Guide till F1 The Sprint, det nya häftiga helg-formatet

Då var det äntligen dags för F1-helg igen, Storbritanniens GP på Silverstone.
Men det är ingen vanlig Formel 1 helg, för den här helgen är första gången man testar det nya helgformatet med ett sprint race mellan kval och söndagens vanliga lopp.

Vi går igenom hur helgen går till nedan, och vi rekommenderar att skaffa F1 TV Pro så du inte missar ett ögonblick från helgens action i sommar värmen!

Fortsätt läsa ”Guide till F1 The Sprint, det nya häftiga helg-formatet”

Resultat & förarkommentarer Storbritanniens GP

Lewis Hamilton - vinnare Storbritanniens GP 2016

Mercedes AMG F1 Team

En väldigt lycklig Lewis Hamilton efter racet på hemmaplan, det var hans tredje raka vinst på Silverstone inför tusentals fans.
Britten ledde mer eller mindre hela loppet, förutom något varv under depåstoppen. En perfekt helg för hemmaföraren som firade med att slänga sig i publikhavet efter att ha mottagit sin pokal.
Jobbigare var det för stallkamraten Nico Rosberg som hade det kämpigt under de blöta förhållanden. Han kämpade med unge Max Verstappen mycket av loppet än en gång och lyckades på banan ta sig förbi honom för en andra plats. Men p.g.a otillåten radiotrafik fick han sig relegerad till tredje plats i efterhand efter en 10sekunders bestraffning.

Lewis Hamilton – vinnare

”Best weekend of the whole year! I couldn’t believe it started raining at the beginning of the race. I thought: “are you serious?” It makes it so much harder for everyone when that happens. I couldn’ t really see the safety car either. It was going really slowly and my rear brakes were getting way too cold, so I was trying to heat them up and before I knew it I’m heading straight for the back of the thing! Thank goodness I could turn! Luckily it was okay and from there I was feeling great in the wet conditions. A huge thank you first of all to the team for doing such an amazing job. Our performance this weekend has been outstanding.
And then the crowd… I mean, where do they all come from? It’s absolutely amazing! Nothing we see in any other country even comes close – and that for me just shows the passion us Brits have for sport, regardless of the weather. It’s pouring down and these guys are just like “yeah, we love it!” This is beyond my wildest dreams, honestly. Thank you so much to everyone out there today. It’s just been unbelievable.”

Nico Rosberg – 3a

”Lewis did a better job over the whole weekend and deserved the win, so congratulations to him. I was happy to have finished the race as my gearbox issue at the end was really serious and I almost had to retire the car – but luckily I got it fixed. Generally, though, it felt great out there and I had a great pace on the medium tyres. The battle with Max was good fun. It took a bit of time but I managed to overtake him on the outside. Over the whole weekend the atmosphere here at Silverstone was really outstanding. Okay, I recognise that some guys out there don’t like me as much as Lewis. But that’s normal in his home country and I felt that the majority was very supportive of me. That’s why the British fans are the best and most passionate racing fans in the world, so thank you to them for making it a really great event. Now I look forward to the last two races before the summer break including my home Grand Prix in Germany.”

Scuderia Ferrari

Ingen toppen helg för Scuderia. Stjärngossen Vettel hade bestraffning till starten vilket flyttade ner honom till elfte rutan och därifrån gick det inte att ta sig mycket längre upp. Regnet innan loppet kunde ha varit en möjlighet men så blev det inte, det jobbiga väglaget och vinden var emot den fyrfaldiga världsmästaren denna gång.
Stallkamraten gick det något bättre för, men inget att skriva hem om det heller. Räikkönen klättrar åtminstone upp till tredje plats i mästerskapet igen, ”best of the rest” för tillfället.

Kimi Raikkonen – 5a

”In the first part of the race the conditions were quite tricky, the visibility in some places was very poor and I had very low grip on the Wet tires, but I tried to go as fast as I could and I went wide a few times. Once we got the Medium tires the situation improved a little bit, but it was not easy. Since the beginning of the weekend we had realized that this would have been a difficult weekend. Today we tried to do our maximum but we had not enough speed to fight against the guys in front. In these kind of conditions we need more downforce and more grip, I’m sure in Hungary it will be much easier for us. Next races it will be a different story, I don’t expect us to have similar issues, obviously you never know, but I expect that we go back to normal.”

Sebastian Vettel – 9a

”Today it was a tough day, but we trust our team and trust our car, so there is no reason to panic and to turn the world upside down. The call to come into the pits was absolutely right, but then the spin didn’t help, and all my advantage was gone again. The penalty in the end didn’t make a difference, it was not on purpose that I was trying to squeeze Felipe. Actually I was going out myself, and I was surprised how little grip there was, going side by side with him. In the end it was a racing incident.

Red Bull Racing

Max gör det igen!
Ja, Verstappen slog sin stallkamrat Daniel Ricciardo i kvalet för första gången och gjorde ett väldigt stabilt lopp under söndagen. Han utmanade Rosberg under mesta delen av loppet för att så när knipa andra platsen på banan.
Ricciardo hade ett jobbigare race, med dåligt tajmade depåstopp och kunde bl.a. därför inte utmana sin stallkamrat och Nico längre fram.

Max Verstappen – 2a

“I felt like I had great pace today so once the track dried up I just tried to have a go. In the beginning I had a lot of spray so it was hard to see where I was going, especially in the first sector. Once I passed Nico I felt like I was closing on Lewis but then he pitted for slicks. We maybe stayed out one lap too long but in the end the race was great and the car was working really well. I had a great battle again with Nico afterwards but as it dried the Mercedes just had too much speed on the straights. I tried to keep up and there was no pressure from behind so I just concentrated on doing my own race. I had a few moments in Turn 1 which was a bit tricky so I had to be careful there but I hear a few others also struggled. The move on the outside at Becketts was fun, he was finding the inside so I thought let’s try the outside. It was a risky move for sure. The car had the grip and I had the feeling so it worked well. There’s a bit of run off there anyway so I had room if it went wrong. In the end we only finished roughly eight seconds behind so I think that is really positive going forwards and shows we are closing the gap. The fans here were great, I couldn’t believe how loud they were and they really supported me. Understandably they were behind Lewis but they got behind me loads also which was great to see.”

Daniel Ricciardo – 4:a

“I think for the team and for the points it was really good. Obviously we gained a bit on Ferrari which is nice, but for me it was lonely and a bit boring. We lost a lot of time with the Virtual Safety Car and that was just bad luck. This was out of our hands and there’s nothing we could have done different. It just came at the wrong time for me and we lost the position to Perez and then more than ten seconds behind the leaders. Then not stopping again for the rest of the race you can’t catch this much.

McLaren Honda

Fernando Alonso – 13e

“There’s not much to be proud about after finishing 12th and 13th today.

“In the tricky conditions at the start, you can go from hero to zero in the space of one lap, so we just did what we could with the strategy. We lost some positions during the stops, unfortunately, so we need to go away and look at that.

“There was a point in the race where I felt I could have scored a few points – when I was pushing hard behind Felipe [Massa] – but it was just too difficult to overtake. Then I went off at Turn One.

“It was a tough race, but, even though it may not look like it, I think we’ve made a step forward this weekend; we’re more competitive. We could fight with Williams, Force India and Toro Rosso in the race, and that’s good news.”

Jenson Button – 12

“It was definitely the right decision to start the race behind the Safety Car – it was super-wet and there was loads of standing water, but I think it should have been recalled two laps earlier.

“Then, when the Safety Car pitted, everyone boxed for Inters, so I decided to do the opposite, which was a good thing as I overtook a couple of cars. For the second stop, it was better to stop sooner rather than later, but I was stuck behind Valterri [Bottas], so I stayed out for another lap.

“My race wasn’t helped by starting 17th: to get into the points, we need to qualify inside the top 10, hold on in the race, not make mistakes and hope to stay there. I couldn’t really close on the cars in front of me because we don’t yet have quite enough pace in the car to make up sufficient places in the race.

“It wasn’t an easy afternoon, but it was great to see all the fans cheering at the end. They got a British victory as well, so I’m sure they’re very happy.”

Sauber F1 Team

Marcus Ericsson – DNF

“First of all, I want to say a massive thanks to my car crew for rebuilding my car after the crash yesterday. They did an amazing job. It was great to be back in the car today, which was important after such an accident. I felt comfortable in the car. It was obviously disappointing that my race did not last long. We had an electrical issue, so I had to retire early in the race. Now we need to look forward to the next race weekend in Budapest.”

Felipe Nasr – 15

“It was a good race for me, bearing in mind that I started from the back of the field. Overall, we extracted the maximum out of the car as well as the strategy. I got a good understanding of the track conditions, so we pitted at the right time. Initially I had a decent pace on the medium tyres, but after the track completely dried out the lap times were determined by our car’s performance. We are still not there where we want to be. We will keep fighting for points.”

Fler kommentarer efter tabellen.

Resultat Storbritanniens GP 2016

Pos # Förare Team Varv Tid Png
Snabbaste varv: Nico Rosberg – 1:35.548
Notering: – Rosberg fick 10sek tillagt på sin sluttid för att ha mottagit otillåten hjälp över radion. Vettel fick 5sek tillagt på sin sluttid för att ha tvingat Massa av banan.
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG F1 52 1:34:55.831 25
2 33 Max Verstappen Red Bull Racing 52 +8.250sek 18
3 6 Nico Rosberg Mercedes AMG F1 52 +16.911sek 15
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 52 +26.211sek 12
5 7 Kimi Räikkönen Ferrari 52 +69.743sek 10
6 11 Sergio Perez Force India 52 +76.941sek 8
7 27 Nico Hulkenberg Force India 52 +77.712sek 6
8 55 Carlos Sainz Toro Rosso 52 +85.858sek 4
9 5 Sebastian Vettel Ferrari 52 +91.654sek 2
10 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 52 +92.600sek 1
11 19 Felipe Massa Williams 51 +1 varv 0
12 22 Jenson Button Mclaren Honda 51 +1 varv 0
13 14 Fernando Alonso Mclaren Honda 51 +1 varv 0
14 77 Valtteri Bottas Williams 51 +1 varv 0
15 12 Felipe Nasr Sauber F1 51 +1 varv 0
16 21 Esteban Gutierrez Haas F1 51 +1 varv 0
17 20 Kevin Magnussen Renault Sport 49 DNF 0
NC 30 Jolyon Palmer Renault Sport 37 DNF 0
NC 88 Rio Haryanto Manor Racing 24 DNF 0
NC 8 Romain Grosjean Haas F1 17 DNF 0
NC 9 Marcus Ericsson Sauber F1 11 DNF 0
NC 94 Pascal Wehrlein Manor Racing 6 DNF 0

Jolyon Palmer, DNF

“Today wasn’t the result I wanted for my home race. It was going reasonably well on the wet tyres at the beginning of the race and then we did a good stop for the intermediate tyres. Things were looking up : I got ahead of Kevin and I was catching Romain Grosjean. When I pitted for slick tyres, I had a green light to go but the rear right wasn’t finished and I’d already started to leave the box. From then on I lost about a minute and then received a 10 seconds penalty for unsafe release. What happened was unfortunate but it could happen to anyone up and down the pitlane. We retired the car as there was a strange feeling with the gearbox.

Kevin Magnussen, DNF

“In the first part of the race the track was very slippery and the balance was difficult as it was wet in places. You have to push from the beginning though and try to stay on track. We tried our best but unfortunately we were just not quick enough today. We suspected something might be wrong with the gearbox towards the end of the race so retired the car as a precaution. It’s just not been our day, but we’ll look through everything and come back stronger in Hungary.”

Kvalresultat Storbritanniens GP 2016

Lewis Hamilton var i en klass för sig under kvalet till Storbritanniens Grand Prix på Silverstone. Trots att britten fick sin första tid i Q3 struken så hade stallkamraten Nico Rosberg ingen chans egentligen när #44 slutligen var tre tiondelar före.
Hamilton är i perfekt läge för att ta sin tredje raka seger på hemmaplan.

Ferrari fick se sig slagna av båda Red Bull bilarna, dessutom med hyfsad marginal. Kimi Räikkönen har kommenterat att den hårda vinden som varit runt banan gjort att bilen varit jobbig att köra. Vettel har även ett straff som flyttar ner honom fem platser i starten, han kommer starta från 11 rutan.

Svenske Marcus Ericsson deltog inte alls i kvalet. Han befann sig på sjukhuset för obligatoriska kontroller efter sin krasch i tredje träningen.
Ericsson har fått klartecken att delta i loppet och stallkamraterna kommer att göra varann sällskap längst bak i startfältet.

Kvalresultat Storbritanniens GP

Pos # Förare Team Q1 Q2 Q3 Varv
Marcus Ericsson deltog inte i kvalet p.g.a läkarkontroller efter sin krasch i FP3. Deltar i loppet efter domarnas godkännande.
Sebastian Vettel har fem platsers nerflyttning att vänta till starten för oplanerat byte av växellåda.
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:30.739 1:29.243 1:29.287 14
2 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:30.724 1:29.970 1:29.606 14
3 33 Max Verstappen Red Bull Racing 1:31.305 1:30.697 1:30.313 12
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:31.684 1:31.319 1:30.618 12
5 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:31.326 1:31.385 1:30.881 15
6 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:31.606 1:30.711 1:31.490 17
7 77 Valtteri Bottas Williams Martini 1:31.913 1:31.478 1:31.557 12
8 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:32.115 1:31.708 1:31.989 15
9 27 Nico Hulkenberg Force India 1:32.349 1:31.770 1:32.172 18
10 14 Fernando Alonso McLaren-Honda 1:32.281 1:31.740 1:32.343 15
Utslagna efter Q2
11 11 Sergio Perez Force India 1:32.336 1:31.875 12
12 19 Felipe Massa Williams Martini 1:32.146 1:32.002 10
13 8 Romain Grosjean Haas F1 TEam 1:32.283 1:32.050 14
14 21 Esteban Gutierrez Haas F1 Team 1:32.237 1:32.241 14
15 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:32.553 1:32.306 12
16 20 Kevin Magnussen Renault F1 Team 1:32.729 1:37.060 12
Utslagna efter Q1
17 22 Jenson Button McLaren-Honda 1:32.788 3
18 30 Jolyon Palmer Renault F1 Team 1:32.905 9
19 88 Rio Haryanto Manor Racing 1:33.098 9
20 94 Pascal Wehrlein Manor Racing 1:33.151 9
21 12 Felipe Nasr Sauber F1 1:33.544 8

Tider från FP3 inför Storbritanniens Grand Prix

Lewis Hamilton, Union Jack

 

# Förare Stall Tid Varv
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:32.917 18
2 Nico Rosberg Mercedes 1:33.469 0.552 13
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1:33.692 0.775 20
4 Sebastian Vettel Ferrari 1:33.918 1.001 15
5 Max Verstappen Toro Rosso 1:34.147 1.230 19
6 Carlos Sainz Toro Rosso 1:34.282 1.365 23
7 Felipe Massa Williams 1:34.501 1.584 18
8 Valtteri Bottas Williams 1:34.538 1.621 19
9 Daniil Kvyat Red Bull 1:34.545 1.628 16
10 Pastor Maldonado Lotus 1:34.708 1.791 24
11 Nico Hulkenberg Force India 1:34.886 1.969 20
12 Daniel Ricciardo Red Bull 1:34.896 1.979 15
13 Sergio Perez Force India 1:35.121 2.204 21
14 Romain Grosjean Lotus 1:35.246 2.329 21
15 Felipe Nasr Sauber 1:35.587 2.670 18
16 Jenson Button McLaren 1:35.695 2.778 18
17 Marcus Ericsson Sauber 1:35.919 3.002 19
18 Fernando Alonso McLaren 1:36.101 3.184 6
19 Will Stevens Manor 1:37.989 5.072 18
20 Roberto Merhi Manor 1:38.285 5.368 17

Hamilton vinner hemma racet på Silverstone

Pos. Nr Förare Stall Varv Tid/Bröt Start Png
1 44 Lewis Hamilton Mercedes 52 2:26:52.094 6 25
2 77 Valtteri Bottas Williams 52 +30.1 sek 14 18
3 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 52 +46.4 sek 8 15
4 22 Jenson Button McLaren 52 +47.3 sek 3 12
5 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 52 +53.8 sek 2 10
6 14 Fernando Alonso Ferrari 52 +59.9 sek 16 8
7 20 Kevin Magnussen McLaren 52 +62.5 sek 5 6
8 27 Nico Hulkenberg Force India 52 +88.6 sek 4 4
9 26 Daniil Kvyat STR 52 +89.3 sek 9 2
10 25 Jean-Eric Vergne STR 51 +1 Varv 10 1
11 11 Sergio Perez Force India 51 +1 Varv 7
12 8 Romain Grosjean Lotus 51 +1 Varv 11
13 99 Adrian Sutil Sauber 51 +1 Varv 13
14 17 Jules Bianchi Marussia 51 +1 Varv 12
15 10 Kamui Kobayashi Caterham 50 +2 Varv 22
16 4 Max Chilton Marussia 50 +2 Varv 17
17 13 Pastor Maldonado Lotus 49 Avgas 20
Bröt 6 Nico Rosberg Mercedes 28 Växellåda 1
Bröt 9 Marcus Ericsson Caterham 11 Skadad fjädring 21
Bröt 21 Esteban Gutierrez Sauber 9 Olycka 19
Bröt 19 Felipe Massa Williams 0 Olycka 15
Bröt 7 Kimi Räikkönen Ferrari 0 Olycka 18

Förarkommentarer om däck-explosionerna

Mark Webber – Red Bull
“Vilken dag! När det händer något sådant, är det rysk-roulette. När man ser så många däckproblem för sin medtävlanden så är det aldrig betryggande.”

Lewis Hamilton – Mercedes
“Säkerheten är det största problemet, det är oacceptabelt. Vi gjorde däcktestet, i Barcelona, för att utveckla och förbättra däcken, för att stoppa att det där händer och efter det däcktestet så gjorde de ingenting. Någon kunde ha kraschat. När vi körde bakom säkerhetsbilen tänkte jag att det är först när någon skadar sig som något kommer att göras åt det.”

Felipe Massa – Ferrari
“Vår största oro handlar om säkerhet. Även om jag inte vet vad som hände, så är det oacceptabelt att behöva köra vetandes att det inte är säkert. Även om inget allvarligt hände, det vi såg är väldigt farligt. Jag hade samma problem två gånger i Bahrain och om inget görs åt det så snart som möjligt, är jag säker på att det händer igen.”

Daniel Ricciardo – Toro Rosso
“Jag vet inte vad som hände med däcken, då jag såg folk köra av banan och det var skräp överallt. Det var lite farligt och vi måste undersöka det. För min egen del, hade jag bara vanligt slitage.”

Jenson Button – McLaren
“Av säkerhesskäl måste orsakerna bakom helgens däckfiasko tas upp och åtgärdas. Det är farligt för föraren som kör eftersom han kan förlora kontrollen, men det är också farligt för föraren bakom eftersom man kan bli träffad av ett gummibälte. Förhoppningsvis kan saker ändras till nästa race (på Nurburgring).”

Sergio Pérez – McLaren
“Det är oacceptabelt, däcken är ett stort bekymmer. Som tur är hände inget allvarligt, men vi måste sitta ner tillsammans, få en förklaring och få något gjort.”

Jean-Éric Vergne – Toro Rosso
“Jag kände inga varningssignaler, den bara släppte under inbromsning. Bilen var väldigt svår att kör efter det och mot slutet bestämde sig stallet för att bryta mot lopp. Jag kände mig inte i fara, men det är synd att sådana här problem kan förstöra en hel helgs arbete. Jag är väldigt arg över det, något måste göras åt det snarast.”

Mercedes fortsätter vara bäst på träningar

silverstone logo

En av årets klara trender hittills är att Mercedes toppar träningarna inför loppen. Så är fallet även på Silverstone inför Storbritanniens Grand Prix.
Första träningen spolades bort av regnet, och bara hälften av fältet satte ens en tid. Andre träningen gick bättre och såg Rosberg rattad Mercedes i topp följt av Webber och Vettel.
Rosberg fortsatte i topp på lördagsmorgonens träning, någon hundradel före sin stallkamrat Lewis Hamilton och än en gång med Red Bulls i hälarna. VM-tvåan och -trean, Fernando Alonso och Kimi Räikkönen, hade en bättre dag idag jämfört med fredagen men var fortfarande långt ner i topp tio.

Tider FP3 Storbritanniens GP

Pos. Bil Förare Stall Tid Varv
1 9 Nico Rosberg Mercedes 1:31.487 18
2 10 Lewis Hamilton Mercedes 1:31.633 0.146 20
3 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:32.037 0.550 20
4 2 Mark Webber Red Bull Racing 1:32.078 0.591 17
5 8 Romain Grosjean Lotus 1:32.391 0.904 18
6 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:32.440 0.953 19
7 3 Fernando Alonso Ferrari 1:32.454 0.967 18
8 7 Kimi Räikkönen Lotus 1:32.459 0.972 22
9 15 Adrian Sutil Force India 1:32.536 1.049 17
10 14 Paul di Resta Force India 1:32.571 1.084 17
11 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:32.580 1.093 15
12 5 Jenson Button McLaren 1:32.926 1.439 18
13 16 Pastor Maldonado Williams 1:33.133 1.646 17
14 11 Nico Hulkenberg Sauber 1:33.225 1.738 16
15 4 Felipe Massa Ferrari 1:33.273 1.786 16
16 17 Valtteri Bottas Williams 1:33.309 1.822 25
17 12 Esteban Gutierrez Sauber 1:33.370 1.883 19
18 6 Sergio Perez McLaren 1:33.607 2.120 9
19 20 Charles Pic Caterham 1:34.971 3.484 18
20 22 Jules Bianchi Marussia 1:34.990 3.503 17
21 23 Max Chilton Marussia 1:36.694 5.207 16
22 21 Giedo van der Garde Caterham 1:37.443 5.956 18

Vill du vinna coola F1-posters från Svergies GP? Var med i F1-Tipset!

Dyra böter för Maldonado och Kobayashi efter Silverstone

Pastor Maldonado, Willimas, var i farten igen under Storbritanniens Grand Prix och fick rivaler att köra av banan och bryta loppet. Denna gång var det Sergio Perez, Sauber, som fick smaka på en hjulkyss från Venezuelaren. Perez försökte köra om Maldonado på utsidan in i Brooklands efter cirka tio varv och Williams föraren bromsade (för-) sent och lyckades inte få in bilen. Båda förarna spann runt och medan Perez race var över kunde Maldonado ta sig tillbaka till depån och slutade på en 16:e plats.

Perez var ursinnig efter loppet och uppmanade FIA att ta tag i Maldonado situationen, som varit inblandad i flera liknande incidenter under säsongen hittills.
Mexikanens önskemål blev svarade då Maldonado förutom €10.000 i böter även fick en tillsägelse från FIA.

Böter blev det även för Perez stallkamrat Kamui Kobayashi som under sitt sista stopp missade depårutan och körde på några personer ur sitt depå-team. Flera av mekanikerna fick uppsöka läkare efter incidenten men ingen ska ha blivit allvarligt skada.
Kobayashi fick en högre bötessumma på €25.000 då FIA bedömde det som en ”osäker manöver i depån” och utsatta andra för fara.

Resultat Storbritanniens GP: Mark Webber tar sin andra seger på Silverstone

Pos Nr Förare Stall Varv Tid/Bröt Start Png
1 2 Mark Webber Red Bull Racing 52 Vinnare 2 25
2 5 Fernando Alonso Ferrari 52 +3.0 sek 1 18
3 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 52 +4.8 sek 4 15
4 6 Felipe Massa Ferrari 52 +9.5 sek 5 12
5 9 Kimi Räikkönen Lotus 52 +10.3 sek 6 10
6 10 Romain Grosjean Lotus 52 +17.1 sek 9 8
7 7 Michael Schumacher Mercedes AMG 52 +29.1 sek 3 6
8 4 Lewis Hamilton McLaren 52 +36.4 sek 8 4
9 19 Bruno Senna Williams 52 +43.3 sek 13 2
10 3 Jenson Button McLaren 52 +44.4 sek 16 1
11 14 Kamui Kobayashi Sauber 52 +45.3 sek 17
12 12 Nico Hulkenberg Force India 52 +47.8 sek 14
13 16 Daniel Ricciardo Toro Rosso 52 +51.2 sek 12
14 17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 52 +53.3 sek 23
15 8 Nico Rosberg Mercedes AMG 52 +57.3 sek 11
16 18 Pastor Maldonado Williams 51 +1 Varv 7
17 20 Heikki Kovalainen Caterham 51 +1 Varv 19
18 24 Timo Glock Marussia 51 +1 Varv 20
19 25 Charles Pic Marussia 51 +1 Varv 24
20 22 Pedro de la Rosa HRT 50 +2 Varv 21
21 23 Narain Karthikeyan HRT 50 +2 Varv 22
Bröt 15 Sergio Perez Sauber 11 +41 Varv 15
Bröt 11 Paul di Resta Force India 2 +50 Varv 10
DNS 21 Vitaly Petrov Caterham 0 Motor 18

mer följer…