Hamilton vinner ett kontroversiellt race i Kanada

Jag tror nog att de flesta av er redan vet hur loppet i söndags slutade och känner mycket väl till den kontrovers som uppstod i slutskedet av racet.

Därför kommer jag inte dra någon längre sammanfattning här. Däremot får ni inte missa Rogers analys och vår snack om just kontroversen med Vettels bestraffning i senaste FR Podden!

Resultat från Kanadas Grand Prix 2019

Pos # Förare Stall Varv Tid/Bröt Png
1 44 Lewis Hamilton HAM Mercedes 70 1:29:07.084 25
2 5 Sebastian Vettel VET Ferrari 70 +3.658s 18
3 16 Charles Leclerc LEC Ferrari 70 +4.696s 15
4 77 Valtteri Bottas BOT Mercedes 70 +51.043s 13
5 33 Max Verstappen VER Red Bull Racing Honda 70 +57.655s 10
6 3 Daniel Ricciardo RIC Renault 69 +1 lap 8
7 27 Nico Hulkenberg HUL Renault 69 +1 lap 6
8 10 Pierre Gasly GAS Red Bull Racing Honda 69 +1 lap 4
9 18 Lance Stroll STR Racing Point BWT Mercedes 69 +1 lap 2
10 26 Daniil Kvyat KVY Scuderia Toro Rosso Honda 69 +1 lap 1
11 55 Carlos Sainz SAI McLaren Renault 69 +1 lap 0
12 11 Sergio Perez PER Racing Point BWT Mercedes 69 +1 lap 0
13 99 Antonio Giovinazzi GIO Alfa Romeo Racing Ferrari 69 +1 lap 0
14 8 Romain Grosjean GRO Haas Ferrari 69 +1 lap 0
15 7 Kimi Räikkönen RAI Alfa Romeo Racing Ferrari 69 +1 lap 0
16 63 George Russell RUS Williams Mercedes 68 +2 laps 0
17 20 Kevin Magnussen MAG Haas Ferrari 68 +2 laps 0
18 88 Robert Kubica KUB Williams Mercedes 67 +3 laps 0
NC 23 Alexander Albon ALB Scuderia Toro Rosso Honda 59 DNF 0
NC 4 Lando Norris NOR McLaren Renault 8 DNF 0

Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada

Mercedes har total dominerat kvalen den här säsongen, så det är förståeligt att man tänkte att det blir mer av det samma denna helgen. Men Kanada bjuder på en lite annorlunda bana än de vi varit på hittills denna säsong. En som borde passa Ferraris snabba bil något bättre, och precis så verkade det vara under de inledande träningarn. Under kvalet sedan igår kväll så såg det återigen ut som att kanske blir det trots allt Mercedes som drar det längsta strået…

Fortsätt läsa ”Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada”

Kanadas GP Race Resultat – Hamiltons tredje raka i Montreal

Resultat Kanadas GP 2017
Pos Förare Stall Tid Stopp Poäng
1 Lewis Hamilton Mercedes AMG  1:33:05.154 1 25
2 Valtteri Bottas Mercedes AMG  +19.783 1 18
3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing +35.297 1 15
4 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari +35.907 2 12
5 Sergio Pérez Force India F1 +40.476 1 10
6 Esteban Ocon Force India F1 +40.716 1 8
7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari +58.632 2 6
8 Nico Hülkenberg Renault Sport F1 +60.374 1 4
9 Lance Stroll Williams +1 lap 1 2
10 Romain Grosjean Haas F1 Team +1 lap 1 1
11 Jolyon Palmer Renault Sport F1 +1 lap 1  
12 Kevin Magnussen Haas F1 Team +1 lap 1  
13 Marcus Ericsson Sauber F1 Team +1 lap 1  
14 Stoffel Vandoorne McLaren Honda +1 lap 1  
15 Pascal Wehrlein Sauber F1 Team +2 laps 2  
16 Fernando Alonso McLaren Honda Lap 69 1  
DNF Daniil Kvyat Toro Rosso Lap 58 2  
DNF Max Verstappen Red Bull Racing Lap 11 0  
DNF Felipe Massa Williams Lap 1 0  
DNF Carlos Sainz Jr Toro Rosso Lap 1 0  
Snabbaste Varv Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:14.551 Varv 64

Kanadas GP – Torsdagens presskonferens

Lewis, Alonso, Palmer Kanada presskonferens

F1 har återvänt till Montreal för Kanadas GP den här helgen.
Igår var det förarnaspresskonferens med Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Jolyon Palmer i första delen, följt av Sergio Perez, Lance Stroll och Marcus Ericsson i den andra.

Inte mycket snack om helgens race i den första av de två pressträffarna, vilket Alonso gärna påpekade. Mycket frågor om Alonso framtid, Indycar äventyr och hur Hamilton ska komma tillbaka.

Resultat Kanadas GP – Hamilton vinner medan Rosberg falerar

Kanadas GP 2016 - Pall Trio

Regnet uteblev i Montreal, men det långt ifrån högsommar värme och perfekta förhållanden.  Sebastian Vettel fick en dröm start med sin Ferrari och rundade Mercedes bilarna in mot första kurvan. Sedan tog man ett tidigt stopp under den virtuella-säkerhetsbilen vilket skulle visa sig vara ett ödesdigert misstag. Lewis Hamilton gjorde bara ett stopp, likaså Valtteri Bottas på tredje plats, och kunde därmed säkra segern före Vettel, som annars körde ett enastående race.
Likaså finländaren Bottas som verkligen trivs på Circuit de Gille Villeneuve och tog Williams första pallplats för säsongen!

Sämre gick det igen för Hamiltons stallkamrat Nico Rosberg. En touch med Lewis in i första kurvan gjorde att Nico fick ta nödvägen och en bit av gräsmattan genom första chikanen. Sedan kom tysken aldrig riktigt tillbaka och var tydligen nära på att få slut på bränsle dessutom.

Toro Rossos Carlos Sainz gjorde en än gång ett riktigt bra lopp och klättrade ändå till nionde plats för 2 poäng från näst sista startraden. McLaren såg starka ut i kvalet, men allt det var som bortblåst under racet. Button tvingades bryta när motorn kvar upp och Fernando Alonso blev inte även han utan poäng denna gång.

Skandinaverna Marcus Ericsson och Kevin  Magnussen gjorde ett stabilt race, om än lite osynliga långt bak i fältet.

Resultat Kanadas Grand Prix 2016

Pos # Förare Stall Varv Tid Png
1 44 Lewis Hamilton Mercedes 70 1:31:05.296 25
2 5 Sebastian Vettel Ferrari 70 +5.011 sek 18
3 77 Valtteri Bottas Williams 70 +46.422 sek 15
4 33 Max Verstappen Red Bull Racing 70 +53.020 sek 12
5 6 Nico Rosberg Mercedes 70 +62.093 sek 10
6 7 Kimi Räikkönen Ferrari 70 +63.017 sek 8
7 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 70 +63.634 sek 6
8 27 Nico Hulkenberg Force India 69 +1 varv 4
9 55 Carlos Sainz Toro Rosso 69 +1 varv 2
10 11 Sergio Perez Force India 69 +1 varv 1
11 14 Fernando Alonso Mclaren-Honda 69 +1 varv 0
12 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 69 +1 varv 0
13 21 Esteban Gutierrez Haas F1 Team 68 +2 varv 0
14 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 68 +2 varv 0
15 9 Marcus Ericsson Sauber 68 +2 varv 0
16 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 68 +2 varv 0
17 94 Pascal Wehrlein Manor Racing 68 +2 varv 0
18 12 Felipe Nasr Sauber 68 +2 varv 0
19 88 Rio Haryanto Manor Racing 68 +2 varv 0
NC 19 Felipe Massa Williams 35 DNF 0
NC 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 16 DNF 0
NC 22 Jenson Button Mclaren-Honda 9 DNF 0

Däcksval för nästa fyra F1-lopp av Pirelli

Pirelli F1 Däck 2015

Pirelli, däckleverantören i Formel 1, fortsätter med vad som kan ses som lite aggressivt val av däck för de kommande fyra F1-loppen. Och med aggressivt menar vi då att de väljer att gå med samma däcksval som förra säsongen (då man visserligen valt att vara något konservativ), trots att bilarna denna säsong är snabbare och överför mer kraft och energi genom gummit.

I Spanien är det återigen medium och det hårda däcket som gäller runt Circuit de Cataluña Barcelona. Sedan gör super-soft däcket premiär för första gången i år i furstendömet
Monaco, när det är dags för det säsongens mest glamourösa och historiska race – Monacos Grand Prix. Man forsätter sedan med de mjukaste blandningarna i Kanada och Österrike.

Jag tycker det är kul att Pirelli vågar vara lite ”aggressiva” igen efter förra årets säkra och konservativa val. De kom visserligen efter en säsong där däcken gick sönder hej vilt och företaget fick mycket kritik, framför allt i media.
Vad jag personligen saknar är större hopp mellan däcken man kör under en helg. Istället för super-soft och soft, hade jag gärna sett super-soft och medium. Det skulle ge extra spänning i både kval, race och taktik tror jag där stallen skulle haft mer att spela om.

Pirelli däckval hittills F1-säsongen 2015

P Zero Röd
(super-soft)
P Zero Gul
(soft)
P Zero Vit
(medium)
P Zero Orange
(hard)
Australien S M
Malaysia M H
Kina S M
Bahrain S M
Spanien M H
Monaco sS S
Kanada sS S
Österrike sS S

Kanadas GP: Daniel Ricciardo tar F1-karriärens första seger

Ricciardo - Kanada Vinnare

Det började och slutade med ett BANG! – ja både bildligt och bokstavligen talat alltså.
Felipe Massa och Sergio Perez hade en enorm krasch in i kurva ett ut på sista varvet, medan Marussia stallkamraterna touchade och Jules Bianchi flög in i väggen på första varvet. Och för att inte tala om dagens skräll, om vi ska kalla det för det, Daniel Ricciardo – som vinner sitt första F1 grand prix.

Det var ett händelserikt race från start till mål med krascher, omkörningar, problem för Mercedes duon, fler omkörningar och fler krascher. Marussia paret tog som sagt ut varandra in i kurva tre redan på första varvet, vilket var synd av flera anledningar. Det hade varit kul att se hur högt de kunde tagit sig i loppet när det var så många som bröt. Sedan var det även första gången Max Chilton varit tvungen att bryta att lopp under sina 25 F1-lopp, d.v.s första gången han inte blir klassificerad.

När det kommer till dominerande Mercedes så visade dagens lopp att ingen är perfekt. Båda bilarna fick likadana problem ungefär samtidigt i loppet, tyvärr för Lewis Hamiltons del så höll inte hans bromsar hela vägen. Nico Rosberg kämpade däremot på med vad han själv kallar ”kvalvarv” sista tredjedelen av loppet. Tysken lyckades dock inte hålla ifrån alla 70-varven, trots att han fick en liten lucka med knappt 10 varv kvar när trion bakom slogs som bäst. Med två varv kvar kunde Ricciardo enkelt passera Rosberg som var hopplöst långsam på raksträckorna och bröt därmed Mercedes vinnarsvit samt tog sin första seger i F1-karriären.

Loppet fick sig sedan ett abrupt slut inför sista varvet när en vilt jagande Felipe Massa var lite sen på bromsen in i första kurvan och slog i Sergio Perez Force India, varpå båda gled in i däckbarriären med väldigt högfart. Ett snöpligt slut för brassens 200:e grand prix helg. Båda förarna fick åka in på sjukhus för rutinkoll men har fått åka hem och ska må bra.
Sebastian Vettel var väldigt lyckosam i situation och undvek Massas okontrollerbara Williams med några centimeter.

I nästa klunga av bilar hände det också saker under sista varven. Jenson Button tjuvade fjärde platsen när Fernando Alonso nästan körde in i Nico Hulkenbergs Force India. Det är Jensons bästa placering i år bortsett från tredjeplatsen i premiären i Melbourne.

Snabbfakta Kanadas GP 2014

  • Massa’s 200 GP-helg
  • Räikkönens 200 GP-start (startade ej i USA 2005)
  • Chilton blev inte klassificerad för första gången i F1-karriären
  • Massa och Ricciardo blev de första att leda ett lopp förutom Mercedes
  • Red Bulls första dubbla pallplats och vinst 2014
  • Rosberg har tagit poäng i 16 raka lopp
  • Alonso & Hulken är de enda andra förarna som tagit poäng varje race 2014

Resultat Kanadas Grand Prix 2014

Pos. Nr Förare Stall Varv Tid/Bröt Start Png
1 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 70 1:39:12.830 6 25
2 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 70 +4.2 sek 1 18
3 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 70 +5.2 sek 3 15
4 22 Jenson Button McLaren 70 +11.7 sek 9 12
5 27 Nico Hulkenberg Force India 70 +12.8 sek 11 10
6 14 Fernando Alonso Ferrari 70 +14.8 sek 7 8
7 77 Valtteri Bottas Williams 70 +23.5 sek 4 6
8 25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 70 +28.0 sek 8 4
9 20 Kevin Magnussen McLaren 70 +29.2 sek 12 2
10 7 Kimi Räikkönen Ferrari 70 +53.6 sek 10 1
11 11 Sergio Perez Force India 69 Olycka 13
12 19 Felipe Massa Williams 69 Olycka 5
13 99 Adrian Sutil Sauber 69 +1 varv 16
14 21 Esteban Gutierrez Sauber 64 Energilagringssystem 22
Bröt 8 Romain Grosjean Lotus 59 Bakvinge 14
Bröt 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 47 Drivlina 15
Bröt 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 46 Bromsar 2
Bröt 10 Kamui Kobayashi Caterham 23 Fjädring 21
Bröt 13 Pastor Maldonado Lotus 21 Kraftenhet 17
Bröt 9 Marcus Ericsson Caterham 7 Turbo 20
Bröt 4 Max Chilton Marussia 0 Olycka 18
Bröt 17 Jules Bianchi Marussia 0 Olycka 19

Kvalresultat och startordningen till Kanadas Grand Prix 2014

Det blev ett spännande kval till Kanadas Grand Prix igår, inte främst bakom de dominerande Mercedes bilarna.
Hamilton och Rosberg hade sin egen interna kamp om pole som de haft tidigare under säsongen. Men bakom de silverfärgade bilarna var kampen desto hårdare, med plats tre till sex åtskilda av endast fyra hundradelar.

Dessa fyra platser utgjordes av Vettel, Bottas, Massa och Ricciardo, medan Ferrari som såg starka ut under träningarna inte räckte till i kvalet. Red Bull bilarna kommer att få se upp under de inledande varven, de Mercedes drivna Williams bilarna har bra mycket högre maxfart på raksträckorna än Renault-motorn i RB10.
Massa och Bottas klockades i 337,5km/h respektive 335,6km/h i kvalet, som bara slogs av Sergio Perez 337,7km/h. Det jämfört med Ricciardo och Vettel som återfinns först på 16 och 18 plats, med 326,4km/h för den förstnämnda.

De första varven kommer att bli väldigt spännande och avgörande för många av förarna, inte minst gruppen just bakom Mercedes duon.

Kvalresultat Kanades Grand Prix 2014
Pos. Nr Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv Start
107% Tid: 1:21.052

* Kobayashi fick 5 placeringars straff för byta av växellåda.
** Gutierrez får starta loppet från depån eftersom han inte deltog i kvalet.

1 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:16.471 1:15.289 1:14.874 19  1
2 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:15.750 1:15.054 1:14.953 20  2
3 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:17.470 1:16.109 1:15.548 18  3
4 77 Valtteri Bottas Williams 1:16.772 1:15.806 1:15.550 21  4
5 19 Felipe Massa Williams 1:16.666 1:15.773 1:15.578 21  5
6 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:17.113 1:15.897 1:15.589 20  6
7 14 Fernando Alonso Ferrari 1:17.010 1:16.131 1:15.814 17  7
8 25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:17.178 1:16.255 1:16.162 24  8
9 22 Jenson Button McLaren 1:16.631 1:16.214 1:16.182 20  9
10 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:17.013 1:16.245 1:16.214 17  10
11 27 Nico Hulkenberg Force India 1:16.897 1:16.300 21  11
12 20 Kevin Magnussen McLaren 1:16.446 1:16.310 15  12
13 11 Sergio Perez Force India 1:18.235 1:16.472 19  13
14 8 Romain Grosjean Lotus 1:17.732 1:16.687 19  14
15 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:16.938 1:16.713 19  15
16 99 Adrian Sutil Sauber 1:17.519 1:17.314 16  16
17 13 Pastor Maldonado Lotus 1:18.328 10  17
18 4 Max Chilton Marussia 1:18.348 6  18
19 17 Jules Bianchi Marussia 1:18.359 5  19
20 10 Kamui Kobayashi Caterham 1:19.278 8  21
21 9 Marcus Ericsson Caterham 1:19.820 10  20*
DNS 21 Esteban Gutierrez Sauber  22**

Kanadas GP: Sammanfattning av fredagen i Montreal

Innan dagens action sätter igång på Circuit Gilles-Villeneuve i Montreal så tänkte vi ta en kort titt tillbaka till gårdagens händelser och nyheter.

Första träningspasset hade en liten överraskning längst upp i tidtabellen i form av Fernando Alonsos Ferrari. Men Mercedes Hamilton och Rosberg är fortfarande förarna att slå, men Vettel, Ferraris och Williams var inte längre ljusår ifrån. Under sina längre stinter visade speciellt Williams grym fart varv efter varv, sen igen vet vi inte hur lite bränsle de hade i sin tank.
Vad som är säkert dock är att Mercedes-motorerna har ett klart övertag på raksträckorna, och där kommer framför allt Red Bull att få se upp om de är med och slåss långt upp på söndag.

Topp 5 från FP1

Pos. Nr Förare Stall Tid Skillnad Varv
1 14 Fernando Alonso Ferrari 1:17.238 21
2 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:17.254 0.016 25
3 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:17.384 0.146 32
4 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:18.131 0.893 28
5 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing 1:18.361 1.123 20

Topp 5 från FP2

Pos. Nr Förare Stall Tid Skillnad Varv
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:16.118 42
2 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:16.293 0.175 39
3 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:16.573 0.455 26
4 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:16.648 0.530 31
5 14 Fernando Alonso Ferrari 1:16.701 0.583 27

Daniel Ricciardo fick säsongens första varning, eller anmärkning, efter FP1 för att ha kört om Pastor Maldonado i depån. Varför är då detta viktigt, jo enligt de nya reglerna för säsongen så blir en förare exluderad från näst kommande race ifall han (hon) samlar på sig tre stycken anmärkningar under en 12 månaders period.

Kimi Räikkönen har fått en ny raceingenjör som en del i att försöka få ordning på sakerna för finländaren.
David Lloyd, som jobbar som testingenjör på Maranello, har plockats upp för att hjälpa Kimis ordinarie raceingenjör Antonio Spagnolo med kommunikationen till finländaren.