Tredje raka polepositionen för Valtteri Bottas, som har kommit in i ett grymt flow!
Det är inte mycket som kan stoppa finländaren just nu och kan han bara hålla igång det så kommer han att vara fortsatt farlig som titelutmanare för stallkamraten i Mercedes Lewis Hamilton.
Kvalresultat och tankar inför Spaniens GP 2018
Det blev ett spännande kval till Spaniens GP igår, efter en ganska stökig inledning på helgen. Under fredagen var det många som klagade på asfalten, som är nylagd inför säsongen, däcken fungerade inte riktigt som någon hade förväntat sig och folk blåste av banan – bokstavligen.
Lördagen normaliserade ställningen ganska mycket, men däcken var fortfarande ett frågetecken för en del stall. Ferrari som hade laddat på med supersoft däck fick dem inte alls att fungera, ens i kvalet, utan det var soft däcket som fungerade bäst för en hel del av stallen och förarna. Detta leder till intressanta saker inför loppet, men vi återkommer till det och börjar med att se hur det gick i kvalet.
Det blev en tajt kamp om pole på Circuit de Cataluña under lördagen. Sebastian Vettel gjorde en riktig monster tid i Q2 under 1.16 och då såg Ferrari ut att vara det starkaste stallet trots allt. Men i Q3 misslyckades både Kimi och Vettel med sina första varv på supersofts. Däcket fungerade tydligt inte så bra som de hade hoppats, eller så ville man inte bränna sitt sista nya set för racet och man valde att göra sina sista försök på softs istället. Det gick bättre för de röda men de lyckades inte rå på Mercedes paret som tog sin första dubbel för säsongen. Hamilton klarade knappt av att slå Valtteri Bottas som varit extremt snabb under inledningar på den här säsongen.
Även Daniel Ricciardo bytte till softs för sitt sista försök, troligen även han för att spara ett nytt set supersofts till racet. Likaså Fernando Alonso, som förövrigt var i Q3 för första gången denna säsong. Alonso å sin sida har inget nytt set kvar av supersofts för dagens race.
Tittar vi neråt i tabellen så var det (ännu) en riktigt usel dag för Marcus Ericsson som blev slagen med nästan en sekund av stallkamraten och rookien Charles Leclerc. Efter helgen i Bahrain där det gick så bra har allt verkligen rasat för svensken. Han måste hitta formen igen snabbt för att inte riskera att Leclerc, som är i högform just nu, drar ifrån.
Här kommer hela resultatlistan från kvalet, vi fortsätter nedan med lite mer funderingar kring däcken inför Spaniens GP.
Pos | Förare | Q1 | Q2 | Q3 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1:17.633 | 1:17.166 | 1:16.173 | ||||
2 | 1:17.674 | 1:17.111 | 1:16.213 | ||||
3 | 1:17.031 | 1:16.802 | 1:16.305 | ||||
4 | 1:17.483 | 1:17.071 | 1:16.612 | ||||
5 | 1:17.411 | 1:17.266 | 1:16.816 | ||||
6 | 1:17.623 | 1:17.638 | 1:16.818 | ||||
7 | 1:18.169 | 1:17.618 | 1:17.676 | ||||
8 | 1:18.276 | 1:18.100 | 1:17.721 | ||||
9 | 1:18.480 | 1:17.803 | 1:17.790 | ||||
10 | 1:18.305 | 1:17.699 | 1:17.835 | ||||
Utslagna efter Q2 | |||||||
11 | 1:18.885 | 1:18.323 | |||||
12 | 1:18.550 | 1:18.463 | |||||
13 | 1:18.813 | 1:18.696 | |||||
14 | 1:18.661 | 1:18.910 | |||||
15 | 1:18.740 | 1:19.098 | |||||
Utslagna efter Q1 | |||||||
16 | 1:18.923 | ||||||
17 | 1:19.493 | ||||||
18 | 1:19.695 | ||||||
19 | 1:20.225 |
Ja det här med däcken, det har varit intressant hela helgen. Från fredagen såg det ut som att soft däcken kanske skulle vara det snabbaste däcket, trots att supersofts borde vara ca 0.4 sekunder snabbare. Det var också många som hade packat på sig extra många set supersofts, vilket ger oss lite intressanta strategi möjligheter till loppet.
Om vi tittar på bilden nedan med de däck som varje förare har kvar, ser vi t.ex att Ferrari, Haas, Mclaren eller Daniel Ricciardo inte har några som helst nya set av softs kvar. Just det däck som fungerat bäst för många. Det vi kan anta är att de använda seten bara använts enstaka varv i kvalet, men de har ändå haft stor kval-belastning på sig. Haas paret tillsammans med Alonso ligger sämst till eftersom ingen av dem har några nya supersofts kvar heller.
Mercedes paret saknar nya supersofts också, men båda startar på softs och har ett extra set nya att tillgå. Det är 66 varv som ska köras, supersoft däcken höll ca 20-talet varv under träningen, så man kan tänka sig att det blir soft-soft-supersoft under loppet – åtminstone för dem som har softs kvar d.v.s. Det mest intressanta blir ju att se om någon vågar sig på en en-stoppare med mediums efter första stinten. Sainz exempelvis har två set nya mediums, bara ett set använt soft och tre set använda supersofts, det är inte mycket att spela med där.
Nåja, skönt när banan kan ställa till det lite för stallen och deras däckval. Det känns onekligen som att det kan bli spännande i eftermiddag strategi mässigt.
Hoppas ni är med oss under loppet och diskuterar på vår Facebook sida eller i kommentarerna här nedan, vi hörs klockan 15.00!
Förarnas däckval till Spaniens Grand Prix 2018
Det här med förarnas däckval har blivit mer och mer intressant på senare tid, speciellt nu när stallen och förarna har börjat göra lite olika val till racen.
Från början, när de nya däckreglerna med tre blandningar per race, kom så var det inte så stora skillnader mellan förarna. Men med mjukare däck, jämnare i fältet och lite erfarenhet under bältet så är det lite bättre spridning på däcksvalen numera.
Inför nästa helgs Spaniens GP så ser valen ut enligt bilden nedan.
Ferrari går hårt ut med supersoft däck jämfört med närmaste konkurrenten Mercedes, och har bara med sig två par av det hårdaste däcket medium.
Förra årets fyra, Force India, har med sig flest medium däck och kan kanske ha en alternativ strategi på gång till racet. Det har varit ganska varmt i Spanien senaste veckan och det kan vara att det hårdaste däcket fungerar bra i värmen.
Några andra som gått all-in för supersofts är Williams, vars säsong har börjat minst sagt knackligt. Endast fyra poäng från de fyra första racen och sist i konstruktörsmästerskapet.
Antalet använda power units per förare inför Spaniens GP
Det är hårda restriktionerna på antalet motorer, eller snarare motorkomponenter, som varje förare får använda under säsongen utan att bli bestraffad. Därför kan det vara intressant att ta en titt på hur läget ser ut för varje förare när inför det femte loppet för säsongen.
Förare | Stall | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L. Hamilton | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
V. Bottas | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
D. Ricciardo | Red Bull | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
M. Verstappen | Red Bull | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
S. Vettel | Ferrari | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 |
K. Räikkönen | Ferrari | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 |
S. Perez | Force India | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
E. Ocon | Force India | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
F. Massa | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
L. Stroll | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
F. Alonso | McLaren | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 |
S. Vandoorne | McLaren | 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 3 |
D. Kvyat | Toro Rosso | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
C. Sainz | Toro Rosso | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
R. Grosjean | Haas | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 |
K. Magnussen | Haas | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
N. Hulkenberg | Renault | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
J. Palmer | Renault | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
M. Ericsson | Sauber | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
P. Wehrlein | Sauber | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Reglerna gällande motorer:
Varje förare får endast använda fyra stycken av vardera av de sex elementen ovan under en mästerskapssäsong och vilken kombination som helst av dem kan monteras på bilen när som helst.
Skulle en förare behöva att ta i bruk mer än ett fjärde av de sex power unit elementen under säsongen kommer man att få ett grid-straff.
Ny F1-podd med Motorsport Idag – Spaniens GP
Här om dagen gästade jag podden Motorsport Idag igen. Tillsammans med David och andra gästen Roger Hemberg diskuterade vi gångna helgens Spaniens GP, incidenten mellan Rosberg – Hamilton, hissar & dissar m.m.
På med lurarna lyssna och diskutera gärna vidare med oss.
Dags för Spaniens GP
Strax dax för race – SpaniensGP 2016!
Hur går det? Red Bull eller Ferrari, Lewis eller Nico?
Och vad kan Alonso göra på hemmaplan..?
Resultat från fria-träningar Spaniens Grand Prix 2016
Här kommer resultatlistorna från alla tre träningspassen från Spaniens GP 2016.
Tider och använda däck under passen från F1.com’s Twitter konto.
FP3 – Träning 3
PROVISIONAL CLASSIFICATION – END OF #FP3
#SpanishGP pic.twitter.com/ej09MWoAHx— Formula 1 (@F1) May 14, 2016
FP2 – Träning 2
PROVISIONAL CLASSIFICATION – END OF #FP2
#SpanishGP ?? pic.twitter.com/gAnPNTsXkd— Formula 1 (@F1) May 13, 2016
FP1 – Träning 1
PROVISIONAL CLASSIFICATION (END OF #FP1) #SpanishGP
— Formula 1 (@F1) May 13, 2016
”Red Bull” trio deltar i torsdagens förarpresskonferens
Torsdagens presskonferens kan bli en het affär med deltagarna från Red Bull – Toro Rosso bytet Max Verstappen och Daniil Kvyat, samt även andra STR föraren Carlos Sainz. Även hemmaföraren Fernando Alonso och hans underpresterande McLaren som det konstant snackas om, Lewis Hamilton som haft en ganska otursföljd start på säsongen. Den sista i gänget för torsdagen är Renaults Kevin Magnussen.
Det kan även bli en intressant presskonferens på fredag med stallchefer, där de nya reglerna garanterat kommer att tas upp, så även ryktet om byte av chef hos Ferrari. Deltagande är Christian Horner (Red Bull), Maurizio Arrivabenelle (Ferrari), Cyril Abiteboul (Renault), Robert Fernley (Force India), Yusule Hasegawa (Honda), Toto Wolff (Mercedes).
Resultat från kvalet till Spaniens Grand Prix
Förare | Stall | Q1 | Q2 | Q3 | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:26.490 | 1:25.166 | 1:24.681 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:26.382 | 1:25.740 | 1:24.948 |
3 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:27.534 | 1:26.167 | 1:25.458 |
4 | Valtteri Bottas | Williams | 1:27.262 | 1:26.197 | 1:25.694 |
5 | Carlos Sainz Jnr | Toro Rosso | 1:26.773 | 1:26.475 | 1:26.136 |
6 | Max Verstappen | Toro Rosso | 1:27.393 | 1:26.441 | 1:26.249 |
7 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:26.637 | 1:26.016 | 1:26.414 |
8 | Daniil Kvyat | Red Bull | 1:27.833 | 1:26.889 | 1:26.629 |
9 | Felipe Massa | Williams | 1:27.165 | 1:26.147 | 1:26.757 |
10 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:27.611 | 1:26.692 | 1:26.770 |
Utslagna efter Q2 | |||||
11 | Romain Grosjean | Lotus | 1:27.383 | 1:27.375 | |
12 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:27.281 | 1:27.450 | |
13 | Fernando Alonso | McLaren | 1:27.941 | 1:27.760 | |
14 | Jenson Button | McLaren | 1:27.813 | 1:27.854 | |
15 | Felipe Nasr | Sauber | 1:27.625 | 1:28.005 | |
Utslagna efter Q1 | |||||
16 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:28.112 | ||
17 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:28.365 | ||
18 | Sergio Perez | Force India | 1:28.442 | ||
19 | Will Stevens | Manor | 1:31.200 | ||
20 | Roberto Merhi | Manor | 1:32.038 |
Såhär ser McLarens nya MP4-30 design ut
Snackat om McLarens Hondas nya design på årets MP4-30 bil har gått varm de senaste dagarna och nu kan FormelRacing presentera bilder på den nya designen.
Det är, som ryktats, en mörkare och mattare variant av olika gråa nyanser, med en del fler röda detaljer. Kommentera gärna vad du tycker på McLarens nya design.