Statistik från F1®-säsongen 2016

Pirelli Statistik 2016 - Däck

Gott Nytt År på er, jag önskar er alla ett fantastiskt år!
Eftersom Pirelli Motorsport är så givmilda med data så tänkte jag att vi börjar året med att se bakåt lite på F1®säsongen 2016 – i siffror.

Däck

  • Totalt antal däck som levererades 2016: 42,792
  • Av dessa levererades 38,112 till race helger och 4,680 för testing
  • Av de 42,792 däcken, var 28,188 slicks och 14,604 regn eller intermediate däck
  • Totalt antal däck som användes under race helger: 15,652, av dessa var 13,844 slicks och 1,808 var regn eller intermediates
  • Totalt antal däck som återvanns: all
  • Antal kilometer som kördes på varje däckblandning (exklusive testning):
    • Hard: 759 km (Daniel Ricciardo, Red Bull)
    • Medium: 3,597 km (Valtteri Bottas, Williams)
    • Soft: 6,566 km (Sergio Perez, Force India)
    • Supersoft: 4,598 km (Valtteri Bottas, Williams)
    • Ultrasoft: 2,052 km (Nico Rosberg, Mercedes)
    • Intermediate: 444 km (Jenson Button, McLaren)
    • Regn: 523 km (Lewis Hamilton, Mercedes)

Depåstopp

  • Totalt antal depåstopp: 933 (av dessa var 4 under drive-throughs och en var en ’stop and go’)
  • Det ger ett genomsnitt av 44.4 per race, och 2.01 per förare i varje lopp
  • Flest depåstopp under ett race: 66 i Kinas Grand Prix
  • Minst antal depåstopp under ett race: 26 i Rysslands Grand Prix

Omkörningar

  • Totalt antal omkörningar under säsongen: 866 (*), med ett genomsnitt av 41.2 per race
  • Flest antal omkörningar under ett torrt race: 128 i Kina (**)
  • Flest antal omkörningar under ett regn-race: 64 i Brasilien
  • Minst antal omkörningar under ett torrt race: 10 i Ungern
  • Föraren med flest antal omkörningar under säsongen: Max Verstappen, 78(**)
  • Föraren med flest antal omkörningar under ett enskilt race: 18, Lewis Hamilton i Kina
  • Föraren som kördes om minst ggr: Sebastian Vettel, en gång (av Max Verstappen i Brasiliens Grand Prix, 66:e varvet, 5:e placering)
  • Föraren som tjänade flest placeringar under första varvet: Fernando Alonso, som tog hela 41 placeringar under första varvet
  • Stallet som gjorde flest omkörningar: Red Bull, 136 st (**) – 61 av Daniel Ricciardo, 60 av Max Verstappen, 15 av Daniil Kvyat
  • Stallet som kördes om minst antal ggr: Mercedes, sju gånger (Nico Rosberg fyra, Lewis Hamilton tre)

(*) Hur man beräknat omkörningar: en omkörning räknas då den gjorts under ett helt flygande varv (första varvet räknas således inte) och man håller position tills varvet är slut. Positions ändringar p.g.a större mekaniska problem eller varvning räknas inte.
(**) Det är det högsta värdet sedan 1983 (första året data finns tillgänglig)

Banor och Racing

  • Säsongens längsta race: Brasilien, 3h 1min 01.255sek
  • Säsongens kortaste race: Italien, 1h 17min 28.089sek
  • Årets snabbaste race: Italien, vinnarens genomsnitts fart: 237.558 km/h (Nico Rosberg)
  • Högsta hastigheten som uppnåddes av ett Pirelli P Zero Formel Ett däck under ett grand prix: 372.5 km/h, Valtteri Bottas i Mexico (*)
  • Flest antal snabbaste varv: Lewis Hamilton, 15 (3 i race och 12 under kval)
  • Flest antal varv i ledning: 566 (Lewis Hamilton)

(*) Nytt rekord under en officiellt F1® session (tidigare rekordet 370.1km/h hölls av Kimi Räikkönen från Italiens GP 2005).

Däckstatistik från Bahrains GP

Vi fortsätter med lite med däcksrelaterat innehåll. I veckan gick vi igenom vilka däck Pirelli valt för de kommande fyra loppen, men Pirelli brukar även  dela med sig av statistik efter loppen.

Hur använde förarna de olika däcken under loppet, vem körde längst på vilket däck och ja ni förstår, massa däcksrelaterat såklart. Här kommer Pirellis statistik från Bahrains Grand Prix 2015.

Pirelli däckstatistik Bahrains GP 2015
Pirelli däckstatistik Bahrains GP 2015 (del 1)
Pirelli däckstatistik Bahrains GP 2015
Pirelli däckstatistik Bahrains GP 2015 (del 2)

Däcksval för nästa fyra F1-lopp av Pirelli

Pirelli F1 Däck 2015

Pirelli, däckleverantören i Formel 1, fortsätter med vad som kan ses som lite aggressivt val av däck för de kommande fyra F1-loppen. Och med aggressivt menar vi då att de väljer att gå med samma däcksval som förra säsongen (då man visserligen valt att vara något konservativ), trots att bilarna denna säsong är snabbare och överför mer kraft och energi genom gummit.

I Spanien är det återigen medium och det hårda däcket som gäller runt Circuit de Cataluña Barcelona. Sedan gör super-soft däcket premiär för första gången i år i furstendömet
Monaco, när det är dags för det säsongens mest glamourösa och historiska race – Monacos Grand Prix. Man forsätter sedan med de mjukaste blandningarna i Kanada och Österrike.

Jag tycker det är kul att Pirelli vågar vara lite ”aggressiva” igen efter förra årets säkra och konservativa val. De kom visserligen efter en säsong där däcken gick sönder hej vilt och företaget fick mycket kritik, framför allt i media.
Vad jag personligen saknar är större hopp mellan däcken man kör under en helg. Istället för super-soft och soft, hade jag gärna sett super-soft och medium. Det skulle ge extra spänning i både kval, race och taktik tror jag där stallen skulle haft mer att spela om.

Pirelli däckval hittills F1-säsongen 2015

P Zero Röd
(super-soft)
P Zero Gul
(soft)
P Zero Vit
(medium)
P Zero Orange
(hard)
Australien S M
Malaysia M H
Kina S M
Bahrain S M
Spanien M H
Monaco sS S
Kanada sS S
Österrike sS S

Pirelli och stallen överens om schema för däcktest

Pirelli

F1’s officiella däckleverantör Pirelli och alla 11 Formel Ett stallen har, med FIAs godkännande, kommit överens om schemat för när stallen kommer att ägna en heldag åt att testa däck under året. Varje stall ska spendera en dag under existerande tester under 2014 säsongen åt att arbeta med Pirelli enligt nedan överenskomna schema.

Bahrain Test 8-9 April
Dag 1 Caterham
Dag 2 Mercedes och Williams
Barcelona Test 13-14 Maj
Dag 1 Sauber och Toro Rosso
Dag 2 McLaren och Force India
Silverstone Test 8-9 Juli
Dag 1 Ferrari och Lotus
Dag 2 Red Bull och Marussia

Överenskommelsen, som färdigställdes under sista försäsongstesten i Bahrain, säger att varje stall måste ägna en heldag exklusivt till att testa de senaste produkterna och utvecklingen från Pirelli, inom ramverket för den existerande testkalendern.
För de sista två dagarna av årets testkalender, Abu Dhabi 25-26 November, kommer Pirelli att leverera prototypdäck till alla stallen som förberedelse för 2015 säsongen.

Källa: Pirelli

Extra ’prototyp’ däck för fredagsträningen

Vi fortsätter tisdagmorgonen med däcktema, Pirelli har tillslut bekräftat att man kommer att leverera en ”prototyp” av ett hårdare däck till stallen den kommande helgen i Barcelona.

Det extra däcket, som inte kommer att ha någon speciell färgmarkering, kommer att vara tillgängligt för förarna under fredagen i ett försök att få mer action på banan under träningen.
Det är en ”special tillverkad blandning med fokus hållbarhet så att stallen ska köra så länge som möjligt,” berättade Pirelli i ett uttalande.

F1s officiella leverantör erkände att man gör det här för att förare inte ska välja att spara däck för resten av race-helgen. “Det är något vi ville göra för att uppmuntra alla att köra så mycket som möjligt direkt från start, speciellt med rookieförare, för att ge fansen det spektakel de förtjänar att se.” sa motorsportchefen Paul Hembery.

Men även om det från början fanns snack om att det extra setet däck bara skulle vara tillgängligt för rookies, så kommer alla förare i fältet att kunna utnyttja det omarkerade däcket.
“Rookie idén misslyckades, på grund av motstånd från de stora stallen som bara har erfarna förare i sina uppställningar.” sa tyska korrespondenten Tobias Gruner för Auto Motor und Sport

Räikkönen klagar inte om Pirelli däcken

Kimi Räikkönen är en av få som vägrar ansluta sig till kritikerskaran om årets Pirelli däck.
Finländaren, som för tillfället är tre i mästerskapet, vann säsongspremiären Australiens Grand Prix och var tvåa senast i Shanghai.
I Kina sa Mercedes Lewis Hamilton att det var ”nästan omöjligt” att få Pirellis mjuka däck att hålla mer än några kurvor.
”Men alla har samma utmaning … förutom den här killen, ” sa han och pekade på Räikkönen.

”Han verkar kunna ta hand om dem lite bättre än de flesta.” tillade Hamilton.
Räikkönen själv sa att han inte förstår vad allt liv handlar om kring Pirellis 2013 däck som påstås falla sönder.
Inför helgens grand prix i Bahrain sa han: ”Det är aldrig perfekt. Man kan inte alltid ge 100%.
Men det är egentligen inte så annorlunda jämfört med förra året, åtminstone för oss, så jag förstår inte riktigt varför folk klagar.”

(GMM)

Toppstalls-chefer vill ha tillbaka 2012 Pirellis

FormelRacing 2012

Två toppstall, närmare bestämt Red Bull och Mercedes önskar att Pirelli skyndar tillbaka med förra årets däck.

Enligt tyska Auto Motor und Sport argumenterar de två stallen att det inte är rättvist att däckleverantörens produkt för 2013 verkar straffa de bästa bilarna.

Medan downforce tidigare tenderade att minimera däckslitage, verkar det motsatta hända nu. Enligt Red Bull och Mercedes utgör det dessutom en säkerhetsrisk.

Korrespodenten Michael Schmidt sa: ”Adrian Newey har gjort en direktlänk mellan downforce och slitage.”

Världsmästaren Sebastian Vettel bekräftade också detsamma: ”Ju bättre bil, dessto sämre skick är du i.”

Lite annat gnäll som har börjat växa är att Lotus skulle ha fått en orättvis fördel genom att ge sin 2010 bil, Enstone designade Renault R30, till Pirelli som exklusiv testbil.

”Det är tydligt att Pirelli däcken är designade för den typen av bil,” sa Red Bulls Dr. Helmut Marko och fortsatte, ”Dagens Lotus är av samma DNA.”

(GMM)

Pirelli vill ha nytt F1 kontrakt klart

Pirelli jobbar hårt för att få till ett snabbt beslut i om de ska vara kvar som F1’s officiella däck leverantör efter 2013. Deras nuvarande tre-års kontrakt går mot sitt slut och det italienska företaget har gjort det väldigt klart att de vill stanna.
Men ”tiden går” säger motorsport chefen Paul Hembery till Sky.
Och enligt Italianracing sa han ”Förhandlingarna är pågående och det finns framsteg, men inget bindande. Självklart borde vi inte vara här i juni eller juli och prata om hur saker går.” sa britten Hembery.

Pirelli väljer Super-Softs till F1 premiären i Melbourne

Pirelli överraskade Formel Ett världen genom att avslöja ett aggresivt val av däck för starten av F1 säsongen 2013.
Den stora överraskingen är valet till premiären i Melbourne, då Pirelli valt att leverera ’supersoft’ och ’medium’ däck till stallen.
”Dessa (supersoft) däck kommer att ge bra grepp, men har kortare livstid,” noterade O Estado de S.Paulo korrespondenten Livio Oricchio.

Det är faktiskt första gången Pirelli har valt den mjukaste blandningen för Australien, annonserade det italienska företaget.
Förra året levererade Pirelli ’soft’ och ’medium’ blandningarna till stallen i Australien.
”Det hela hoppet mellan blandningar borde försäkra ett prestanda lucka mellan bilarna som tillåter att strategin kommer att spela roll.” tillade Pirelli i ett uttalande.

Till Bahrains Grand Prix i aprill är det också ett nytt val; ’hard’ och ’soft’, jämfört med soft och medium valet säsongen 2012.

Paul Hembery sa att tanken bakom det hela är att skaka om stallens kunskap om Pirellis däck.
”Vi räknade ut att efter runt halva förra säsongen hade stallen anpassat sig lite väl bra till våra blandningar,” sa Pirellis motorsportschef

”Så, tillsammans med nära samarbetet med FIA, har vi gjort uppgfiten lite svårare” sa han till Speed Week.

(GMM)