Mannen bakom det mystiska ”neeoow” ljudet under US GP

Ni minns kanske det mystiska "Neeeooow" ljudet i TV-sändningen under första varvet av USA's GP. Många teorier har kretsat kring var ljudet kom ifrån, om det var från någon i depån, en förare, annan sändning.

Nu har vi fått svaret. Twitter användaren Luis Baeza har publicerat en selfie-video där han gör ljuden i ett av mikrofonerna, som ska fånga upp effektljud runt banan, uppe i COTA-tower.

Ganska roligt ändå, vi får se om mikrofonerna får personliga vakter framöver 😉

Azerbaijan GP – Lewis kniper ännu en pole närmare rekordet

För andra racet i rad är det #44 Lewis Hamilton som startar längst fram i pole-position. Det var Hamiltons 66:e pole och han är nu endast tre fler ifrån att gå om Michael Schumacher för ensam ledning med flest poles genom tiderna.

Det var nära dock att stallkamraten Valtteri Bottas skulle stått där idag, efter att finländaren gjorde ett super varv just innan kvalet rödflaggades med knappa 3 minuter kvar. Alla, förutom Ricciardo som orsakades rödflaggan, fick en sista chans att sätta ett varv och det blev rusning när banan öppnades. Det såg bra ut för Bottas, som låg före Hamilton, fram tills andra mellantiden där Lewis plötsligt låg en halv sekund bättre än Bottas ledande tid. Därifrån är det mest gasen i botten, d.v.s Bottas hade ingen chans trots att han själv förbättrade sin tid.

I andra led är det återigen helt rött och återigen för vi nästan börja säga nu, är det veteranen Kimi Räikkönen som drar längsta strået. Tyvärr har han väl fått det kortare strået för racet redan innan det startat. Man önskar ju att Ferrari lät sin förare race:a lite mer än de får - det är trots allt tidigt på säsongen än.

Max Verstappen följt av Force India,,Williams och Ricciardo, där har ni topp tio.
Enda riktiga överraskningen där var Lance Stroll som körde ett otroligt stabilt kval. Kanadensarens självförtroende har fått sig en ordentlig skjuts efter hemma grand prixet.

Marcus Ericsson återigen hopplöst i botten, trots att stallkamraten lyckades kräma ur sig en Q2 plats. Wehrlein skulle bli en bra mätsticka för Marcus, det sa de t.o.m själva - hittills verkar den mätningen inte gå jätte bra tyvärr. Börjar bli högtid att lägga in en växel till om man vill säkra sin plats framöver.

Båda McLaren förarna har straff-positioner och kommer att starta sist, men för Palmer som inte hade någon kvaltid.
Carlos Sainz har 3 platsers nedflyttning och kommer att start 15:e.

Kvalresultat - Azerbaijans GP 2017
Pos # Förare Bil Q1 Q2 Q3 Varv
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:41.983 1:41.275 1:40.593 20
2 77 Valtteri Bottas Mercedes AMG 1:43.026 1:41.502 1:41.027 23
3 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:42.678 1:42.090 1:41.693 23
4 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:42.952 1:41.911 1:41.841 23
5 33 Max Verstappen Red Bull Racing 1:42.544 1:41.961 1:41.879 22
6 11 Sergio Perez Force India 1:43.162 1:42.467 1:42.111 21
7 31 Esteban Ocon Force India 1:43.051 1:42.751 1:42.186 21
8 18 Lance Stroll Williams 1:43.613 1:42.284 1:42.753 21
9 19 Felipe Massa Williams 1:43.165 1:42.735 1:42.798 22
10 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:42.857 1:42.215 1:43.414 20
11 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:42.927 1:43.186   19
12 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:43.489 1:43.347   20
13 20 Kevin Magnussen Haas F1 1:44.029 1:43.796   18
14 27 Nico Hulkenberg Renault Sport 1:43.930 1:44.267   12
15 94 Pascal Wehrlein Sauber 1:44.317 1:44.603   18
16 14 Fernando Alonso McLaren Honda 1:44.334     9
17 8 Romain Grosjean Haas F1 1:44.468     10
18 9 Marcus Ericsson Sauber 1:44.795     10
19 2 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1:45.030     8

Petrov kan stjäla Sirotkins Sauber sits

Vitaly Petrov har dykt upp som en shock-utmanare för en comeback i F1 med Sauber 2014.

Tyska Auto Motor und Sport sa att ryssen, som senast körde i F1 för Renault och Caterham, knackar på dörren hos det schweiziska stallets huvudkontor med 30 euro i sponsor pengar.

Enligt uppgifter kan Petrov ta den tilltänkte Sergey Sirotkins plats, även om man har trott att 18-åringen var den avgörande pusselbiten i Saubers finansiella räddningspaket.
Auto Motor un Sport rapporterar däremot att Sirotkins uppbackare är sena med sina betalningar till Hinwill stallet. 29-åriga Petrovs uppbackare å sin sida kan vara Gazprom, ett av de största bolagen i världen.

Hittills har Sauber sagt att man tänkt köra Sirotkin som raceförare nästa år, men stallet har vägrat att officiellt bekräfta hans plats.
“Vårt mål är att förberede Sergey för formel ett,” citerades Monisha Kaltenborn på torsdag. “Men vi har lite flexibilitet i våra aktiviteter med honom.”

Det ryktas att Siroktin nu kan spendera 2014 som en reservförare.

(GMM)

Vettel ”kommer sakna” Webber rivalitet

Mark Webber Red Bull Racing

Sebastian Vettel har erkänt att han kommer att sakna stallkamraten Mark Webber.
Paret, stallkamrater i Red Bull sedan 2009, har haft en ofta relation fylld av intriger som troligtvis bröt samman helt efter årets "multi-21" affär.

“Man kan säga vad man vill om vår relation,” sa trippla världsmästaren till österikiske tidningen Sportwoche, “men i slutändan drev vi på varandra väldigt hårt.”

“Jag kommer att sakna det,” sa tysken, och refererade till Webbers kommande övergång till Le Mans prototyp racing med Porsche.

Webber erkände i senaste numret av F1 Racing att hans beslut att avsluta grand prix racing karriären var delvis på grund av svikande motivation.
“Det har varit sådär, med motivationen, i F1 de senaste åren,” sa han.

Jämfört med 2010 då paret gick öga mot öga om titeln, ligger Vettel nu klart före den 37-årige Webber, som är nästan 100 poäng bakom mästerskapsledaren.

Men Vettel insisterar att Webber fortfarnde matchar honom hårt.
“Det har altid funnits två eller tre kurvor där Mark får mig att bita i läppen,” sa han. “Man försöker räkna ut vad det är han gör, vilket håller en på tårna.”

Paret har ofta drabbat samman på det personliga planet “Även om det uppfattas annorlunda utifrån, så var det viktigt att jag alltid var hungrig.”

Hårdare regler kring däckinställningar

Pirelli

Efter Pirellis utredning i förra helgens exploderande F1-däck, gick det italienska företaget tidigare i veckan ut med stallen själva stod för en del av skulden. Anledningen till detta var att vissa stall körde med för högt lufttryck i däcken, för mycket camber, samt att man bytt sida på däcken.
Pirelli har vissa gränsvärden som de gärna ser att stallen håller sig inom, men stallen har haft friheten att ignorera dess.

Idag meddelade dock FIA att, på grund av förre helgens incidenter, så kommer man efter begären från Pirelli vara mycket mer bestämd när det gäller deras gränsvärden, och man får håller inte byta sida på däcken.
Man kommer att kontrollera att bilarna följer nedan rekommendationer från Pirelli:

- Minimum starttryck fram och bak: 16psi
- Minimum stabiliserad fram-däcktryck: 20psi
- Minimum stabiliserad bak-däcktryck: 19psi
- Maximal negativ EOS camber fram: 4°
- Maximal negativ EOS camber bak: 2.5°
- Fram- och backdäck måste användas på den sida av bilen för vilka de ursprungligen utsetts (man får inte byta från sida till sida).

McLaren läkares dotter vinner Miss Finland

Nya Miss Finland heter Lotta Hintsa.
Vanligtvis skulle det här nog inte vara något som hamnar på nyheterna på en formel ett sida, men den 24-åriga blonda skönhetens pappa är Aki Hintsa, McLarens F1-läkare.

Finsk media rapporterar att Lotta Hintsa, som nu får representera Finland i Miss Universe 2013, studerar studerar företags- och nationalekonomi på Universitet i Jyväskylä och hade en kort relation med Lewis Hamilton 2006.

(GMM)