Äntligen är F1 vintertesterna igång, här är veckans schema

Idag vrålar F1-säsongen 2020 äntligen igång officiellt. Och jag menar inte att det är halvdana lanseringar som händer, utan bilarna rullar ut på Circuit de Cataluña och vintertesterna kör igång. För att vara mer precis så rullade bilarna ut på banan redan en timme sedan (kl 9:00) och man håller på till kl 18 varje dag, med en timmes paus för lunch mitt på dagen.

Fortsätt läsa ”Äntligen är F1 vintertesterna igång, här är veckans schema”

Funderingar inför andra veckan F1-tester + komplett lineup

Circuit de Barcelona Catalunya

Första veckans Formel 1 tester kom och gick, vi blev nog inte så jätte kloka av dem – förutom det faktum att bilarna inte alls kommer att vara så mycket långsammare än 2018.

Några av de saker som stod ut under första veckan är vad som lett till lite funderingar och frågor inför den stundande andra testveckan i Barcelona som börjar idag (26/2).
Vi tar och går igenom dem en för en, och längst ner hittar ni veckans föraruppställning.

Ferraris fart – leder de fältet

Ferraris hade testernas pace-sättande fart, det är nog alla överens om. Visst de ledde inte tiderna varje dag, men de var på det direkt och de hade väldigt konstant fart genom alla dagarna, även på långkörningar. Jag frågar mig däremot om Ferrari har visat sina kort för tidigt. Deras främsta konkurrent Mercedes harvade runt i andra halvan av tiderna, men så gjorde Mercedes det även förra året och vi vet ju alla hur det gick sen…

Red Bull ♥ Honda = tillförlitligt?

Red Bull kan inte sluta prata om hur bra allting är och gått med Honda. Som en nyförälskad pojke var det någon media som beskrev det som, ni vet när allt är rosa fluff och ingenting kan vara eller gå fel.

Det såg väldigt stabilt ut för dem på banan förra veckan, och hyfsat med fart hade bilen också. Den stora frågan dock och oron för RBR är vad som händer när resten av fältet skruvar upp sina motorer. Kommer Honda-motorn fortfarande kunna leverera den fart Red Bull gav upp Renault för och framförallt kommer tillförlitligheten äntligen finnas där.

Mittfältet, åååh detta mittfält!

Vem kommer att regera mittfältet – Renault? Haas? Alfa Romeo?
Ingen kunde undvika det faktum att Alfa Romeo ser riktigt starka ut och spås av många att kanske vara toppstallet i mittfältet kommande säsong. Men det blir inte en lätt uppgift för alla, bortsett från möjligen Williams, vill vara ”best of the rest”.

Som fabrikstall hoppas Renault såklart vara med i topp trion, kvartetten? Jag tror inte de riktigt är där än, utan får vänta åtminstone en säsong till. Deras lycka kan vara Red Bulls tapp dock. Skulle Honda motorn inte leverera som utlovat denna första säsong, då måste Renault vara där och hugga på tredje platsen i mästerskapet.

Vad gäller resten ja, jag hoppas på Alfa. De har blivit lite favoriter för mig, men det ser tufft ut. Alfa Romeo har nog chans att vara först ut ur grindarna, men de andra är hack-i-diffusern och sedan är det en utvecklingsrace till Abu Dhabi. Alla stallen i mittfältet torde ha en stabil ekonomi nu, så alla borde komma med hyfsade uppdateringar under året.

Veckans föraruppställning

StallTisdagOnsdagTorsdagFredag
MercedesHamilton / BottasBottas /HamiltonHamilton / BottasBottas / Hamilton
FerrariLeclerc /VettelVettel / LeclercLeclerc / VettelVettel / Leclerc
Red BullPierre GaslyMax VerstappenPierre GaslyMax Verstappen
RenaultHulkenberg /RicciardoRicciardo / HulkenbergHulkenberg / RicciardoRicciardo / Hulkenberg
HaasKevin MagnussenRomain GrosjeanKevin MagnussenRomain Grosjean
McLarenLando NorrisCarlos Sainz JnrLando NorrisCarlos Sainz Jnr
Racing PointLance StrollSergio PerezLance StrollSergio Perez
Alfa RomeoAntonio GiovinazziKimi RaikkonenAntonio GiovinazziKimi Raikkonen
Toro RossoAlexander AlbonDaniil KvyatAlexander AlbonDaniil Kvyat
WilliamsGeorge RussellRobert KubicaGeroge RussellRobert Kubica

Föraruppställning till första F1-testerna i Barcelona

Första vintertesterna är äntligen här. Som vanligt numera kör man på Circuit de Cataluña/Barcelona och det är fyra dagar som gäller. Sedan kör man ytterligare fyra dagar nästa vecka, mellan den 26 februari och 1 mars.

Nedan följer preliminär körschema för den här första veckan. Mercedes har inte bestämt exakt vem som kör vilken dag utan man tar det lite som det känns varje dag.
Williams meddelade tidigare att de kommer att missa måndagen, men idag (måndag) meddelade Claire Williams att man mest troligt missar även hela tisdagen.

Inför dagens tester så lanserade Alfa Romeo Racing även sin riktiga bil för F1 säsongen 2019. Ni kan se bilder på nya Alfa Romeo C38 här.

StallMåndagTisdagOnsdagTorsdag
MercedesBottas/HamiltonEj bestämtEj bestämtEj bestämt
FerrariVettelLeclercVettelLeclerc
Red BullVerstappenGaslyVerstappenGasly
RenaultHulkenberg/RicciardoRicciardo/HulkenbergHulkenberg/RicciardoRicciardo/Hulkenberg
HaasGrosjeanMagnussenGrosjean/FittipaldiFittipaldi/Magnussen
McLarenSainzNorrisSainzNorris
Racing PointPerezStrollPerezStroll
Alfa Romeo
RaikkonenGiovinazziRaikkonenGiovinazzi
Toro RossoKvyatAlbonKvyatAlbon
WilliamsDeltar EjDeltar EjEj bestämtEj Bestämt

Abu Dhabi Test – Bekanta förare i sina nya färger

Det var första testdagen, av två, i Abu Dhabi idag, efter säsongsavslutningen på samma bana. Det är många bekanta ansikten i nya färgar och bilar.
6 förare lämnade gridden efter racet i söndags, och 6 förare byter stall till 2019. Det betyder att bara 8 förare är kvar på samma plats och endast två stall, Mercedes och Haas, har kvar samma förarpar.

Förare som byter stall

Förare20182019
Kimi RäikkönenFerrariSauber F1
Daniel RicciardoRedbull RacingRenault F1
Carlos SainzRenault F1McLaren
Charles LeclercSauber F1Ferrari
Pierre GaslyToro RossoRedbull Racing
Lance StrollWilliams RacingRacing Point Force India

Förare som lämnar F1: Marcus Ericsson, Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne, Esteban Ocon, Brendon Hartley och Sergey Sirotkin.

Men tester var det idag ja. Vissa av förarna i nya stall var på banan, så även nykomlingar och två juniorer – Fittipaldi i Haas och Gelael i Toro Rosso.
Stallen hade även tillgång till nästa års däck för att testa. Vi ska som vanligt ta tiderna med en nypa salt, man testar lite saker inför 2019 (på årets bil), man testar nya däck och en del kanske bekantar sig med bilen till stor del.


Resultat Dag 1 Abu Dhabi F1 Test

Bästa tiderna från första dagens F1 tester i Abu Dhabi 2018.

Sammanställning av tider från F1-vintertester 2018

Då har vintertesterna för F1-säsongen 2018 kommit och gått. Det har regnat, snöat, samt varit soligt och hyfsat bra väder. Det är alltid lite speciellt med vintertester. Man kan inte hjälpa att stirra sig blind på tiderna, speciellt när det är mesta datan man har att gå på. Samtidigt så säger inte tiderna alltid så mycket. Hur ofta har inte något stall gjort värsta tiderna genom hela vintern bara för att vara i nedre halvan av gridden. Jag önskar att de stora medierna på plats hade varit lite bättre på att även rapportera om vem som haft bästa snitt-tiderna under längre körning. Om Ericsson är 1.5sek bakom Mercedes bästa tid men han är 0.3sek långsammare än Hamilton i snitt per varv under 60varv, då är det inte så illa ändå.

Nåja, vi får gå på den statistik som finns tillgänglig och här följer snabbaste varven för varje förare, stall, däckstyp och flest antal varv körda.
Det som kan tilläggas är de tidsskillnader, delta tider, mellan däckstyperna som Pirelli kommit fram till under testerna. Enligt dem ska det skilja 0.7sek mellan ultrasoft till hypersoft. 0.85sek mediums till softs, 0.4sek soft till supersoft och 0.6sek mellan supersoft till ultrasoft. Dessa är cirka tider, men då vet man ungefär vilka tidsskillnader man borde kunna vänta sig.

Bäst tid per förare
Förare Stall Test Dag Däck Varvtid
Sebastian Vettel Ferrari Sju (7) HS 1:17.182
Kimi Raikkonen Ferrari Åtta (8) HS 1:17.221
Fernando Alonso McLaren Åtta (8) HS 1:17.784
Daniel Ricciardo Red Bull Sex (6) HS 1:18.047
Carlos Sainz Renault Åtta (8) HS 1:18.092
Kevin Magnussen Haas Sju (7) SS 1:18.360
Pierre Gasly Toro Rosso Sju (7) HS 1:18.363
Lewis Hamilton Mercedes Sex (6) US 1.18.400
Romain Grosjean Haas Åtta (8) US 1:18.412
Valtteri Bottas Mercedes Sex (6) US 1:18.560
Nico Hulkenberg Renault Sju (7) HS 1:18.675
Stoffel Vandoorne McLaren Sju (7) HS 1:18.855
Brendon Hartley Toro Rosso Åtta (8) HS 1:18.949
Esteban Ocon Force India Åtta (8) HS 1:18.967
Charles Leclerc Sauber Åtta (8) HS 1:19.118
Sergey Sirotkin Williams Åtta (8)
S
1:19.189
Marcus Ericsson Sauber Sju (7) HS 1:19.244
Robert Kubica Williams Sju (7) SS 1:19.629
Sergio Perez Force India Sju (7) HS 1:19.634
Max Verstappen Red Bull Sju (7)
S
1:19.842
Lance Stroll Williams Åtta (8)
S
1:19.954
Nikita Mazepin Force India Ett (1)
M
1:25.628

Bäst tid per stall
Stall Förare Dag Däck Tid
Ferrari Sebastian Vettel Sju (7) HS 1:17.182
McLaren Fernando Alonso Åtta (8) HS 1:17.784
Red Bull Daniel Ricciardo Sex (6) HS 1:18.047
Renault Carlos Sainz Åtta (8) HS 1:18.092
Haas Kevin Magnussen Sju (7) SS 1:18.360
Toro Rosso Pierre Gasly Sju (7) HS 1:18.363
Mercedes Lewis Hamilton Sex (6) US 1:18.400
Force India Esteban Ocon Åtta (8) HS 1:18.967
Sauber Charles Leclerc Åtta (8) HS 1:19.118
Williams Sergey Sirotkin Åtta (8) S 1:19.189

Bäst tid per däck
Däck Varvtid Förare Stall Dag
HS Hypersofts 1:17.182 Sebastian Vettel Ferrari Sju (7)
US Ultrasofts 1:18.079 Sebastian Vettel Ferrari Sju (7)
SS Supersofts 1:18.292 Kimi Raikkonen Ferrari Åtta (8)
S Softs 1:19.189 Sergey Sirotkin Williams Åtta (8)
M Mediums 1:18.923 Valtteri Bottas Mercedes Åtta (8)

Och sist men inte minst då antalet körde varv per stall.

Antal körda varv per stall
Stall Antal Varv
Mercedes 1,040
Ferrari 929
Toro Rosso 822
Williams 819
Renault 815
Sauber 786
Red Bull 783
Force India 711
Haas 694
McLaren 619

Vad säger ni kära fans, hur tolkar ni dessa tider. Kommer vi ha fler team där längst fram som slåss eller har Mercedes & Ferrari duon mer i overallsärmen? Diskutera nedan!

Testdag 7 – Följ all action från F1-testerna live

Circuit de Barcelona Catalunya

 

Gårdagens tider toppades av Valtteri Bottas, 1:19.310, och det var ny snabbaste tid för testerna hittills. Felipe Massa var inte långt efter med 1:19.420, återigen bra fart i Williams bilen alltså. Även rookien Lance Stroll hade en bättre dag en förra veckan, hela 59 varv med en bästa tid av 1:20.579 – vilket var femte snabbast under gårdagen.

Många stall splittar nu dagen mellan sina förare, vilket betyder att det inte blir så många +100 varv för någon. Verstsappen och Perez var de enda igår. Mercedes förarna Hamilton och Bottas var de som fick ihop flest varv av halvdagsförarna med 79 respektive 70 varv.

Idag är det näst sista dagen av tester och ganska kritiska dagar, framför allt för vissa. McLaren är kanske den självklaraste av dessa, deras power-unit är fortfarande inte alls tillförlitlig och dessutom saknas det kraft.

Honda has no power and no reliability – Fernando Alonso

Stallen med Renault kraft, Renault – Toro Rosso  – Red Bull, är några andra som behöver se till att tillförlitligheten är 100%. Kanske är det mest upp till motortillverkaren i detta fall också, men det är allas problem.
Likt Honda har Renault byggt om stora delar av sin motor för året, och det har varit en del haverier och problem även här.

Här följer ett urval av några stycken. Förutom Skysports, som verkar ha extra access, så rekommenderar jag Motorsport.com’s feed och Ted’s Notebook självklart!

Följ dagens F1-tester live

Circuit de Barcelona Catalunya

Williams föraren Felipe Massa var både flitigast och snabbast första dagen av andra veckans F1-tester. Idag fortsätter vi, följ testerna live!Williams föraren Felipe Massa var både flitigast och snabbast första dagen av andra veckans F1-tester. Idag fortsätter vi, följ testerna live!Dag 2 – Vecka 2.

Gårdagens toppnotering, 1:19.726,  gjordes av ”återkomlingen” Felipe Massa, som även fick ihop flest varv – 168. Knappt så man kan kalla honom det egentligen då han aldrig riktigt hann pensionera sig. Kul att se att Felipe den lille och Williams bilen är snabba i alla fall. Idag fortsätter testandet, dagens lineup kan ni hitta här och för att följa allt live se länkarna nedan.

Såklart finns det några goda websajter som låter oss göra just det, man ska mest bara välja sin favorit (om man inte följer alla d.v.s 😉 )

Här följer ett urval av några stycken. Förutom Skysports, som verkar ha extra access, så rekommenderar jag Motorsport.com’s feed och Ted’s Notebook självklart!

Lineup för veckans F1-tester

Då var det dags igen!
Det är knappt en halv vecka sedan förra testerna avslutades och idag kör de igång med den andra testveckan. Återigen är det Circuit de Cataluña som är banan man kör på och det ska bli spännande att se hur mycket mer de kommer att sänka tiderna jämfört med pole-tiden 2016.

Alla ordinarie förare är på plats och ska köra denna veckan. Förra veckan missade ju Saubers nykomling Pascal Wehrlein all körning p.g.a rygg/nack-problem sedan kraschen i R.O.C.

 

Stall Bil Tisdag Onsdag Torsdag Fredag
Red Bull RB13 D. Ricciardo M. Verstappen D. Ricciardo M. Verstappen
Haas VF-17 K. Magnussen R. Grosjean K. Magnussen R. Grosjean
Williams FW40 F. Massa F. Massa / L. Stroll L. Stroll / F. Massa L. Stroll
McLaren-Honda MCL32 S. Vandoorne F. Alonso S. Vandoorne F. Alonso
Toro Rosso STR12 D. Kvyat C. Sainz D. Kvyat C. Sainz
Mercedes W08 L. Hamilton / V. Bottas V. Bottas / L. Hamilton L. Hamilton / V. Bottas V. Bottas / L. Hamilton
Ferrari SF70H S. Vettel K. Raikkonen S. Vettel K. Raikkonen
Sauber C36 P. Wehrlein M. Ericsson P. Wehrlein M. Ericsson
Force India VJM10 E. Ocon S. Perez E. Ocon S. Perez
Renault RS17 J.Palmer / N.Hulkenberg N.Hulkenberg / J.Palmer J.Palmer / N.Hulkenberg N.Hulkenberg / J.Palmer

Ny podd och tider efter första F1-testerna 2017

Förra veckan kördes säsongens första försäsongstest på Circuit de Cataluña utanför Barcelona. Det var en efterlängtad premiär för de nya bredare och aggresivare F1-bilarna. Det är dock lite blandade känslor efter de första testdagarna. Fältet verkade ganska tätt och flera stall verkar ha tagit steg framåt, samtidigt florerar det mycket snack om att några (eller kanske alla) stall inte var där med sina slutliga racebilar.

Framför allt gick ryktet om nya Red Bull bilen, som såg ut att var väldigt ren i sin design utan extra massa flaps, vingar m.m. som de andra bilar. Dessutom verkade inte Red Bull bilen vara så nära toppen som de kanske hoppats på, vilket kan ha sin förklaring om de inte körde med sin ”riktiga” 2017 bil.

Mercedes såg starka ut som vanligt, nya W08 gick som tåget precis som tidigare år. Nya föraren Valtteri Bottas toppade tiderna, men varken Mercedes eller Hamilton har knappast visat sitt bästa än. Ett annat stall som imponerade under de första fyra testdagarna var Ferrari. De höll jämna steg med Mercedes, bilen såg stabil ut och verkar passa både Räikkönen och Vettel.

För en längre genomgång av alla stallen och förarna så rekommenderar jag er att lyssna på senaste MotorsportIdag Podcast (här nedan), där jag, Roger och David bland annat går igenom dem.

Bästa tiderna

Förare Stall Däck Tid Skillnad Testdag
V. Bottas Mercedes US 1:19.705 ~210km/h Dag 3
S. Vettel Ferrari S 1:19.952 0.247 Dag 3
K. Räikkönen Ferrari S 1:20.872 1.167 Dag 4
L. Hamilton Mercedes SS 1:20.983 1.278 Dag 2
D. Ricciardo Red Bull S 1:21.153 1.448 Dag 3
J. Palmer Renault S 1:21.396 1.691 Dag 3
M. Verstappen Red Bull S 1:21.769 2.064 Dag 4
N. Hulkenberg Renault S 1:21.791 2.086 Dag 3
M. Ericsson Sauber SS 1:21.824 2.119 Dag 3
F. Massa Williams S 1:22.076 2.371 Dag 3
R. Grosjean Haas SS 1:22.118 2.413 Dag 3
K. Magnussen Haas SS 1:22.204 2.499 Dag 2
L. Stroll Williams S 1:22.351 2.646 Dag 2
A. Giovinazzi Sauber US 1:22.401 2.696 Dag 4
E. Ocon Force India SS 1:22.509 2.804 Dag 2
S. Perez Force India US 1:22.534 2.829 Dag 4
Vandoorne McLaren US 1:22.576 2.871 Dag 3
F. Alonso McLaren US 1:22.598 2.893 Dag 3
D. Kvyat Toro Rosso S 1:22.956 3.251 Dag 1
V. Bottas Mercedes S 1:23.169 3.464 Dag 1
C. Sainz Toro Rosso M 1:23.540 3.835 Dag 3
A. Celis Force India US 1:23.568 3.863 Dag 3