Alfa Romeo förarna bestraffade, missar poäng.

Båda Alfa Romeo bilarna bestraffade efter loppet igår och utanför poängen.
Det betyder istället att Hamilton och Kubica klättrade upp till sista poängplatserna, för Williams första poäng denna säsong.

Alfa har sagt att de ska överklaga beslutet så vi får se hur det slutar

Tysklands GP – Hamilton vinner fjärde raka för säsongen

Det blev inte det hemma grand prixet som Nico Rosberg hade hoppats på.
Tysken förlorade starten än en gång och fick se sig om körd om både stallkamraten Lewis Hamilton och båda Red Bull bilarna. Sedan räckte varken farten eller taktiken för att ta tillbaka positionerna.

Hamilton tog som sagt ledningen från start och hade en bekväm resa i ledning till mål, för sin fjärde raka vinst denna säsong. Britten drygar ut sin VM-ledning med några få poäng sedan han tog ledningen efter Ungerns GP. Han dock behöva alla poäng han kan få eftersom han inom kort kommer att behöva ta nya motordelar, vilka kommer ge honom bestraffningar då han kommer att gå över gränsen för ”tillåtna” antal.

Red Bulls dubbla pallplats bekräftar verkligen att stallet nu är före Ferrari och dessutom gick stallet förbi just Ferrari i mästerskaps-tabellen för andra plats.
På tal om Ferrari så såg Kimi Räikkönen igen starkare och stabilare ut än sin stallkamrat Vettel. Men en miss i första depåstoppet gjorde att finländaren tappade chansen att ta femte positionen och fick nöja sig med att vara tvåa denna gång.

Marcus Ericsson gjorde ett stabilt lopp från sin sista startruta upp till en 18:e plats. En mycket bra start av svensken som dessvärre fick så några bilar köra om honom in i första kurvan och han tappade placeringar igen. Men resten av loppet var stabilt och han gjorde så gott han kunde med det Sauber bilen levererar.

Resultat Tysklands GP 2016

Nr Förare Team Varv Tid Png
1 44 Lewis Hamilton Mercedes 67 1:30:44.200 25
2 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 67 +6.996 sek 18
3 33 Max Verstappen Red Bull Racing 67 +13.413 sek 15
4 6 Nico Rosberg Mercedes AMG F1 67 +15.845 sek 12
5 5 Sebastian Vettel Ferrari 67 +32.570 sek 10
6 7 Kimi Räikkönen Ferrari 67 +37.023 sek 8
7 27 Nico Hulkenberg Force India 67 +70.049 sek 6
8 22 Jenson Button Mclaren Honda 66 +1 varv 4
9 77 Valtteri Bottas Williams Martini 66 +1 varv 2
10 11 Sergio Perez Force India 66 +1 varv 1
11 21 Esteban Gutierrez Haas F1 Team 66 +1 varv 0
12 14 Fernando Alonso Mclaren Honda 66 +1 varv 0
13 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 66 +1 varv 0
14 55 Carlos Sainz Toro Rosso 66 +1 varv 0
15 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 66 +1 varv 0
16 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 66 +1 varv 0
17 94 Pascal Wehrlein Manor Racing 65 +2 varv 0
18 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team 65 +2 varv 0
19 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 65 +2 varv 0
20 88 Rio Haryanto Manor Racing 65 +2 varv 0
NC 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team 57 DNF 0
NC 19 Felipe Massa Williams Martini 36 DNF 0

Tysklands GP på Hockenheim inte Nurburgring

Igår, onsdag, det uppgifter upp om att Nurburgring inte skulle ha något kontrakt på plats för att arrangera årets Tysklands Grand Prix, trots att den tidigare var angiven som arrangör i F1-kalendern 2015.

Idag säger så Bernie Ecclestone att loppet i Tyskland kommer att avgöras på Hockenheim och inte Nurburgring som tidigare planerat.
”Det kommer att bli Hockenheim, vi är mitt i att göra något med dem. Det kan inte bli Nurburgring eftersom det inte finns någon där.” – Bernie Ecclestone till Reuters.

Banorna har alternerat som värd för Tysklands GP sedan 2008, men på grund av den senares ekonomiska problem har man inte kunnat skriva på något nytt kontrakt för att arrangera F1. Därför kommer Hockenheim nu istället att vara ensam arrangör av loppet framöver.
”Vi har ett kontrakt på plats med Hockenheim, vi måste bara justera åren på kontraktet. De alternerade med Nurburgring så vi får vara ta bort dem.” – Ecclestone.

Ecclestone var på väg att köpa upp Nurburgring men det hela föll samman när de valde att sälja banan till en annan köpare, som aldrig genomförde köpet.
”Vi ville köpa Nurburgring, vi gjorde ett erbjudande men någon bjöd högre med några dollar och köpte det. Sedan kunde de inte betala och den hämnade på försäljning igen.
Jag sa att jag skulle vara intresserad och sedan fann de någon annan. Så jag vet inte vad som händer.”

Rosberg och Mercedes vinner hemma på Hockenheim

Topp trion från Tysklands GP 2014

Nico Rosberg ledde från start till mål  helt ohotat för att vinna sitt hemma-lopp Tysklands Grand Prix.
Tvåa idag blev Williams finländare Valtteri Bottas, som även han var relativt säker i sin position hela loppet.

Rosbergs stallkamrat Lewis Hamilton gjorde en grym uppkörning från 20:e startruta till tredje plats och britten hade ingen lätt resa heller. Britten hamnade i flera dueller på vägen, där han bland annat skadade sin framvinge men trots detta säkrade han värdefulla poäng i jakten på Nico i VM-tabellen.

Vädret var mycket mildare idag jämfört med tidigare i helgen vilket ställde till det för många förare som led av en understyrd bil. Det var en del bra bataljer i mittfältet, Kimi Räikkönen var inblandad i några i stycke under första halvan av loppat, och stötte ihop med några stycken andra förare.

Marcus Ericsson körde ett stabilt lopp efter att ha startet från depån och dessutom fått ett stop&go straff inom de tre första varven då teamet jobbat på hans bil efter parc-ferme.

Resultat Tysklands Grand Prix 2014

Pos. # Förare Stall Varv Tid/Bröt Start Png
1 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 67 1:33:42.914 1 25
2 77 Valtteri Bottas Williams 67 +20.7 sek 2 18
3 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 67 +22.5 sek 20 15
4 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 67 +44.0 sek 6 12
5 14 Fernando Alonso Ferrari 67 +52.4 sek 7 10
6 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 67 +52.5 sek 5 8
7 27 Nico Hulkenberg Force India 67 +64.1 sek 9 6
8 22 Jenson Button McLaren 67 +84.7 sek 11 4
9 20 Kevin Magnussen McLaren 66 +1 Varv 4 2
10 11 Sergio Perez Force India 66 +1 Varv 10 1
11 7 Kimi Räikkönen Ferrari 66 +1 Varv 12
12 13 Pastor Maldonado Lotus 66 +1 Varv 18
13 25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 66 +1 Varv 13
14 21 Esteban Gutierrez Sauber 66 +1 Varv 16
15 17 Jules Bianchi Marussia 66 +1 Varv 17
16 10 Kamui Kobayashi Caterham 65 +2 Varv 19
17 4 Max Chilton Marussia 65 +2 Varv 21
18 9 Marcus Ericsson Caterham 65 +2 Varv 22
Bröt 99 Adrian Sutil Sauber 47 Snurrade 15
Bröt 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 44 +23 Varv 8
Bröt 8 Romain Grosjean Lotus 26 +41 Varv 14
Bröt 19 Felipe Massa Williams 0 Olycka 3

Kvalresultat – Rosberg i pole på hemmaplan

Pos # Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv
107% Tid: 1:23.065
1 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:17.631 1:17.109 1:16.540 17
2 77 Valtteri Bottas Williams 1:18.215 1:17.353 1:16.759 15
3 19 Felipe Massa Williams 1:18.381 1:17.370 1:17.078 21
4 20 Kevin Magnussen McLaren 1:18.260 1:17.788 1:17.214 17
5 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:18.117 1:17.855 1:17.273 19
6 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:18.194 1:17.646 1:17.577 16
7 14 Fernando Alonso Ferrari 1:18.389 1:17.866 1:17.649 19
8 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:18.530 1:18.103 1:17.965 22
9 27 Nico Hulkenberg Force India 1:18.927 1:18.017 1:18.014 21
10 11 Sergio Perez Force India 1:18.916 1:18.161 1:18.035 21
11 22 Jenson Button McLaren 1:18.425 1:18.193 15
12 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:18.534 1:18.273 13
13 25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:18.496 1:18.285 14
14 21 Esteban Gutierrez Sauber 1:18.739 1:18.787 14
15 8 Romain Grosjean Lotus 1:18.894 1:18.983 14
16 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:18.683 5
17 99 Adrian Sutil Sauber 1:19.142 8
18 17 Jules Bianchi Marussia 1:19.676 8
19 13 Pastor Maldonado Lotus 1:20.195 7
20 10 Kamui Kobayashi Caterham 1:20.408 7
21 4 Max Chilton Marussia 1:20.489 9
DNS 9 Marcus Ericsson Caterham

Marcus Ericsson deltog inte i kvalet på grund av hydraulik problem och tvingades sedan även byta motor. Marcus startar loppet från depån.
Esteban Gutierrez har 3-placeringars nerflyttnig sedan han orsakat kollision i Englands GP.

Sammansatta träningstider från Tysklands GP

Nedan följer komplett sammasatta tider från fria-träningarna inför Tysklands Grand Prix på Hockenheim.
Alla bilarna kör i helgen utan det s.k. FRIC-systemet, vilket många trodde skulle påverka ordningen F1-fältet. Framför allt trodde många att bl.a. Mercedes skulle lida mycket av att köra utan systemet.

Under andra träningen såg det lite ut som att fältet kunde vara tätare än på länge, men till tredje och sista träningen tidigare idag så var det mesta normaliserat igen.
Nu ser vi fram emot dagens F1-kval på Hockenheim och förhoppningsvis lite varmare bantemperatur lik den igår så kanske det blir lika jämt som under FP2.

Redigera
Pos.
Nr
Förare
Stall
FP1
FP2
FP3
5 #6 Nico Rosberg Mercedes 1:19:131 1:18.365 1:17.779
2 #44 Lewis Hamilton Mercedes 1:19.196 1:18..341 1:18.380
6 #14 Fernando Alonso Ferrari 1:19.423 1:19.329 1:18.384
3 #19 Felipe Massa Williams 1:20.542 1:19.024 1:18.575
1 #77 Valtteri Bottas Williams 1:19.385 1:18.611
8 #20 Kevin Magnussen McLaren 1:20.105 1:18.960 1:18.756
7 #3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:19.697 1:18.443 1:18.769
9 #7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.210 1:18.887 1:18.842
10 #1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:20.097 1:19.248 1:18.890
11 #27 Nico Hulkenberg Force India 1:20.592 1:19.593 1:19.127
4 #26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:20.337 1:19.452 1:19.131
13 #25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:20.586 1:19.760 1:19.470
22 #22 Jenson Button McLaren 1:19.833 1:19.221 1:19.489
15 #11 Sergio Perez Force India 1:20.598 1:19.581 1:19.505
17 #21 Esteban Gutierrez Sauber 1:20.504 1:19.601
14 #8 Romain Grosjean Lotus 1:21.603 1:20.358 1:20.078
18 #17 Jules Bianchi Marussia 1:22.982 1:21.328 1:20.198
12 #13 Pastor Maldonado Lotus 1:21.854 1:20.158 1:20.466
16 #99 Adrian Sutil Sauber 1:20.505 1:19.417 1:20.844
19 #10 Kamui Kobayashi Caterham 1:22.572 1:23.728 1:21.018
20 #9 Marcus Ericsson Caterham 1:23.256 1:21.870 1:23.077
21 #4 Max Chilton Marussia 1:23.299 1:21.898 1:23.449
22 #41 Susie Wolff Williams 1:20.769
23 #36 Giedo va der Garde Caterham 1:20.782

FP1 – Mercedes fortfarande snabbaste ävan utan FRIC

Mercedes fortsatta vara snabbaste teamet på banan även utan FRIC-systemet på sina bilar.
Som många av er säkert läst i veckan som varit, har FIA förbjudit det så kallade FRIC-systemet på F1-bilarna. Kortfattat beskrivet så länkade detta system ihop det främre och bakre fjädringarna för att på så sätt få till bästa markgång på bilarna.

Eftersom stallen inte kunde enas enhälligt om att skjuta på förbudet till 2015 så var alla (som använde systemet) tvunga att plocka bort det till helgens grand prix i Tyskland.
Trots att det spekulerades att Mercedes skulle lida mest av FRIC-förbudet, så verkar det inte ha haft någon som helst påverkan på rankingen än så länge.

Här är topp fem från FP1 Tysklands GP, komplett resultat från båda träningarna kommer efter eftermiddagspasset.

td colspan=”7″>Bäst tid FP1 2012: 1:16.595 – Jenson Button
Pos. #  Förare Stall Tid Skillnad Varv
1 6 Nico Rosberg Mercedes 1:19.131 29
2 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:19.196 0.065 25
3 14 Fernando Alonso Ferrari 1:19.423 0.292 21
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:19.697 0.566 27
5 22 Jenson Button McLaren 1:19.833 0.702 24

Vettel vinner äntligen hemma – Tysklands Grand Prix

Pos No Driver Team Laps Tid/Bröt Start Png
1 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 60 Vinnare 2 25
2 7 Kimi Räikkönen Lotus 60 +1.0 sek 4 18
3 8 Romain Grosjean Lotus 60 +5.8 sek 5 15
4 3 Fernando Alonso Ferrari 60 +7.7 sek 8 12
5 10 Lewis Hamilton Mercedes AMG 60 +26.9 sek 1 10
6 5 Jenson Button McLaren 60 +27.9 sek 9 8
7 2 Mark Webber Red Bull Racing 60 +37.5 sek 3 6
8 6 Sergio Perez McLaren 60 +38.3 sek 13 4
9 9 Nico Rosberg Mercedes AMG 60 +46.8 sek 11 2
10 11 Nico Hulkenberg Sauber 60 +49.8 sek 10 1
11 14 Paul di Resta Force India 60 +53.7 sek 12
12 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso 60 +56.9 sek 6
13 15 Adrian Sutil Force India 60 +57.7 sek 15
14 12 Esteban Gutierrez Sauber 60 +60.1 sek 14
15 16 Pastor Maldonado Williams 60 +61.9 sek 18
16 17 Valtteri Bottas Williams 59 +1 Varv 17
17 20 Charles Pic Caterham 59 +1 Varv 22
18 21 Giedo van der Garde Caterham 59 +1 Varv 20
19 23 Max Chilton Marussia 59 +1 Varv 21
Bröt 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 22 +38 Varv 16
Bröt 22 Jules Bianchi Marussia 21 +39 Varv 19
Bröt 4 Felipe Massa Ferrari 3 +57 Varv 7