Förklaring till de nya däckreglerna i F1 säsongen 2016

Pirelli F1 Däck 2015

Under årets sista WMSC möte så klubbades en del förändringar till Formel 1 säsongen 2016 igenom. En av de större handlade om däcken och vi har hört att det är ganska många som är lite förvirrade och inte riktigt förstår dem.
Nu när FIA har släppt ett uppdaterat reglemente så tänkte jag ge en lite mer ingående förklaring till vad som egentligen gäller.

Först av allt ska vi göra klart att en hel del saker är fortfarande precis som förut. Exempelvis så har alla 13 set däck över en helg, ett antal set ska lämnas tillbaka efter FP1/FP2/FP3, ett ”specialset” bara för Q3, och de i Q3 ska starta på däcken de satte sin bästa tid i Q2 med. Mycket är alltså precis som ni är vana med, men förarna kommer att få mer valfrihet vad gäller vilka däck de ska köra och när.

Den korta (och ”enkla”) förklaringen är följande.

Val av däck

Precis som tidigare nominerar Pirelli däck-specifikationer till varje tävlingshelg. Däremot kommer man mot tidigare två nu istället nominera tre (e) olika, ex. soft – medium – hard.
Varje förare kommer att ha tillgång till tretton (13) set däck. Av dessa tretton så är två set öronmärkta för loppet (valda av Pirelli) och ett set för Q3 (mjukast möjliga specifikationen). Race-set:en kan bestå av samma specifikation eller två olika specifikationer, ex: medium – medium eller medium – hard, och minst ett set måste användas under racet.
Resterande tio (10) set får förarna fördela som de vill under race helgen.

Användning av däck

  • Ett set däck får bara användas de först 40 minuterna av FP1 (denna tid var 30min 2015)
  • Set:et ovan och ytterligare ett set däck ska lämnas tillbaka innan starten FP2.
  • Ytterligare två set måste lämnas tillbaka innan starten av FP3.
  • Samt ytterligare två set måste lämnas tillbaka innan kvalet.
  • Till kval och lopp har förarna alltså 6 set kvar
    • 4 set av eget val
    • 1 set av den mjukaste (måste användas i Q3 om man tar sig dit)
    • 2 set valda av Pirelli, varav minst ett set måste användas under loppet.

Vi tar ett konkret exempel:
Till Australien har Pirelli valt soft och medium däck, samt super-soft som extra val. Det betyder att ett set av både soft och medium måste sparas till loppet och ett set av super-soft skall sparas som Q3 däcket.
Förutom ovan 3 set som Pirelli ”valt”,  väljer Marcus E 6 set super-softs och 4 set medium.
Efter FP1 lämnar Marcus tillbaka 1 set var av sina valda däck (SS & M). Han gör samma sak efter FP2 och FP3. Han har då kvar 3 set super-softs (av sina 6) och 1 set mediums,  samt de av Pirelli valda däcken.
Marcus klarar sig till Q3 på sin mediums, men går inte vidare till Q3. Till loppet har han då alltså 2 set super-softs och de av Pirelli valda race däcken – 1 set soft och 1 set mediums. Under loppet måste han använda ett set av dessa däck, antingen soft eller medium. Vilket i princip är samma regler som tidigare att man måste köra på två olika specifikationer under loppet.

Läs mer om vad det står i regelverket.

Såhär står det i FIA reglerna (översatt till svenska, med det viktigaste i varje punkt):

FIA Regler gällande däck

24.1 Leverans av däck:

Den enda däcktillverkare (Leverantören) utsed av FIA måste förbinda sig att erbjuda:
a) Tre specifikaioner av torr-däck vid varje Evenemang, som tydligt måste särskiljas från varandra när bilen är på banan.
b) vid vissa Evenemang kan ytterligare en specifikation göras tillgänglig för alla stallen i utvärderingssyfte, efter rekommendation från FIA och Leverantören.
c) En specifikation av intermediate-däck vid varje Evenemang
d) En specifikation av regndäck vid varje Evenemang

24.2 Kvantitet, urval och specifikation av däck under ett Evenemang:

a) Förutom under Artikel 24.1(b) och 24.4(d), får ingen förare använda mer än tretton (13) set torrädck, fyra set intermediates och tre set regndäck under ett Evenemang. Ett set däck anses omfatta två framdäck och två bakdäck som måste bestå av samma specifikation.
b) Inte mindre än nio veckor innan varje Evenemang i Europa, och femton veckor innan Evenemang utanför Europa, kommer FIA ge alla deltagare följande information som är relevant till Evenemanget:
  i) Vilka däck-specifikationer som kommer att göras tillgängliga av Leverantören
ii) Obligatoriska torrdäcks specifikationen(/erna) (upp till två) för loppet
iii) Obligatoriska Q3 torrdäcks specifikationen (alltid den mjukaste av de tre specifikationerna).
De tävlanden måste sedan senast åtta veckor innan Evenemanget (fjorton veckor för Evenemang utanför Europa) meddela FIA vilka specifikationer av torrdäck varje förare önskar använda under Evenemanget.
Från de tretton set varje förare har tillgång till måste:
i) Minst två set vara av den/de obligatoriska race-specifikationen. För att undvika tveksamheter, om det finns två obligatoriska däck-specifikationer måste en av varje väljas.
ii) Minst ett set måste vara en den obligatoriska Q3-specifikationen
iii) Återstående set kan väljas från de tillgängliga däck-specifikationerna.
Om en tävlande missar att ge ovanstående information innan deadline kommer FIA att allokera däck-specifikationer till de berörda förare som de anser lämpliga.
c) När ovanstående val har gjorts kommer FIA’s tekniska delegat att fördela däck till varje förare från det bestånd av däck Leverantören tillhandahåller för Evenemanget.

24.4 Användning av däck

a) Däck kommer endast att räknas som använda när bilens tidtagningsmottagare visar att den har lämnat depån.
b) Om en ytterligare förare används, måste han använde de däck som allokerats till föraren hen ersätter
c) Om en extra specifikation av däck görs tillgänglig (Artikel 24.1a), skall två set av däcket allokeras varje förare för användning under FP1 & FP2. Alla dessa däck måste lämnas tillbaka innan starten av FP3.
d) Om endera FP1 eller FP2 förklaras som blöta görs ett extra set av intermediates tillgänglig till varje förare. Under sådana förhållanden skall ett set intermediates lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP3.
e) Från de tretton set av torrdäck som allokerats till varje förare under Artikel 24.2c
i) Ett set av det obligatoriska Q3-däck specen får inte användas eller returneras innan Q3 och, för de bilar som kvalade till Q3, måste returneras till leverantören innan loppet startar.
ii) Två set av race-specen får inte returneras innan loppet. För att undvika osäkerhet, om det finns två obligatoriska race däck specifikationer, ett set av varje får inte returneras innan loppet.
Av de återstående setten:
i) Ett set får endast användas under de första 40minuterna av FP1 och måste returneras till leverantören innan starten av FP2.
ii) Ett ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP2
iii) Två ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP3 såvida inte både FP1 och FP2 har förklarats blöta eller inställda, i vilket fall ett av dessa set får behållas av varje förare men måste lämnas tillbaka innan starten av kvalsessionen.
iv) Två ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av kvalsessionen
f) Innan starten av kvalsessionen får intermediate och regndäck endast användas efter att banan förklarats blöt av race-direktören, efter vilket man får använda intermediates, regn- eller torrdäck under resterande del av sessionen.
g) Under starten av loppet måste varje bil som kvalade till Q3 vara försedd med däck med vilken föraren gjorde sitt snabbaste varv/tid under Q2. Detta är endast nödvändigt om torrdäck användes för att sätta den snabbaste tiden och om torrdäck används vid starten av loppet.
h) Såvida en förare inte har använt intermediate eller regndäck under loppet, måste varje förare använda minst två olika specifikationer av däck under loppet varav minst ett måste vara av de obligatoriska torrdäcken enligt Artikel 24.2b. Lyckas man inte uppfylla det kravet så kommer en förare att uteslutas från loppet, såvida inte loppet avbryts och inte kan startas om. Om det senare händer och en förare inte har använt ett set av de obligatoriska däcken läggs trettio sekunder till den totala tiden för föraren.
En förare som använder däck av olika specifikationer under loppet får inte köra mer än tre varv innan hen måste byta till ett set med samma specifikation. Ett straff under Artikel 38.2d kommer att påtvingas en förare som inte byter däck inom tre varv.
i) Om loppet startas bakom säkerhetsbilen på grund av regn, måste regndäck användas tills säkerhetsbilen återvänder till depån.

För fullständiga regler, se FIA Formel 1 Sportsliga och Tekniska Regelverk.

Red Bull Racing kör TAG Heuer motorer från Renault

Red Bull Racing TAG Heuer

Igår meddelade Renault att man återvänder som konstruktör till Formel 1. Idag är det så Red Bull Racings tur att avslöja vad som ska driva deras bilar kommande säsong. Det blir också som de senaste rykten antog, att deras motorer kommer att vara TAG Heuer brandade.

”Det nya partnerskapet, som representerar en övergång från det konventionella leverantörs sättet i F1, kommer att se TAG Heuer ta över namnrättigheterna av stallets power unit, som kommer att levereras av Renault.”

– Red Bull Racing pressmeddelande

Motorerna i sig kommer från Renault, vilket är ett vettigt beslut då bilen redan är byggd efter dess specifikationer. Men det kommer alltså att stå TAG Heuer på dem, inte Renault och nya 2016 bilen kommer att döpas till Red Bull Racing-TAG Heuer RB12.

Ni kan läsa hela pressmeddelandet hos Red Bull.

Viktiga datum F1 säsongen 2015

Eftersom stallen börjat utannonsera datum för lansering av sina nya 2015 bilar, så får nästa del i serien om ”Nytt F1-säsongen 2015” handla om alla viktiga datum det kommande året.
Först är det alla stallens lanseringar, som följs av vintertesterna och sedan börjar säsongen redan.

Nytt F1-säsongen 2015
[series]

2015 Billanseringar

Datum Stall
 21 januari  Williams Martini Racing  bilder
21 januari Sahara Force India F1  bilder
26 januari Lotus F1 Team  bilder
29 januari McLaren Honda  …
30 januari Scuderia Ferrari  …
30 januari Sauber F1 Team  …
31 januari Scuderia Toro Rosso  …
1 februari Mercedes AMG Petronas  …
Infiniti Red Bull Racing  …

F1 Kalender 2015

RaceBanaDatum
TEST 1Circuito Permanente de Jerez01-04 februari
TEST 2Circuit de Catalunya19-22 februari
TEST 3Circuit de Catalunya26/2 - 1 mars
Australiens GPAlbert Park, Melbourne13-15 marsKöp Biljetter
Malaysias GPSepang International Circuit, Kuala Lumpur27-29 marsKöp Biljetter
Kinas GPShanghai International Circuit10-12 aprilKöp Biljetter
Bahrains GPBahrain International Circuit, Sakhir17-19 aprilKöp Biljetter
Spaniens GPCircuit de Catalunya, Barcelona09-10 majKöp Biljetter
Test 4Circuit de Catalunya12-13 maj
Monacos GPCircuit de Monaco, Monte Carlo22-24 majKöp Biljetter
Kanadas GPCircuit Gilles-Villeneuve, Montreal05-07 juniKöp Biljetter
Österrikes GPRed Bull Ring19-21 juniKöp Biljetter
Test 5Red Bull Ring23-24 juni
Storbritanniens GPSilverstone03-05 juliKöp Biljetter
Ungerns GPHungaroring, Budapest24-26 juliKöp Biljetter
Belgiens GPCircuit de Spa-Francorchamps21-23 augustiKöp Biljetter
Italiens GPAutodromo di Monza04-06 septemberKöp Biljetter
Singapores GPMarina Bay Street Circuit, Singapore18-20 septemberKöp Biljetter
Japans GPSuzuka25-27 septemberKöp Biljetter
Rysslands GPSocchi09-11 oktoberKöp Biljetter
U.S.A's GPCircuit of the Americas, Austin23-25 oktoberKöp Biljetter
Mexikos GPMexico City30/10 - 1 november
Brasiliens GPInterlagos, São Paulo13-15 novemberKöp Biljetter
Abu Dhabis GPYas Marina27-29 novemberKöp Biljetter
Tysklands GP 17-19 Juli har strykts från kalendern.

 

Nytt F1-säsongen 2015

[series]

Artikelserie – Nyheter inför Formel 1 säsongen 2015

FormelRacing 2012

Fler artiklar i serien
[series]

F1-säsongen 2014 är avslutad, galamiddagar är uppätna, priserna är utdelade, bara vår omröstning för årets förare återstår och kanske någon sammanfattning eller två.

Istället kan vi vända våra blickar, tankar och förhoppningar till nästa år och F1-säsongen 2015.
Förarna i alla nio stallen för nästa säsong är klara. Kalendern är så gott som satt den också, även om den innehöll några överraskningar efter senaste WMSC-mötet, mer om det nedan.

På tal om WMSC-mötet så klubbades det en del nya saker inför nästa säsong samt för framtiden, man presenterade även en rapport om Jules Bianchis olycka i Japan. Jag tänkte att vi skulle ta och gå igenom alla ändringar och nyheter för F1-säsongen 2015 i några stycken i kommande artiklar. För att kicka igång artikelserien så sammanfattar vi lite kort vad som bestämdes på WMSC-mötet, för att sedan djupdyka i vissa saker framöver.
(Som vanligt, om det är något ni undrar över och tycker ska tas upp – berätta i kommentarerna eller skicka ett meddelande)

Sammanfattning från WMSC-mötet i Doha, Qatar

F1-Kalendern 2015

Vi börjar med ändringarna i kalendern där Koreas GP än en gång hade dykt upp, planerat som femte rundan den 3 maj. Sedan tidigare har Mexikos GP tillkommit och körs den 1 november, en vecka efter loppet i Austin.
Men tillbaka till Koreas GP…

Arrangörerna av loppet i Korea sa efter tillkännagivandet att de inte alls visste om att de skulle anordna ett F1-lopp nästa år. Man hade funderat på att återkomma, men blev tagna på sängen så att säga av att FIA la till dem i nästa års kalender.
I veckan har Bernie Ecclestone själv dock förklarat att inkluderandet av Korea var rent kontraktuellt. När Korea ströks från kalendern för i år (2014), så gjordes det på basis av att de skulle återkomma året efter igen (2015). Därför var man nu tvungen att lägga in dem i kalendern så att de inte skulle kunna stämma F1 för kontraktsbrott. Däremot förväntar sig inte Bernie att det kommer att bli något lopp i Yeongam.

Regeländringar

Hejdå Dubbla Poäng

Inga fler dubbelpoäng! Varken förarmästerskapet eller konstruktörsmästerskapet kommer att avgöras av dubbla poäng i sista loppet från nästa säsong.

Stående starter efter säkerhetsbil

Det blir inte heller några stående-starter efter period med säkerhetsbil.
Efter diskussioner med stallen som åberopat säkerhetsaspekter i de stående starterna, så Artikel 42.7 och 42.8 har strukits från reglementet.

Virtuell säkerhetsbil

Under de avslutande loppen, till följd av Bianchis olycka, testade man en så kallad virtuell säkerhetsbil (VSC) i olika utföranden. Man testade bland annat en form där föraren skulle hålla sig till en viss varvtid, samt en annan där bilen automatiskt bromsades in i sektorn som det gällde.
Man har nu godkänt introduktionen av VSC till säsongen 2015, exakt hur och när denna ska användas kommer i nästa del i artikelserien.

Rödflaggade lopp

När ett lopp rödflaggas och stoppas kommer utgången från depån från och med nu att stängas och alla bilar ska långsamt köra in i depån och inte start/mål-området. Den första bilen som anländer till depån skall köra längst fram i ”fastlane” till utgången och de andra ställer i rad efter denna.

Startgridden

Om personal eller utrustning från stallet finns kvar på gridden efter 15 sekunders signalen har visats, måste föraren som berörs starta loppet från depån. Ett tio sekunders stop-and-go straff kommer att utdelas till förare som inte kan göra det.

Powerunit straff & nya tidstillägg

Byte av hela ens power unit kommer inte längre att resultera i ett straff, istället kommer straffen att utdelas sammantaget för individuella komponenterna, som angivet i de nuvarande bestämmelserna.
Får man ett nedflyttningsstraff till starten och kan inte avtjäna hela straffet så kommer resterande placeringar att omvandlas till ett tidstillägg (inte som idag att man bär mig sig nedflyttning till nästa lopp).

  • 1-5 platser straffas enligt Artikel 16.3a (fem sekunders stop-n-go)
  • 6-10 platser straffas enligt Artikel 16.3b (drive-through)
  • 11-20 platser straffas enligt Artikel 16.3c (10 sekunders stop-n-go)
  • Mer en 20 platser straffas enligt Artikel 16.3d (ett tidsstraff)

Förutom det existerande fem sekunders straffet (Artikel 16.3a), kommer ett nytt tio sekunders straff (Artikel 16.3b) att introduceras och användas på samma sätt som det kortare straffet.

Åldersgräns för superlicens

En åldersgräns av 18 år har satts för att kunna få en superlicens.
Nästa säsong kommer Toro Rosso att köra Max Verstappen som kommer att vara knappt 17,5 när säsongen startar i Australien. Flera har uttryckt sin oro för hans unga ålder och FIA slår nu slag i saken och inför alltså en åldersgräns.

Minimum bilvikt

Till sist så är det till alla de lite längre förares stora glädje som man höjt minimum vikten på F1-bilarna från 701kg till 702kg (utan bränsle).


Det var ett sammandrag från de nya bestämmelserna och besluten från det senaste WMSC-mötet i början på december.

Nu på torsdag (18/12) har F1 Strategy Group ett möte, där fokus skall vara på att sänka kostnader, göra bilarna snabbare och svårare att köra, gå igenom de tekniska och sportsliga bestämmelserna med målet att förenkla reglerna där det är möjligt.

Vi fortsätter nästa artikelserie med den nya virtuella säkerhetsbilen, fler nyheter i de tekniska bestämmelserna och såklart vad som än kan komma från Strategy Group mötet.

Fler artiklar i serien
[series]

F1 stallen och dess förare 2015

Alla väntade och till sist bestämde sig McLaren Honda för att de äntligen hade bestämt sig om vilka som skulle köra för stallet säsongen 2015 och framöver. I och med det så är alla sitsarna tagna för nästa år, bortsett från Caterham som fortfarande kämpar för att kunna överleva ännu en säsong.

Utan längre förklaringar, här är stallen och förarna för F1 säsongen 2015.

 Mercedes AMG F1 Team  Red Bull Racing
#44 Lewis Hamilton #6 Nico Rosberg #3 Daniel Ricciardo #26 Daniil Kvyat
 Williams Martini Racing  Scuderia Ferrari
#77 Valtteri Bottas #19 Felipe Massa #7 Kimi Räikkönen #5 Sebastian Vettel
 McLaren Honda  Sahara Force India
#14Fernando Alonso #22Jenson Button #27 Nico Hülkenberg #11 Sergio Perez
 Lotus F1 Team  Scuderia Toro Rosso
#8 Romain Grosjean #13 Pastor Maldonado #55 Carlos Sainz #33 Max Verstappen
 Sauber F1 Team  Caterham F1 Team
#9 Marcus Ericsson #12 Felipe Nasr

Fler Artiklar i serien
[series]

Ny Artikelserie om Formula E mästerskapet

Formula E soluppgång

För cirka en vecka sedan släppte Formula E första trailern till kommande första säsongen av den nya racingserien. Vi delade såklart med av oss av denna video och många verkade nyfikna och intresserade.
Med anledning av det och för att ge er mer insikt i denna nya formelserie tänkte vi gå igenom den lite mer i detalj under ett antal kommande artiklar. Vi tar en titt på hur en racehelg ser ut, poängsättning, bilen och självklart stallen med förare.

Men vi börjar med en kort introduktion till Formula E – den första helt elektriska formelracing serien.

Serien består av tio stall med två förare var som kommer att köra totalt tio grand prix  i hjärtat av storstäder runt om i världen. Säsongen börjar den 12 september 2014 och avslutas 27 juni 2015.

Som ett ”öppen mästerskap”, ger serien biltillverkare och konstruktörer chansen att visa upp sina elektriska energi innovationer i en racingmiljö och designa bilar till FIA’s tekniska specifikationer.
Mästerskapet kretsar kring tre kärnvärden: Energi, Miljö och underhållning (Energy, Environment, Entertainment) och är en fusion av ingenjörskonst, teknologi, sport, vetenskap, music och underhållning. Alla dessa saker kombinerat driver på förändringen mot en elektrisk framtid.

Det har skapats en hel del intresse kring den nya Formula E serien redan under dess dryga ett och ett halvt år i planering och skapande. Både från olika delar i motorsport världen, men även från företagsvärlden, kändisar och andra som vill se hur den nya elektriska, eko-serien kommer att klara sig. Detta märks inte minst bland stallen där vi hittar namn som Virgin Group, Audi, Leonardo DiCaprio m.fl som är delaktiga.

Bland förare som gett sitt stöd till serien hittar vi framförallt flera gamla och nuvarande F1 samt Indycar förare.

I nästa artikel går vi igenom alla tio stallen, samt de förarna som är bekräftade som raceförare för den första säsongen. Tills dess, här en kort sammanfattning om seriens korta historia hittills.

Vi introducerar Mercedes AMG MGP-W03

Mercedes AMG Petronas F1 Team presenterar sin nya F1 utmanare för 2012 – MGP-W03.
Ska 2012 bli året då Mercedes tar upp kampen med Red Bull, McLaren och Ferrari? Förarna Nico Rosberg och Michael Schumacher är i alla fall på hugget och känner självsäkerheten öka med årets nya bil.

Pirellis nya däck för F1 säsongen 2012

Pirelli F1 Däck 2012

Den nya Formel 1 säsongen närmar sig med stormsteg och några dagar sedan visade Pirelli upp de nya PZero däcken som de 12 F1 stallen kommer att använda 2012.

Pirelli 2012 F1 PZero
Pirelli 2012 F1 PZero

Mycket är sig likt, åtminstone för det blotta ögat, det kommer att finnas fyra blandningar slicks (supermjuk, mjuk, medium och hård) samt två olika regndäck, vilka kommer bära namnet Cinturano. Alla slicksen kommer att få en helt ny profil och de tre sista sorterna kommer att ha nya blandningar, som är  mjukare för förbättra grepp, prestanda, hur länge de har sin topp utan att riskera livslängden. Man har jobbat hårt för att minska prestanda skillnaden mellan däck sorterna. 2011 kunde skillnaden mellan olika däck vara mellan 1.2 till 1.8 sekunder, medan man iår siktar på att det ska ligga på hälften av dessa tider.
Men nog från mig, jag lämnar över till Pirelli själva som berättar om de nya F1 däcken för 2012 i videon nedan.
Se även videon längre ner för lite av Pirellis historia i F1.

Kimi Räikkönen är tillbaka i F1! Två årskontrakt med Lotus Renault blev klart idag, Kubica & Petrov frågetecken

Lotus Renault meddelade tidigt imorse sitt nyförvärv för F1 säsongen 2012 och den person som kommer vara stallkamrat till, troligtvis,  Vitaly Petrov och ersätter Robert Kubica.
Och det var inte vem som helst det kommande Lotus stallet har signat, utan förre världsmästaren och en stora fan favoriten Kimi ’ Iceman’ Räikkönen.

Kimi har skrivit på för de kommande två säsongerna, detaljer inte kända vid tillfället, vilket kommer att ge oss sex före detta F1 världsmästare på griden 2012.

Uppdatering: Under eftermiddagen sägs det från Renault att man fortfarande är öppen för Kubica och kommer föra samtal med honom och hans manager för att se hur 2012 kan se ut för hans del.
Vitaly Petrovs manager Oksana Kosachenko har också uttalat sig om den ryska förarens framtid med Renault. Efter att Räikkönen utannonserades som ny förare var Kosachenko på besök hos stallets huvudkontor och fick beskedet att de har till 10 December på sig att bestämma sig om Petrov stannar eller inte.