Lewis Hamilton förlänger ytterligare två år med Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Mercedes-AMG Petronas Motorsport annonserade idag att man har förlängt med sin stjärnförare #44 Lewis Hamilton med ytterligare två år, fram till och med säsongen 2020. Det var ingen större överraskning att Hamilton skulle fortsätta med Mercedes och nu väntar vi bara på att hans stallkamrat, Bottas?, ska offentliggöras.

Fortsätt läsa "Lewis Hamilton förlänger ytterligare två år med Mercedes-AMG Petronas Motorsport"

Red Bull byter till Honda power säsongen 2019/20

Red Bull Racing + Honda

Idag stod det så klart hur det blir med en av årets stora frågetecken inför kommande säsong - vilken motor som kommer att sitta i Red Bull Racing bilen fram till 2021.

Relationen mellan Red Bull och Renault har varit minst sagt ansträngd sedan de senast vann mästerskapet ihop och sporten bytte till nuvarande hybrid motorer. Det gick så pass långt att stallet officiellt kör Tag Heur motorer numera, men det är bara namnet som ändrats på etiketten.

“Honda’s alignment with both Red Bull Formula 1 teams provides enormous potential. Honda will have access to a wealth of data from both outfits, with Aston Martin Red Bull Racing leading the way, and the opportunities for faster, more effective and more competitive development are doubled.” - Christian Horner

Till den här säsongen så bytte McLaren och Toro Rosso motorer med varandra, McLaren fick Renault och STR de inte så lyckade Honda motorerna. Ett byte som såklart satta igång diskussioner direkt om det var Red Bull som ville testa motorerna i sitt mindre stall innan de själva kunde tänkas byta.
Och Honda har minst sagt levererat, tillsammans med ett stall som varit mer förändringsbenägna än vad McLaren var under deras år ihop har det japanska företaget kunnat utveckla motorn i rask takt denna säsong. Tillräckligt för att Red Bull nu vågat ta beslutet att överge Renault och satsa på Honda kraft de sista två säsongerna innan nya stora reglementsändringar.


Från Pressmeddelandet:

Christian Horner - Stallchef Aston Martin Red Bull Racing

“This multi-year agreement with Honda signals the start of an exciting new phase in Aston Martin Red Bull Racing’s efforts to compete not just for grand prix wins but for what is always our goal – championship titles. ”

“We have always taken decisions such as this dispassionately and with only one criteria in mind – do we believe the outcome will allow us to compete at a higher level. After careful consideration and evaluation we are certain this partnership with Honda is the right direction for the Team.”

“We have been impressed by Honda’s commitment to F1, by the rapid steps they have made in recent times with our sister team Scuderia Toro Rosso, and by the scope of their ambition, which matches our own. We look forward to working with Honda in the coming years and to racing together in pursuit of F1’s biggest prizes.”

Takahiro Hachigo - President & Representativ direktör för Honda Motor Co. Ltd.

“Having established a good relationship with Scuderia Toro Rosso, we have decided to extend our Formula 1 involvement to the other team in the Red Bull family, Aston Martin Red Bull Racing, as from the 2019 season. Having two teams means we can access twice as much data as previously. We believe that working with both Toro Rosso and Red Bull Racing will allow us to get closer to our goal of winning races and championships, building two strong partnerships. Discussions proceeded very quickly, thanks to Red Bull’s open and respectful attitude towards Honda, leading to a deal that is fair and equitable for all parties.”

Vettel vinner F1 premiären efter taktisk miss av Mercedes

Vilket premiär race för 2018 vi fick!
Nej, inte riktigt kanske. Men det var ett bra race och det gav hopp en bra och tajt säsong, inte bara i mittfältet men även i toppen. Båda Red Bull förarna hade bra fart men kom inte riktigt till att visa sun fulla potential.

Vettel & Räikkönen på pallen efter Australiens GP 2018
Vettel & Räikkönen på pallen efter Australiens GP 2018

Men det var Lewis Hamilton som visade vägen tydligt från start, med två jagande Ferrari bilar bakom.  Kimi Räikkönen var först av topptrion att gå i depå vilket kunde tänkas vara ett bra drag, men vid närmare eftertanke skulle Vettel få fritt framför sig när även Hamilton gick in varvet efter.  Vettel körde på och skapade sig en liten, liten öppning  - när lyckan slog till för tysken.

När först Magnussens fick stanna sin Haas och varvet senare hans stallkamrat Romain Grosjean också fick parkera bilen längs banan, kom den virtuella säkerhetsbilen som en skänk från ovan för Vettel och Ferrari. Såklart dök nummer #5 in i depån och de 11sekunder han hade till godo räckte precis för att komma ut igen framför en frustrerad Hamilton som var tvungen att hålla sig inom deltatiden för VSC. Något av en taktisk miss av Mercedes att inte hålla bättre koll på luckan.

Där avgjordes toppstriden. Hamilton jagade på men kom aldrig nära nog för DRS och försök till omkörning. Bakom lyckades Kimi inte heller närmare sig duon framför, han hade snarare fullt upp med att försvara sig från en väldigt snabb Daniel Ricciardo. Red Bull hade som sagt fyra fart i bilen denna söndag.

Ett annat stall som hade bra fart i bilen var just ovan nämnda Haas. Magnussen och Grosjean låg på fjärde och femte plats och såg ut att gå mot en stabil tredjeplats, eller andraplats, i konstruktörsmästerskapet efter första helgen.

Men så föll allt ihop som ett korthus under depåstoppen. Först in var Magnussen, mekanikerna missade att sätta fast vänster bakhjul ordentligt och möjligen också att det blev motorproblem. Varvet efter kommer Grosjean in och det man tror borde vara omöjligt händer. Igen missar man att sätta fast ett däck, denna gång vänster fram. Det blir en jobbig resa hem för några mekaniker hos Haas F1 Team ikväll.

Fernando Alonso berömde stallet efter målgång som femma, med orden "nu kan vi slåss, nu kan vi slåss". Efter en snurrning tidigt i loppet körde Max Verstappen ändå in som sexa, mycket tack vare Haas stallets kollaps.

Bästa Renault föraren var Hulkenberg på sjunde plats, följt av Valtteri Bottas som körde upp flest positioner idag efter sitt växellåds byte igår och efterföljande nerflyttning till 15:e startruta.

Ytterligare två Renault drivna bilar rundade av topp tio, med McLarens Vandoorne på nionde och Carlos Sainz på tionde plats.

Sämre start på säsongen för Force India som blev helt utan poäng. Likaså Toro Rosso som fick bryta med en bil (motorproblem) och Hartley med en dålig start och sist av de som tog sig i mål.

Även Lance Stroll hade nog hoppats på att vara något högre upp, liksom Marcus Ericsson som fick bryta redan efter fem varv p.g.a power steering problem.

Rookie kampen leder Charles Leclerc som ändå imponerade med ett stabilt race och en 13:e plats som resultat. Williams rookie Sergei Sirotkin var först att bryta med bromsproblem, redan på fjärde varvet.

Force India finished just outside of the points with Sergio Perez and Esteban Ocon 11th and 12th respectively, with Charles Leclerc impressing on his debut with 13th for Sauber. Williams' Lance Stroll and Toro Rosso's Brendon Hartley completed the finishers.

Sergey Sirotkin became 2018’s first retirement, following brake failure, while Pierre Gasly’s Honda engine expired to put the Toro Rosso driver out. Marcus Ericsson’s Sauber failed to finish, too, after he encountered a power steering problem.

Resultat Australiens GP 2018

Pos Nr Driver Stall Varv Tid Png
1 5 SebastianVettelVET Scuderia Ferrari 58 1:29:33.283 25
2 44 LewisHamiltonHAM Mercedes AMG F1 58 +5.036 s 18
3 7 KimiRäikkönenRAI Scuderia Ferrari 58 +6.309 s 15
4 3 DanielRicciardoRIC Red Bull Racing 58 +7.069 s 12
5 14 FernandoAlonsoALO McLaren F1 Team 58 +27.886 s 10
6 33 MaxVerstappenVER Red Bull Racing 58 +28.945 s 8
7 27 NicoHulkenbergHUL Renault Sport 58 +32.671 s 6
8 77 Valtteri BottasBOT Mercedes AMG F1 58 +34.339 s 4
9 2 StoffelVandoorneVAN McLaren F1 Team 58 +34.921 s 2
10 55 CarlosSainzSAI Renault Sport 58 +45.722 s 1
11 11 SergioPerezPER Force India 58 +46.817 s 0
12 31 EstebanOconOCO Force India 58 +60.278 s 0
13 16 CharlesLeclercLEC Alfa Romeo Sauber 58 +75.759 s 0
14 18 LanceStrollSTR Williams Martini Racing 58 +78.288 s 0
15 28 BrendonHartleyHAR Toro Rosso 57 +1 varv 0
NC 8 RomainGrosjeanGRO Haas F1 Team 24 DNF 0
NC 20 KevinMagnussenMAG Haas F1 Team 22 DNF 0
NC 10 PierreGaslyGAS Toro Rosso 13 DNF 0
NC 9 MarcusEricssonERI Alfa Romeo Sauber 5 DNF 0
NC 35 SergeySirotkinSIR Williams Martini Racing 4 DNF 0

En tredje DRS-sträcka tillagt för Australiens GP

Efter förra årets nya bilar var det många förare som klagade på att omkörningar hade blivit svårare att genomföra. Data från Pirelli från förra säsongen bekräftar detta då antalet omkörningar 2017 sjönk med hela 47%.

Albert_Park - Australiens GP
För att försöka råda bot på detta har det bestämts att lägga till ännu en DRS-sträcka till helgens säsongspremiär Australiens GP på Albert Park. Den nya DRS-sträckan kommer att vara mellan kurva 12 och kurva 13, med mätning 170meter innan innan kurva 11.

De befintliga DRS-sträckorna är på start-o-mål rakan, samt mellan kurva 2 och 3.

Alla nyheter du behöver känna till inför F1 säsongen 2018

F1 Startgridd

Den nya Formel 1 säsongen är bara dagar ifrån att vara igång. Som de flesta år finns det en del nya saker att hålla reda på, men ta det lugnt - vi har samlat de viktigaste punkterna för er i denna enkla lista.

Halon

Halo på 2018 SauberDet här har väl ingen kunnat missa. Huvudskyddet som det pratats om och diskuterats flitigt i några år nu. Under resans gång dök det upp alternativ, så som Aeroscreen varianten, men FIA valde ändå Halon till slut och den kommer att sitta på alla F1-bilar, liksom F2 och framöver även på b.l. F3 (GP3) och Formula E.

Skyddet är omdiskuterat och har mestadels delat oss i två läger. De som är för dess introduktion och de som är emot. Men även de som tycker den är hiskeligt ful, men okej att att ha p.g.a säkerhetsaspekten, och de som inte bryr sig om dess utseende. Nu när den suttit på bilen under vintertesterna har det dykt upp åtminstone ett potentiellt problem till. Det kommer att bli väldigt svårt att så vilken förare det är som sitter i bilen. Man har tidigare fått regler på plats för att förare ska köra med samma hjälmdesign under hela säsongen för att underlätta för åskådare att känna igen förarna. Nu ser man knappt hjälmen på förarna alls tack vara den stora kolossen som är Halon.

Motor Regler & Grid Straff

Förarna får denna säsong än mindre motorer, eller power-units, att tillgå. Senaste säsongerna har de haft fyra PU's att att använda innan de åkt på gridstraff, men till denna säsongen gälle endast tre stycken power-units.

Inte nog med det, man har endast två stycken s.k. MGU-K enheter och två stycken ES, där energin från MGU-K och MGU-H sparas.

Straffen för att använda fler delar har varit lite av ett skämt, där förare fått uppe emot 100platsers nerflyttning. Dessa är nu ändrade så att om en förare får mer en 15platsers nerflyttning i startgridden så kommer man få starta sist.

Däck

Pirelli har lagt till två nya däck bladningar bland de redan förvirrande antalet som finns. Till de redan existerande däcken har hyper-soft och super-hard tillkommit. Hyper-Soft kommer att användas i Kanada första gången och det lär främst vara ett kval däck. Super-Hard kommer vi nog inte se användas en enda gång under säsongen, Pirelli har tagit fram det som ett "worst-case" scenario.

Dessutom har alla blandningar hoppat ner ett snäpp i mjukhet. Det vill säga att årets hard är förre årets medium, årets super-soft är förra årets ultra-soft.
På sätt och vis skulle man då kunna säga att årets nya hyper-soft är en hyper-hyper-soft.

Alla dessa däck gör en lätt snurrig, man undrar ju varför Pirelli inte bara märker upp däcken som hard - medium - soft inför varje helg för att göra det enklare för den vanliga åskådaren.

Nya Race

Den längsta säsongen i Formel 1 historien den här säsongen. Detta tack vare att två ny-gamla lopp återvänder till kalendern. Extra kul för oss i Europa är att det är Europeiska lopp, så det är närmare för oss att åka och se, samt bättre TV-tider. 

Frankrikes GP är det ena loppet, som är tillbaka för första gången sedan 2008 och Le Castellet’s Circuit Paul Ricard tillbaka för första gången sedan 1990.

Det andra loppet är Tysklands GP på Hockenheim. Det utelämnades från förra årets kalender p.g.a ekonomiska svårigheter och nya kontraktet gäller bara en säsong - för nu.

Nya Ansikten

Två nya rookies den här säsongen i Saubers Charles LeClerc och Williams Sergey Sirotkin. Jag skulle dock påstå att Toro Rossos nya förarpar, Brendon Hartley & Pierre Gasly, också är rookies, även om de körde de avslutande loppen för stallet förra säsongen.

Hos Toro Rosso är det även nya ansikten i garaget då stallet gått över till Honda motorer, medan McLaren så välkänt lämnade japanerna för Renault.

Grid Kids

Som så många andra moderniseringar Liberty Media har gjort, så har även "grid-girls" försvunnit till denna säsong.  Istället för dessa kvinnor vid bilarna så introducerar man så kallade "Grid Kids" till den här säsongen.

Vilka barn som kommer att få vara med som en Grid Kid är lite oklart än så länge, men det har pratats om unga lokala racing förmågor och tävlingar där man kan få vinna en plats bredvid sin idol.

Ny Logo, Senarelagda Starter

Sist men inte minst har vi den nya loggan och ändrade starttider för racen.
Den nya logotypen är nog den främsta visuella ändringen, hittills, som Liberty gjort sedan de tog över. Den lanserades efter säsongsavslutning i Abu Dhabi förra året och har tagits emot med blandade känslor.

En ändring som kan visa sig vara ett bra drag är dock ändringen av starttiderna. Racen kommer inte längre att starta heltimme, utan 10-minuter över heltimmen. Den här ändringen har varit glädjande framförallt för många TV-kanaler, som inte har länga pre-shows innan loppen. Nu hinner de ha lite försnack inför loppet då det inte starta samma minut som sändningen.

Alla lopp i Europa och den i Brasilien kommer dessutom att starta en timme senare än vanligt. Det betyder att de Europeiska loppen kommer att starta klockan 15:10 istället för det sedvanliga 14:00.
Alla träningar och kvalet under Europeiska loppen kommer också de att starta en timme senare som följd.


Det var de viktigaste nyheterna för F1 säsongen 2018.
Vad tycker ni om alla de här ändringarna? Saknar ni information om eller undrar ni något, kommentera nedan eller på FB så ska vi hitta svar!

F1’s första globala marknadsföringskampanj – Engineered Insanity

Formel 1, eller F.O.M och Liberty Media har gått ut med sin första globala marknadsföringskampanj. Under Bernie Ecclestones styre var det mest upp till race promoters, stallen, sponsorer m.m att göra reklam och locka folk till sporten, istället för att rättighetsägaren själv skulle göra det.

Men det är nya tider nu och F1 testar på att promota sig själv med första kampanjen "Engineered Insanity", som rullade ut på sociala-medier under helgen. Stallen har varit väldigt positiva till att man själva nu gör reklam för sporten, medan stallen ofta fokuserar på sig själva och förarna i första hand. Den mesta reklam sporten i sig har fått har kommit från olika skandaler och kontroverser som tagits upp i media. Så det är en friskfläkt att man nu försöker marknadsföra sporten för vad det är, ingenjörskap, fart, spänning, ära.

Ellie Norman, Formel Etts markadsdirektör säger att planen är en flerplatformskampanj ska lanseras i samband med säsongspremiären Australiens GP i Melbourne. Kampanjen ska sedan fortsätta och utvecklas genom årets 21 race så den känns mer realtid och reaktiv. Som exempel så skulle materialet i klippen bytas efter varje race så man får med nyckelhändelser från senaste loppet.

Vi får hoppas dessa kampanjer även når våra TV-rutor här i norden. Tills dess njut av den första videon och förbered er på F1-säsongen 2018 - bara en vecka kvar nu!

Ny regel kan göra 2018 till den jämnaste säsongen på länge

F1 Startgridd

Inför varje ny säsong går FIA igenom regelboken för att ändra och lägga till nya regler. Det som alla pratar om inför 2018 är ju såklart "Halo". Men en regeländring som har stor potential att göra startfältet jämnare och göra racingen bättre har glömts bort bakom allt prat om Halon. Det handlar om en ändring av regeln som säger att motorn som en leverantör säljer till ett team måste vara identisk till den som motorleverantörens fabriksteam själva använder.

FIA har nu lagt till ett klargörande gällande den regeln. Den kräver nu att motorleverantören även levererar den exakta mjukvaran som fabriksteamet har tillgång till. Det har länge spekulerats om att fabriksteamen inte ger deras kunder full tillgång till alla motorlägen som ger maximal effekt under till exempel kvalvarv.

Detta var en av anledningarna till att McLaren valde att avsluta sitt samarbete med Mercedes och gå till Honda. McLaren hade stora framgångar med Mercedes mellan 1995 och 2014, men efter att Mercedes startade sitt egna fabriksteam 2010 var det uppenbart att McLaren inte fick samma prioritering. Därav det katastrofala bytet till Honda.

Men förhoppningsvis ska den här regeländringen ge teamen som köper sina motorer lite bättre förutsättningar. Man ska nog inte förvänta sig några drastiska förändringar, Sauber kommer inte helt plötsligt slå Ferrari, men vi kanske ser några ordentliga kvalskrällar på banor med långa raksträckor där motorn är mer avgörande än aerodynamik.

Fernando Alonso signar med Toyota för att köra WEC/Le Mans

Under dagen idag (tisdag) meddelade McLaren och Toyota Gazoo Racing att Fernando Alonso kommer att köra för det senare stallet under WEC säsongen 2018-19.

Alonso kommer fortsatt att köra för McLaren i F1 och huvudmålet är att lyckas och vinna där. Men stallet har gett spanjoren tillåtelse att även köra i WEC med Toyota Gazoo. Alonso kommer att delta i alla deltävlingar som inte krockar med Formel 1 helger och framför allt Le Mans 24H.

Fernando Alonso - Toyota Gazoo Racing
Fernando Alonso - Toyota Gazoo Racing

Han kör bil #8 av Toyotas TS050 Hybrid tillsammans med Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima. Den andra TS050 Hybriden, #7, körs av Mike Conway, Kmaui Kobayashi och José María López.

Fernando Alonso

“Jag har aldrig varit blyg om mitt mål att vinna motorsportens "Triple Crown" - Monascos Grand Prix, Indy 500 och 24 Hours of Le Mans. Vi försökte i Indy förra året, kom nära, men missade precis.”

“I år har jag chansen att tävla för seger i Le Mans tack vare McLaren. Det är en stor utmaning - mycket kan gå fel - men jag är redo, förberedd och ser fram emot kampen”

“Min deal att åka i WEC har bara möjlig gjorts genom den goda förståelsen och det starka förhållandet jag har med McLaren, och jag är väldigt glad över att de lyssnade och förstod vad det betyder för mig”

“Denna utmaning kommer på intet sätt ta bort från mitt huvudmål i Formel 1 med McLaren.  Under 2018 är mitt mål att vara konkurrenskraftig vid varje grand prix, och jag är säker på att vi närmar oss att uppnå det. ”

På något sätt lite ironiskt att Alonso väljer att köra ett annat mästerskap parallelt med F1 och lägga till upp till åtta race på sina 21 han redan kommer att köra i F1. Jag tänker självklart på hans uttalanden förra sommaren om att han kan tänka sig avsluta sin F1-karriär om Liberty Media skulle utöka kalendern till mer än 25 race.

Nåja, alla kan väl få ändra sig. Det ska bli spännande att se hur Alonso klarar sig i WEC och om det börjar påverka hans F1 säsong. Önskar honom hur som helst lycka till!

Williams bekräftar sin förar-lineup för 2018 – Stroll och Sirotkin

Williams Martini Racing - Lance Stroll & Sergey Sirotkin

Det är många som hoppats in i det sista att Robert Kubica skulle få den lediga platsen hos Williams F1 Team för F1-säsongen 2018. Trots att det under senaste veckan har det florerat rykten att det redan blivit klart att platsen går till ryske Sergey Sirotkin.

Idag bekräftade Williams så dessa rykten när man meddelade sin föraruppställning för årets säsong. Det blir alltså Lance Stroll och Sergey Soritkon som rattar de vita Martini bilarna runt F1-banorna 2018.
Kubica fans ska inte känna sig helt hopplösa dock. Polacken signades som reserv- och utvecklingsförare. Enligt pressmeddelandet betyder det att han kommer att delta under tester, framförallt försäsongstesterna i Barcelona, och få tid under fredagsträningar. 

Robert Kubica - Williams F1

Robert’s experience and knowledge will prove invaluable to our technical group in the development of FW41’s car performance.
-  Williams Martini Racing

Men vem är Sergey Sirotkin?

Sirotkin kommer till Williams med ett starkt CV i handen. Han är del avSMP Racing programmet, var syfte är att ta fram ryska förare från karting till topp nivå inom racing. Under sin rookie säsong i GP2, 2015, blev han trea i mästerskapet och var den bäst placerade rookien. Året efter valdes han som testförare för Renault Sport F1 och fortsatte även i GP2 där han än en gång blev trea. Förra säsongen var han fortsatt med Renault och körde bland annat fyra stycken fredagsträningar.
Nu så 2018 blir det en race-seat i F1 med Williams efter att han imponerade på stallet under testerna i Abu-Dhabi efter säsongsavslutningen 2017.

Williams Martini Racing - Sergey Sirotkin
Sergey Sirotkin - Williams Martini Racing

Sergey Sirotkin
“Att säga att jag är glad och stolt över att joina ett så känt stall som Williams är en underdrift. Det tog mycket arbete att komma dit jag är, och jag är verkligen glad och tacksam för alla inblandade. Resultatet av vår kombinerade insats har hjälpt mig att uppnå min dröm och var så säker att stallet kan förlita sig på att jag kommer att leverera mitt bästa.”

Paddy Lowe, Chief Technical Officer
“Vi har utfört en noggrann och uttömmande utvärderingsprocess av förarna. I slutändan imponerade Sergey stallet med sin hastighet och talang, teknisk återkoppling och arbetsetik, både på fabriken och på banan i Abu Dhabi. Jag är glad att han kommer till stallet och blir partner Lance nästa säsong. Lance kommer att gå in i sin andra säsong med oss, efter anmärkningsvärda framsteg under hans rookieår. Vi har en spännande line-up för 2018 som vi tror kommer att hjälpa oss att maximera potentialen i FW41.”

Williams Martini Racing - Lance Stroll & Sergey Sirotkin
Lance Stroll & Sergey Sirotkin - Williams Martini Racing 2018

Maserati nästa FCA märke på väg in i Formel 1?

Maserati Haas F1 Team
Knappt har Fiat-Chrysler bossen Sergio Marchionne tagit Alfa Romeo tillbaka till #F1 innan det kan vara dags för nästa märke frånbiljätten.
 
Snacket går nämligen att Maserati kan komma att bli titelsponsor till det tredje Ferrari stallet, Haas F1 Team. Maserati är ett gammalt Ferrari märke, men tillhör numera Fiat-Chrysler Automobiles. Senast Maserati sågs i F1 sammanhang var på 60-talet som motorleverantör och som stall på 50-talet.
Som fabriksstall hade man 9 GP-vinster under 40-, 50-, 60-talet och den så välkända Juan Manuel Fangio vann förarmästerskapet 1957 i en Maserati 250F.  Roligt att notera här är att Fangio vann sin första förarsmäterskapstitel med Alfa Romeo 1951. Under hans mästerskaps år 1954 så körde han de första loppan i en Maserati innan han bytte till Mercedes fabriksstall. Han vann också ett mästerskap som Ferrari förare 1956.
 
”...potentially this can happen. But right now we are far away from a concluding any such agreement, however, it is possible that something of this nature could develop in the future. We will see, time will tell.” - Marchionne, Fiat Chryslar Automobiles VD
 
Men kanske kommer vi snart se Maserati på gridden igen alltså, om rykten om ett titalsponsorskap med Haas stämmer. Det handlar alltså om ett liknande avtal som Alfa Romeo kommer ha med Sauber. Och man kan lätt räkna ut att allt det här handlar om att Ferrari vill stärka sin position inför de stundande diskussionerna med Liverty om prispengar, motorer och annat som är på väg att ändras.