Mercedes fortsätter att bevisa att man är det bästa stallet i Formel 1. Lewis Hamilton ledde Kinas GP från start till slut och man var etta-tvåa mer eller mindre hela loppet. Inte nog med det, så gjorde man även ett dubbel-depåstopp utan att Valtteri Bottas (andra bilen in) förlorade någon tid på banan. Mäktigt imponerande inledning på säsongen 2019 av Mercedes.
Fortsätt läsa ”Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes”Kinas GP – Super tätt mellan Mercedes om pole
Det blev en spännande och tajt historia om pole-position för Kinas GP 2019.
Men det var inte mellan Mercedes och Ferrari, som många kanske trott. Istället var det en intern kamp mellan Valtteri Bottas och Lewis Hamilton i Mercedes.
Det skiljde till slut bara 0.023sek mellan finländaren och regerande världsmästaren. Bottas som haft övertaget hela helgen annars, ser stark ut inför morgondagens race.
Längre ner i fältet var det otroligt tätt. Det handlade verkligen om hundra delar i många fall för att komma vidare till nästa omgång. Renault befäste lite sin status som ”best-of-the-rest”, men som vi nämnde i podden inför loppet så har de haft lite sämre race pace hittills (det och otur). Vi får väl se hur den gula bilen hanterar racet imorgon.
Haas duon, med några fler i Q3, gjorde bort sig helt och hann inte runt banan för sitt andra försök i Q3 och blev därmed utan tid. Lite snöpligt när de troligen kunde ha utmanat Renault framför, men sen igen kanske det inte spelar någon större roll och Haas har haft ganska bra pace hittills på söndagar.
McLaren var något av en besvikelse, 14 och 15:e startruta för dem. De fick helt enkelt inte till bilen och hade inte pace att matcha de framför. Samma gäller Kimi Räikkönen och Alfa Romeo, i sitt sista försök i Q2 tappade Kimi power på raksträckan – kanske var det det som gjorde att Kimi missade Q3 denna gång. Men det hade varit på håret för honom ändå, som i Bahrain, med det tajta mittfält dom vi har.
POS | # | FÖRARE | BIL | Q1 | Q2 | Q3 | VARV |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:32.658 | 1:31.728 | 1:31.547 | 16 |
2 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:33.115 | 1:31.637 | 1:31.570 | 16 |
3 | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:33.557 | 1:32.232 | 1:31.848 | 17 |
4 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:32.712 | 1:32.324 | 1:31.865 | 16 |
5 | 33 | Max Verstappen | Red Bull | 1:33.274 | 1:32.369 | 1:32.089 | 14 |
6 | 10 | Pierre Gasly | Red Bull | 1:33.863 | 1:32.948 | 1:32.930 | 14 |
7 | 3 | Daniel Ricciardo | Renault | 1:33.709 | 1:33.214 | 1:32.958 | 18 |
8 | 27 | Nico Hulkenberg | Renault | 1:33.644 | 1:32.968 | 1:32.962 | 15 |
9 | 20 | Kevin Magnussen | Haas | 1:34.036 | 1:33.150 | DNF | 16 |
10 | 8 | Romain Grosjean | Haas | 1:33.752 | 1:33.156 | DNF | 15 |
Utslagna efter Q2 | |||||||
11 | 26 | Daniil Kvyat | Scuderia Toro Rosso | 1:33.783 | 1:33.236 | 12 | |
12 | 11 | Sergio Perez | Racing Point | 1:34.026 | 1:33.299 | 12 | |
13 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing | 1:34.125 | 1:33.419 | 12 | |
14 | 55 | Carlos Sainz | Mclaren | 1:33.686 | 1:33.523 | 12 | |
15 | 4 | Lando Norris | Mclaren | 1:34.148 | 1:33.967 | 12 | |
Utslagna efter Q2 | |||||||
16 | 18 | Lance Stroll | Racing Point | 1:34.292 | 6 | ||
17 | 63 | George Russell | Williams Racing | 1:35.253 | 9 | ||
18 | 88 | Robert Kubica | Williams Racing | 1:35.281 | 9 | ||
NC | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing | DNF | 2 |
Resultat från F1 Kinas Grand Prix
Pos. | Förare | Stall | Tid | Poäng |
---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG | 1:39:42.008 | 25 |
2 | Nico Rosberg | Mercedes AMG | +0.714 | 18 |
3 | Sebastian Vettel | Ferrari | +2.988 | 15 |
4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | +3.835 | 12 |
5 | Felipe Massa | Williams | +8.544 | 10 |
6 | Valtteri Bottas | Williams | +9.885 | 8 |
7 | Romain Grosjean | Lotus F1 | +19.008 | 6 |
8 | Felipe Nasr | Sauber | +22.625 | 4 |
9 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | +32.117 | 2 |
10 | Marcus Ericsson | Sauber | +1 varv | 1 |
11 | Sergio Perez | Force India | +1 varv | 0 |
12 | Fernando Alonso | McLaren | +1 varv | 0 |
13 | Jenson Button | McLaren | +1 varv | |
14 | Carlos Sainz | Toro Rosso | +1 varv | 0 |
15 | Will Stevens | Marussia | +2 varv | 0 |
16 | Roberto Merhi | Marussia | +2 varv | 0 |
17 | Max Verstappen | Toro Rosso | DNF | 0 |
Bröt | Pastor Maldonado | Lotus F1 | DNF | 0 |
Bröt | Daniil Kvyat | Red Bull Racing | DNF | 0 |
Bröt | Nico Hulkenberg | Force India | DNF | 0 |
Kvalet till Kinas Grand Prix 2015 – Mercedes dominerar totalt
Pos. | # | Namn | Stall | Q1 | Q2 | Q3 | Varv |
---|---|---|---|---|---|---|---|
107% Tid: 1:44.327 | |||||||
1 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:38.285 | 1:36.423 | 1:35.782 | 12 |
2 | 6 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.496 | 1:36.747 | 1:35.824 | 12 |
3 | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:37.502 | 1:36.957 | 1:36.687 | 17 |
4 | 19 | Felipe Massa | Williams | 1:38.433 | 1:37.357 | 1:36.954 | 15 |
5 | 77 | Valtteri Bottas | Williams | 1:38.014 | 1:37.763 | 1:37.143 | 15 |
6 | 7 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:37.790 | 1:37.109 | 1:37.232 | 17 |
7 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 1:38.534 | 1:37.939 | 1:37.540 | 18 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus | 1:38.209 | 1:38.063 | 1:37.905 | 20 |
9 | 12 | Felipe Nasr | Sauber | 1:38.521 | 1:38.017 | 1:38.067 | 16 |
10 | 9 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:38.941 | 1:38.127 | 1:38.158 | 15 |
Utslagna efter Q2 | |||||||
11 | 13 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:38.563 | 1:38.134 | 13 | |
12 | 26 | Daniil Kvyat | Red Bull Racing | 1:39.051 | 1:38.209 | 13 | |
13 | 33 | Max Verstappen | Toro Rosso | 1:38.387 | 1:38.393 | 14 | |
14 | 55 | Carlos Sainz | Toro Rosso | 1:38.622 | 1:38.538 | 14 | |
15 | 11 | Sergio Perez | Force India | 1:38.903 | 1:39.290 | 10 | |
Utslagna efter Q1 | |||||||
16 | 27 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:39.216 | 6 | ||
17 | 22 | Jenson Button | McLaren | 1:39.276 | 6 | ||
18 | 14 | Fernando Alonso | McLaren | 1:39.280 | 8 | ||
19 | 28 | Will Stevens | Marussia | 1:42.091 | 6 | ||
20 | 98 | Roberto Merhi | Marussia | 1:42.842 | 8 |
Torsdagens förar presskonferens inför Kinas Grand Prix
Torsdagar i F1 är lite som dan-före-dan-(före-dan)-före-dopparedan.
Det händer inget speciellt på banan (racing mässigt), utan man bygger mest ihop faciliteter, bilar och förarna möter press & fans. Det mest officiella är själv förar-presskonferensen, som i vissa länder sänds på TV och i andra inte.
Denna torsdag var Marcus Ericsson med och för er som vill se den kan ni passa på nu innan någon klagar och den plockas ner.
Kinas GP : Lewis Hamilton cruisar till tredje raka segern
Hamilton hade inga som helst problem med att ta sin tredje raka vinst för säsongen i Kinas Grand Prix. Det var dessutom första britten lyckats med detta.
Hans stallkamrat Nico Rosberg hade en desto svettigare eftermiddag men fullbordade Mercedes dubbel mot slutet av loppet när han enkelt körde förbi Fernando Alonsos Ferrari på bakre raksträckan.
Daniel Ricciardo kämpade för att komma ikapp Alonso han också i slutet, men med en del varvningar så fattades det någon knapp sekund i slutet. Det hade inte heller hjälpt om australiensaren kört om Alonso i siste kurvorna då racet förkortades med två varv på grund av att Lewis Hamilton fick målflagg redan inför sista varvet (varv 55).
Artikel 43.2 i det sportsliga-reglementet säger att ”om loppet signaleras som slut innan ledarbilen kört det bestämt antal varv, eller maxtiden tagit slut, räknas loppet som avslutat från senaste gången ledarbilen korsade mållinjen innan signalen givits”. Det betyder att Kinas Grand Prix bara blev 54 varv istället för 56.
Pos. | No | Förare | Stall | Varv | Tid/Bröt | Start | Png |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Resultat fastställd efter varv 54/56, enligt Artikel 43.2 i de sportsliga reglementet, eftersom målflagg visades (för-) tidigt för ledarbilen. | |||||||
1 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG | 54 | 1:33:28.338 | 1 | 25 |
2 | 6 | Nico Rosberg | Mercedes AMG | 54 | +18.0 sek | 4 | 18 |
3 | 14 | Fernando Alonso | Scuderia Ferrari | 54 | +23.6 sek | 5 | 15 |
4 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 54 | +27.1 sek | 2 | 12 |
5 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 54 | +47.8 sek | 3 | 10 |
6 | 27 | Nico Hulkenberg | Force India | 54 | +54.3 sek | 8 | 8 |
7 | 77 | Valtteri Bottas | Williams | 54 | +55.7 sek | 7 | 6 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | 54 | +76.3 sek | 11 | 4 |
9 | 11 | Sergio Perez | Force India | 54 | +82.6 sek | 16 | 2 |
10 | 26 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 53 | +1 Varv | 13 | 1 |
11 | 22 | Jenson Button | McLaren | 53 | +1 Varv | 12 | |
12 | 25 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 53 | +1 Varv | 9 | |
13 | 20 | Kevin Magnussen | McLaren | 53 | +1 Varv | 15 | |
14 | 13 | Pastor Maldonado | Lotus | 53 | +1 Varv | 22 | |
15 | 19 | Felipe Massa | Williams | 53 | +1 Varv | 6 | |
16 | 21 | Esteban Gutierrez | Sauber | 53 | +1 Varv | 17 | |
17 | 17 | Jules Bianchi | Marussia | 53 | +1 Varv | 19 | |
18 | 10 | Kamui Kobayashi | Caterham | 53 | +1 Varv | 18 | |
19 | 4 | Max Chilton | Marussia | 52 | +2 Varv | 21 | |
20 | 9 | Marcus Ericsson | Caterham | 52 | +2 Varv | 20 | |
Bröt | 8 | Romain Grosjean | Lotus | 28 | Växellåda | 10 | |
Bröt | 99 | Adrian Sutil | Sauber | 5 | Motor | 14 |
Kinas GP : Hamilton glider till ännu en pole
Daniel Ricciardo, Red Bull, var bra snabbast sista träningen, men det blev bara andra startrutan i kvalet eftersom en viss Lewis Hamilton fortsätter visa oslagbar form i sin Mercedes W05.
Ricciardo kan åtminstone trösta sig med att han fortfarande verkar vara snabbare än stallkamraten Sebastian Vettel och att man har den andra Mercedes bilen bakom sig.
Ett regnigt kval gjorde att silverpilarna inte dominerade på samma vanliga vis. För loppet imorgon verkar det bli torrt igen vilket kan ge Hamilton en gyllene möjlighet att dra ifrån direkt från start. Stallkamraten Nico Rosberg som startar snett bakom från fjärde rutan, kan få det tufft första varvet med båda Red Bull bilarna framför sig, samt en Alonso just bakom.
Romain Grosjean fick Lotus bilen till Q3 för första gången den här säsongen, medan stallkamraten Maldonado satt kvar i garaget med motorbyte på bilen. Kimi Räikkönen, samt båda McLaren förarna, fick däremot inte till det i regnet och missade Q3.
Svenske Marcus Ericsson slog den ena Marussia bilen, men var över sekunden efter sin mer erfarna stallkamrat Kamui Kobayashi.
Pos | No | Förare | Stall | Q1 | Q2 | Q3 | Varv |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG | 1:55.516 | 1:54.029 | 1:53.860 | 21 |
2 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 1:56.641 | 1:55.302 | 1:54.455 | 23 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:55.926 | 1:54.499 | 1:54.960 | 23 |
4 | 6 | Nico Rosberg | Mercedes AMG | 1:56.058 | 1:55.294 | 1:55.143 | 22 |
5 | 14 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:56.961 | 1:55.765 | 1:55.637 | 21 |
6 | 19 | Felipe Massa | Williams | 1:56.850 | 1:56.757 | 1:56.147 | 24 |
7 | 77 | Valtteri Bottas | Williams | 1:56.501 | 1:56.253 | 1:56.282 | 24 |
8 | 27 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:55.913 | 1:56.847 | 1:56.366 | 23 |
9 | 25 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:57.477 | 1:56.584 | 1:56.773 | 23 |
10 | 8 | Romain Grosjean | Lotus | 1:58.411 | 1:56.407 | 1:57.079 | 22 |
Utslagna efter Q2 | |||||||
11 | 7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:58.279 | 1:56.860 | 17 | |
12 | 22 | Jenson Button | McLaren | 1:57.783 | 1:56.963 | 17 | |
13 | 26 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:57.261 | 1:57.289 | 18 | |
14 | 99 | Adrian Sutil | Sauber | 1:58.138 | 1:57.393 | 17 | |
15 | 20 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:57.369 | 1:57.675 | 17 | |
16 | 11 | Sergio Perez | Force India | 1:58.362 | 1:58.264 | 17 | |
Utslagna efter Q1 | |||||||
17 | 21 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:58.988 | 10 | ||
18 | 10 | Kamui Kobayashi | Caterham | 1:59.260 | 10 | ||
19 | 17 | Jules Bianchi | Marussia | 1:59.326 | 10 | ||
20 | 9 | Marcus Ericsson | Caterham | 2:00.646 | 10 | ||
21 | 4 | Max Chilton | Marussia | 2:00.865 | 10 | ||
DNQ | 13 | Pastor Maldonado | Lotus | Ingen Tid | 0 |
Kinas GP : Tider från andra fria-träningen, Hamilton åter i topp
Lewis Hamilton tog och toppade tiderna i andra fria-träningen inför Kinas GP, trots tidiga tekniska problem under sessionen. Fernando Alonso fortsatte visa goda formen från FP1 och var inte långt efter Mercedes föraren runt den kalla banan i Shanghai.
Daniel Ricciardo verkar fortsatt mer bekväm i årets Red Bull bil med en tid runt två tiondelar snabbare än stallkamraten och världsmästaren Sebastian Vettel.
Marcus Ericsson var tyvärr fortsatt längst ner i listan, stallkamraten Kobayashi visade lite fart och form under första träningen.
Pos. | Nr | Förare | Stall | Tid | Gap | Varv |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG | 1:38.315 | 25 | |
2 | 14 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:38.456 | 0.141 | 28 |
3 | 6 | Nico Rosberg | Mercedes AMG | 1:38.726 | 0.411 | 30 |
4 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 1:38.811 | 0.496 | 30 |
5 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:39.015 | 0.700 | 31 |
6 | 19 | Felipe Massa | Williams | 1:39.118 | 0.803 | 25 |
7 | 7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:39.283 | 0.968 | 25 |
8 | 22 | Jenson Button | McLaren | 1:39.491 | 1.176 | 29 |
9 | 8 | Romain Grosjean | Lotus | 1:39.537 | 1.222 | 36 |
10 | 26 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:39.648 | 1.333 | 26 |
11 | 27 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:39.736 | 1.421 | 30 |
12 | 20 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:39.744 | 1.429 | 29 |
13 | 25 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:39.759 | 1.444 | 28 |
14 | 77 | Valtteri Bottas | Williams | 1:39.830 | 1.515 | 25 |
15 | 11 | Sergio Perez | Force India | 1:40.124 | 1.809 | 32 |
16 | 21 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:40.359 | 2.044 | 32 |
17 | 99 | Adrian Sutil | Sauber | 1:40.395 | 2.080 | 30 |
18 | 13 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:40.455 | 2.140 | 12 |
19 | 17 | Jules Bianchi | Marussia | 1:42.327 | 4.012 | 27 |
20 | 4 | Max Chilton | Marussia | 1:43.473 | 5.158 | 30 |
21 | 10 | Kamui Kobayashi | Caterham | 1:43.530 | 5.215 | 32 |
22 | 9 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:43.679 | 5.364 | 32 |
Se F1 Kinas Grand Prix gratis denna helgen
Mercedes nya nos godkänd efter fjärde försöket
Mercedes kan dra ifrån resten av fältet ännu mer i Shanghai, efter att man gjort klar den utan tvekan dyraste nya framnosen i F1 historien.
Faktum är att Brackley stallet ville ha sin ultra-korta nos på sin silver W05 i Melbourne, men den klarade inte de obligatoriska FIA kraschtesterna. Den misslyckades sedan att klara testet ytterligare två gånger.
Men tyska Auto Motor und Sport rapporterar från Shanghai att, efter ett fjärde försök, den konstant förändrade nya designen till slut blivit godkänd. Det lyckade testet gjordes i onsdags – igår.
”Experter hade tvekat att Mercedes någonsin skulle klara kraschtesterna med en så kort nos”, sa reportern Michael Schmidt i Kina.
Schmidt tillade att nosen, som är så kort att tippen faktiskt är bakom huvudelementet på vingen, nu kommer att köras den här helgen.
”Bilen kommer att vara lättare att balansera med en här lösningen”, sa designer Aldo Costa.
Stallchefen Toto Wolff förklara: ”Bilen var designad för den korta nosen. Vad vi har haft hittills har varit en tillfällig ersättare.”
Om Mercedes tar ännu ett steg framåt i prestanda, är det troligt att Lewis Hamilton och Nico Rosberg blir ensamma längst fram i fältet, möjligtvis kämpandes hjul-mot-hjul om segern som i Bahrain.
Tysken Rosberg, tvåa två veckor sedan, antydde på torsdag att han inte var helt glad över några av Hamiltons aggressiva taktiker i Bahrain
”Majoriteten var tufft men respektabelt, så vi kör på det istället för att välja ut ett litet exempel”, sa han.
Källa: GMM