Torsdagens presskonferens inför Singapores GP med Lewis Hamilton (Mercedes), Brendon Hartley (Toro Rosso), Kevin Magnussen (Haas) och Kimi Räikkönen (Ferrari) .
Kimi besvarar frågor, typ, om varför han valde att gå till Sauber och vidare diskuteras helgens lopp, förarmästerskapet m.m
Startgridden för Singapores GP 2017
Dags för årets 14:e race helg – Singapores Grand Prix.
Gårdagens kval bjöd på en del spänning och överraskningar. Noterbart att båda Force India förarna missade Q3, medan båda McLaren och Renault bilarna tog sig vidare till sista kvalomgången.
Mercedes var ingenstans med sin bil, Hamilton och Bottas ställer upp på tredje raden bakom båda Ferrari bilarna och Red Bull paret, som sett starka ut hela helgen. Verstappen mot Vettel mot Ricciardo ner mot första kurvan. å första varvet, kommer bli riktigt spännande att följa. Vi får hoppas att Max bil håller lite längre än 10 varv denna gången.
Så här ser startgridden ut för Singapore GP 2017.
Vettel (1:39.491) |
Vertsappen (1:39.814) |
Ricciardo (1:39.840) |
Räikkönen (1:40.069) |
Hamilton (1:40.126) |
Bottas (1:40.810) |
Hulkenberg (1:41.013) |
Alonso (1:41..179) |
Vandoorne (1:41.398) |
Sainz (1:42.056) |
Palmer (1:42.107) |
Perez (1:42.246) |
Kvyat (1:42.338) |
Ocon (1:42.760) |
Grosjean (1:43.883) |
Magnussen (1:43.756) |
Massa (1:44.014) |
Stroll (1:44.728) |
Wehrlein (1:45.059) |
Ericsson* (1:45.570) |
* Ericsson har 5-platsers nerflyttning för byte av växellåda |
RedBull, McLaren, Renault i fredagens presskonferens
Vanligtvis är det förare som gästar den officiella presskonferensen. Men under fredagen är det normalt istället stallchefer, motorleverantörer eller annan personal som är närvarande. Inför Singapores GP blev det ändringar i schemat för denna presskonferens efter de besked som kom från McLaren, Honda, Toro Rosso och Renault.
Vill ni se första delen med representanter från Honda, samt Toro Rossos stallchef Franz Tost så finns den att se på youtube också. Varken Tost eller Motiyama och Yamamoto från Honda avslöjade mycket mer än det som blev kommunicerat tidigare under dagen. Det vill säga att Honda och McLaren avslutar samarbetet efter denna säsong och att Honda ska leverera motorer till Toro Rosso från och med 2018.
Den mer intressanta, och mer avslöjande, presskonferensen var den andra med Christian Horner (Red Bull), Zak Brown (McLaren) och Cyril Abiteboul (Renault). Dels var det kul att höra allas åsikter om bytet av motorleverantör för McLaren och hela affären som även inkluderade Carlos Sainz flytt från STR till Renault på lån från Red Bull.
Såklart försökte journalisterna även pressa Horner och Abiteboul på svar om det rykte som gått senaste dagarna om att Renault sagt till Red Bull att se sig om en ny motorleverantör från och med 2019. Även om de försökte undvika frågan, med att först och främst är det 2018 som gäller, så syntes det i framförallt Cyrils ansiktsuttryck att fallet troligen var så.
Men döm själva och kommentera gärna nedan eller på vår Facebook sida!
Startgridden för Singapores GP
Överraskande resultat och väldigt jämt under gårdagens kval till Singapores Grand Prix 2015. Det här är startgridden för dagens race.
Rad 1 | Sebastian Vettel Ferrari |
Daniel Ricciardo Red Bull |
Rad 2 | Kimi Räikkönen Ferrari |
Daniil Kvyat Red Bull |
Rad 3 | Lewis Hamilton Mercedes |
Nico Rosberg Mercedes |
Rad 4 | Valtteri Bottas Williams |
Max Verstappen Toro Rosso |
Rad 5 | Felipe Massa Williams |
Romain Grosjean Lotus |
Rad 6 | Nico Hulkenberg Force India |
Fernando Alonso McLaren |
Rad 7 | Sergio Perez Force India |
Carlos Sainz Toro Rosso |
Rad 8 | Jenson Button McLaren |
Felipe Nasr Sauber |
Rad 9 | Marcus Ericsson Sauber |
Pastor Maldonado Lotus |
Rad 10 | Will Stevens Manor |
Alexander Rossi Manor |
Dubbelt Ferrari och Red Bull i topp inför Singapore GP kval
Efter gårdagens andra fria-träning fick vi lite hopp om att dagens kval till Singapores GP, och morgondagens race, kan bli ett riktigt spännande äventyr. Det var ändå lite försiktigt eftersom vi vet hur fria-träningar kan vara.
Men efter morgonens FP3 så verkar det än mer säkert att dagens kval kommer att bli riktigt bra.
Dubbelt Ferrari längst upp i topp följt av dubbelt Red Bull, runt en halv sekund före bästa Mercedes föraren Lewis Hamilton.
Vettel var 0.455sek snabbare än sin stallkamrat Räikkönen, som i sin tur hade Red Bull paret hack i häl.
I ”mitten packet” var det dessto tätare. Från Hamilton på femte plats till Grosjean på 17:e skiljde det bara 1.3 sekunder. Det kan bli en riktig kamp om att ta sig till Q2 och Q3 om en timme på Singapores gator. Tills dess, här har ni resultat från FP3 och glöm inte att vara med i FR-Tipset för lite extra spänning under F1-helgen!
Pos. | # | Förare | Stall | Varvtid | Gap | Varv |
1 | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:45.682 | 12 | |
2 | 7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:46.132 | +0.450 | 12 |
3 | 26 | Daniil Kvyat | Red Bull Racing | 1:46.167 | +0.485 | 19 |
4 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 1:46.359 | +0.677 | 14 |
5 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:46.802 | +1.120 | 15 |
6 | 6 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:47.223 | +1.541 | 16 |
7 | 14 | Fernando Alonso | McLaren | 1:47.237 | +1.555 | 14 |
8 | 55 | Carlos Sainz | Toro Rosso | 1:47.301 | +1.619 | 18 |
9 | 33 | Max Verstappen | Toro Rosso | 1:47.464 | +1.782 | 17 |
10 | 9 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:47.568 | +1.886 | 20 |
11 | 77 | Valtteri Bottas | Williams | 1:47.587 | +1.905 | 20 |
12 | 27 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:47.640 | +1.958 | 16 |
13 | 22 | Jenson Button | McLaren | 1:47.715 | +2.033 | 14 |
14 | 19 | Felipe Massa | Williams | 1:47.733 | +2.051 | 21 |
15 | 13 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:47.817 | +2.135 | 16 |
16 | 11 | Sergio Perez | Force India | 1:48.002 | +2.320 | 15 |
17 | 8 | Romain Grosjean | Lotus | 1:48.116 | +2.434 | 15 |
18 | 12 | Felipe Nasr | Sauber | 1:48.932 | +3.250 | 20 |
19 | 53 | Alexander Rossi | Marussia | 1:52.588 | +6.906 | 26 |
20 | 28 | Will Stevens | Marussia | 1:55.293 | +9.611 | 22 |
Resultat från Singapores GP – Hamilton tar täten i VM
Pos. | # | Förare | Stall | Varv | Tid | Start | Png |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J-E Vergne fick 5sekunders straff för att ha lämnat kört utanför banan och tjänat fördel | |||||||
1 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 60 | 2:00:04.795 | 1 | 25 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 60 | +13.5 sek | 4 | 18 |
3 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 60 | +14.2 sek | 3 | 15 |
4 | 14 | Fernando Alonso | Ferrari | 60 | +15.3 sek | 5 | 12 |
5 | 19 | Felipe Massa | Williams | 60 | +42.1 sek | 6 | 10 |
6 | 25 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 60 | +56.8 sek | 12 | 8 |
7 | 11 | Sergio Perez | Force India | 60 | +59.0 sek | 15 | 6 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 60 | +60.6 sek | 7 | 4 |
9 | 27 | Nico Hulkenberg | Force India | 60 | +61.6 sek | 13 | 2 |
10 | 20 | Kevin Magnussen | McLaren | 60 | +62.2 sek | 9 | 1 |
11 | 77 | Valtteri Bottas | Williams | 60 | +65.0 sek | 8 | |
12 | 13 | Pastor Maldonado | Lotus | 60 | +66.9 sek | 18 | |
13 | 8 | Romain Grosjean | Lotus | 60 | +68.0 sek | 16 | |
14 | 26 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 60 | +72.0 sek | 10 | |
15 | 9 | Marcus Ericsson | Caterham | 60 | +94.1 sek | 22 | |
16 | 17 | Jules Bianchi | Marussia | 60 | +94.5 sek | 19 | |
17 | 4 | Max Chilton | Marussia | 59 | +1 Varv | 21 | |
Bröt | 22 | Jenson Button | McLaren | 52 | Kraftenhet | 11 | |
Bröt | 99 | Adrian Sutil | Sauber | 40 | Vattenläck | 17 | |
Bröt | 21 | Esteban Gutierrez | Sauber | 17 | Elektronik | 14 | |
Bröt | 6 | Nico Rosberg | Mercedes | 13 | Kablage | 2 | |
DNS | 10 | Kamui Kobayashi | Caterham | 0 | Kraftenhet | 20 |
Kval Singapore GP – 007 Hamilton, Lewis Hamilton
Vilken underbar avslutning på kvalet till Singapores Grand Prix!
Såhär tätt har det inte varit sedan förra säsongen och knappt då ens. Det skiljde till slut 0.007sek mellan pole-position och andra plats, vilka till slut gick till Mercedes paret. Hamilton tog sin sjätte pole för säsongen och tredje i Singapore.
Ferrari förarna som varit starka under hela helgen fick blandad resultat, Alonso lyckades med femte snabbaste tid medan Kimi Räikkönen fick problem under sitt andra försök i Q3 och tvingades tillbaka till depån.
Det skiljde hundradelar för att ta sig till Q3, där Daniil Kvyat drog det längsta strået mellan honom själv, stallkamraten J-E Vergne och McLarens Jenson Button.
Romain Grosjean drabbades av motorproblem under Q2 och svor över detta i radion på sitt invarv när session var slut. “Bloody engine. Bloody engine!”, Grosjean – Lotus F1 Team.
Stallet gjorde sig lustiga över meddelandet och de nya reglerna för radiotrafik efter kvalet på twitter.
’Bloody engine’ was our code for ’that lap was less than optimal.’ Sorry for using a code @charlie_whiting.
— Lotus F1 Team (@Lotus_F1Team) September 20, 2014
Marcus Ericsson hade ännu en dålig dag på kontoret. Han var inte bara sist i fältet, men dessutom nästan 2 sekunder långsammare än Kamui Kobayashi i systerbilen. Hoppas Mackan får en bättre dag under söndagen.
Pos. | # | Förare | Stall | Q1 | Q2 | Q3 | Varv |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:46.921 | 1:46.287 | 1:45.681 | 17 |
2 | 6 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:47.244 | 1:45.825 | 1:45.688 | 19 |
3 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 1:47.488 | 1:46.493 | 1:45.854 | 12 |
4 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:47.476 | 1:46.586 | 1:45.902 | 15 |
5 | 14 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:46.889 | 1:46.328 | 1:45.907 | 16 |
6 | 19 | Felipe Massa | Williams | 1:47.615 | 1:46.472 | 1:46.000 | 20 |
7 | 7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:46.685 | 1:46.359 | 1:46.170 | 14 |
8 | 77 | Valtteri Bottas | Williams | 1:47.196 | 1:46.622 | 1:46.187 | 18 |
9 | 20 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:47.976 | 1:46.700 | 1:46.250 | 18 |
10 | 26 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:47.656 | 1:46.926 | 1:47.362 | 21 |
Utkvalade efter Q2 | |||||||
11 | 22 | Jenson Button | McLaren | 1:47.161 | 1:46.943 | 12 | |
12 | 25 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:47.407 | 1:46.989 | 14 | |
13 | 27 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:47.370 | 1:47.308 | 13 | |
14 | 21 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:47.970 | 1:47.333 | 9 | |
15 | 11 | Sergio Perez | Force India | 1:48.143 | 1:47.575 | 13 | |
16 | 8 | Romain Grosjean | Lotus | 1:47.862 | 1:47.812 | 14 | |
Utkvalade efter Q1 | |||||||
17 | 99 | Adrian Sutil | Sauber | 1:48.324 | 6 | ||
18 | 13 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:49.063 | 8 | ||
19 | 17 | Jules Bianchi | Marussia | 1:49.440 | 7 | ||
20 | 10 | Kamui Kobayashi | Caterham | 1:50.405 | 8 | ||
21 | 4 | Max Chilton | Marussia | 1:50.473 | 7 | ||
22 | 9 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:52.287 | 5 |
Sammansatta tider från Singapore GP friaträningar
Träningarna i Singapore är över och det slående från de tre fria-träningarna är att Mercedes inte verkar vara lika dominerande som tidigare under säsongen. Ferrari och främst Fernando Alonso verkar verkligen vara på hugget, trots att stallet nyligen skiftat fokus mot nästa säsong. Kanske är det det som fått stallet att tända till och bilen att fungera bra?
Nedan har ni sammansatta tider från alla tre träningspassen, för lite bakgrunds info har ni här också förra årets bästa tider från alla tre sessioner.
FP1: 1:47.055 (Lewis Hamilton)
FP2: 1:44.249 (Sebastian Vettel)
FP3: 1:44.173 (Sebastian Vettel)
Pole: 1:42.841 (Sebastian Vettel)
Pos. | Nr | Förare | Stall | FP1 | FP2 | FP3 |
---|---|---|---|---|---|---|
6 | #14 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:49.056 | 1:47.623 | 1:47.299 |
7 | #3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 1:50.122 | 1:47.790 | 1:47.350 |
5 | #6 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:49.205 | 1:49.075 | 1:47.488 |
13 | #25 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:50.539 | 1:48.800 | 1:47.693 |
10 | #1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:49.874 | 1:48.041 | 1:47.711 |
2 | #44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:49.178 | 1:47.490 | 1:47.738 |
3 | #19 | Felipe Massa | Williams | 1:51.953 | 1:49.361 | 1:47.909 |
1 | #77 | Valtteri Bottas | Williams | 1:52.146 | 1:49.971 | 1:48.205 |
9 | #7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:50.783 | 1:48.031 | 1:48.226 |
17 | #21 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:52.171 | 1:49.290 | 1:48.422 |
11 | #27 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:51.604 | 1:48.751 | 1:48.450 |
8 | #20 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:51.217 | 1:48.358 | 1:48.577 |
22 | #22 | Jenson Button | McLaren | 1:50.922 | 1:48.435 | 1:48.599 |
4 | #26 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:50.990 | 1:48.770 | 1:48.637 |
15 | #11 | Sergio Perez | Force India | 1:51.131 | 1:48.653 | 1:49.078 |
16 | #99 | Adrian Sutil | Sauber | 1:52.237 | 1:49.170 | 1:49.115 |
14 | #8 | Romain Grosjean | Lotus | 1:52.906 | 1:49.062 | 1:49.485 |
12 | #13 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:52.125 | 1:49.139 | 1:50.149 |
18 | #17 | Jules Bianchi | Marussia | 1:54.113 | 1:50.612 | 1:50.376 |
19 | #10 | Kamui Kobayashi | Caterham | 1:54.607 | 1.52.075 | 1:50.939 |
21 | #4 | Max Chilton | Marussia | 1:55.170 | 1:51.558 | 1:51.221 |
20 | #9 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:54.475 | 1:52.936 | 1:51.598 |
Vettel krossar rivalerna framför nya burop i Singapore
Sebastian Vettel krossade sina rivaler på söndag och tog ett hårdare tag om en fjärde raka världsmästerskap, framför nya burop från fansen.
Efter att ha mött ett hånfullt ogillande av fansen i Storbritannien, Belgien och Monza, och även i Malaysia efter ’multi-21’ affären, buade publiken tyskens pallplats även i Singapore.
“Snälla gör inte så, det är inte okej” sa före detta grand prix förare Martin Brundle till publiken när han intervjuade Red Bulls Vettel vid podiet.
Vettel skämtade: “De (de buande fansen) är på turné. De åker runt med buss.”
Skämt-å-sido, buropen väcker lite intressanta frågor. Är fansen trötta på att se Sebatian Vettel vinna så lätt? Vill de helt enkelt att 26-åringens fyra år av mästerskaps-succé ska ta slut?
Gillar de bara inte honom?
“Vissa gillar vad vi gör, andra inte,” sa Vettel på brittiska TV-kanalen Sky.
“Om vissa av dem buar tar jag det som en komplimang,” log han, “eftersom vi vinner före vem de än hejar på.”
“Jag tycker inte det är värt att fundera på, i slutändan älskar vi att vinna.”
Trippla världsmästaren och Mercedes ordförande Niki Lauda anslöt till Brundle genom att tydligt visa sin besvikelse i fansens beteende senaste tiden. “Löjligt!” sa österrikaren efter Singapores Grand Prix.
“Jag kan bara lyfta på hatten för honom, för mig är han enastående”, sa Lauda, medan han visade sitt ärriga hårbotten i en sällsynt gest av respekt.
“De där människorna förstår inte var den här sporten handlar om, man måste ha respekt för det han gör. Om jag kunde välja, skulle jag ge honom mästerskapet idag,” insisterade han.
Resultat från Singapore Grand Prix
Källa: (GMM)
Resultat Singapore Grand Prix 2013
Pos | Bil | Förare | Stall | Varv | Tid | Start | Png |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 61 | 1:59:13.132 | 1 | 25 |
2 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari | 61 | +32.6 sek | 7 | 18 |
3 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus | 61 | +43.9 sek | 13 | 15 |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes | 61 | +51.1 sek | 2 | 12 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes | 61 | +53.1 sek | 5 | 10 |
6 | 4 | Felipe Massa | Ferrari | 61 | +63.8 sek | 6 | 8 |
7 | 5 | Jenson Button | McLaren | 61 | +83.3 sek | 8 | 6 |
8 | 6 | Sergio Perez | McLaren | 61 | +83.8 sek | 14 | 4 |
9 | 11 | Nico Hulkenberg | Sauber | 61 | +84.2 sek | 11 | 2 |
10 | 15 | Adrian Sutil | Force India | 61 | +84.6 sek | 15 | 1 |
11 | 16 | Pastor Maldonado | Williams | 61 | +88.4 sek | 18 | |
12 | 12 | Esteban Gutierrez | Sauber | 61 | +97.8 sek | 10 | |
13 | 17 | Valtteri Bottas | Williams | 61 | +105.161 sek | 16 | |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 61 | +113.512 sek | 12 | |
15 | 2 | Mark Webber | Red Bull Racing | 60 | +1 Varv | 4 | |
16 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham | 60 | +1 Varv | 20 | |
17 | 23 | Max Chilton | Marussia | 60 | +1 Varv | 22 | |
18 | 22 | Jules Bianchi | Marussia | 60 | +1 Varv | 21 | |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham | 60 | +1 Varv | 19 | |
20 | 14 | Paul di Resta | Force India | 54 | Olycka | 17 | |
Bröt | 8 | Romain Grosjean | Lotus | 37 | Pneumatik | 3 | |
Bröt | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 23 | Olycka | 9 |