Radikal design på nya Alfa Romeo (sauber) bilen

Det är SuomiF1 som snappat upp en story från Gazzetta-tidningen, om att Alfa Romeos helt nya F1-racer kommer att ha en radikal design.

Enligt artikeln har samarbetet mellan Alfa och Ferrari intensifierats. Stallet har nu mer kraftfulla resurser till sitt förfogande för sin tekniska utveckling. Satsningen från Alfa Romeos sida har även inneburit ett namnbyte, där man gjorde sig av med Sauber delen. Stallet har även rutinerade Kimi Räikkönen, som startade F1-karriären i Sauber, som en av sina två förare.

Bakom designarbetet för det nya bilen är den tidigare Ferrari-designern Simone Resta, som under årens gång har designat flera framgångsrika formelbilar. Enligt källor till den Italienska tidningen Gazzetta kommer stallet att bryta nya gränser under ledning av den berömda designgurun.

I F1-depån är man oroade över Kimi Räikkönens och Saubers framfart - "Alla måste frukta dem" - Carlos Sainz.

Enligt källor har bilens design utformats med "minimal försiktighet".
Det finns också några intressanta innovationer som inte har setts på någon F1 bil.

Sauber F1 byter namn till Alfa Romeo Racing

Det har just blivit officiellt -> Sauber F1 Team byter namn till Alfa Romeo Racing!

Alfa Romeo Racing logotyp

Ja ni som har lyssnat på min nya nyhetspodd F1KA, vet att jag nämnde ett rykte om att detta kunde hända inför säsongen 2019. Det ryktet har alltså blivit verklighet nu med namnbytet och det visar ju på det starka samarbete och engagemang som titelsponsorn Alfa Romeo har till Saubers formel ett stall.

F1 TV kommer till Sverige! (och sänder live från vintertesterna)

Här om dagen så slog SkySports på stora trumman med nyheten att de kommer att sända live från de första F1 vintertesterna. Den brittiska kanalen kommer att sända 5 timmar från varje testdag, det vill säga totalt 20h av f1-tester.

Men det var väl nästan väntat att Formel Etts egen streamingtjänst F1 TV PRO också skulle komma att göra det samma. Igår annonserade så F1 att deras F1 TV kommer att sända hela 8timmar, (d.v.s hela dagen) per dag från de första vintertesterna i Barcelona den 18-21 februari.

Det mest roliga i pressmeddelandet var dock att tjänsten utökas till fler länder, bland annat Sverige.

 ...this season F1 will also be rolling out F1 TV to subscribers in eight new territories from 18th February, including: Cyprus, Denmark, Greece, Malta, Netherlands, Norway, Portugal and Sweden, with more to be shared throughout the season.

F1.com

Så om du inte tänkt åka till Barcelone på semseter i februari, så kan du skaffa F1 TV PRO och följa F1-testerna från hemmets/jobbets bekväma vrå.

Källa: https://www.f1.com

Arrivederci Arrivabene! Mattia Binotto tar över som Ferrari stallchef

Mattia Binotto - stallchef Scuderia Ferrari

Efter längre tids interna strider mellan tekniska chefen Mattia Binotto och Maurizio Arrivabene, har Ferrari tillslut bestämt att inte förlänga stallchefen Arrivabenes kontrakt. Istället tar nu Mattia Binotto över som stallchef för Scuderia Ferrari med omedelbarverkan.

Ni kan läsa Ferraris egna uttalande här nedan.
För mig står det ganska tydligt att Arrivabene får sparken helt enkelt. Skälen till det är troligen fler än bara maktkampen mellan Binotto dock. Stallet har haft en bil som kunnat slåss om mästerksapen de senaste två åren, men av någon anledning har man inte riktigt nått hela vägen fram. En del av det sägs bero på Maurizios ledarstil.


After four years of untiring commitment and dedication, Maurizio Arrivabene is leaving the team. The decision was taken together with the company’s top management after lengthy discussions related to Maurizio’s long term personal interests as well as those of the team itself.
Ferrari would like to thank Maurizio for his valuable contribution to the team’s increasing competiveness over the past few years, and wish him the best for his future endeavours.
With immediate effect, Mattia Binotto will take over as Scuderia Ferrari’s Team Principal. All technical areas will continue to report directly to Mattia.

- Scuderia Ferrari

Nu väntar ett nytt kapitel för de röda med stallchef som är uppvuxen i de egna leden. Efter sin utbildning till mekanisk ingenjör, fortsatte han att ta en masters i Motor Vehicle Engineering i Modena. Därefter anslöt han till Ferraris test team som testmotor ingenjör, redan 1995. Under åren har han klättrat och bytt roll inom stallet/företaget från att vara race ingenjör, chef för motorer och elektronik, till att nu senast ha varit Chiet Technical Officer sedan sommaren 2016, efter att James Allison lämnade stallet. Nu 24 år sedan han första gången började jobba hos Ferrari blir han alltså stallchef för det mest anrika stallet i F1 historien.

Mattia Binotto's Ferrari-profil

Så kom mailet – Kubica bekräftas för Williams Racing 2019

Robert Kubica - Williams Racing

Som vi skrev på Facebook igår, rapporterade några medier, ett rykte, att en deal mellan Robert Kubica och Williams Racing (se Martini är redan borta) för 2019 skulle vara klart.

För drygt en timme sedan (kl 10:09) kom det så ett mail från Williams pressavdelning som bekräftade att den stora publik favoriten Kubica som raceförare för Williams 2019. Sannerligen ett glädjande besked för de flesta, även dem som hoppades på Ocon tillsammans med George Russel.

Pressrelease från Williams

Robert Kubica

“Firstly, I would like to thank everyone who has helped me during what was a difficult period of my life over these last few years. It has been a challenging journey to make it back to the Formula One grid, but what seemed almost impossible is now beginning to feel possible, as I am excited to be able to say that I will be on the Formula One grid in 2019.”

“For sure, it has been a long road to get to this point, but as that challenge now comes to an end with this announcement, a new challenge begins working with Williams on track. It will not be easy, but with hard work and dedication, both George and myself will work together to try and help the team get in better shape to move further up the grid. This year has been tough, but I have learnt a lot, and I’d like to thank Sir Frank and Claire for this opportunity.”

“Being back on the F1 grid next season will be one of the greatest achievements of my life, and I’m sure with hard work and commitment we will be able to help motivate the team to achieve good things together. Thank you again to everyone who has supported me and believed in me. I will finally be back on the grid behind the wheel of an F1 car, and I cannot wait to get back racing.”


Claire Williams, Deputy Team Principal;

“I am delighted to announce that Robert will be stepping up to the role of Race Driver to partner George in 2019. All of us at Williams have been immensely impressed at what he has achieved, and it is a great credit to his strength of character and tenacity to return to Formula One.”

“During this season his commitment to the team and the work he has put in behind the scenes has been unwavering, and he has become an established and much respected member of the Williams team. He has a level of determination that is remarkable to see; and he truly embodies the Williams fighting spirit. Having the consistency of Robert stepping up into this new role will be an important step for us as we look to fight our way back towards the front of the field. I am also excited to have a mixture of youth and experience to lead us into 2019 and we look forward to seeing what they can achieve on track. I would also like to thank Lance and Sergey for their hard work in what has been a challenging season. We wish them all the best for their future careers.”

Mannen bakom det mystiska ”neeoow” ljudet under US GP

Ni minns kanske det mystiska "Neeeooow" ljudet i TV-sändningen under första varvet av USA's GP. Många teorier har kretsat kring var ljudet kom ifrån, om det var från någon i depån, en förare, annan sändning.

Nu har vi fått svaret. Twitter användaren Luis Baeza har publicerat en selfie-video där han gör ljuden i ett av mikrofonerna, som ska fånga upp effektljud runt banan, uppe i COTA-tower.

Ganska roligt ändå, vi får se om mikrofonerna får personliga vakter framöver 😉

Motorläget bland förarna inför Rysslands GP

Renault Sport - F1 Motor

Sista fjärdedelen av säsongen närmar sig och det blir allt viktigare för stallen att ha kolla på motorerna - eller dess olika delar.
Den här säsongen har varje förare tre stycken PU's att tillgå, eller för att vara mer exakt så gäller 3st ICE, MGU-H och TC och 2st ES, CE och MGU-K.

Så med tanke på att slutet närmar sig så tänkte jag att vi skulle kolla in läget för förarna på gridden inför Rysslands GP i Sochi.

FörareStalICETCMGU-HMGU-KESCE
HamiltonMercedes333222
BottasMercedes444333
VettelFerrari333222
RaikkonenFerrari333222
RicciardoRed Bull444444
VerstappenRed Bull333322
PerezForce India333222
OconForce India333222
StrollWilliams333222
SirotkinWilliams333222
HulkenbergRenault565444
SainzRenault444333
HartleyToro Rosso655533
GaslyToro Rosso555433
GrosjeanHaas333222
MagnussenHaas333222
AlonsoMcLaren333322
VandoorneMcLaren444333
EricssonSauber433222
LeclercSauber333222

Brawn visar upp F1 konceptbil för 2021

Inför Singapores GP i helgen hölls ett tekniskt seminarium, där gav bland annat Ross Brawn en presentation om nya reglementet från 2021.
Under presentationen visades några konceptritningar på hur de nya bilarna skulle kunna se ut. Vissa bilder har läckt ut på internet, jag låter er diskutera vad ni tycker om koncepten.