Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes

Hamilton vinner Kinas GP 2019

Mercedes fortsätter att bevisa att man är det bästa stallet i Formel 1. Lewis Hamilton ledde Kinas GP från start till slut och man var etta-tvåa mer eller mindre hela loppet. Inte nog med det, så gjorde man även ett dubbel-depåstopp utan att Valtteri Bottas (andra bilen in) förlorade någon tid på banan. Mäktigt imponerande inledning på säsongen 2019 av Mercedes.

Fortsätt läsa ”Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes”

Kinas GP – Super tätt mellan Mercedes om pole

Det blev en spännande och tajt historia om pole-position för Kinas GP 2019.
Men det var inte mellan Mercedes och Ferrari, som många kanske trott. Istället var det en intern kamp mellan Valtteri Bottas och Lewis Hamilton i Mercedes.

Det skiljde till slut bara 0.023sek mellan finländaren och regerande världsmästaren. Bottas som haft övertaget hela helgen annars, ser stark ut inför morgondagens race.

Längre ner i fältet var det otroligt tätt. Det handlade verkligen om hundra delar i många fall för att komma vidare till nästa omgång. Renault befäste lite sin status som ”best-of-the-rest”, men som vi nämnde i podden inför loppet så har de haft lite sämre race pace hittills (det och otur). Vi får väl se hur den gula bilen hanterar racet imorgon.

Haas duon, med några fler i Q3, gjorde bort sig helt och hann inte runt banan för sitt andra försök i Q3 och blev därmed utan tid. Lite snöpligt när de troligen kunde ha utmanat Renault framför, men sen igen kanske det inte spelar någon större roll och Haas har haft ganska bra pace hittills på söndagar.

McLaren var något av en besvikelse, 14 och 15:e startruta för dem. De fick helt enkelt inte till bilen och hade inte pace att matcha de framför. Samma gäller Kimi Räikkönen och Alfa Romeo, i sitt sista försök i Q2 tappade Kimi power på raksträckan – kanske var det det som gjorde att Kimi missade Q3 denna gång. Men det hade varit på håret för honom ändå, som i Bahrain, med det tajta mittfält dom vi har.

POS # FÖRARE BIL Q1 Q2 Q3 VARV
1 77 Valtteri Bottas Mercedes 1:32.658 1:31.728 1:31.547 16
2 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:33.115 1:31.637 1:31.570 16
3 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:33.557 1:32.232 1:31.848 17
4 16 Charles Leclerc Ferrari 1:32.712 1:32.324 1:31.865 16
5 33 Max Verstappen Red Bull 1:33.274 1:32.369 1:32.089 14
6 10 Pierre Gasly Red Bull 1:33.863 1:32.948 1:32.930 14
7 3 Daniel Ricciardo Renault 1:33.709 1:33.214 1:32.958 18
8 27 Nico Hulkenberg Renault 1:33.644 1:32.968 1:32.962 15
9 20 Kevin Magnussen Haas 1:34.036 1:33.150 DNF 16
10 8 Romain Grosjean Haas 1:33.752 1:33.156 DNF 15
Utslagna efter Q2
11 26 Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso 1:33.783 1:33.236 12
12 11 Sergio Perez Racing Point 1:34.026 1:33.299 12
13 7 Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing 1:34.125 1:33.419 12
14 55 Carlos Sainz Mclaren 1:33.686 1:33.523 12
15 4 Lando Norris Mclaren 1:34.148 1:33.967 12
Utslagna efter Q2
16 18 Lance Stroll Racing Point 1:34.292 6
17 63 George Russell Williams Racing 1:35.253 9
18 88 Robert Kubica Williams Racing 1:35.281 9
NC 99 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing DNF 2

Resultat från F1 Kinas Grand Prix

Pos. Förare Stall Tid Poäng
1 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:39:42.008 25
2 Nico Rosberg Mercedes AMG +0.714 18
3 Sebastian Vettel Ferrari +2.988 15
4 Kimi Räikkönen Ferrari +3.835 12
5 Felipe Massa Williams +8.544 10
6 Valtteri Bottas Williams +9.885 8
7 Romain Grosjean Lotus F1 +19.008 6
8 Felipe Nasr Sauber +22.625 4
9 Daniel Ricciardo Red Bull Racing +32.117 2
10 Marcus Ericsson Sauber +1 varv 1
11 Sergio Perez Force India +1 varv 0
12 Fernando Alonso McLaren +1 varv 0
13 Jenson Button McLaren +1 varv
14 Carlos Sainz Toro Rosso +1 varv 0
15 Will Stevens Marussia +2 varv 0
16 Roberto Merhi Marussia +2 varv 0
17 Max Verstappen Toro Rosso DNF 0
Bröt Pastor Maldonado Lotus F1 DNF 0
Bröt Daniil Kvyat Red Bull Racing DNF 0
Bröt Nico Hulkenberg Force India DNF 0

Kvalet till Kinas Grand Prix 2015 – Mercedes dominerar totalt

Pos. # Namn Stall Q1 Q2 Q3 Varv
107% Tid: 1:44.327
1 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:38.285 1:36.423 1:35.782 12
2 6 Nico Rosberg Mercedes 1:38.496 1:36.747 1:35.824 12
3 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:37.502 1:36.957 1:36.687 17
4 19 Felipe Massa Williams 1:38.433 1:37.357 1:36.954 15
5 77 Valtteri Bottas Williams 1:38.014 1:37.763 1:37.143 15
6 7 Kimi Raikkonen Ferrari 1:37.790 1:37.109 1:37.232 17
7 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:38.534 1:37.939 1:37.540 18
8 8 Romain Grosjean Lotus 1:38.209 1:38.063 1:37.905 20
9 12 Felipe Nasr Sauber 1:38.521 1:38.017 1:38.067 16
10 9 Marcus Ericsson Sauber 1:38.941 1:38.127 1:38.158 15
Utslagna efter Q2
11 13 Pastor Maldonado Lotus 1:38.563 1:38.134 13
12 26 Daniil Kvyat Red Bull Racing 1:39.051 1:38.209 13
13 33 Max Verstappen Toro Rosso 1:38.387 1:38.393 14
14 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:38.622 1:38.538 14
15 11 Sergio Perez Force India 1:38.903 1:39.290 10
Utslagna efter Q1
16 27 Nico Hulkenberg Force India 1:39.216 6
17 22 Jenson Button McLaren 1:39.276 6
18 14 Fernando Alonso McLaren 1:39.280 8
19 28 Will Stevens Marussia 1:42.091 6
20 98 Roberto Merhi Marussia 1:42.842 8

Torsdagens förar presskonferens inför Kinas Grand Prix

Torsdagar i F1 är lite som dan-före-dan-(före-dan)-före-dopparedan.
Det händer inget speciellt på banan (racing mässigt), utan man bygger mest ihop faciliteter, bilar och förarna möter press & fans. Det mest officiella är själv förar-presskonferensen, som i vissa länder sänds på TV och i andra inte.

Denna torsdag var Marcus Ericsson med och för er som vill se den kan ni passa på nu innan någon klagar och den plockas ner.

Kinas GP : Lewis Hamilton cruisar till tredje raka segern

Lewis Hamilton, Vinnare Kinas GP

Hamilton hade inga som helst problem med att ta sin tredje raka vinst för säsongen i Kinas Grand Prix. Det var dessutom första britten lyckats med detta.
Hans stallkamrat Nico Rosberg hade en desto svettigare eftermiddag men fullbordade Mercedes dubbel mot slutet av loppet när han enkelt körde förbi Fernando Alonsos Ferrari på bakre raksträckan.

Daniel Ricciardo kämpade för att komma ikapp Alonso han också i slutet, men med en del varvningar så fattades det någon knapp sekund i slutet. Det hade inte heller hjälpt om australiensaren kört om Alonso i siste kurvorna då racet förkortades med två varv på grund av att Lewis Hamilton fick målflagg redan inför sista varvet (varv 55).
Artikel 43.2 i det sportsliga-reglementet säger att ”om loppet signaleras som slut innan ledarbilen kört det bestämt antal varv, eller maxtiden tagit slut, räknas loppet som avslutat från senaste gången ledarbilen korsade mållinjen innan signalen givits”. Det betyder att Kinas Grand Prix bara blev 54 varv istället för 56.

Resultat F1 Kinas Grand Prix 2014
Pos. No Förare Stall Varv Tid/Bröt Start Png
Resultat fastställd efter varv 54/56, enligt Artikel 43.2 i de sportsliga reglementet, eftersom målflagg visades (för-) tidigt för ledarbilen.
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 54 1:33:28.338 1 25
2 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 54 +18.0 sek 4 18
3 14 Fernando Alonso Scuderia Ferrari 54 +23.6 sek 5 15
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 54 +27.1 sek 2 12
5 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 54 +47.8 sek 3 10
6 27 Nico Hulkenberg Force India 54 +54.3 sek 8 8
7 77 Valtteri Bottas Williams 54 +55.7 sek 7 6
8 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 54 +76.3 sek 11 4
9 11 Sergio Perez Force India 54 +82.6 sek 16 2
10 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 53 +1 Varv 13 1
11 22 Jenson Button McLaren 53 +1 Varv 12
12 25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 53 +1 Varv 9
13 20 Kevin Magnussen McLaren 53 +1 Varv 15
14 13 Pastor Maldonado Lotus 53 +1 Varv 22
15 19 Felipe Massa Williams 53 +1 Varv 6
16 21 Esteban Gutierrez Sauber 53 +1 Varv 17
17 17 Jules Bianchi Marussia 53 +1 Varv 19
18 10 Kamui Kobayashi Caterham 53 +1 Varv 18
19 4 Max Chilton Marussia 52 +2 Varv 21
20 9 Marcus Ericsson Caterham 52 +2 Varv 20
Bröt 8 Romain Grosjean Lotus 28 Växellåda 10
Bröt 99 Adrian Sutil Sauber 5 Motor 14

Kinas GP : Hamilton glider till ännu en pole

Daniel Ricciardo, Red Bull, var bra snabbast sista träningen, men det blev bara andra startrutan i kvalet eftersom en viss Lewis Hamilton fortsätter visa oslagbar form i sin Mercedes W05.
Ricciardo kan åtminstone trösta sig med att han fortfarande verkar vara snabbare än stallkamraten Sebastian Vettel och att man har den andra Mercedes bilen bakom sig.

Ett regnigt kval gjorde att silverpilarna inte dominerade på samma vanliga vis. För loppet imorgon verkar det bli torrt igen vilket kan ge Hamilton en gyllene möjlighet att dra ifrån direkt från start. Stallkamraten Nico Rosberg som startar snett bakom från fjärde rutan, kan få det tufft första varvet med båda Red Bull bilarna framför sig, samt en Alonso just bakom.

Romain Grosjean fick Lotus bilen till Q3 för första gången den här säsongen, medan stallkamraten Maldonado satt kvar i garaget med motorbyte på bilen. Kimi Räikkönen, samt båda McLaren förarna, fick däremot inte till det i regnet och missade Q3.

Svenske Marcus Ericsson slog den ena Marussia bilen, men var över sekunden efter sin mer erfarna stallkamrat Kamui Kobayashi.

Resultat: kvalet till Kinas Grand Prix 2014
Pos No Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:55.516 1:54.029 1:53.860 21
2 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:56.641 1:55.302 1:54.455 23
3 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:55.926 1:54.499 1:54.960 23
4 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:56.058 1:55.294 1:55.143 22
5 14 Fernando Alonso Ferrari 1:56.961 1:55.765 1:55.637 21
6 19 Felipe Massa Williams 1:56.850 1:56.757 1:56.147 24
7 77 Valtteri Bottas Williams 1:56.501 1:56.253 1:56.282 24
8 27 Nico Hulkenberg Force India 1:55.913 1:56.847 1:56.366 23
9 25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:57.477 1:56.584 1:56.773 23
10 8 Romain Grosjean Lotus 1:58.411 1:56.407 1:57.079 22
Utslagna efter Q2
11 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:58.279 1:56.860 17
12 22 Jenson Button McLaren 1:57.783 1:56.963 17
13 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:57.261 1:57.289 18
14 99 Adrian Sutil Sauber 1:58.138 1:57.393 17
15 20 Kevin Magnussen McLaren 1:57.369 1:57.675 17
16 11 Sergio Perez Force India 1:58.362 1:58.264 17
Utslagna efter Q1
17 21 Esteban Gutierrez Sauber 1:58.988 10
18 10 Kamui Kobayashi Caterham 1:59.260 10
19 17 Jules Bianchi Marussia 1:59.326 10
20 9 Marcus Ericsson Caterham 2:00.646 10
21 4 Max Chilton Marussia 2:00.865 10
DNQ 13 Pastor Maldonado Lotus Ingen Tid 0

Kinas GP : Tider från andra fria-träningen, Hamilton åter i topp

Lewis Hamilton tog och toppade tiderna i andra fria-träningen inför Kinas GP, trots tidiga tekniska problem under sessionen. Fernando Alonso fortsatte visa goda formen från FP1 och var inte långt efter Mercedes föraren runt den kalla banan i Shanghai.
Daniel Ricciardo verkar fortsatt mer bekväm i årets Red Bull bil med en tid runt två tiondelar snabbare än stallkamraten och världsmästaren Sebastian Vettel.

Marcus Ericsson var tyvärr fortsatt längst ner i listan, stallkamraten Kobayashi visade lite fart och form under första träningen.

Pos. Nr Förare Stall Tid Gap Varv
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:38.315 25
2 14 Fernando Alonso Ferrari 1:38.456 0.141 28
3 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:38.726 0.411 30
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:38.811 0.496 30
5 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:39.015 0.700 31
6 19 Felipe Massa Williams 1:39.118 0.803 25
7 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:39.283 0.968 25
8 22 Jenson Button McLaren 1:39.491 1.176 29
9 8 Romain Grosjean Lotus 1:39.537 1.222 36
10 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:39.648 1.333 26
11 27 Nico Hulkenberg Force India 1:39.736 1.421 30
12 20 Kevin Magnussen McLaren 1:39.744 1.429 29
13 25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:39.759 1.444 28
14 77 Valtteri Bottas Williams 1:39.830 1.515 25
15 11 Sergio Perez Force India 1:40.124 1.809 32
16 21 Esteban Gutierrez Sauber 1:40.359 2.044 32
17 99 Adrian Sutil Sauber 1:40.395 2.080 30
18 13 Pastor Maldonado Lotus 1:40.455 2.140 12
19 17 Jules Bianchi Marussia 1:42.327 4.012 27
20 4 Max Chilton Marussia 1:43.473 5.158 30
21 10 Kamui Kobayashi Caterham 1:43.530 5.215 32
22 9 Marcus Ericsson Caterham 1:43.679 5.364 32

Se F1 Kinas Grand Prix gratis denna helgen

Viasat S logo

Mercedes nya nos godkänd efter fjärde försöket

Mercedes AMG F1 logo

Mercedes kan dra ifrån resten av fältet ännu mer i Shanghai, efter att man gjort klar den utan tvekan dyraste nya framnosen i F1 historien.

Faktum är att Brackley stallet ville ha sin ultra-korta nos på sin silver W05 i Melbourne, men den klarade inte de obligatoriska FIA kraschtesterna. Den misslyckades sedan att klara testet ytterligare två gånger.

Men tyska Auto Motor und Sport rapporterar från Shanghai att, efter ett fjärde försök, den konstant förändrade nya designen till slut blivit godkänd. Det lyckade testet gjordes i onsdags – igår.
”Experter hade tvekat att Mercedes någonsin skulle klara kraschtesterna med en så kort nos”, sa reportern Michael Schmidt i Kina.

Schmidt tillade att nosen, som är så kort att tippen faktiskt är bakom huvudelementet på vingen, nu kommer att köras den här helgen.

”Bilen kommer att vara lättare att balansera med en här lösningen”, sa designer Aldo Costa.

Stallchefen Toto Wolff förklara: ”Bilen var designad för den korta nosen. Vad vi har haft hittills har varit en tillfällig ersättare.”

Om Mercedes tar ännu ett steg framåt i prestanda, är det troligt att Lewis Hamilton och Nico Rosberg blir ensamma längst fram i fältet, möjligtvis kämpandes hjul-mot-hjul om segern som i Bahrain.

Tysken Rosberg, tvåa två veckor sedan, antydde på torsdag att han inte var helt glad över några av Hamiltons aggressiva taktiker i Bahrain
”Majoriteten var tufft men respektabelt, så vi kör på det istället för att välja ut ett litet exempel”, sa han.

Källa: GMM