Årets avgas filosofi i F1, vem testade vad på Mugello.

Efter att ha gått genom bilder och olika artiklar för att kolla in alla uppdateringar så kan jag konstatera att de flesta inte hade så visuellt stora uppdateringar förutom att alla nästan testade ett helt nytt avgassystem eller placering av avgasröret, så för det mesta kommer denna artikel gå genom dessa avgasrörs uppdateringar men för att göra det så måste jag förklara filosofin bakom de två typerna av avgaslösningar vi har sett i år.

Under 2010 och 2011 lärde sig Formel 1 verkligen hur mycket tid man kan utvinna genom avgaserna som skapas och när de väl lärt sig något så kommer de inte att glömma det. Så i år försöker de flesta skapa ett avgassystem som på bästa sätt förflyttar avgaser ner till golvet och mot sidorna av diffusern för att skapa en kjol eller ”osynlig vägg”. Inget i närheten av vad som skapades förra året, men ändå verkar det som det är så pass bra att det är värt att lägga ner utvecklingsarbete på.

Filosofin i år är att använda luften som strömmar ner över sidepoden för att få en så kallad coanda effekt. Coanda effekten kan beskrivas enkelt med en sked, om man häller vatten på baksidan av en sked så följer vattnet skedens form och det är den effekten man är ute efter, att luftströmmen över sidepoden ska trycka ner avgasströmmen mot golvet då avgasröret måste vara riktat minst 10grader uppåt.

Bilden här ovan visar exakt vad som händer, den gula luftströmmen från sidepoden trycker ner den röda avgasströmmen mot golvet. Nu visar denna bild Saubers första version av sitt avgassystem och vad den gör är att istället för den traditionella coke bottle designen där sidepoden går inåt mot bilens mitt mot slutet så fortsätter denna rakt fram och bildar en ramp för avgaserna, se nedre bild.

La till de gula sträcken för att illustrera rampen och att sidepoden inte böjer inåt mot bilen i slutet. Detta var en av avgaslösningarna vi såg i början av året, den andra var den som Mclaren kör som också använder sig av Coanda effekten men på ett litet annorlunda sätt. Då dem inte använder en ramp utan faktiskt kör coke bottle designen som vanligt vilket betyder att avgaserna måste förflytta sig i luften istället för att glida rakt ner för rampen.

Som synes av det gula sträcket så är det en liten bit mellan golvet och avgassystemet och fram tills testerna så har de flesta trott att Saubers och Red Bulls version med rampen varit den som fungerar bäst och är enklast att göra men nu efter testerna så är det nog klart att Mclarens version är den som verkar locka mest. Jag tror personligen att coke bottle designen väger upp för att man kanske inte får lika mycket avgaser ner till diffusern som med ramp designen. Och nu kommer bild bomben, för det var ganska många som följde Mclarens version av avgassystem.

Toro Rosso V1

Toro Rosso V2 Mugello

Force India V1

Force India V2 Mugello

Williams V1

Williams V2 Mugello

Sauber V1
Sauber V2 Mugello

Sen har vi två team som följde sin egen väg på sätt och vis, Ferrari och Caterham testade båda två nya system men ingen var en direkt kopia av nåt annat. Ferrari förflyttade in sin så kallade Acer Duct så istället för att den sticker utåt så går den inåt nu och Caterham testade en ramp version fast med en liten modifikation på urgröpningen för avgasröret plus att dem testade en tunnel under rampen, som Red Bull testade innan säsongen men senare tog bort.

Ferrari V1 och V2 Mugello

Caterham V1

Caterham V2 Mugello

Nu var ju detta bara tester så vi kan ju inte veta om de faktiskt kommer köra några utav dessa avgassystem i Barcelona eller om de kommer senare, men som sagt är det många som använder Mclarens version.

Många rookies till F1-testerna på Mugello

Efter säsongens fyra första Formel Ett race är det nu dags att flytta cirkusen tillbaka hem till Europa, vilket ger oss en extra helg ofrivillig ledighet. Men vi behöver inte gråta mycket över det eftersom det i år för första gången på flera säsongen har lagts in F1-tester mitt under säsongen.
Säsongens fjärde och sista test omgång sätter igång på tisdag 1 Maj och de körs på Mugello banan i Italien. Alla stallen förutom HRT kommer att delta under de tre dagarna och det är en hel del rookies, d.v.s tredje- & reservförare, som kommer att köra.

För superheta Lotus kommer Jerome D’Ambrosio att få prova på E20 för första gången iår. Jerome som körde för Virgin förra säsongen men blev ersatt av franska nykomlingen Charles Pic. För gamla Lotus, Caterhams del så har de med Rodolfo Gonzalez, vars sponsorer lyckades köpa loss en dag för honom.
Även Force India kommer ge sin reserv chansen, när Jules Bianchi får sitt första smakprov för Formel 1 på riktigt.

Valtteri Bottas kommer som vanligt att sitta bakom ratten för Williams en dag, följt av Bruno Senna och Pastor Maldonado varsin dag. McLaren hade tänkt köra sina reserver Oliver Turvey och Gary Paffet, men Lewis Hamilton kan vara på väg till Italien också efter den smått katastrofala helgen stallet hade i Bahrain.

Toro Rosso, Marussia kommer att splitta tiden mellan sina förare, medan för Sauber och Ferrari kommer Kobayashi och Alonso köra dubbla dagar för sina respektive stall.
Red Bull och Mercedes har inte gått ut med sina planer än, men troligt är att det även där delas mellan förarna.

Tider dag 1 från andra F1 testerna i Barcelona – Lotus återtar tronen

Romain Grosjean - Lotus Renault

Romain Grosjean och Lotus tog vid där de slutade i Jerez, bland toppen av tiderna. Grosjean var till och med snabbast av alla den här första dagen, när mot slutet av eftermiddagen tog Jenson Buttons tid som hade hållit sig från förmiddagen.
Några andra som verkar trivas på Cataluña banan är Sauber som slog Red Bull för tredje platsen med 0.01s.  Förra veckans andra stjärnskott Williams stötte på lite problem under dagen och hann bara med 58 varv.

För imorgon så väntar nya förare för nästan alla stallen, de flesta roterar varannan dag denna vecka, så vi får vänta och se om någon kan slå Kobayashis tid från förra veckan.
Vad tror du?

FörareStall (Bil)Dag 1 - 1 MarsDag 2 - 2 MarsDag 3 - 3 MarsDag 4 - 4 Mars 
TidVarvTidVarvTidVarvTidVarvVeckans Snabbastetid
Kimi RäikkönenLotus (E20)1:25.379431:22.0301211:22.030
Sergio PerezSauber (C31)1:23.820 1181:22.0941141:22.094
Jenson ButtonMcLaren (MP4-27)1:23.510 641:22.103441:22.103
Daniel RicciardoToro Rosso (STR7)1:22.1551311:23.3931001:22.155
Fernando AlonsoFerrari (F2012)1:23.4471241:22.2501151:22.250
Bruno SennaWilliams (FW34)1:24.925481:22.4801111:22.296531:22.296
Nico HulkenbergForce India (VJM05)1:23.893331:22.3121011:22.312
Kamui KobayashiSauber (C31)1:23.836771:22.386721:22.386
Felipe MassaFerrari (F2012)1:24.318 1051:22.4131221:22.413
Lewis HamiltonMcLaren (MP4-27)1:24.111651:22.4301151:22.430
Paul Di RestaForce India (VJM05)1:24.305 981:22.4461081:22.446
Romain GrosjeanLotus (E20)1:23.252 731:22.6141231:22.614
Heikki KovalainenCaterham (CT01)1:23.8281041:22.630641:22.630
Mark WebberRed Bull (RB8)1:23.830 102 1:22.66270 1:22.662
Vitaly PetrovCaterham (CT01)1:24.876 1231:22.7951011:22.795
Nico RosbergMercedes (W03)1:23.992 1281:22.9321291:22.932
Michael SchumacherMercedes (W03)1:23.978791:22.9391001:22.939
Jean-Eric VergneToro Rosso (STR7)1:24.216 1131:23.126311:23.126
Pastor MaldonadoWilliams (FW34)1:25.587581:25.801201:23.347481:23.347
Sebastian VettelRed Bull (RB8)1:23.361851:23.608231:23.361
Resultaten sorteras efter förarnas snabbastetider för veckan.
Förraveckans snabbaste tid: 1:22.312 - K. Kobayashi

Föraruppställning F1 testerna i Barcelona 2

Så var det dags för de sista försäsongstesterna i Formel 1 innan säsongen 2012 kickar igång på allvar. Platsen är än en gång Barcelona och Circuit de Cataluña.

Förra veckan tvingades Lotus ställa in testerna efter bara några körda varv när ett problem med upphängningen uppdagades. Man har nu åtgärdat problemen och hoppas kunna testa fullt ut, och fortsätta som man gjorde i Jerez.
Marussia å sin sida deltog för första gången denna försäsong senast, men kommer inte att vara på plats denna gången eftersom den nya bilen MR01 inte klarade sista kraschtesterna.

HRT  körde förra årets bil under första testerna på Jerez, skippade testerna helt förra veckan (av samma anledning som Marussia blir borta nu) och kämpar tydligen väldigt hårt just nu för att hinna få klart bilen för den här veckans tester. Det betyder att de troligtvis inte kommer att vara med första dagarna, åtminstone inte i den nya bilen.
Det är nu exakt två veckor kvar till säsongspremiären i Melbourne och så här ser sista testuppställningen ut.

TeamBilTorsdagFredagLördagSöndag
Red BullRB8M. WebberS. VettelM. WebberS. Vettel
McLarenMP4-27J.ButtonL. HamiltonJ. ButtonL. Hamilton
FerrariF2012F. MassaF. AlonsoF. MassaF. Alonso
MercedesW03N. RosbergM. SchumacherN. RosbergM. Schumacher
LotusE20R. GrosjeanR. GrosjeanK. RäikkönenK. Räikkönen
Force IndiaVJM05P. di RestaN. HulkenbergP. di RestaN. Hulkenberg
SauberC31S. PerezK. KobayashiS. PerezK. Kobayashi
Toro RossoSTR7J-E. VergneJ-E. VergneD. RicciardoD. Ricciardo
WilliamsFW34B.SennaP.Maldonado / B.SennaP.MaldonadoB.Senna / P.Maldonado
CaterhamCT01H.KovalainenH.KovalainenV.PetrovV.Petrov
HRTF111 (F112)
MarussiaMR01-klarade inte kraschtester-#colspan#colspan#colspan

Skvaller från F1 världen…

Miss att låta Newey gå

Sir Frank Williams har sagt i en intervju att nu så här i efterhand så kan han erkänna att det var ett misstag att inte ge Adrian Newey ett antal % utav Williams stallet när han bad om det 1997. Att han inte fick de var det som fick honom att söka annan anställning hos Mclaren där han designade den vinnande bilen 98 och 99 för Mika Häkkinen.

Barrichello ♥ Indycar = Sant?!

Det verkar som Rubens Barrichello efter 19 säsonger i Formel 1 nu har gjort en deal med Indycar, där han kommer köra tillsammans med sin landsman Tony Kanaan i stalled KV. Han har skrapat ihop 3miljoner dollar i sponsring för att få den platsen. Officiellt kommer Rubens imorgon torsdag avslöja dealen.

Snygga bilar 2013

FIA säger att dem kommer inför 2013 ändra reglerna för att få bort de fula ”platypus”-nos partierna på bilarna och man kommer förmodligen också sänka hastigheten i Pit Lane från 100km/h till 60km/h redan i år.

Mercedes mästare 2014?

Och inifrån Mercedes AMG avslöjar några topp figurer att stallet siktar på att slåss om mästerskapet 2013 och vinna 2014.

”Folk säger att vi har bäst motor och bäst KERS enhet och nu vill vi ha den bästa bilen också”. – Norbert Haug

Ferrari är med energidryck

Ferrari meddelade i ett pressmeddelande idag att man skrivit på treårigt kontrakt med Petropolis Group. Vi kommer alltså att få se Felipe och Fernando hinka i sig massor med TNT Energy Drink, som blir stallets officiella energidryck, denna säsong.

Lotus säkra på att problemen är lösta

Lotus fick dra sig ur förra veckans F1-tester i Barcelona på grund av problem i chassi nr 2. Man hade först tänkt flyga in chassi nummer 1 från fabriken i Enstone men ställde sedan in resten av veckan helt efter att man funnit att även det chassit innehöll felet.
Nu är man säkra på att båda chassina borde vara okej och man kommer att genomföra veckans tester med start imorgon (torsdag).

Första dagen slutar tidigt för Lotus i Barcelona (uppdaterad!)

Lotus F1 Team logo

Lotus F1 Team avslutar första dagens tester i Barcelona tidigt och kommer alltså inte köra mer efter lunchpausen. Grosjean låg på nionde plats i tiderna med tiden 1:26.809 (+3.4667 efter ledande Vettel) och endast sju körda varv.

Uppdaterad kl 19:
Lotus ställer in resten av veckans tester på Circuit de Catalunya utanför Barcelona, på grund av att man upptäckt att problemet som uppstod på chassi E20-02 tidigare under dagen. Man hade först tänkt skicka ner chassi E20-01, som man körde lycket under testveckan i Jerez, men stallet berättade under kvällen att problemet kräver modifikation på båda chassin.
Beslutet togs efter man kört simulering på fabriken i Enstone baserat på den data man hann samla in under de sju varv Grosjean körde innan man bröt för dagen.
Fortsätt läsa ”Första dagen slutar tidigt för Lotus i Barcelona (uppdaterad!)”

Föraruppställning F1-testerna i Barcelona – Trippelt finskt på banan

F1 förarna Bottas, Räikkönen & Kovalainen

Formel 1 försäsongen 2012 fortsätter med andra testveckan i Barcelona med start tisdag. Första testerna på Jerez bjöd på en hel del nyheter när de flesta F1 stallen visade upp årets nya bilar för första gången på riktigt. Men även till Barcelona kommer vi att bjudas på flera nyheter och en del ny gammalt.

På tisdag morgon innan testerna sätter igång kommer Mercedes AMG Petronas att presentera sin nya MGP-W03, som vi redan bjudit ett smygfoto på. Teamet provkörde den nya bilen i slutet på veckan under en inspelningsdag på Silverstone, där Schumacher och Rosberg delade på de tillåtna 100km. Vi fick även följa med ett varv med Nico Rosberg.

Vitaly Petrov - Caterham F1
Vitaly Petrov - Caterham F1

Vidare kommer vi att få bekanta oss med några nya förare under de fyra testdagarna. Marussias nya andraförare Charles Pic kommer att göra sin debut i förra årets MVR-02  under tre dagar; tisdag, onsdag och fredag. Williams håller löftet till sin reservförare Valtteri Bottas och ger en hel testdag, vilket betyder tre finska förare på banan under testerna – bara tyskarna är fler.
Och till sist har vi Vitaly Petrov i ny skepnad med sitt nya stall Caterham F1. Petrov som ersatte Jarno Trulli, enda italienaren, med omedelbar verkan i fredags.

TeamTisdagOnsdagTorsdagFredag
Red Bull------------
McLarenSergio PerezSergio PerezJenson ButtonJenson Button
FerrariFernando AlonsoFernando AlonsoFernando AlonsoFelipe Massa
MercedesNico RosbergLewis HamiltonNico RosbergLewis Hamilton
LotusKimi RäikkönenKimi RäikkönenRomain GrosjeanRomain Grosjean
Force IndiaPaul di RestaPaul di RestaArian SutilJules Bianchi
SauberEsteban GutierrezNico HulkenbergNico HulkenbergEsteban Gutierrez
Toro RossoDaniel Ricciardo---------
WilliamsPastor MaldonadoValtteri BottasP.Maldonado / V. BottasV. Bottas / P.Maldonado
CaterhamCharles PicGiedo van der GardeGiedo van der GardeCharles Pic
MarussiaMax Chilton---------

Jerez F1-tester i siffror från Pirelli

Pirelli 2012 F1 PZero

De första F1 försäsongstesterna för 2012 kördes förra veckan, du hittar förarnas bästa varvtider här. Men det var inte bara F1-stallen som fick testköra sina nya bilar för första gången, det var även första gången Pirellis nya F1-däck för 2012 sattes på prov.

Till de fyra dagar av tester som genomfördes hade Pirelli med sig hela 294 set med däck, d.v.s 1176 däck totalt.
Flest varv kördes med medium däcket Pirelli P Zero White, som stallen körde 1776 varv med och använde upp hela 91 set. Det mjuka P Zero Yellow var det näst mest använda däcket, där 57 set körde totalt 1010 varv. De enda däcken som inte användes under de fyra testdagarna i Jerez var Pirelli Cinturato Green och Pirelli Cinturato Blue, de två varianterna av regndäck.

Test fakta

  • Under varv där man jämförde de nya medium och det nya hårda däcket, låg skillnaden på mellan 0.4-0..5 sekunder, med bättre grepp och mindre slitage, speciellt på de bakre däcken.
  • Föraren som körde flest varv på Jerez var Kimi Räikkönen, som fick ihop hela 192  varv på de mjuka, medium och hårda däcken under två dagar, vilket motsvarar nästan tre hela grand prix.
  • De flesta stall började med kortare stinter, innan de börjde med längre körningar och race simuleringar för första gången för att utöka deras utvecklingsprogram.
  • Topptiderna varje dag var betydligt mycket bättre än de som gjorde under förra årets tester på Jerez, där Rubens Barrichello var snabbast för Williams med tiden 1:19.832

Test Statistik

  • Totalt antal set till Jerez: 294 set som motsvarar 1176 däck
  • Av vilka Mjuka däck: 71 set
  • Av vilka Medium däck: 105 set
  • Av vilka Hårda däck: 43 set
  • Av vilka Intermediate däck: 38 set
  • Av vilka Fullregn däck: 37 set
  • Total antal använda set: 181
  • Av vilka Mjuka däck: 57 set
  • Av vilka Medium däck: 91 set
  • Av vilka Hårda däck: 33 set
Längsta körning
  •  26 varv på det Hårda däcket
  • 27 varv på Medium däcket
  • 20 varv på det Mjuka däcket

– Högsta / lägsta lufttemperatur under fyra dagar: 20 °C / -2 °C

– Högsta / lägsta temperatur på banan under fyra dagar: 26 °C / 0 °C

Däck Sammanfattning

Dag 1

  1. Räikkönen 1:19.670 på Nya Medium
  2. Di Resta 1:19.772 på Nya Medium
  3. Rosberg 1:20.219 på Nya Mjuka

Day 2

  1. Schumacher 1:18.561 på Nya Hårda
  2. Webber 1:19.184 på Nya Mjuka
  3. Ricciardo 1:19.587 på Nya Mjuka

Day 3

  1. Rosberg 1:17.631 på Nya Mjuka
  2. Räikkönen 1:18.419 på Nya Medium
  3. Vettel 1:19.297 på Nya Mjuka

Day 4

  1. Alonso 1:1.877 på Nya Mjuka
  2. Vergne 1:19.597 på Nya Mjuka
  3. Vettel 1:19.606 på Nya Medium

Uppställning för Jerez, 2012 säsongens första F1 tester.

TeamBilTisdagOnsdagTorsdagFredag
Red BullRB8M. WebberM. WebberS. VettelS. Vettel
McLarenMP4-27J. ButtonJ. ButtonL. HamiltonL. Hamilton
FerrariF2012F. MassaF. MassaF. AlonsoF. Alonso
MercedesW02N. Rosberg/
M. Schumacher
M. SchumacherN. RosbergDeltar Ej
LotusE20K. RäikkönenK. RäikkönenR. GrosjeanR. Grosjean
Force IndiaVJM05P. di RestaP. di RestaN. HulkenbergN. Hulkenberg
SauberC31K. KobayashiS. PerezS. PerezK. Kobayashi
Toro RossoSTR7D. RicciardoD. RicciardoJ-E. VergneJ-E. Vergne
WilliamsFW34P. MaldonadoP. MaldonadoB. SennaB. Senna
CaterhamCT01H. KovalainenH. KovalainenG. van der GardeJ. Trulli
HRTF111P. de la RosaP. de la RosaTBCTBC