Mercedes W07 låter som en F1 bil ska igen?

Formel 1 har under vinteruppehållet jobbet med att få upp ljudet i bilarna då detta, tydligen, varit ett av sportens stora problem på senare tid.
Mercedes AMG F1 stallet la upp detta klipp idag, och nog låter det från nya bilen allt!

Welcome... to #F1 2016... #WeAreW07

Posted by MERCEDES AMG PETRONAS on Friday, February 19, 2016

Powerunit läget bland förarna

Renault Sport - F1 Motor

Det här med antalet motorer, eller power-units numera, som F1-förarna har använt sig av är alltid ett intressant ämne.
Numera lite mer så när man har mindre antal power-units som ska hålla fler och fler lopp. Gränsen idag ligger på fyra, d.v.s man får använda fyra stycken av varje del - ICE, TC, MGU-K, MGU-H, ES och CE - innan man börjar åka på bestraffningar. Tidigare säsonger var dessa bestraffningar ganska komplicerade men FIA har förenklat dessa en hel del för årets säsong och de är nu följande.

Och likandant fortsätter bestraffningarna för varje ny del.
Första gången någon power-unit del används för femte gången. 10-placeringars nerflyttning i starten
Första gången någon av resterande delarna används för femte gången. 5-placeringars nerflyttning i starten
Första gången någon power-unit del används för sjätte gången. 10-placeringars nerflyttning i starten
Första gången någon av resterande delarna används för sjätte gången. 5-placeringars nerflyttning i starten

Såhär nu när vi närmar oss halva säsongen och sommaruppehållet, hur ser power-unit läget ut för våra racinghjältar i F1?

Använda Power-Units 2015

Förare Stall ICE TC MGU-K MGU-H ES CE
L. Hamilton Mercedes 2 2 2 2 2 2
N. Rosberg Mercedes 2 2 2 2 2 2
D. Ricciardo Red Bull 5 3 3 2 2 2
D. Kvyat Red Bull 5 3 2 2 2 2
F. Massa Williams 2 2 2 2 2 2
V. Bottas Williams 2 2 2 2 2 2
S. Vettel Ferrari 3 3 3 2 2 3
K. Räikkönen Ferrari 3 3 3 2 3 3
F. Alonso McLaren 5 5 5 3 4 4
J. Button McLaren 5 6 6 5 3 4
N. Hulkenberg Force India 3 3 3 3 2 2
S. Perez Force India 2 2 2 2 2 2
M. Verstappen Toro Rosso 5 3 3 3 2 3
C. Sainz Toro Rosso 4 3 3 3 2 2
R. Grosjean Lotus 2 2 2 2 2 2
P. Maldonado Lotus 2 2 2 2 2 2
W. Stevens Marussia 3 3 3 3 2 3
R. Merhi Marussia 3 3 3 3 2 3
M. Ericsson Sauber 2 2 2 2 3 3
F. Nasr Sauber 2 2 2 2 2 2

Som det syns i tabellen ovan så är det stallen med Mercedes motorer som ligger väldigt bra till. Undantaget är egentligen Nico Hulkenbergs Force India som använt tre stycken delar av allt förutom energilagringen och kontrollelektroniken.
Inte helt oväntat är det McLaren förarna med sina nya Honda motorer som ligger sämst till och kan komma att åka på många fler bestraffningar andra halvan av säsongen.

 

Vissa stall kan få slut på motorer medger Renault

Renault Sport F1 Logo

Vissa Renault drivna F1-förare kan få slut på motorer senare under 2014, har den franska leverantören erkänt.

Renault chefen Rob White sa att det franska märkets återhämtning från sina problem med kraft och tillförlitlighet tidigare under säsongen är pågående. ”Vid första testet var vi mil ifrån. Vi var i en kris”, erkände han till tyska Auto Motor und Sport, ”men vi fick ingen panik. Vi satte upp en plan för att ta igen gapet. Sedan dess har vi gjort framsteg men tyvärr inte tillräckligt.” medgav White.

Och dessa försök att få slut på krisen har haft ett pris, tillade han.
”Inom individuella stall har vi använt fler komponenter inom kraftenheten än vi hade planerat. Det betyder att stallen är i olika utveckslingscykler.”

”För vissa kan det bli tufft att stanna inom tillåtna fem enheter (per förare per säsong)”, sa White.

Även om världsmästarna Red Bulls problem är de som fått mest publicitet, hävdar korrespondenten Michael Schmidt att det är faktiskt är Lotus som ligger mest illa till av Renault stallen, följt av Caterham.

Trots de nuvarande problemen, är White säker på att Renault kan fortsätta minska klyftan - och han insisterar att hästkrafts fördelen som Mercedes har inte är ett för avlägset mål.
”Det finns inget i vår motor-koncept som förhindrar oss från att vara bäst”, sa han.

Men, det sägs at Mercedes tog ett jätte kliv med den grundläggande utformningen av sin V6-koncept, genom att unikt placera turbinen och luftkompressorn på var sin sida om 'kraftenheten'.
White insisterade: ”Det är inte det att vi inte tänkte på att placera det så. Vi ser inte det som match-vinnaren.”

Renault F1-boss Jean-Michel Jalinier håller med: ””Vi har inte haft någon jätte ögon-öppnande upplevelse där vi fått erkänna för oss själva att vi tog fel väg.”

Snarare, säger White att Renault problem 2014 har varit på grund av att ”vi var sena med att nå våra mål, eller för att vi underskattade riskerna eller överskattade vår kapacitet att lösa problem i tid.”

’Negativa’ reaktioner på Mercedes trumpetavgasrör

Nico Rosberg - Trumpet Mercedes

Mercedes "trumpet", eller megafon, gjorde en tveksam debut på onsdag.

”Verkar som att Mercedes har satt en vuvuzela i baken på sin bil”, observerade Reuters Alan Baldwin.

Tyska Auto Motor und Sport tweetade ett foto av det utskjutande bihanget.

Bortsett från det tveksamma utseendet, uppmärksamheten vände sedan till vare sig avgasrörsförlängningen faktiskt skruvade upp volymen. ”Hittills inga goda nyheter angående ljudet”, rapporterade tyska tv-kanalen RTL's Florian Koenig.

BBC reportern Andrew Benson tillade att den första reaktionen från fansen var "nästan helt negativ".
Tyska journalisten Bianca Garloff tyckte: ”Enligt min mening, det nya ljudet är än värre”, medan Sky's Rachel Brookes rapporterade att hon inte hörde "någon hörbar skillnad”.

Ljudklipp från Nico Rosbergs trumpet-utrustade W05 finns hos RTL - lyssna på klippet här.

Speed Weeks reporter Mathias Brunner sa att "trumpeten" togs bort från Rosbergs bil för eftermiddagen.

Källa: GMM

Motortillverkarna börjar jobba på mer högljutt F1

Motortillverkarna i F1 kommer att fokusera sin uppmärksamhet på avgasröret när de börjar jobba på ett krydda ljudet från turbo V6-motorerna.

Missnöjd med det mildare ljudet från det nya och "gröna" F1, sa Bernie Ecclestone nyligen att Mercedes, Ferrari och Renault ska jobba på att göra ljudet bättre i de 1.6 liters, turboladdade och energy recovery-boostade kraftenheterna.

Tillsagd att det skulle krävas en total omkonstruktion för att göra V6:orna mer högljudda däremot, sa Ecclestone till Sky: ”All luft kommer i slutändan ut ur vad vi kallar avgasrör. Så de kanske kan göra något där för att det ska låta bättre.”

Faktum är att de tre motortillverkarna i F1 satt ner tillsammans i Shanghai under fredagen för det första "ljud" mötet. Renaults Rob White varnade att V6:orna aldrig skulle låta som de gamla V8:orna.
”Jag tror vi måste vara realistiska om vad vi kan åstadkomma med vad vi än gör”, sa han till reportrar i Kina.

Mercedes Andy Cowell tillade: ”Det finns saker vi kan göra med avgasröret, kanske, för att ändra ljudet.”

Förre F1-föraren David Coulthard sa emellertid att det finns andra aspekter av de nya motorerna som borde vara bättre uppskattade. ”Vi borde inte glömma att dess motorer är väldigt kraftfulla och har mer än 750 hästkrafter när man räknar in den förnybara energin”, sa han till österrikiske Laola 1.

”Jag är stor fan av det mer högljudda F1, men under Charlie Chaplins dagar fanns det bild men inget ljud alls och folk var ändå underhållna.”

”Lite mer ljud skulle såklart inte skada”, tillade Coulthard.

Aktiv-fjädring kan återvända till F1

F1 kan föra tillbaka väldigt sofistikerade "aktiv-fjädring" för att dra ner på kostnaderna.
Telegraph reportern Daniel Johnson rapporterar från Shanghai att idén är bland ett utkast till förslag av FIA efter stallen blockerade Jean Todt's planer på ett budgettak.

Aktiv-fjädring förbjöds efter att Williams var helt överlägsna 1993, men att föra tillbaka dem skulle kunna skära ner på kostnaderna genom att göra det lättare och billigare att ställa in dagens komplexa bilar.

Johnson sa att varje bil skulle vara utrustad med "standard FIA aktiv-fjädring" senast 2017, och tillsammans med andra fördelar skulle stallen klara sig utan så mycket personal på grand prixen.

Bland några av de andra idéerna för att skära ner kostnader, en del av en tre-årig plan, finns förslag att förlänga livslängden på växellådan och depåförbud och att förenkla designen på framvingen.

Förändringarna kanske inte blir så populära med Adrian Newey däremot, då F1's bästa designer nyligen ifrågasatte riktningen som sporten har tagit.

Inför Bahrains Grand Prix var han kritisk till F1's nya "gröna" referens, med argumentet att om batterierna som samlar in hybrid kraften för att mata de mindre turbo V6 motorerna tillverkas "på en koldriven kraftverk, då är det helt klart inte så grönt överhuvudtaget".

”Det här konceptet att en hybridbil automatiskt är grön är en grov förenkling”, sa britten. ”Så för att vara ärlig tror jag att det, rent tekniskt, är lite diskutabelt.”

Newey sa också att "nya" F1 är mer som sportbils racing än traditionell F1.
”Formel Ett borde handla om spänning”, sa han. ”Det borde vara om människa och maskin som presterar sitt maximala varenda varv.”

Tillfrågad på onsdag om Neweys åtagande till nya och "diskutabla" F1 fortfarande är lika hög som alltid, insisterade Red Bulls stallchef Christian Newey: ”Absolut”.

”Adrian är en av de mest drivna personerna, om inte den mest drivna personen, jag någonsin har mött”, citerades han av Sporting Life.

”Han är passionerad om Formel Ett, en purist, och han talar från hjärtat”, tillade Horner.

Ecclestone ska jobba för mer högljudda motorer

Bernie Ecclestone

Bernie Ecclestone har lovat att arbeta på att göra Formel Ett högtljutt igen. F1 vd:n sa att han är "förskräckt" över det spinnande ljudet av den nya turbo V6 eran och argumenterade att det kommer att avskräcka race-promotors och publik.

Ecclestone var kritisk till den nya motorformeln redan innan den första 1.6liters enheten startades för första gången, men hans senaste kommentarer följer på de från organisatören i Melbourne som påstår att ljudet även kan bryta mot gällande kontrakt. ”Det är inte vad vi betalat för. Det kommer att förändras”, sa ordörande för Australiens GP Ron Walker till tidningen Melbourne Age.

Walker sa att han redan har pratat med sin vän Ecclestone, medan Ecclestone erkände att han har  pratat i telefon med FIA presidenten Jean Todt. ”Det jag har sagt är att vi måste se om det finns något sätt att vi kan få dem att låta som racingbilar”, sa den 83-årige britten till the Telegraph.
"Jag vet inte om det är möjligt med vi borde undersöka. Jag tycker vi får de första loppen undanstökade och sedan får vi kanske se till att göra något. Vi kan inte vänta hela säsongen. Det kan vara för sent då." sa Ecclestone.

Källa: GMM

Full kraft för Renault-stallen i Melbourne

Renault Sport F1 Logo

Renault ger sina F1-kunder full kraft i Australien. Det franska företaget kämpar fortfarande med att lösa de allvarliga problemen man led av under vintertesterna, där den helt nya Renault turbo V6:an var nerskruvad.
”Vi hade inte den nödvändiga erfarenheten med välfungerande mjukvara”, sa Renaults Remi Taffin, ”så vi var tvungna att vara försiktiga, begränsa kraften i motorn.”

”Men nu är jag inte oroad över det”, citeras hani Melbourne av f1news.ru.
”Vi har gjort jätte mycket jobb, vi känner oss mycket mer säkra här och våra kunder kommer att kunna använda motorn till sin fulla kraft”, tillade Taffin.

”Framsteg har gjorts, men vi kommer inte att vila innan vi vinner lopp igen.”

Källa: GMM