Det är nu bara en vecka kvar till F1 säsongspremiären, Australiens GP, i Melbourne. Det borde vara glädjens och spänningens tider, men det mesta snacket har handlat om premiären och de efterföljande loppen kommer att köras överhuvudtaget. Det är såklart rädslan för spridning av Covid-19, eller coronaviruset som är orsaken. Kinas GP är sedan tidigare inställt och nu har nästa arrangör av de inledande racen tagit beslutet att köra racet inför tomma läktare.
Fortsätt läsa "Bahrains GP kommer köras inför tomma läktare"Båda Renault förarna diskade från Japans GP
Renault F1-teamet har funnits skyldiga till att ha implementerat och använt olaglig förarhjälp i sina bilar. Under gårdagens (onsdag) utfrågning beslutade domarna därför att båda Renault-bilarna diskvalificeras från Japanska GP resultaten.
Bakgrunden till förhöret är den protest som SportPesa Racing Point F1 Team lämnade in mot Renault efter Japans GP, för att de ska ha använt sig av en förinställt, automatiserat bromsbalanssystem, vilket inte är godkänt enligt de tekniska föreskrifterna.
Fortsätt läsa "Båda Renault förarna diskade från Japans GP"Marcus Ericsson tillbaka i F1-paddocken till Belgiens GP
Mackan är tillbaka i paddocken!
Jo visst, Marcus Ericsson står över helgens Indycar lopp i Portland för att istället resa till Belgien, i sin roll som reservförare för Alfa Romeo Racing. Stallet har kallat in Marcus för helgen, vilket kan indikera att det finns risk att någon av förarna inte kan köra.

Vissa rykten gör gällande att Kimi skulle vara skadad, eller sjuk, och det skulle isåfall vara ett helt giltigt skäl till att man bett Ericsson resa över istället för att köra någon av sina mindre erfarna reservförare, som Tatiana Calderón. Speciellt med tanke på att Ericsson har att race i Indycar samma helg och han måste stå över den, i ett skede av säsongen där han är kämpar för nytt kontrakt i Indycar.
Alfa själva har inte gått ut med något speciellt om Marcus ankomst och har just nu i detta när jag skriver tillbakavisat rapporter att Ericssons skulle köra i helgen.
Vi får se helt enkelt 😉
Alfa Romeo förarna bestraffade, missar poäng.
Båda Alfa Romeo bilarna bestraffade efter loppet igår och utanför poängen.
Det betyder istället att Hamilton och Kubica klättrade upp till sista poängplatserna, för Williams första poäng denna säsong.
Alfa har sagt att de ska överklaga beslutet så vi får se hur det slutar
Special livery för Mercedes till Tysklands GP, kanske?
Kommer ni ihåg de där teaser-bildern som Mercedes F1 spred i vintras med en cool livery på deras bil? Nu är de igång igen med teaser bilder på en vad som ser ut att vara en vit bil istället för deras vanliga silver, som ett en-race special design till Tysklands GP.
Fortsätt läsa "Special livery för Mercedes till Tysklands GP, kanske?"Hamilton vinner ett kontroversiellt race i Kanada
Jag tror nog att de flesta av er redan vet hur loppet i söndags slutade och känner mycket väl till den kontrovers som uppstod i slutskedet av racet.
Därför kommer jag inte dra någon längre sammanfattning här. Däremot får ni inte missa Rogers analys och vår snack om just kontroversen med Vettels bestraffning i senaste FR Podden!
Pos | Förare | Tid/Bröt | Png |
---|---|---|---|
1 | 1:29:07.084 | 25 | |
2 | +3.658s | 18 | |
3 | +4.696s | 15 | |
4 | +51.043s | 13 | |
5 | +57.655s | 10 | |
6 | +1 lap | 8 | |
7 | +1 lap | 6 | |
8 | +1 lap | 4 | |
9 | +1 lap | 2 | |
10 | +1 lap | 1 | |
11 | +1 lap | 0 | |
12 | +1 lap | 0 | |
13 | +1 lap | 0 | |
14 | +1 lap | 0 | |
15 | +1 lap | 0 | |
16 | +2 laps | 0 | |
17 | +2 laps | 0 | |
18 | +3 laps | 0 | |
NC | DNF | 0 | |
NC | DNF | 0 |
Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada
Mercedes har total dominerat kvalen den här säsongen, så det är förståeligt att man tänkte att det blir mer av det samma denna helgen. Men Kanada bjuder på en lite annorlunda bana än de vi varit på hittills denna säsong. En som borde passa Ferraris snabba bil något bättre, och precis så verkade det vara under de inledande träningarn. Under kvalet sedan igår kväll så såg det återigen ut som att kanske blir det trots allt Mercedes som drar det längsta strået...
Fortsätt läsa "Vettel bryter Mercedes kvaldominans med pole i Kanada"Spaniens GP: Kvalresultat – Bottas dominerar
Tredje raka polepositionen för Valtteri Bottas, som har kommit in i ett grymt flow!
Det är inte mycket som kan stoppa finländaren just nu och kan han bara hålla igång det så kommer han att vara fortsatt farlig som titelutmanare för stallkamraten i Mercedes Lewis Hamilton.
Power Unit status inför Azerbajdzjans GP
Inför det fjärde loppet av Formel 1 säsongen 2019, och snart 1/5 av säsongen avklarad så kan det vara intressant att ta en snabbtitt på hur förarna ligger till med sina PU's.
Som ni säkert vet har alla förarna tillgång till 3 så kallade motorbyten under säsongen, det gäller alltså alla delar av power uniten. Däremot skiljer sig antalet för de olika delarna eller enheterna. Man har tre stycken av själva förbränningsmotorn, turbon och MGU-H, men bara två stycken av MGU-K, energy store (batteri) och kontrollelektronik.
Att notera i listan nedan är att båda Ferrari förarna, samt Haas förarna har använt en extra CE-enhet redan. Detta sedan Ferrari utfärdade en uppgradering av den till sina kunder efter att man hittat ett fel, som bland annat ledde till Leclercs haveri i Bahrain.
Alfa Romeo valda att inte implementera den i Kina, men kommer troligen att göra det till helgens race, vilket kan komma att ge Antonio Giovinazzi säsongens första "motorbestraffning".
Även Toro Rossos Alexander Albon är i farozonen redan såhär tidigt på säsongen, med två stycken av samtliga enheter utplockade.
Förare | Bil | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE |
Hamilton | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Bottas | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vettel | Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Leclerc | Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Verstappen | Red Bull | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Gasly | Red Bull | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
Hulkenberg | Renault | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Grosjean | Haas | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Magnussen | Haas | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Sainz | McLaren | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Norris | McLaren | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
Perez | Racing Point | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Stroll | Racing Point | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Raikkonen | Alfa Romeo | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Kvyat | Toro Rosso | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Albon | Toro Rosso | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Russell | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Kubica | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Note: Drivers are limited to just three Internal Combustion Engines this season, and also three Turbochargers and MGU-Hs. However, in the case of Control Electrics, Energy Store and MGU-K they are limited to just 2.
Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes
Mercedes fortsätter att bevisa att man är det bästa stallet i Formel 1. Lewis Hamilton ledde Kinas GP från start till slut och man var etta-tvåa mer eller mindre hela loppet. Inte nog med det, så gjorde man även ett dubbel-depåstopp utan att Valtteri Bottas (andra bilen in) förlorade någon tid på banan. Mäktigt imponerande inledning på säsongen 2019 av Mercedes.
Fortsätt läsa "Kinas GP – Ännu en dubbel för Mercedes"