Motorläget bland förarna inför Rysslands GP

Renault Sport - F1 Motor

Sista fjärdedelen av säsongen närmar sig och det blir allt viktigare för stallen att ha kolla på motorerna - eller dess olika delar.
Den här säsongen har varje förare tre stycken PU's att tillgå, eller för att vara mer exakt så gäller 3st ICE, MGU-H och TC och 2st ES, CE och MGU-K.

Så med tanke på att slutet närmar sig så tänkte jag att vi skulle kolla in läget för förarna på gridden inför Rysslands GP i Sochi.

FörareStalICETCMGU-HMGU-KESCE
HamiltonMercedes333222
BottasMercedes444333
VettelFerrari333222
RaikkonenFerrari333222
RicciardoRed Bull444444
VerstappenRed Bull333322
PerezForce India333222
OconForce India333222
StrollWilliams333222
SirotkinWilliams333222
HulkenbergRenault565444
SainzRenault444333
HartleyToro Rosso655533
GaslyToro Rosso555433
GrosjeanHaas333222
MagnussenHaas333222
AlonsoMcLaren333322
VandoorneMcLaren444333
EricssonSauber433222
LeclercSauber333222

Brawn visar upp F1 konceptbil för 2021

Inför Singapores GP i helgen hölls ett tekniskt seminarium, där gav bland annat Ross Brawn en presentation om nya reglementet från 2021.
Under presentationen visades några konceptritningar på hur de nya bilarna skulle kunna se ut. Vissa bilder har läckt ut på internet, jag låter er diskutera vad ni tycker om koncepten.

Kimi Räikkönen återvänder till Sauber 2019

Kimi Räikkönen tumme upp

Idag blev det officiellt, Kimi "Iceman" Räikkönen återvänder till Sauber nästa säsong.  Den senaste världsmästaren för Ferrari har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över två säsonger med Alfa Romeo Sauber F1. Kimi kommer alltså att vara kvar i F1 t.o.m 2020, varefter stora förändringar väntas till sporten.

Rykten från förra veckan gjorde gällande att Räikkönen även skulle köpt in sig i stallet. Uppgifterna är än så länge obekräftade men väldigt intressant.


Pressmeddelandet från Sauber

The Alfa Romeo Sauber F1 Team is delighted to announce that Kimi Räikkönen will join the team from 2019. The 2007 Formula One World Champion has signed for the next two seasons.

In his career, Kimi Räikkönen has secured 20 Grands Prix wins and 100 podiums, making him one of the most highly regarded drivers in the history of the sport. The Alfa Romeo Sauber F1 Team looks forward to the arrival of the Finnish driver, with whom the team shares the common goal of achieving ambitious results.


Frédéric Vasseur, CEO of Sauber Motorsport and Team Principal of the Alfa Romeo Sauber F1 Team:
“Signing Kimi Räikkönen as our driver represents an important pillar of our project, and brings us closer to our target of making significant progress as a team in the near future. Kimi’s undoubted talent and immense experience in Formula One will not only contribute to the development of our car, but will also accelerate the growth and development of our team as a whole. Together, we will start the 2019 season with a strong foundation, driven by the determination to fight for results that count.”

Belgiens GP: Kvalresultat – Hamilton bemästrar regnet än en gång

Lewis Hamilton - Mercedes F1 Team

Man ska alltid förvänta sig regn på Spa sägs det. Så även denna gång!
Och det var regnmästaren Lewis Hamilton som höll sig coolast av topp trion, Bottas borträknade p.g.a sin motorbestraffning.

Lagom till att bilarna fick grönt ljus för Q3 så kom det en skur över start-å-mål området. 

Artikeln utvecklas...

Kvalresultat Belgiens Grand Prix 2018
Pos Nr Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv
1 44 Lewis
Hamilton
HAM
Mercedes AMG F1     1:58.179 19
2 5 Sebastian
Vettel
VET
Ferrari     1:58.905 18
3 31 Esteban
Ocon
OCO
Force India     2:01.851 16
4 11 Sergio
Perez
PER
Force India     2:01.894 14
5 8 Romain
Grosjean
GRO
Haas F1 Team     2:02.122 20
6 7 Kimi
Räikkönen
RAI
Ferrari     2:02.671 13
7 33 Max
Verstappen
VER
Red Bull Racing     2:02.769 11
8 3 Daniel
Ricciardo
RIC
Red Bull Racing     2:02.939 16
9 20 Kevin
Magnussen
MAG
Haas F1 Team     1:17.676 27
10 77 Valtteri
Bottas
BOT
Mercedes AMG F1     Ingen Tid 7
Utslagna efter Q2
11 10 Pierre
Gasly
GAS
Scuderia Toro Rosso   1:43.844   14
12 10 Brendon
Hartley
HAR
Scuderia Toro Rosso   1:43.865   13
13 16 Charles
Leclerc
LEC
Alfa Romeo Sauber   1:44.062   14
14 9 Marcus
Ericsson
ERI
Alfa Romeo Sauber 1:44.301     11
15 27 Nico
Hulkenberg
HUL
Renault Sport F1   Ingen Tid   3
Utslagna efter Q1
16 55 Carlos
Sainz
SAI
Renault Sport F1 1:44.489     19
17 14 Fernando
Alonso
ALO
McLaren Renault 1:44.917     21
18 35 Sergey
Sirotkin
SIR
Williams Martini Racing 1:44.998     6
19 18 Lance
Stroll
STR
Williams Martini Racing 1:45.134     6
20 2 Stoffel
Vandoorne
VAN
McLaren Renault 1:45.307     8

Lewis Hamilton förlänger ytterligare två år med Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Mercedes-AMG Petronas Motorsport annonserade idag att man har förlängt med sin stjärnförare #44 Lewis Hamilton med ytterligare två år, fram till och med säsongen 2020. Det var ingen större överraskning att Hamilton skulle fortsätta med Mercedes och nu väntar vi bara på att hans stallkamrat, Bottas?, ska offentliggöras.

Fortsätt läsa "Lewis Hamilton förlänger ytterligare två år med Mercedes-AMG Petronas Motorsport"

Red Bull byter till Honda power säsongen 2019/20

Red Bull Racing + Honda

Idag stod det så klart hur det blir med en av årets stora frågetecken inför kommande säsong - vilken motor som kommer att sitta i Red Bull Racing bilen fram till 2021.

Relationen mellan Red Bull och Renault har varit minst sagt ansträngd sedan de senast vann mästerskapet ihop och sporten bytte till nuvarande hybrid motorer. Det gick så pass långt att stallet officiellt kör Tag Heur motorer numera, men det är bara namnet som ändrats på etiketten.

“Honda’s alignment with both Red Bull Formula 1 teams provides enormous potential. Honda will have access to a wealth of data from both outfits, with Aston Martin Red Bull Racing leading the way, and the opportunities for faster, more effective and more competitive development are doubled.” - Christian Horner

Till den här säsongen så bytte McLaren och Toro Rosso motorer med varandra, McLaren fick Renault och STR de inte så lyckade Honda motorerna. Ett byte som såklart satta igång diskussioner direkt om det var Red Bull som ville testa motorerna i sitt mindre stall innan de själva kunde tänkas byta.
Och Honda har minst sagt levererat, tillsammans med ett stall som varit mer förändringsbenägna än vad McLaren var under deras år ihop har det japanska företaget kunnat utveckla motorn i rask takt denna säsong. Tillräckligt för att Red Bull nu vågat ta beslutet att överge Renault och satsa på Honda kraft de sista två säsongerna innan nya stora reglementsändringar.


Från Pressmeddelandet:

Christian Horner - Stallchef Aston Martin Red Bull Racing

“This multi-year agreement with Honda signals the start of an exciting new phase in Aston Martin Red Bull Racing’s efforts to compete not just for grand prix wins but for what is always our goal – championship titles. ”

“We have always taken decisions such as this dispassionately and with only one criteria in mind – do we believe the outcome will allow us to compete at a higher level. After careful consideration and evaluation we are certain this partnership with Honda is the right direction for the Team.”

“We have been impressed by Honda’s commitment to F1, by the rapid steps they have made in recent times with our sister team Scuderia Toro Rosso, and by the scope of their ambition, which matches our own. We look forward to working with Honda in the coming years and to racing together in pursuit of F1’s biggest prizes.”

Takahiro Hachigo - President & Representativ direktör för Honda Motor Co. Ltd.

“Having established a good relationship with Scuderia Toro Rosso, we have decided to extend our Formula 1 involvement to the other team in the Red Bull family, Aston Martin Red Bull Racing, as from the 2019 season. Having two teams means we can access twice as much data as previously. We believe that working with both Toro Rosso and Red Bull Racing will allow us to get closer to our goal of winning races and championships, building two strong partnerships. Discussions proceeded very quickly, thanks to Red Bull’s open and respectful attitude towards Honda, leading to a deal that is fair and equitable for all parties.”

Vettel vinner F1 premiären efter taktisk miss av Mercedes

Vilket premiär race för 2018 vi fick!
Nej, inte riktigt kanske. Men det var ett bra race och det gav hopp en bra och tajt säsong, inte bara i mittfältet men även i toppen. Båda Red Bull förarna hade bra fart men kom inte riktigt till att visa sun fulla potential.

Vettel & Räikkönen på pallen efter Australiens GP 2018
Vettel & Räikkönen på pallen efter Australiens GP 2018

Men det var Lewis Hamilton som visade vägen tydligt från start, med två jagande Ferrari bilar bakom.  Kimi Räikkönen var först av topptrion att gå i depå vilket kunde tänkas vara ett bra drag, men vid närmare eftertanke skulle Vettel få fritt framför sig när även Hamilton gick in varvet efter.  Vettel körde på och skapade sig en liten, liten öppning  - när lyckan slog till för tysken.

När först Magnussens fick stanna sin Haas och varvet senare hans stallkamrat Romain Grosjean också fick parkera bilen längs banan, kom den virtuella säkerhetsbilen som en skänk från ovan för Vettel och Ferrari. Såklart dök nummer #5 in i depån och de 11sekunder han hade till godo räckte precis för att komma ut igen framför en frustrerad Hamilton som var tvungen att hålla sig inom deltatiden för VSC. Något av en taktisk miss av Mercedes att inte hålla bättre koll på luckan.

Där avgjordes toppstriden. Hamilton jagade på men kom aldrig nära nog för DRS och försök till omkörning. Bakom lyckades Kimi inte heller närmare sig duon framför, han hade snarare fullt upp med att försvara sig från en väldigt snabb Daniel Ricciardo. Red Bull hade som sagt fyra fart i bilen denna söndag.

Ett annat stall som hade bra fart i bilen var just ovan nämnda Haas. Magnussen och Grosjean låg på fjärde och femte plats och såg ut att gå mot en stabil tredjeplats, eller andraplats, i konstruktörsmästerskapet efter första helgen.

Men så föll allt ihop som ett korthus under depåstoppen. Först in var Magnussen, mekanikerna missade att sätta fast vänster bakhjul ordentligt och möjligen också att det blev motorproblem. Varvet efter kommer Grosjean in och det man tror borde vara omöjligt händer. Igen missar man att sätta fast ett däck, denna gång vänster fram. Det blir en jobbig resa hem för några mekaniker hos Haas F1 Team ikväll.

Fernando Alonso berömde stallet efter målgång som femma, med orden "nu kan vi slåss, nu kan vi slåss". Efter en snurrning tidigt i loppet körde Max Verstappen ändå in som sexa, mycket tack vare Haas stallets kollaps.

Bästa Renault föraren var Hulkenberg på sjunde plats, följt av Valtteri Bottas som körde upp flest positioner idag efter sitt växellåds byte igår och efterföljande nerflyttning till 15:e startruta.

Ytterligare två Renault drivna bilar rundade av topp tio, med McLarens Vandoorne på nionde och Carlos Sainz på tionde plats.

Sämre start på säsongen för Force India som blev helt utan poäng. Likaså Toro Rosso som fick bryta med en bil (motorproblem) och Hartley med en dålig start och sist av de som tog sig i mål.

Även Lance Stroll hade nog hoppats på att vara något högre upp, liksom Marcus Ericsson som fick bryta redan efter fem varv p.g.a power steering problem.

Rookie kampen leder Charles Leclerc som ändå imponerade med ett stabilt race och en 13:e plats som resultat. Williams rookie Sergei Sirotkin var först att bryta med bromsproblem, redan på fjärde varvet.

Force India finished just outside of the points with Sergio Perez and Esteban Ocon 11th and 12th respectively, with Charles Leclerc impressing on his debut with 13th for Sauber. Williams' Lance Stroll and Toro Rosso's Brendon Hartley completed the finishers.

Sergey Sirotkin became 2018’s first retirement, following brake failure, while Pierre Gasly’s Honda engine expired to put the Toro Rosso driver out. Marcus Ericsson’s Sauber failed to finish, too, after he encountered a power steering problem.

Resultat Australiens GP 2018

Pos Nr Driver Stall Varv Tid Png
1 5 SebastianVettelVET Scuderia Ferrari 58 1:29:33.283 25
2 44 LewisHamiltonHAM Mercedes AMG F1 58 +5.036 s 18
3 7 KimiRäikkönenRAI Scuderia Ferrari 58 +6.309 s 15
4 3 DanielRicciardoRIC Red Bull Racing 58 +7.069 s 12
5 14 FernandoAlonsoALO McLaren F1 Team 58 +27.886 s 10
6 33 MaxVerstappenVER Red Bull Racing 58 +28.945 s 8
7 27 NicoHulkenbergHUL Renault Sport 58 +32.671 s 6
8 77 Valtteri BottasBOT Mercedes AMG F1 58 +34.339 s 4
9 2 StoffelVandoorneVAN McLaren F1 Team 58 +34.921 s 2
10 55 CarlosSainzSAI Renault Sport 58 +45.722 s 1
11 11 SergioPerezPER Force India 58 +46.817 s 0
12 31 EstebanOconOCO Force India 58 +60.278 s 0
13 16 CharlesLeclercLEC Alfa Romeo Sauber 58 +75.759 s 0
14 18 LanceStrollSTR Williams Martini Racing 58 +78.288 s 0
15 28 BrendonHartleyHAR Toro Rosso 57 +1 varv 0
NC 8 RomainGrosjeanGRO Haas F1 Team 24 DNF 0
NC 20 KevinMagnussenMAG Haas F1 Team 22 DNF 0
NC 10 PierreGaslyGAS Toro Rosso 13 DNF 0
NC 9 MarcusEricssonERI Alfa Romeo Sauber 5 DNF 0
NC 35 SergeySirotkinSIR Williams Martini Racing 4 DNF 0

En tredje DRS-sträcka tillagt för Australiens GP

Efter förra årets nya bilar var det många förare som klagade på att omkörningar hade blivit svårare att genomföra. Data från Pirelli från förra säsongen bekräftar detta då antalet omkörningar 2017 sjönk med hela 47%.

Albert_Park - Australiens GP
För att försöka råda bot på detta har det bestämts att lägga till ännu en DRS-sträcka till helgens säsongspremiär Australiens GP på Albert Park. Den nya DRS-sträckan kommer att vara mellan kurva 12 och kurva 13, med mätning 170meter innan innan kurva 11.

De befintliga DRS-sträckorna är på start-o-mål rakan, samt mellan kurva 2 och 3.

Alla nyheter du behöver känna till inför F1 säsongen 2018

F1 Startgridd

Den nya Formel 1 säsongen är bara dagar ifrån att vara igång. Som de flesta år finns det en del nya saker att hålla reda på, men ta det lugnt - vi har samlat de viktigaste punkterna för er i denna enkla lista.

Halon

Halo på 2018 SauberDet här har väl ingen kunnat missa. Huvudskyddet som det pratats om och diskuterats flitigt i några år nu. Under resans gång dök det upp alternativ, så som Aeroscreen varianten, men FIA valde ändå Halon till slut och den kommer att sitta på alla F1-bilar, liksom F2 och framöver även på b.l. F3 (GP3) och Formula E.

Skyddet är omdiskuterat och har mestadels delat oss i två läger. De som är för dess introduktion och de som är emot. Men även de som tycker den är hiskeligt ful, men okej att att ha p.g.a säkerhetsaspekten, och de som inte bryr sig om dess utseende. Nu när den suttit på bilen under vintertesterna har det dykt upp åtminstone ett potentiellt problem till. Det kommer att bli väldigt svårt att så vilken förare det är som sitter i bilen. Man har tidigare fått regler på plats för att förare ska köra med samma hjälmdesign under hela säsongen för att underlätta för åskådare att känna igen förarna. Nu ser man knappt hjälmen på förarna alls tack vara den stora kolossen som är Halon.

Motor Regler & Grid Straff

Förarna får denna säsong än mindre motorer, eller power-units, att tillgå. Senaste säsongerna har de haft fyra PU's att att använda innan de åkt på gridstraff, men till denna säsongen gälle endast tre stycken power-units.

Inte nog med det, man har endast två stycken s.k. MGU-K enheter och två stycken ES, där energin från MGU-K och MGU-H sparas.

Straffen för att använda fler delar har varit lite av ett skämt, där förare fått uppe emot 100platsers nerflyttning. Dessa är nu ändrade så att om en förare får mer en 15platsers nerflyttning i startgridden så kommer man få starta sist.

Däck

Pirelli har lagt till två nya däck bladningar bland de redan förvirrande antalet som finns. Till de redan existerande däcken har hyper-soft och super-hard tillkommit. Hyper-Soft kommer att användas i Kanada första gången och det lär främst vara ett kval däck. Super-Hard kommer vi nog inte se användas en enda gång under säsongen, Pirelli har tagit fram det som ett "worst-case" scenario.

Dessutom har alla blandningar hoppat ner ett snäpp i mjukhet. Det vill säga att årets hard är förre årets medium, årets super-soft är förra årets ultra-soft.
På sätt och vis skulle man då kunna säga att årets nya hyper-soft är en hyper-hyper-soft.

Alla dessa däck gör en lätt snurrig, man undrar ju varför Pirelli inte bara märker upp däcken som hard - medium - soft inför varje helg för att göra det enklare för den vanliga åskådaren.

Nya Race

Den längsta säsongen i Formel 1 historien den här säsongen. Detta tack vare att två ny-gamla lopp återvänder till kalendern. Extra kul för oss i Europa är att det är Europeiska lopp, så det är närmare för oss att åka och se, samt bättre TV-tider. 

Frankrikes GP är det ena loppet, som är tillbaka för första gången sedan 2008 och Le Castellet’s Circuit Paul Ricard tillbaka för första gången sedan 1990.

Det andra loppet är Tysklands GP på Hockenheim. Det utelämnades från förra årets kalender p.g.a ekonomiska svårigheter och nya kontraktet gäller bara en säsong - för nu.

Nya Ansikten

Två nya rookies den här säsongen i Saubers Charles LeClerc och Williams Sergey Sirotkin. Jag skulle dock påstå att Toro Rossos nya förarpar, Brendon Hartley & Pierre Gasly, också är rookies, även om de körde de avslutande loppen för stallet förra säsongen.

Hos Toro Rosso är det även nya ansikten i garaget då stallet gått över till Honda motorer, medan McLaren så välkänt lämnade japanerna för Renault.

Grid Kids

Som så många andra moderniseringar Liberty Media har gjort, så har även "grid-girls" försvunnit till denna säsong.  Istället för dessa kvinnor vid bilarna så introducerar man så kallade "Grid Kids" till den här säsongen.

Vilka barn som kommer att få vara med som en Grid Kid är lite oklart än så länge, men det har pratats om unga lokala racing förmågor och tävlingar där man kan få vinna en plats bredvid sin idol.

Ny Logo, Senarelagda Starter

Sist men inte minst har vi den nya loggan och ändrade starttider för racen.
Den nya logotypen är nog den främsta visuella ändringen, hittills, som Liberty gjort sedan de tog över. Den lanserades efter säsongsavslutning i Abu Dhabi förra året och har tagits emot med blandade känslor.

En ändring som kan visa sig vara ett bra drag är dock ändringen av starttiderna. Racen kommer inte längre att starta heltimme, utan 10-minuter över heltimmen. Den här ändringen har varit glädjande framförallt för många TV-kanaler, som inte har länga pre-shows innan loppen. Nu hinner de ha lite försnack inför loppet då det inte starta samma minut som sändningen.

Alla lopp i Europa och den i Brasilien kommer dessutom att starta en timme senare än vanligt. Det betyder att de Europeiska loppen kommer att starta klockan 15:10 istället för det sedvanliga 14:00.
Alla träningar och kvalet under Europeiska loppen kommer också de att starta en timme senare som följd.


Det var de viktigaste nyheterna för F1 säsongen 2018.
Vad tycker ni om alla de här ändringarna? Saknar ni information om eller undrar ni något, kommentera nedan eller på FB så ska vi hitta svar!