.111 1:16.213 14
3 5 Sebastian VettelVET Ferrari 1:17.031 1:16.802 1:16.305 16
4 7 Kimi RäikkönenRAI Ferrari 1:17.483 1:17.071 1:16.612 15
5 33 Max VerstappenVER Red Bull Racing 1:17.411 1:17.266 1:16.816 15
6 3 Daniel RicciardoRIC Red Bull Racing 1:17.623 1:17.638 1:16.818 19
7 20 Kevin MagnussenMAG Haas F1 Team 1:18.169 1:17.618 1:17.676 27
8 14 Fernando AlonsoALO McLaren Renault 1:18.276 1:18.100 1:17.721 21
9 55 Carlos SainzSAI Renault Sport F1 1:18.480 1:17.803 1:17.790 19
10 8 Romain GrosjeanGRO Haas F1 Team 1:18.305 1:17.699 1:17.835 26
Utslagna efter Q2
11 2 Stoffel VandoorneVAN McLaren Renault 1:18.885 1:18.323 18
12 10 Pierre GaslyGAS Scuderia Toro Rosso 1:18.550 1:18.463 16
13 31 Esteban OconOCO Force India 1:18.813 1:18.696 18
14 16 Charles LeclercLEC Alfa Romeo Sauber 1:18.661 1:18.910 15
15 11 Sergio PerezPER Force India 1:18.740 1:19.098 18
Utslagna efter Q1
16 27 Nico HulkenbergHUL Renault Sport F1 1:18.923 6
17 9 Marcus EricssonERI Alfa Romeo Sauber 1:19.493 9
18 35 Sergey SirotkinSIR Williams Martini Racing 1:19.695 10
19 18 Lance StrollSTR Williams Martini Racing 1:20.225 9

Ja det här med däcken, det har varit intressant hela helgen. Från fredagen såg det ut som att soft däcken kanske skulle vara det snabbaste däcket, trots att supersofts borde vara ca 0.4 sekunder snabbare. Det var också många som hade packat på sig extra många set supersofts, vilket ger oss lite intressanta strategi möjligheter till loppet.
Om vi tittar på bilden nedan med de däck som varje förare har kvar, ser vi t.ex att Ferrari, Haas, Mclaren eller Daniel Ricciardo inte har några som helst nya set av softs kvar. Just det däck som fungerat bäst för många. Det vi kan anta är att de använda seten bara använts enstaka varv i kvalet, men de har ändå haft stor kval-belastning på sig. Haas paret tillsammans med Alonso ligger sämst till eftersom ingen av dem har några nya supersofts kvar heller.

Förarnas race set däck till Spaniens GP

Mercedes paret saknar nya supersofts också, men båda startar på softs och har ett extra set nya att tillgå. Det är 66 varv som ska köras, supersoft däcken höll ca 20-talet varv under träningen, så man kan tänka sig att det blir soft-soft-supersoft under loppet – åtminstone för dem som har softs kvar d.v.s. Det mest intressanta blir ju att se om någon vågar sig på en en-stoppare med mediums efter första stinten. Sainz exempelvis har två set nya mediums, bara ett set använt soft och tre set använda supersofts, det är inte mycket att spela med där.

Nåja, skönt när banan kan ställa till det lite för stallen och deras däckval. Det känns onekligen som att det kan bli spännande i eftermiddag strategi mässigt.
Hoppas ni är med oss under loppet och diskuterar på vår Facebook sida eller i kommentarerna här nedan, vi hörs klockan 15.00!