Poäng för snabbaste varvet i F1

FIA flagga

En mindre känd punkt från WMSC-mötet den 7mars förra veckan blev idag godkänd och klubbad i sporting-reglementet fö 2019. Det är en ny regel, som kan komma att bli omdiskuterad, om nya poäng som kommer att delas ut.

Det är nämligen poäng för snabbaste race varv. Den förare som sätter det snabbaste varvet under loppet, förutsatt att de placerar sig i topp 10, kommer att få en extra poäng. Även den konstruktör vars förare gör varvet kommer att få ett extra poäng.

Och jag har direkt en fundering kring det här. Först vill jag bara säga att jag tycker detta är en jättebra regel, det ska finnas mer incitament för poäng. MEN!

Varför ska föraren behöva placera sig i topp 10?
Direkt tappar man lite av tjusning med denna poäng. Visst förra säsongen var bortsett från ett race bara förare från topp tre stallen som gjorde snabbaste varv, och Kevin Magnussen ett lopp. Ibland har toppgubbarna hamnat långt bak, ibland är det någon oväntad som får till ett supervarv.

Och tänk er dramatiken i årets sista lopp; tvåan i mästerskapet behöver 25p för att vinna, ettan spinner och hamnar längst bak i fältet. Han rusar genom fältet för att försöka komma till tionde plats, sätter snabbaste varv efter snabbaste varv under tiden. Näst sista varvet, ledaren tar snabbaste varvet, mästerskapsledaren är hack-i-diffuser på tionde plastsen, rosa sektor ett, rosa sektor två, vänder in under hotellet, gasar upp jämsides på tiondeplatsen på utsidan, jämsides in i näst sista kurvan….

Ryser bara jag skrev det där…. 😉

Brawn visar upp F1 konceptbil för 2021

Inför Singapores GP i helgen hölls ett tekniskt seminarium, där gav bland annat Ross Brawn en presentation om nya reglementet från 2021.
Under presentationen visades några konceptritningar på hur de nya bilarna skulle kunna se ut. Vissa bilder har läckt ut på internet, jag låter er diskutera vad ni tycker om koncepten.

Ny regel kan göra 2018 till den jämnaste säsongen på länge

F1 Startgridd

Inför varje ny säsong går FIA igenom regelboken för att ändra och lägga till nya regler. Det som alla pratar om inför 2018 är ju såklart ”Halo”. Men en regeländring som har stor potential att göra startfältet jämnare och göra racingen bättre har glömts bort bakom allt prat om Halon. Det handlar om en ändring av regeln som säger att motorn som en leverantör säljer till ett team måste vara identisk till den som motorleverantörens fabriksteam själva använder.

FIA har nu lagt till ett klargörande gällande den regeln. Den kräver nu att motorleverantören även levererar den exakta mjukvaran som fabriksteamet har tillgång till. Det har länge spekulerats om att fabriksteamen inte ger deras kunder full tillgång till alla motorlägen som ger maximal effekt under till exempel kvalvarv.

Detta var en av anledningarna till att McLaren valde att avsluta sitt samarbete med Mercedes och gå till Honda. McLaren hade stora framgångar med Mercedes mellan 1995 och 2014, men efter att Mercedes startade sitt egna fabriksteam 2010 var det uppenbart att McLaren inte fick samma prioritering. Därav det katastrofala bytet till Honda.

Men förhoppningsvis ska den här regeländringen ge teamen som köper sina motorer lite bättre förutsättningar. Man ska nog inte förvänta sig några drastiska förändringar, Sauber kommer inte helt plötsligt slå Ferrari, men vi kanske ser några ordentliga kvalskrällar på banor med långa raksträckor där motorn är mer avgörande än aerodynamik.

Större siffror och förarnamn på F1-bilarna

Mercedes W08 77BOT version

FIA och F1 introducerar lite nya regler för stallen till Spaniens GP, närmare bestämt nya bestämmelser på bilarna. I ett försök att hjälpa tittarna att skilja bilarna och framför allt förarna åt på banan så har Charlie Whiting instruerat stallen att de kommer att behöva införa tydligare markering på bilarna.

Så från och med Spaniens GP kommer bilarna, förutom den redan obligatoriska siffer-markeringen på nosen, nu även bära förarens namn alternativt bokstavskombination. Siffrornas dimension ökas till 230mm i höjd, medan namnet behöver vara 150mm högt.

Mercedes blev idag första stallet att visa upp hur deras bilar kommer att se ut med de nya reglerna.

Problemet att urskilja förarna, med hjälp av deras siffror t.ex., har varit ett större problem i vissa stall. Bästa, eller sämsta, exemplet är Force India bilen där siffrorna är samma färg som reklamtexten runtom och sitter dessutom just innan noskonen börjar och syns alltså inte framifrån sett.
Williams har ganska små siffror den här säsongen och McLaren som förra året hade väldigt stora och tydliga siffror har den här säsongen bara vita linjer.

Sauber, med avsaknaden av reklam på bilen, har redan nu stora siffror på sidan av bilen och kommer säkert inte ha några problem att lägga till Marcus och Pascal Wehrleins namn någonstans 😉

Rosberg fortsätter glänsa, men pole-striden uteblev

Gridgirls Kinas GP 2016

Gamla kvalformatet tillbaka i Formel 1 och resultatet blev… Som det brukar, med nya kvalet och innan nya kvalet.
Ja inte rörde det om mycket i fältet, eller gav de mindre stallen större chans att avancera tycker jag. Största skillnaden var att det var lite mer spännande när klockan tickade till noll, istället för några minuter tidigare.

Mesta av FP3 regnade bort under morgonen men banan hade så gott som torkat upp till kvalet. Däremot fanns det två blöta partier på banan längs start/mål-sträckan. Den ena i början precis efter man aktiverat DRS och den andra mot slutet just när man påbörjar inbromsningen mot kurva ett.
Under Q1 kraschade Manors Pascal Wehrlein i muren efter att han slirade vid första av dessa blöta fläckar. Han öppnade DRS vingen, men tappade greppet nästan direkt när han studsade till lite över guppet vid det blöta partiet.

Efter att man rödflaggat Q1 under ca 15min för att röja Manor bilen och ett halvdant försök att torka banan, var man igång igen. Sedan fick vi se det andra offret för Q1, nämligen regerande världsmästaren Lewis Hamilton som parkerade i garaget mot slutet utan en tid på tavlan. Inga klara besked än men något motorproblem tros vara orsaken. Lewis hade sedan tidigare en bestraffning för byte av växellåda.

Q2 var ganska odramatiskt, bortsett från det att även det fick ett abrupt slut med rödflagg när ett däck lossnade från Nico Hulkenbergs bil med ca en och en halv minut kvar.
Det betydde visserligen att de flesta som låg utanför Q3 vid tillfället inte kunde göra sina sista försök. Framför allt Felipe Massa och McLaren paret Alonso & Button drabbades av det. Nu kan det vara så att det väntar en bestraffning för Force India och Hulkenberg p.g.a detta och trion får en bättre start placering trots allt.

Pole kampen såg ut att bli en trevägskamp mellan Rosberg, Räikkönen och Vettel.
Vettel satt iskallt kvar i depån fram tills sista minuterna, som han brukade göra med sin överlägsna RBR bil förut. Räikkönen satt på bästa tiden när gänget gick ut på sina sista försök. Men när Rosberg korsade linjen första av trion, en halv sekund snabbare än Kimis tid så kändes det avgjort med en gång.
Vettel kom näst men hade gjort några mindre missar och klarade knappt Bottas, men inte Räikkönens tid, som inte heller förbättrade sig.
Men emellan Ferrari förarna kom en gosse med sportens bredaste leende och tog hand om andra platsen, några hundradelar till godo på finska ismannen.

Uppdatering (kl14:00):
Hulkenberg får tre platsers nerflyttning till starten och startar alltså från 13:e ruta.

Kvalresultat till Kinas Grand Prix 2016

Pos. Nr Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv
1 6 Nico Rosberg Mercedes 1:37.669 1:36.240 1:35.402 16
2 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:37.672 1:36.815 1:35.917 13
3 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:37.347 1:36.118 1:35.972 13
4 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:37.001 1:36.183 1:36.246 10
5 77 Valtteri Bottas Williams 1:37.537 1:36.831 1:36.296 13
6 26 Daniil Kvyat Red Bull Racing 1:37.719 1:36.948 1:36.399 14
7 11 Sergio Perez Force India 1:38.096 1:37.149 1:36.865 15
8 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:37.656 1:37.204 1:36.881 15
9 33 Max Verstappen Toro Rosso 1:38.181 1:37.265 1:37.194 15
10 27 Nico Hulkenberg Force India 1:38.165 1:37.333 10
Utslagna efter Q2
11 19 Felipe Massa Williams 1:38.016 1:37.347 9
12 14 Fernando Alonso McLaren-Honda 1:38.451 1:38.826 11
13 22 Jenson Button McLaren-Honda 1:37.593 1:39.093 11
14 8 Romain Grosjean Haas F1 1:38.425 1:39.830 13
15 9 Marcus Ericsson Sauber 1:38.321 1:40.742 11
16 12 Felipe Nasr Sauber 1:38.654 1:42.430 11
Utslagna efter Q1
17 20 Kevin Magnussen Renault Sport 1:38.673 9
18 21 Esteban Gutierrez Haas F1 Team 1:38.770 9
19 30 Jolyon Palmer Renault Sport 1:39.528 9
20 88 Rio Haryanto Manor Racing 1:40.264 9
NC 94 Pascal Wehrlein Manor Racing 2
NC 44 Lewis Hamilton Mercedes 3
Not: – Wehrlein och Hamilton gjorde inga kvaltider inom 107%. Deras deltagande i loppet sker på domarnas godtycke.

Statistik från vinterns första F1 försäsongstester

Kimi Räikkönen, Ferrari SF-16H

Första F1-vintertesterna i Barcelona är slut och för att kort sammanfatta dem i en mening så skulle jag säga att alla stallen har visat väldigt bra tillförlitlighet.

Allt är såklart relativt och veckans fyra dagar har inte varit utan sina problem, men sett till det stora hela så har det sett väldigt bra ut. Kanske har stallen förberett extra mycket inför testerna när man bara har två stycken fyra dagars tester?
Bäst har såklart Mercedes bilen gått. Den har faktiskt fungerat så väl att stallet fick byta teststrategi,  Lewis Hamilton och Nico Rosberg delade på de avslutande två dagarna. Hur  snabb Mercedes bilen är får vi vänta med att veta till nästa vecka, när nästa och sista omgången av vintertester körs.

De som visade överraskande fart under första veckan var Ferrari, Force India och Red Bull. Egentligen är väl Ferrari ingen direkt överraskning, det är de som ska utmana Mercedes. Däremot var Force Indias bästa notering under veckan väldigt bra. Man är 0.3 sekunder bakom Ferrari som gjorde sin bästa tid på nya ultra-soft däcket som ska vara ca 0.7-0-8 sek snabbare än super-softs som Force India hade på för sin bästa tid. Hulkenbergs nya hjälm är väldigt grön för 2016, kanske är det här året som Hulken bryter ut på riktigt?
Dock ska vi komma ihåg att testtider inte behöver ha något med verkligheten att göra, speciellt såhär tidigt!

För att avsluta den här lilla sammanfattningen så måste vi bara nämna nya stallet Haas F1 Team, som hade ett väldigt imponerande fösta Formel 1 test. Lite mindre problem för dem också, bland annat tappade man framvingen under första dagen och fick  göra en tillfällig lösning för resten av veckan. Men ska man jämföra med starten som Hispania, Virgin och Lotus (senare Caterham) hade några år sedan så har de haft en väldigt bra vecka.
Även om de tidsmässigt låg lite efter toppen, så var det inte ljusår ifrån. Faktum är att de matchade Renaults, Toro Rossos, Williams bästa tider. Men återigen, tider är vad tider är under vintertester.

Vill ni läsa om första veckans tester kan jag rekommendera SkySports F1 sammanfattning om hur det gick för stallen samt deras sammanfattning av testerna.
Här nedan följer lite statistik med tider, antal körda kilometer o.s.v

Stallens bästa tider

Stall Bilmodell Tid
1 Ferrari SF16-H 1:22.810
2 Force India VJM09 1:23.110
3 Red Bull Racing RB12 1:23.525
4 Mercedes AMG F1 W07 1:24.867
5 Renault Sport F1 RS16 1:25.263
6 Toro Rosso STR11 1:25.393
7 Haas F1 Team VF-16 1:25.524
8 Williams F1 FW38 1:25.648
9 Manor Racing MRT05 1:25.925
10 McLaren-Honda MP4-31 1:26.082

Antal körda kilometer

Stall Distans (km)
Mercedes AMG F1 3 137.47
Toro Rosso 2 080.785
Sauber F1 2 010.96 (2015 bilen)
Williams F1 1 792.175
Red Bull Racing 1 717.695
Ferrari 1 638.56
Renault Sport F1 1 596.665
Force India 1 550.115
Haas F1 Team 1 308.055
McLaren-Honda 1 196.335
Manor Racing 1 177.715

Förar statistik

Förare Stall Tid (dag) Däck Distans (varv)
* indikerar 2015 bil
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:22.810 (tis) US 907.7 (195)
2. Nico Hulkenberg Force India 1:23.110 (ons) SS 460.8 (99)
3. Kimi Raikkonen Ferrari 1:23.477 (tor) US 735.5 (155)
4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:23.525 (tis) US 926.3 (199)
5. Sergio Perez Force India 1:23.650 (tis) SS 470.1 (101)
6. Daniil Kvyat Red Bull Racing 1:24.293 (tor) US 791.3 (168)
7. Alfonso Celis Force India 1:24.840 (tor) S 619.1 (162)
8. Nico Rosberg Mercedes AMG F1 1:24.867 (tis) M 1545.4 (332)
9. Marcus Ericsson Sauber 1:25.237 (tis)* S 912.4 (196)
10. Kevin Magnussen Renault Sport F1 1:25.263 (tor) S 1229.9 (264)
11. Max Verstappen Toro Rosso 1:25.393 (tis) S 1075.3 (274)
12. Lewis Hamilton Mercedes AMG F1 1:25.409 (tis) M 1596.6 (343)
13. Esteban Gutierrez Haas F1 Team 1:25.524 (tis) S 782 (132)
14. Valtteri Bottas Williams F1 1:25.648 (tis) S 996.1 (214)
15. Romain Grosjean Haas F1 Team 1:25.874 (ons) S 526 (113)
16. Pascal Wehrlein Manor Racing 1:25.925 (tis) S 581.9 (125)
17. Felipe Nasr Sauber 1:26.05 (tor) * S 1098.6 (234)
18. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:26.082 (tis) S 567.9 (122)
19. Jolyon Palmer Renault 1:26.189 (tis) M 367.7 (79)
20. Carlos Sainz Toro Rosso 1:26.239 (ons) M 1005.5 (216)
21. Felipe Massa Williams F1 1:26.483 (ons) S 758.7 (163)
22. Jenson Button McLaren-Honda 1:26.735 (mån) S 628.4 (135)
23. Rio Haryanto Manor Racing 1:28.249 (ons) M 600.5 (125)

FIA redogör kommande F1 förändringar – nytt kvalformat redan 2016?

Som vi skrev igår kväll så hade F1 Kommissionen möte under tisdagen för att diskutera framtiden och de ändringar man vill genomföra från och med 2017.
Det läckte lite rykten och information efter mötet, men nu har det kommit officiellt pressmeddelande från FIA om saker man diskuterat och tagit beslut om.

Kvalformat

Ett nytt kvalformat röstades enhälligt igenom av F1 Kommissionen.Det nya systemet utvärderas för introduktion, kanske så snart som till starten av säsongen 2016. Det nya formatet fungerar enligt följande.

Q1 – kommer att vara 16 minuter långt. Efter 7 minuter elimineras den långsammaste* föraren och därefter elimineras den långsammaste föraren varje 90:e sekund tills Q1 tiden är slut.

Q2 – kommer att vara 15 minuter långt. Efter 6 minuter elimineras den långsammaste föraren och därefter elimineras den långsammaste föraren var 90:e sekund tills Q2 tiden är slut.

Q3 – kommer att vara 14 minuter långt. Efter 6 minuter elimineras den långsammaste föraren och precis som de andra omgångarna kommer sedan den långsammaste föraren att elimineras varje 90:e sekund tills de två sista förarna är kvar och slåss om pole de sista 90 sekunderna.

Sista elimineringen under varje kvalomgång sker vid ”målflagg”, inte när tiden är slut.

Driver of the Day – ”Dagens Förare”

F1 Kommissionen kom överens om att introducera ett pris för ”dagens förare”. Det kommer att implementeras av FOM tillsammans med TV-bolagen som sänder F1, som ett led i att öka engagemanget bland fansen.

Tittarna kommer att uppmuntras att rösta online för deras ”Driver of the Day” under ett grand prix. Vinnaren kommer att presenteras direkt efter att loppet har avslutats, då föraren kommer att presenteras med sitt pris.

2017 Reglementet

Efter rekommendation från Strategi Gruppen, kom F1 Kommissionen överrens om att skjuta upp tidsfristen för när man måste slutföra de sportsliga och tekniska reglementen för 2017, till 30 april 2016. Detta för att tillåta så att alla berörda parter har den bästa möjligheten att slutföra allt relevant arbete.

2017 karosser

Nya regler för karossen har antagits för att skapa mer spännande bilar, leverera ytterligare downforce för att öka hastigheterna och få ner varvtiderna.

FIA, stallen och den officiella däckleverantören (Pirelli) kommer att fortsätta diskutera om den bästa lösningen för att testa de nya däck som krävs som en del av reglerna.

Leverans av power units

Betydande framsteg har gjorts på de fyra huvudområden rörande leveransen av Power Unit (PU):

–        Anskaffningskostnad

–        Skyldighet att leverera

–        Prestanda konvergens

–        Mer förbättring av ljudnivån

En arbetsgrupp bestående av representanter från FIA, FOM, PU leverantörer och kundstall kommer att genomföra ytterligare arbete i syfte att nå en överenskommelse om en plan för att uppfylla ovanstående krav senast den 30 april 2016.

Cockpit skydd

F1 Kommissionen bekräftade att man tänker introducera någon form av cockpit skydd från och med säsongen 2017. Alla intressenter arbetar tillsammans för att göra detta till en verklighet, just nu är det s.k. ”Halo”-konceptet det förslag man föredrar. Andra val, som ett transparent cockpit skydd kommer att omvärderas vidare.

Så där har ni det. Vad tror ni om de nya kvalreglerna, kan de hjälpa till att öka spänningen under kvalen eller ett helt onödigt och komplicerat tillägg?

Kommentera nedan eller diskutera på Facebook, Google+, Twitter, vad ni än föredrar.

Förklaring till de nya däckreglerna i F1 säsongen 2016

Pirelli F1 Däck 2015

Under årets sista WMSC möte så klubbades en del förändringar till Formel 1 säsongen 2016 igenom. En av de större handlade om däcken och vi har hört att det är ganska många som är lite förvirrade och inte riktigt förstår dem.
Nu när FIA har släppt ett uppdaterat reglemente så tänkte jag ge en lite mer ingående förklaring till vad som egentligen gäller.

Först av allt ska vi göra klart att en hel del saker är fortfarande precis som förut. Exempelvis så har alla 13 set däck över en helg, ett antal set ska lämnas tillbaka efter FP1/FP2/FP3, ett ”specialset” bara för Q3, och de i Q3 ska starta på däcken de satte sin bästa tid i Q2 med. Mycket är alltså precis som ni är vana med, men förarna kommer att få mer valfrihet vad gäller vilka däck de ska köra och när.

Den korta (och ”enkla”) förklaringen är följande.

Val av däck

Precis som tidigare nominerar Pirelli däck-specifikationer till varje tävlingshelg. Däremot kommer man mot tidigare två nu istället nominera tre (e) olika, ex. soft – medium – hard.
Varje förare kommer att ha tillgång till tretton (13) set däck. Av dessa tretton så är två set öronmärkta för loppet (valda av Pirelli) och ett set för Q3 (mjukast möjliga specifikationen). Race-set:en kan bestå av samma specifikation eller två olika specifikationer, ex: medium – medium eller medium – hard, och minst ett set måste användas under racet.
Resterande tio (10) set får förarna fördela som de vill under race helgen.

Användning av däck

  • Ett set däck får bara användas de först 40 minuterna av FP1 (denna tid var 30min 2015)
  • Set:et ovan och ytterligare ett set däck ska lämnas tillbaka innan starten FP2.
  • Ytterligare två set måste lämnas tillbaka innan starten av FP3.
  • Samt ytterligare två set måste lämnas tillbaka innan kvalet.
  • Till kval och lopp har förarna alltså 6 set kvar
    • 4 set av eget val
    • 1 set av den mjukaste (måste användas i Q3 om man tar sig dit)
    • 2 set valda av Pirelli, varav minst ett set måste användas under loppet.

Vi tar ett konkret exempel:
Till Australien har Pirelli valt soft och medium däck, samt super-soft som extra val. Det betyder att ett set av både soft och medium måste sparas till loppet och ett set av super-soft skall sparas som Q3 däcket.
Förutom ovan 3 set som Pirelli ”valt”,  väljer Marcus E 6 set super-softs och 4 set medium.
Efter FP1 lämnar Marcus tillbaka 1 set var av sina valda däck (SS & M). Han gör samma sak efter FP2 och FP3. Han har då kvar 3 set super-softs (av sina 6) och 1 set mediums,  samt de av Pirelli valda däcken.
Marcus klarar sig till Q3 på sin mediums, men går inte vidare till Q3. Till loppet har han då alltså 2 set super-softs och de av Pirelli valda race däcken – 1 set soft och 1 set mediums. Under loppet måste han använda ett set av dessa däck, antingen soft eller medium. Vilket i princip är samma regler som tidigare att man måste köra på två olika specifikationer under loppet.

Läs mer om vad det står i regelverket.

Såhär står det i FIA reglerna (översatt till svenska, med det viktigaste i varje punkt):

FIA Regler gällande däck

24.1 Leverans av däck:

Den enda däcktillverkare (Leverantören) utsed av FIA måste förbinda sig att erbjuda:
a) Tre specifikaioner av torr-däck vid varje Evenemang, som tydligt måste särskiljas från varandra när bilen är på banan.
b) vid vissa Evenemang kan ytterligare en specifikation göras tillgänglig för alla stallen i utvärderingssyfte, efter rekommendation från FIA och Leverantören.
c) En specifikation av intermediate-däck vid varje Evenemang
d) En specifikation av regndäck vid varje Evenemang

24.2 Kvantitet, urval och specifikation av däck under ett Evenemang:

a) Förutom under Artikel 24.1(b) och 24.4(d), får ingen förare använda mer än tretton (13) set torrädck, fyra set intermediates och tre set regndäck under ett Evenemang. Ett set däck anses omfatta två framdäck och två bakdäck som måste bestå av samma specifikation.
b) Inte mindre än nio veckor innan varje Evenemang i Europa, och femton veckor innan Evenemang utanför Europa, kommer FIA ge alla deltagare följande information som är relevant till Evenemanget:
  i) Vilka däck-specifikationer som kommer att göras tillgängliga av Leverantören
ii) Obligatoriska torrdäcks specifikationen(/erna) (upp till två) för loppet
iii) Obligatoriska Q3 torrdäcks specifikationen (alltid den mjukaste av de tre specifikationerna).
De tävlanden måste sedan senast åtta veckor innan Evenemanget (fjorton veckor för Evenemang utanför Europa) meddela FIA vilka specifikationer av torrdäck varje förare önskar använda under Evenemanget.
Från de tretton set varje förare har tillgång till måste:
i) Minst två set vara av den/de obligatoriska race-specifikationen. För att undvika tveksamheter, om det finns två obligatoriska däck-specifikationer måste en av varje väljas.
ii) Minst ett set måste vara en den obligatoriska Q3-specifikationen
iii) Återstående set kan väljas från de tillgängliga däck-specifikationerna.
Om en tävlande missar att ge ovanstående information innan deadline kommer FIA att allokera däck-specifikationer till de berörda förare som de anser lämpliga.
c) När ovanstående val har gjorts kommer FIA’s tekniska delegat att fördela däck till varje förare från det bestånd av däck Leverantören tillhandahåller för Evenemanget.

24.4 Användning av däck

a) Däck kommer endast att räknas som använda när bilens tidtagningsmottagare visar att den har lämnat depån.
b) Om en ytterligare förare används, måste han använde de däck som allokerats till föraren hen ersätter
c) Om en extra specifikation av däck görs tillgänglig (Artikel 24.1a), skall två set av däcket allokeras varje förare för användning under FP1 & FP2. Alla dessa däck måste lämnas tillbaka innan starten av FP3.
d) Om endera FP1 eller FP2 förklaras som blöta görs ett extra set av intermediates tillgänglig till varje förare. Under sådana förhållanden skall ett set intermediates lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP3.
e) Från de tretton set av torrdäck som allokerats till varje förare under Artikel 24.2c
i) Ett set av det obligatoriska Q3-däck specen får inte användas eller returneras innan Q3 och, för de bilar som kvalade till Q3, måste returneras till leverantören innan loppet startar.
ii) Två set av race-specen får inte returneras innan loppet. För att undvika osäkerhet, om det finns två obligatoriska race däck specifikationer, ett set av varje får inte returneras innan loppet.
Av de återstående setten:
i) Ett set får endast användas under de första 40minuterna av FP1 och måste returneras till leverantören innan starten av FP2.
ii) Ett ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP2
iii) Två ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP3 såvida inte både FP1 och FP2 har förklarats blöta eller inställda, i vilket fall ett av dessa set får behållas av varje förare men måste lämnas tillbaka innan starten av kvalsessionen.
iv) Två ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av kvalsessionen
f) Innan starten av kvalsessionen får intermediate och regndäck endast användas efter att banan förklarats blöt av race-direktören, efter vilket man får använda intermediates, regn- eller torrdäck under resterande del av sessionen.
g) Under starten av loppet måste varje bil som kvalade till Q3 vara försedd med däck med vilken föraren gjorde sitt snabbaste varv/tid under Q2. Detta är endast nödvändigt om torrdäck användes för att sätta den snabbaste tiden och om torrdäck används vid starten av loppet.
h) Såvida en förare inte har använt intermediate eller regndäck under loppet, måste varje förare använda minst två olika specifikationer av däck under loppet varav minst ett måste vara av de obligatoriska torrdäcken enligt Artikel 24.2b. Lyckas man inte uppfylla det kravet så kommer en förare att uteslutas från loppet, såvida inte loppet avbryts och inte kan startas om. Om det senare händer och en förare inte har använt ett set av de obligatoriska däcken läggs trettio sekunder till den totala tiden för föraren.
En förare som använder däck av olika specifikationer under loppet får inte köra mer än tre varv innan hen måste byta till ett set med samma specifikation. Ett straff under Artikel 38.2d kommer att påtvingas en förare som inte byter däck inom tre varv.
i) Om loppet startas bakom säkerhetsbilen på grund av regn, måste regndäck användas tills säkerhetsbilen återvänder till depån.

För fullständiga regler, se FIA Formel 1 Sportsliga och Tekniska Regelverk.

FIA godkänner nya däckregler och virtuell säkerhetsbil

Virtuell säkerhetsbils skylt

Förutom mer makt till två av Formel Etts maktmän, så tog FIA WMSC även några beslut angående föreslagna regeländringar.

En stor förändring gäller däcken, där förarna från och med nästa säsong kommer att kunna välja mellan tre olika torrdäck istället för nuvarande två. Däckleverantören Pirelli kommer däremot fortfarande att utse två blandningar varav minst en måste användas, samt ett set för Q3 – som måste vara av den mjukaste blandningen.

Förarna kommer att behöva köra två olika blandningar under loppet, precis som idag, och ett av dem måste alltså vara en av de blandningar som Pirelli utsett.

Den virtuella säkerhetsbilen (VSC) kommer nu kunna användas under träningar. Efter att VSC-perioden är över kommer DRS att vara tillgängligt direkt, istället för efter två varv som är fallet efter en vanlig säkerhetsbil.