Årets avgas filosofi i F1, vem testade vad på Mugello.

Efter att ha gått genom bilder och olika artiklar för att kolla in alla uppdateringar så kan jag konstatera att de flesta inte hade så visuellt stora uppdateringar förutom att alla nästan testade ett helt nytt avgassystem eller placering av avgasröret, så för det mesta kommer denna artikel gå genom dessa avgasrörs uppdateringar men för att göra det så måste jag förklara filosofin bakom de två typerna av avgaslösningar vi har sett i år.

Under 2010 och 2011 lärde sig Formel 1 verkligen hur mycket tid man kan utvinna genom avgaserna som skapas och när de väl lärt sig något så kommer de inte att glömma det. Så i år försöker de flesta skapa ett avgassystem som på bästa sätt förflyttar avgaser ner till golvet och mot sidorna av diffusern för att skapa en kjol eller ”osynlig vägg”. Inget i närheten av vad som skapades förra året, men ändå verkar det som det är så pass bra att det är värt att lägga ner utvecklingsarbete på.

Filosofin i år är att använda luften som strömmar ner över sidepoden för att få en så kallad coanda effekt. Coanda effekten kan beskrivas enkelt med en sked, om man häller vatten på baksidan av en sked så följer vattnet skedens form och det är den effekten man är ute efter, att luftströmmen över sidepoden ska trycka ner avgasströmmen mot golvet då avgasröret måste vara riktat minst 10grader uppåt.

Bilden här ovan visar exakt vad som händer, den gula luftströmmen från sidepoden trycker ner den röda avgasströmmen mot golvet. Nu visar denna bild Saubers första version av sitt avgassystem och vad den gör är att istället för den traditionella coke bottle designen där sidepoden går inåt mot bilens mitt mot slutet så fortsätter denna rakt fram och bildar en ramp för avgaserna, se nedre bild.

La till de gula sträcken för att illustrera rampen och att sidepoden inte böjer inåt mot bilen i slutet. Detta var en av avgaslösningarna vi såg i början av året, den andra var den som Mclaren kör som också använder sig av Coanda effekten men på ett litet annorlunda sätt. Då dem inte använder en ramp utan faktiskt kör coke bottle designen som vanligt vilket betyder att avgaserna måste förflytta sig i luften istället för att glida rakt ner för rampen.

Som synes av det gula sträcket så är det en liten bit mellan golvet och avgassystemet och fram tills testerna så har de flesta trott att Saubers och Red Bulls version med rampen varit den som fungerar bäst och är enklast att göra men nu efter testerna så är det nog klart att Mclarens version är den som verkar locka mest. Jag tror personligen att coke bottle designen väger upp för att man kanske inte får lika mycket avgaser ner till diffusern som med ramp designen. Och nu kommer bild bomben, för det var ganska många som följde Mclarens version av avgassystem.

Toro Rosso V1

Toro Rosso V2 Mugello

Force India V1

Force India V2 Mugello

Williams V1

Williams V2 Mugello

Sauber V1
Sauber V2 Mugello

Sen har vi två team som följde sin egen väg på sätt och vis, Ferrari och Caterham testade båda två nya system men ingen var en direkt kopia av nåt annat. Ferrari förflyttade in sin så kallade Acer Duct så istället för att den sticker utåt så går den inåt nu och Caterham testade en ramp version fast med en liten modifikation på urgröpningen för avgasröret plus att dem testade en tunnel under rampen, som Red Bull testade innan säsongen men senare tog bort.

Ferrari V1 och V2 Mugello

Caterham V1

Caterham V2 Mugello

Nu var ju detta bara tester så vi kan ju inte veta om de faktiskt kommer köra några utav dessa avgassystem i Barcelona eller om de kommer senare, men som sagt är det många som använder Mclarens version.


Kommentarer

3 svar till ”Årets avgas filosofi i F1, vem testade vad på Mugello.”

  1. Profilbild för Jussi Soraharju
    Jussi Soraharju

    Lotus håller i taktpinnen o Kimi Ta sig en SUp!;)

  2. Profilbild för Christoffer Bylund
    Christoffer Bylund

    Tack för en pedagogisk och skapligt förståelig genomgång av vad som pågår på testerna.

  3. Profilbild för F1start
    F1start

    Vår unga skribent J-A gör ett bra jobb och artiklarna kommer nog bara att bli bättre. // M.L