Carlos Sainz bekräftad som ny Scuderia Ferrari förare

Scuderia Ferrari Mission Winnow

Medan jag skrev att Ricciardo kommer att gå till McLaren 2021 så släpper Ferrari ett pressmeddelande och bekräftar övergången av Carlos Sainz. Pusselbit nummer två faller på plats.

Ingen större överraskning egentligen, de två namnen som dök upp efter att Vettel och Ferrari belustade på sig var Ricciardo och Sainz. Min pengar var på Sainz och där hamnar han nu. Det intressanta nu är vad gör Sebastian Vettel och vem tar platsen i Renault.

Min gissning är som sådan att, om Vettel inte väljer att lägga hjälmen på hyllan, så knyter sig till Mercedes honom till sig och Bottas flyttar till Renault. En liten joker till det hela som jag kom på nu är att Alonso har fått sig en öppning tillbaka nu när en plats blev ledig hos Renault. Det förutsätter kanske att att inte Bottas tar platsen, för jag tror inte att Vettel väljer att gå till Renault.

Ett tredje alternativ är att om Vettel faktiskt lägger av och Alonsos planer för 2021 redan är klara. Då kanske Nico Hulkenberg hoppar in en säsong innan det nya reglementet införs 2022. Vad tror du?

Mattia Binotto, Stallchef Scuderia Ferrari

”I’m pleased to announce that Carlos will join Scuderia Ferrari as from the 2021 championship. With five seasons already behind him, Carlos has proved to be very talented and has shown that he has the technical ability and the right attributes to make him an ideal fit with our family.

“We’ve embarked on a new cycle with the aim of getting back to the top in Formula 1. It will be a long journey, not without its difficulties, especially given the current financial and regulatory situation, which is undergoing a sudden change and will require this challenge to be tackled in a different way to the recent past.

We believe that a driver pairing with the talent and personality of Charles and Carlos, the youngest in the past fifty years of the Scuderia, will be the best possible combination to help us reach the goals we have set ourselves”.

Carlos Sainz #55

”I am very happy that I will be driving for Scuderia Ferrari in 2021 and I’m excited about my future with the team. I still have an important year ahead with McLaren Racing and I’m really looking forward to going racing again with them this season.”

Daniel Ricciardo till McLaren 2021

Daniel Ricciardo

Beskedet från Scuderia Ferrari här om dagen att deras vägar skiljs med Sebastian Vettel satte fart på förarmarknaden i F1. Spekulationerna har så klart gått varma om vem som ersätter Vettel och blir Charles Leclers stallkamrat. Ricciardo! var det många som utropade direkt. Själv vidhöll jag att han inte skulle vilja till de röda för att bli andreförare, när han nyligen lämnade en annan bra styrning för att han såg sig själv ner prioriterad.

Idag föll så första pusselbiten på plats när McLaren bekräftade att Daniel Ricciardo kommer att köra den orange bilen från säsongen 2021. Han blir stallkamrat med Lando Norris som förblir med stallet, medan Carlos Sainz är högt tippad att ansluta till Ferrari.

”This is good news for our team, partners and of course our fans”

Zak Brown, VD McLaren Racing

“Signing Daniel is another step forward in our long-term plan and will bring an exciting new dimension to the team, alongside Lando. This is good news for our team, partners and of course our fans.

“I also want to pay tribute to Carlos for the excellent job he has been doing for McLaren in helping our performance recovery plan. He is a real team player and we wish him well for his future beyond McLaren.”

Andreas Seidl, Stallchef McLaren F1

“Daniel is a proven race-winner and his experience, commitment and energy will be a valuable addition to McLaren and our mission to return to the front of the field. With Daniel and Lando as teammates, I believe we have two racers who will continue to excite our fans and help the team grow.

“Carlos is a true professional, a pleasure to work with and we will continue to enjoy going racing with him this year. We all wish him good luck for the next stage in his career when he leaves McLaren.”Previous32/3

Mannen bakom det mystiska ”neeoow” ljudet under US GP

Ni minns kanske det mystiska ”Neeeooow” ljudet i TV-sändningen under första varvet av USA’s GP. Många teorier har kretsat kring var ljudet kom ifrån, om det var från någon i depån, en förare, annan sändning.

Nu har vi fått svaret. Twitter användaren Luis Baeza har publicerat en selfie-video där han gör ljuden i ett av mikrofonerna, som ska fånga upp effektljud runt banan, uppe i COTA-tower.

Ganska roligt ändå, vi får se om mikrofonerna får personliga vakter framöver 😉

Azerbaijan GP – Lewis kniper ännu en pole närmare rekordet

För andra racet i rad är det #44 Lewis Hamilton som startar längst fram i pole-position. Det var Hamiltons 66:e pole och han är nu endast tre fler ifrån att gå om Michael Schumacher för ensam ledning med flest poles genom tiderna.

Det var nära dock att stallkamraten Valtteri Bottas skulle stått där idag, efter att finländaren gjorde ett super varv just innan kvalet rödflaggades med knappa 3 minuter kvar. Alla, förutom Ricciardo som orsakades rödflaggan, fick en sista chans att sätta ett varv och det blev rusning när banan öppnades. Det såg bra ut för Bottas, som låg före Hamilton, fram tills andra mellantiden där Lewis plötsligt låg en halv sekund bättre än Bottas ledande tid. Därifrån är det mest gasen i botten, d.v.s Bottas hade ingen chans trots att han själv förbättrade sin tid.

I andra led är det återigen helt rött och återigen för vi nästan börja säga nu, är det veteranen Kimi Räikkönen som drar längsta strået. Tyvärr har han väl fått det kortare strået för racet redan innan det startat. Man önskar ju att Ferrari lät sin förare race:a lite mer än de får – det är trots allt tidigt på säsongen än.

Max Verstappen följt av Force India,,Williams och Ricciardo, där har ni topp tio.
Enda riktiga överraskningen där var Lance Stroll som körde ett otroligt stabilt kval. Kanadensarens självförtroende har fått sig en ordentlig skjuts efter hemma grand prixet.

Marcus Ericsson återigen hopplöst i botten, trots att stallkamraten lyckades kräma ur sig en Q2 plats. Wehrlein skulle bli en bra mätsticka för Marcus, det sa de t.o.m själva – hittills verkar den mätningen inte gå jätte bra tyvärr. Börjar bli högtid att lägga in en växel till om man vill säkra sin plats framöver.

Båda McLaren förarna har straff-positioner och kommer att starta sist, men för Palmer som inte hade någon kvaltid.
Carlos Sainz har 3 platsers nedflyttning och kommer att start 15:e.

Kvalresultat – Azerbaijans GP 2017
Pos # Förare Bil Q1 Q2 Q3 Varv
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:41.983 1:41.275 1:40.593 20
2 77 Valtteri Bottas Mercedes AMG 1:43.026 1:41.502 1:41.027 23
3 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:42.678 1:42.090 1:41.693 23
4 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:42.952 1:41.911 1:41.841 23
5 33 Max Verstappen Red Bull Racing 1:42.544 1:41.961 1:41.879 22
6 11 Sergio Perez Force India 1:43.162 1:42.467 1:42.111 21
7 31 Esteban Ocon Force India 1:43.051 1:42.751 1:42.186 21
8 18 Lance Stroll Williams 1:43.613 1:42.284 1:42.753 21
9 19 Felipe Massa Williams 1:43.165 1:42.735 1:42.798 22
10 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:42.857 1:42.215 1:43.414 20
11 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:42.927 1:43.186   19
12 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:43.489 1:43.347   20
13 20 Kevin Magnussen Haas F1 1:44.029 1:43.796   18
14 27 Nico Hulkenberg Renault Sport 1:43.930 1:44.267   12
15 94 Pascal Wehrlein Sauber 1:44.317 1:44.603   18
16 14 Fernando Alonso McLaren Honda 1:44.334     9
17 8 Romain Grosjean Haas F1 1:44.468     10
18 9 Marcus Ericsson Sauber 1:44.795     10
19 2 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1:45.030     8

Petrov kan stjäla Sirotkins Sauber sits

Vitaly Petrov har dykt upp som en shock-utmanare för en comeback i F1 med Sauber 2014.

Tyska Auto Motor und Sport sa att ryssen, som senast körde i F1 för Renault och Caterham, knackar på dörren hos det schweiziska stallets huvudkontor med 30 euro i sponsor pengar.

Enligt uppgifter kan Petrov ta den tilltänkte Sergey Sirotkins plats, även om man har trott att 18-åringen var den avgörande pusselbiten i Saubers finansiella räddningspaket.
Auto Motor un Sport rapporterar däremot att Sirotkins uppbackare är sena med sina betalningar till Hinwill stallet. 29-åriga Petrovs uppbackare å sin sida kan vara Gazprom, ett av de största bolagen i världen.

Hittills har Sauber sagt att man tänkt köra Sirotkin som raceförare nästa år, men stallet har vägrat att officiellt bekräfta hans plats.
“Vårt mål är att förberede Sergey för formel ett,” citerades Monisha Kaltenborn på torsdag. “Men vi har lite flexibilitet i våra aktiviteter med honom.”

Det ryktas att Siroktin nu kan spendera 2014 som en reservförare.

(GMM)

Vettel ”kommer sakna” Webber rivalitet

Mark Webber Red Bull Racing

Sebastian Vettel har erkänt att han kommer att sakna stallkamraten Mark Webber.
Paret, stallkamrater i Red Bull sedan 2009, har haft en ofta relation fylld av intriger som troligtvis bröt samman helt efter årets ”multi-21” affär.

“Man kan säga vad man vill om vår relation,” sa trippla världsmästaren till österikiske tidningen Sportwoche, “men i slutändan drev vi på varandra väldigt hårt.”

“Jag kommer att sakna det,” sa tysken, och refererade till Webbers kommande övergång till Le Mans prototyp racing med Porsche.

Webber erkände i senaste numret av F1 Racing att hans beslut att avsluta grand prix racing karriären var delvis på grund av svikande motivation.
“Det har varit sådär, med motivationen, i F1 de senaste åren,” sa han.

Jämfört med 2010 då paret gick öga mot öga om titeln, ligger Vettel nu klart före den 37-årige Webber, som är nästan 100 poäng bakom mästerskapsledaren.

Men Vettel insisterar att Webber fortfarnde matchar honom hårt.
“Det har altid funnits två eller tre kurvor där Mark får mig att bita i läppen,” sa han. “Man försöker räkna ut vad det är han gör, vilket håller en på tårna.”

Paret har ofta drabbat samman på det personliga planet “Även om det uppfattas annorlunda utifrån, så var det viktigt att jag alltid var hungrig.”

Hårdare regler kring däckinställningar

Pirelli

Efter Pirellis utredning i förra helgens exploderande F1-däck, gick det italienska företaget tidigare i veckan ut med stallen själva stod för en del av skulden. Anledningen till detta var att vissa stall körde med för högt lufttryck i däcken, för mycket camber, samt att man bytt sida på däcken.
Pirelli har vissa gränsvärden som de gärna ser att stallen håller sig inom, men stallen har haft friheten att ignorera dess.

Idag meddelade dock FIA att, på grund av förre helgens incidenter, så kommer man efter begären från Pirelli vara mycket mer bestämd när det gäller deras gränsvärden, och man får håller inte byta sida på däcken.
Man kommer att kontrollera att bilarna följer nedan rekommendationer från Pirelli:

– Minimum starttryck fram och bak: 16psi
– Minimum stabiliserad fram-däcktryck: 20psi
– Minimum stabiliserad bak-däcktryck: 19psi
– Maximal negativ EOS camber fram: 4°
– Maximal negativ EOS camber bak: 2.5°
– Fram- och backdäck måste användas på den sida av bilen för vilka de ursprungligen utsetts (man får inte byta från sida till sida).

McLaren läkares dotter vinner Miss Finland

Nya Miss Finland heter Lotta Hintsa.
Vanligtvis skulle det här nog inte vara något som hamnar på nyheterna på en formel ett sida, men den 24-åriga blonda skönhetens pappa är Aki Hintsa, McLarens F1-läkare.

Finsk media rapporterar att Lotta Hintsa, som nu får representera Finland i Miss Universe 2013, studerar studerar företags- och nationalekonomi på Universitet i Jyväskylä och hade en kort relation med Lewis Hamilton 2006.

(GMM)