Idag vrålar F1-säsongen 2020 äntligen igång officiellt. Och jag menar inte att det är halvdana lanseringar som händer, utan bilarna rullar ut på Circuit de Cataluña och vintertesterna kör igång. För att vara mer precis så rullade bilarna ut på banan redan en timme sedan (kl 9:00) och man håller på till kl 18 varje dag, med en timmes paus för lunch mitt på dagen.
Fortsätt läsa ”Äntligen är F1 vintertesterna igång, här är veckans schema”0.003sek skiljde VET och HAM, se varven sida vid sida – hittar du skillnaden
Man kunde tyvärr inte dela klippet. Se klippet på Instagram!
Funderingar inför andra veckan F1-tester + komplett lineup
Första veckans Formel 1 tester kom och gick, vi blev nog inte så jätte kloka av dem – förutom det faktum att bilarna inte alls kommer att vara så mycket långsammare än 2018.
Några av de saker som stod ut under första veckan är vad som lett till lite funderingar och frågor inför den stundande andra testveckan i Barcelona som börjar idag (26/2).
Vi tar och går igenom dem en för en, och längst ner hittar ni veckans föraruppställning.
Ferraris fart – leder de fältet
Ferraris hade testernas pace-sättande fart, det är nog alla överens om. Visst de ledde inte tiderna varje dag, men de var på det direkt och de hade väldigt konstant fart genom alla dagarna, även på långkörningar. Jag frågar mig däremot om Ferrari har visat sina kort för tidigt. Deras främsta konkurrent Mercedes harvade runt i andra halvan av tiderna, men så gjorde Mercedes det även förra året och vi vet ju alla hur det gick sen…
Red Bull ♥ Honda = tillförlitligt?
Red Bull kan inte sluta prata om hur bra allting är och gått med Honda. Som en nyförälskad pojke var det någon media som beskrev det som, ni vet när allt är rosa fluff och ingenting kan vara eller gå fel.
Det såg väldigt stabilt ut för dem på banan förra veckan, och hyfsat med fart hade bilen också. Den stora frågan dock och oron för RBR är vad som händer när resten av fältet skruvar upp sina motorer. Kommer Honda-motorn fortfarande kunna leverera den fart Red Bull gav upp Renault för och framförallt kommer tillförlitligheten äntligen finnas där.
Mittfältet, åååh detta mittfält!
Vem kommer att regera mittfältet – Renault? Haas? Alfa Romeo?
Ingen kunde undvika det faktum att Alfa Romeo ser riktigt starka ut och spås av många att kanske vara toppstallet i mittfältet kommande säsong. Men det blir inte en lätt uppgift för alla, bortsett från möjligen Williams, vill vara ”best of the rest”.
Som fabrikstall hoppas Renault såklart vara med i topp trion, kvartetten? Jag tror inte de riktigt är där än, utan får vänta åtminstone en säsong till. Deras lycka kan vara Red Bulls tapp dock. Skulle Honda motorn inte leverera som utlovat denna första säsong, då måste Renault vara där och hugga på tredje platsen i mästerskapet.
Vad gäller resten ja, jag hoppas på Alfa. De har blivit lite favoriter för mig, men det ser tufft ut. Alfa Romeo har nog chans att vara först ut ur grindarna, men de andra är hack-i-diffusern och sedan är det en utvecklingsrace till Abu Dhabi. Alla stallen i mittfältet torde ha en stabil ekonomi nu, så alla borde komma med hyfsade uppdateringar under året.
Veckans föraruppställning
Stall | Tisdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
---|---|---|---|---|
Mercedes | Hamilton / Bottas | Bottas /Hamilton | Hamilton / Bottas | Bottas / Hamilton |
Ferrari | Leclerc /Vettel | Vettel / Leclerc | Leclerc / Vettel | Vettel / Leclerc |
Red Bull | Pierre Gasly | Max Verstappen | Pierre Gasly | Max Verstappen |
Renault | Hulkenberg /Ricciardo | Ricciardo / Hulkenberg | Hulkenberg / Ricciardo | Ricciardo / Hulkenberg |
Haas | Kevin Magnussen | Romain Grosjean | Kevin Magnussen | Romain Grosjean |
McLaren | Lando Norris | Carlos Sainz Jnr | Lando Norris | Carlos Sainz Jnr |
Racing Point | Lance Stroll | Sergio Perez | Lance Stroll | Sergio Perez |
Alfa Romeo | Antonio Giovinazzi | Kimi Raikkonen | Antonio Giovinazzi | Kimi Raikkonen |
Toro Rosso | Alexander Albon | Daniil Kvyat | Alexander Albon | Daniil Kvyat |
Williams | George Russell | Robert Kubica | Geroge Russell | Robert Kubica |
Föraruppställning till första F1-testerna i Barcelona
Första vintertesterna är äntligen här. Som vanligt numera kör man på Circuit de Cataluña/Barcelona och det är fyra dagar som gäller. Sedan kör man ytterligare fyra dagar nästa vecka, mellan den 26 februari och 1 mars.
Nedan följer preliminär körschema för den här första veckan. Mercedes har inte bestämt exakt vem som kör vilken dag utan man tar det lite som det känns varje dag.
Williams meddelade tidigare att de kommer att missa måndagen, men idag (måndag) meddelade Claire Williams att man mest troligt missar även hela tisdagen.
Inför dagens tester så lanserade Alfa Romeo Racing även sin riktiga bil för F1 säsongen 2019. Ni kan se bilder på nya Alfa Romeo C38 här.
Stall | Måndag | Tisdag | Onsdag | Torsdag |
Mercedes | Bottas/Hamilton | Ej bestämt | Ej bestämt | Ej bestämt |
Ferrari | Vettel | Leclerc | Vettel | Leclerc |
Red Bull | Verstappen | Gasly | Verstappen | Gasly |
Renault | Hulkenberg/Ricciardo | Ricciardo/Hulkenberg | Hulkenberg/Ricciardo | Ricciardo/Hulkenberg |
Haas | Grosjean | Magnussen | Grosjean/Fittipaldi | Fittipaldi/Magnussen |
McLaren | Sainz | Norris | Sainz | Norris |
Racing Point | Perez | Stroll | Perez | Stroll |
Alfa Romeo | Raikkonen | Giovinazzi | Raikkonen | Giovinazzi |
Toro Rosso | Kvyat | Albon | Kvyat | Albon |
Williams | Deltar Ej | Deltar Ej | Ej bestämt | Ej Bestämt |
Abu Dhabi Test – Bekanta förare i sina nya färger
Det var första testdagen, av två, i Abu Dhabi idag, efter säsongsavslutningen på samma bana. Det är många bekanta ansikten i nya färgar och bilar.
6 förare lämnade gridden efter racet i söndags, och 6 förare byter stall till 2019. Det betyder att bara 8 förare är kvar på samma plats och endast två stall, Mercedes och Haas, har kvar samma förarpar.
Förare som byter stall
Förare | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Kimi Räikkönen | Ferrari | Sauber F1 |
Daniel Ricciardo | Redbull Racing | Renault F1 |
Carlos Sainz | Renault F1 | McLaren |
Charles Leclerc | Sauber F1 | Ferrari |
Pierre Gasly | Toro Rosso | Redbull Racing |
Lance Stroll | Williams Racing | Racing Point Force India |
Förare som lämnar F1: Marcus Ericsson, Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne, Esteban Ocon, Brendon Hartley och Sergey Sirotkin.
Men tester var det idag ja. Vissa av förarna i nya stall var på banan, så även nykomlingar och två juniorer – Fittipaldi i Haas och Gelael i Toro Rosso.
Stallen hade även tillgång till nästa års däck för att testa. Vi ska som vanligt ta tiderna med en nypa salt, man testar lite saker inför 2019 (på årets bil), man testar nya däck och en del kanske bekantar sig med bilen till stor del.
Resultat Dag 1 Abu Dhabi F1 Test

Sammanställning av tider från F1-vintertester 2018
Då har vintertesterna för F1-säsongen 2018 kommit och gått. Det har regnat, snöat, samt varit soligt och hyfsat bra väder. Det är alltid lite speciellt med vintertester. Man kan inte hjälpa att stirra sig blind på tiderna, speciellt när det är mesta datan man har att gå på. Samtidigt så säger inte tiderna alltid så mycket. Hur ofta har inte något stall gjort värsta tiderna genom hela vintern bara för att vara i nedre halvan av gridden. Jag önskar att de stora medierna på plats hade varit lite bättre på att även rapportera om vem som haft bästa snitt-tiderna under längre körning. Om Ericsson är 1.5sek bakom Mercedes bästa tid men han är 0.3sek långsammare än Hamilton i snitt per varv under 60varv, då är det inte så illa ändå.
Nåja, vi får gå på den statistik som finns tillgänglig och här följer snabbaste varven för varje förare, stall, däckstyp och flest antal varv körda.
Det som kan tilläggas är de tidsskillnader, delta tider, mellan däckstyperna som Pirelli kommit fram till under testerna. Enligt dem ska det skilja 0.7sek mellan ultrasoft till hypersoft. 0.85sek mediums till softs, 0.4sek soft till supersoft och 0.6sek mellan supersoft till ultrasoft. Dessa är cirka tider, men då vet man ungefär vilka tidsskillnader man borde kunna vänta sig.
Förare | Stall | Test Dag | Däck | Varvtid |
---|---|---|---|---|
Sebastian Vettel | Ferrari | Sju (7) | HS | 1:17.182 |
Kimi Raikkonen | Ferrari | Åtta (8) | HS | 1:17.221 |
Fernando Alonso | McLaren | Åtta (8) | HS | 1:17.784 |
Daniel Ricciardo | Red Bull | Sex (6) | HS | 1:18.047 |
Carlos Sainz | Renault | Åtta (8) | HS | 1:18.092 |
Kevin Magnussen | Haas | Sju (7) | SS | 1:18.360 |
Pierre Gasly | Toro Rosso | Sju (7) | HS | 1:18.363 |
Lewis Hamilton | Mercedes | Sex (6) | US | 1.18.400 |
Romain Grosjean | Haas | Åtta (8) | US | 1:18.412 |
Valtteri Bottas | Mercedes | Sex (6) | US | 1:18.560 |
Nico Hulkenberg | Renault | Sju (7) | HS | 1:18.675 |
Stoffel Vandoorne | McLaren | Sju (7) | HS | 1:18.855 |
Brendon Hartley | Toro Rosso | Åtta (8) | HS | 1:18.949 |
Esteban Ocon | Force India | Åtta (8) | HS | 1:18.967 |
Charles Leclerc | Sauber | Åtta (8) | HS | 1:19.118 |
Sergey Sirotkin | Williams | Åtta (8) |
S |
1:19.189 |
Marcus Ericsson | Sauber | Sju (7) | HS | 1:19.244 |
Robert Kubica | Williams | Sju (7) | SS | 1:19.629 |
Sergio Perez | Force India | Sju (7) | HS | 1:19.634 |
Max Verstappen | Red Bull | Sju (7) |
S |
1:19.842 |
Lance Stroll | Williams | Åtta (8) |
S |
1:19.954 |
Nikita Mazepin | Force India | Ett (1) |
M |
1:25.628 |
Stall | Förare | Dag | Däck | Tid |
---|---|---|---|---|
Ferrari | Sebastian Vettel | Sju (7) | HS | 1:17.182 |
McLaren | Fernando Alonso | Åtta (8) | HS | 1:17.784 |
Red Bull | Daniel Ricciardo | Sex (6) | HS | 1:18.047 |
Renault | Carlos Sainz | Åtta (8) | HS | 1:18.092 |
Haas | Kevin Magnussen | Sju (7) | SS | 1:18.360 |
Toro Rosso | Pierre Gasly | Sju (7) | HS | 1:18.363 |
Mercedes | Lewis Hamilton | Sex (6) | US | 1:18.400 |
Force India | Esteban Ocon | Åtta (8) | HS | 1:18.967 |
Sauber | Charles Leclerc | Åtta (8) | HS | 1:19.118 |
Williams | Sergey Sirotkin | Åtta (8) | S | 1:19.189 |
Däck | Varvtid | Förare | Stall | Dag |
---|---|---|---|---|
HS Hypersofts | 1:17.182 | Sebastian Vettel | Ferrari | Sju (7) |
US Ultrasofts | 1:18.079 | Sebastian Vettel | Ferrari | Sju (7) |
SS Supersofts | 1:18.292 | Kimi Raikkonen | Ferrari | Åtta (8) |
S Softs | 1:19.189 | Sergey Sirotkin | Williams | Åtta (8) |
M Mediums | 1:18.923 | Valtteri Bottas | Mercedes | Åtta (8) |
Och sist men inte minst då antalet körde varv per stall.
Stall | Antal Varv |
Mercedes | 1,040 |
Ferrari | 929 |
Toro Rosso | 822 |
Williams | 819 |
Renault | 815 |
Sauber | 786 |
Red Bull | 783 |
Force India | 711 |
Haas | 694 |
McLaren | 619 |
Vad säger ni kära fans, hur tolkar ni dessa tider. Kommer vi ha fler team där längst fram som slåss eller har Mercedes & Ferrari duon mer i overallsärmen? Diskutera nedan!
Testdag 7 – Följ all action från F1-testerna live
Gårdagens tider toppades av Valtteri Bottas, 1:19.310, och det var ny snabbaste tid för testerna hittills. Felipe Massa var inte långt efter med 1:19.420, återigen bra fart i Williams bilen alltså. Även rookien Lance Stroll hade en bättre dag en förra veckan, hela 59 varv med en bästa tid av 1:20.579 – vilket var femte snabbast under gårdagen.
Många stall splittar nu dagen mellan sina förare, vilket betyder att det inte blir så många +100 varv för någon. Verstsappen och Perez var de enda igår. Mercedes förarna Hamilton och Bottas var de som fick ihop flest varv av halvdagsförarna med 79 respektive 70 varv.
Idag är det näst sista dagen av tester och ganska kritiska dagar, framför allt för vissa. McLaren är kanske den självklaraste av dessa, deras power-unit är fortfarande inte alls tillförlitlig och dessutom saknas det kraft.
Honda has no power and no reliability – Fernando Alonso
Stallen med Renault kraft, Renault – Toro Rosso – Red Bull, är några andra som behöver se till att tillförlitligheten är 100%. Kanske är det mest upp till motortillverkaren i detta fall också, men det är allas problem.
Likt Honda har Renault byggt om stora delar av sin motor för året, och det har varit en del haverier och problem även här.
Här följer ett urval av några stycken. Förutom Skysports, som verkar ha extra access, så rekommenderar jag Motorsport.com’s feed och Ted’s Notebook självklart!
- Motorsport.com
- F1Fanatic
- GPUpdate
- BBC F1
- SkySports
- Ted’s Notebook (Ted Kravitz)
- ViasatSport (rapporter – ej live)
- SuomiF1 (rapporter – ej live)
Följ dagens F1-tester live
Williams föraren Felipe Massa var både flitigast och snabbast första dagen av andra veckans F1-tester. Idag fortsätter vi, följ testerna live!Williams föraren Felipe Massa var både flitigast och snabbast första dagen av andra veckans F1-tester. Idag fortsätter vi, följ testerna live!Dag 2 – Vecka 2.
Gårdagens toppnotering, 1:19.726, gjordes av ”återkomlingen” Felipe Massa, som även fick ihop flest varv – 168. Knappt så man kan kalla honom det egentligen då han aldrig riktigt hann pensionera sig. Kul att se att Felipe den lille och Williams bilen är snabba i alla fall. Idag fortsätter testandet, dagens lineup kan ni hitta här och för att följa allt live se länkarna nedan.
Såklart finns det några goda websajter som låter oss göra just det, man ska mest bara välja sin favorit (om man inte följer alla d.v.s 😉 )
Här följer ett urval av några stycken. Förutom Skysports, som verkar ha extra access, så rekommenderar jag Motorsport.com’s feed och Ted’s Notebook självklart!
- Motorsport.com
- F1Fanatic
- GPUpdate
- BBC F1
- SkySports
- Ted’s Notebook (Ted Kravitz)
- ViasatSport (rapporter – ej live)
- SuomiF1 (rapporter – ej live)
Lineup för veckans F1-tester
Då var det dags igen!
Det är knappt en halv vecka sedan förra testerna avslutades och idag kör de igång med den andra testveckan. Återigen är det Circuit de Cataluña som är banan man kör på och det ska bli spännande att se hur mycket mer de kommer att sänka tiderna jämfört med pole-tiden 2016.
Alla ordinarie förare är på plats och ska köra denna veckan. Förra veckan missade ju Saubers nykomling Pascal Wehrlein all körning p.g.a rygg/nack-problem sedan kraschen i R.O.C.
Stall | Bil | Tisdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
---|---|---|---|---|---|
Red Bull | RB13 | D. Ricciardo | M. Verstappen | D. Ricciardo | M. Verstappen |
Haas | VF-17 | K. Magnussen | R. Grosjean | K. Magnussen | R. Grosjean |
Williams | FW40 | F. Massa | F. Massa / L. Stroll | L. Stroll / F. Massa | L. Stroll |
McLaren-Honda | MCL32 | S. Vandoorne | F. Alonso | S. Vandoorne | F. Alonso |
Toro Rosso | STR12 | D. Kvyat | C. Sainz | D. Kvyat | C. Sainz |
Mercedes | W08 | L. Hamilton / V. Bottas | V. Bottas / L. Hamilton | L. Hamilton / V. Bottas | V. Bottas / L. Hamilton |
Ferrari | SF70H | S. Vettel | K. Raikkonen | S. Vettel | K. Raikkonen |
Sauber | C36 | P. Wehrlein | M. Ericsson | P. Wehrlein | M. Ericsson |
Force India | VJM10 | E. Ocon | S. Perez | E. Ocon | S. Perez |
Renault | RS17 | J.Palmer / N.Hulkenberg | N.Hulkenberg / J.Palmer | J.Palmer / N.Hulkenberg | N.Hulkenberg / J.Palmer |
Ny podd och tider efter första F1-testerna 2017
Förra veckan kördes säsongens första försäsongstest på Circuit de Cataluña utanför Barcelona. Det var en efterlängtad premiär för de nya bredare och aggresivare F1-bilarna. Det är dock lite blandade känslor efter de första testdagarna. Fältet verkade ganska tätt och flera stall verkar ha tagit steg framåt, samtidigt florerar det mycket snack om att några (eller kanske alla) stall inte var där med sina slutliga racebilar.
Framför allt gick ryktet om nya Red Bull bilen, som såg ut att var väldigt ren i sin design utan extra massa flaps, vingar m.m. som de andra bilar. Dessutom verkade inte Red Bull bilen vara så nära toppen som de kanske hoppats på, vilket kan ha sin förklaring om de inte körde med sin ”riktiga” 2017 bil.
Mercedes såg starka ut som vanligt, nya W08 gick som tåget precis som tidigare år. Nya föraren Valtteri Bottas toppade tiderna, men varken Mercedes eller Hamilton har knappast visat sitt bästa än. Ett annat stall som imponerade under de första fyra testdagarna var Ferrari. De höll jämna steg med Mercedes, bilen såg stabil ut och verkar passa både Räikkönen och Vettel.
För en längre genomgång av alla stallen och förarna så rekommenderar jag er att lyssna på senaste MotorsportIdag Podcast (här nedan), där jag, Roger och David bland annat går igenom dem.
Förare | Stall | Däck | Tid | Skillnad | Testdag |
---|---|---|---|---|---|
V. Bottas | Mercedes | US | 1:19.705 | ~210km/h | Dag 3 |
S. Vettel | Ferrari | S | 1:19.952 | 0.247 | Dag 3 |
K. Räikkönen | Ferrari | S | 1:20.872 | 1.167 | Dag 4 |
L. Hamilton | Mercedes | SS | 1:20.983 | 1.278 | Dag 2 |
D. Ricciardo | Red Bull | S | 1:21.153 | 1.448 | Dag 3 |
J. Palmer | Renault | S | 1:21.396 | 1.691 | Dag 3 |
M. Verstappen | Red Bull | S | 1:21.769 | 2.064 | Dag 4 |
N. Hulkenberg | Renault | S | 1:21.791 | 2.086 | Dag 3 |
M. Ericsson | Sauber | SS | 1:21.824 | 2.119 | Dag 3 |
F. Massa | Williams | S | 1:22.076 | 2.371 | Dag 3 |
R. Grosjean | Haas | SS | 1:22.118 | 2.413 | Dag 3 |
K. Magnussen | Haas | SS | 1:22.204 | 2.499 | Dag 2 |
L. Stroll | Williams | S | 1:22.351 | 2.646 | Dag 2 |
A. Giovinazzi | Sauber | US | 1:22.401 | 2.696 | Dag 4 |
E. Ocon | Force India | SS | 1:22.509 | 2.804 | Dag 2 |
S. Perez | Force India | US | 1:22.534 | 2.829 | Dag 4 |
Vandoorne | McLaren | US | 1:22.576 | 2.871 | Dag 3 |
F. Alonso | McLaren | US | 1:22.598 | 2.893 | Dag 3 |
D. Kvyat | Toro Rosso | S | 1:22.956 | 3.251 | Dag 1 |
V. Bottas | Mercedes | S | 1:23.169 | 3.464 | Dag 1 |
C. Sainz | Toro Rosso | M | 1:23.540 | 3.835 | Dag 3 |
A. Celis | Force India | US | 1:23.568 | 3.863 | Dag 3 |