Årets Trofeo Lorenzo Bandini pris till Antonio Giovinazzi

Alfa Romeo Racing föraren Antonio Giovinazzi kommer den kommande helgen att tilldelas årets Lorenzo Bandini pris. Ett pris som förra året gick till Valtteri Bottas, och har tidigare tilldelats en rad stora F1-förare som Michael Schumacher, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen och flera gamla F1-världsmästare.

Antonio Giovinazzi - Sauber F1 Team
Antonio Giovinazzi

Priset delas ut i Lorenzo Bandinis hemstad Brisighella, till ära av föraren som omkom i Monacos Grand Prix 1967. Utmärkelsen är ett erkännande av det otroliga arbete som vinnarna, och teamet som helhet, har gjort under de senaste tolv månaderna.

Det är såklart jättekul för Giovinazzi att få motta det här priset, men jag kan inte hjälpa att undra vad det är GIO har åstadkommit för "otroligt arbete" det senaste året. Inte för att ta något ifrån italienaren, den första på F1-gridden sedan 2011, men det känns ju lite som att det är just det faktum att han är en italienare i F1 som är anledning…
Vad tror ni? Har jag missat något storverk som Giovinazzi har gjort.

Från pressmeddelandet från Alfa Romeo

Mer än 15 000 fans förväntas befinna sig på gatorna, när mannen i bil nr 99 kommer att köra sin Alfa Romeo Racing F1-bil på de öppna vägarna, från Piazza del Popolo i Faenza klockan 15 till Piazza Carducci i centrala Brisighella.

Bilen kommer sedan att vara kvar på torget för allmänheten att beskåda Det är en gyllene chans för lokala fans att se en av våra bilar i aktion på nära håll - i en helt annan omgivning än de banor som dessa bilar brukar köra på.

Förutom Antonio, kommer flera medlemmar från Alfa Romeo Racing också att få viktiga utmärkelser under dagen. Bland vinnarna av dessa utmärkelser är teknisk direktör, Simone Resta; Chef för baningenjörer, Xevi Pujolar och chef för aerodynamik, Jan Monchaux.

Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada

Mercedes har total dominerat kvalen den här säsongen, så det är förståeligt att man tänkte att det blir mer av det samma denna helgen. Men Kanada bjuder på en lite annorlunda bana än de vi varit på hittills denna säsong. En som borde passa Ferraris snabba bil något bättre, och precis så verkade det vara under de inledande träningarn. Under kvalet sedan igår kväll så såg det återigen ut som att kanske blir det trots allt Mercedes som drar det längsta strået...

Fortsätt läsa "Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada"

Power Unit status inför Azerbajdzjans GP

Inför det fjärde loppet av Formel 1 säsongen 2019, och snart 1/5 av säsongen avklarad så kan det vara intressant att ta en snabbtitt på hur förarna ligger till med sina PU's.

Som ni säkert vet har alla förarna tillgång till 3 så kallade motorbyten under säsongen, det gäller alltså alla delar av power uniten. Däremot skiljer sig antalet för de olika delarna eller enheterna. Man har tre stycken av själva förbränningsmotorn, turbon och MGU-H, men bara två stycken av MGU-K, energy store (batteri) och kontrollelektronik.

Att notera i listan nedan är att båda Ferrari förarna, samt Haas förarna har använt en extra CE-enhet redan. Detta sedan Ferrari utfärdade en uppgradering av den till sina kunder efter att man hittat ett fel, som bland annat ledde till Leclercs haveri i Bahrain.
Alfa Romeo valda att inte implementera den i Kina, men kommer troligen att göra det till helgens race, vilket kan komma att ge Antonio Giovinazzi säsongens första "motorbestraffning".

Även Toro Rossos Alexander Albon är i farozonen redan såhär tidigt på säsongen, med två stycken av samtliga enheter utplockade.

FörareBilICETCMGU-HMGU-KESCE
HamiltonMercedes111111
BottasMercedes111111
VettelFerrari111112
LeclercFerrari111112
VerstappenRed Bull111111
GaslyRed Bull111111
RicciardoRenault111211
HulkenbergRenault222211
GrosjeanHaas111112
MagnussenHaas111112
SainzMcLaren222211
NorrisMcLaren111211
PerezRacing Point111111
StrollRacing Point111111
RaikkonenAlfa Romeo111111
GiovinazziAlfa Romeo111112
KvyatToro Rosso222211
AlbonToro Rosso222222
RussellWilliams111111
KubicaWilliams111111

Note: Drivers are limited to just three Internal Combustion Engines this season, and also three Turbochargers and MGU-Hs. However, in the case of Control Electrics, Energy Store and MGU-K they are limited to just 2.

Sitter Bottas säkert till säsongen 2021?

En av de mer eftertraktade sätena på Formel 1 gridden de senaste åren har varit den som Lewis Hamiltons stallkamrat. Sedan Nico Rosberg valde att 'pensionera' sig från racing efter 2016 har Valtteri Bottas innehaft platsen hos Mercedes. Finländaren har dock haft varierande resultat, där första året 2017 var bra medan förra årets säsong var minst sagt mindre lyckosam.

Fortsätt läsa "Sitter Bottas säkert till säsongen 2021?"

Chock och sorg i Melbourne efter besked om Charlie Whitings bortgång

Charlie Whiting

Vi vaknar idag upp till en sorgens dag - F1 race-direktör, Charlie Whiting har gått bort.
Charlie blev 66år och har varit race director (huvuddomare) i F1 sedan 1997.

Enligt FIA var dödsorsaken lungemboli, blodproppar i lungorna. Whiting började sin karriär i Formel 1 med legendariska stallet Hesketh 1977, och sedan med Brabham '80.
Han bytta sida i sporten 1988 när han började på FIA och blev sedan race-direktör 1997, en position han haft tills nu.

– Jag har känt honom under hela mitt liv inom motorsporten. Vi har jobbat tillsammans som mekaniker, blev vänner på banan och har tillbringat mycket tid tillsammans. Jag känner en mycket stor sorg.

Mercedes stallchef Toto Wolff

Charlie var en populär och omtyckt person i paddocken, och en väldigt bra ambassadör för sporten. Vi kommer alla att sakna Charlie!

Prova F1TV-Pro gratis under Australiens GP

Melbourne - Australiens GP

Sitter du fortfarande och funderar på hur du ska följa F1-säsongen 2019?
Då har F1TV-Pro ett erbjudande för dig som du inte ska missa!

Hur kan man följa Formel 1 här i Sverige?
Valen står egentligen mellan Viasat/Viaplay eller det nya, för Sverige, F1TV-Pro. Den senara är billigare än ex. Viaplay, men argumentet för Viaplay är å andra sidan att du får tillgång till massa mer sport, filmer och serier på köpet.

Kanske känner du ändå en viss oro för F1TV-Pro, du har läst mindre smickrande kommentarer om deras lansering förra året och kanske är du osäker på de engelska kommentatorerna?
Jag testade tjänsten under vintertesterna och var mycket nöjd. Trots att det inte var mycket körning på banan hela tiden, så var sändningen intressant att följa med intervjuer och snacket mellan de kunniga engelska kommentatorerna.

Igår fick jag dessutom ett mail och just nu för premiärhelgen så kan ni testa på F1TV-Pro helt utan kostnad! Skaffa bara ett konto, njut av Australiens GP i helgen och säg sedan upp det igen ifall ni inte känner att det var något för er!

Min rekommendation är dessutom att signa-up er för årsvis betalning istället för per månad. Ett år kostar €109.99, medan en månad kostar €13.99 som blir €167.88 för ett år.

Poäng för snabbaste varvet i F1

FIA flagga

En mindre känd punkt från WMSC-mötet den 7mars förra veckan blev idag godkänd och klubbad i sporting-reglementet fö 2019. Det är en ny regel, som kan komma att bli omdiskuterad, om nya poäng som kommer att delas ut.

Det är nämligen poäng för snabbaste race varv. Den förare som sätter det snabbaste varvet under loppet, förutsatt att de placerar sig i topp 10, kommer att få en extra poäng. Även den konstruktör vars förare gör varvet kommer att få ett extra poäng.

Och jag har direkt en fundering kring det här. Först vill jag bara säga att jag tycker detta är en jättebra regel, det ska finnas mer incitament för poäng. MEN!

Varför ska föraren behöva placera sig i topp 10?
Direkt tappar man lite av tjusning med denna poäng. Visst förra säsongen var bortsett från ett race bara förare från topp tre stallen som gjorde snabbaste varv, och Kevin Magnussen ett lopp. Ibland har toppgubbarna hamnat långt bak, ibland är det någon oväntad som får till ett supervarv.

Och tänk er dramatiken i årets sista lopp; tvåan i mästerskapet behöver 25p för att vinna, ettan spinner och hamnar längst bak i fältet. Han rusar genom fältet för att försöka komma till tionde plats, sätter snabbaste varv efter snabbaste varv under tiden. Näst sista varvet, ledaren tar snabbaste varvet, mästerskapsledaren är hack-i-diffuser på tionde plastsen, rosa sektor ett, rosa sektor två, vänder in under hotellet, gasar upp jämsides på tiondeplatsen på utsidan, jämsides in i näst sista kurvan....

Ryser bara jag skrev det där.... 😉