Scuderia Toro Rosso - Carlos Sainz #55

Carlos Sainz Jr – andra Toro Rosso föraren 2015

I fredags blev det äntligen klart att Carlos Sainz (Jr) får ”sin” plats i Scuderia Toro Rosso för säsongen 2015.
Platsen som verkade så säker för den unga spanjoren i början på året, försvann helt när Toro Rosso utnämnde Max Verstappen som en av föraren för 2015 tidigare under säsongen. Men när Sebastian Vettel valde att lämna Red Bull och Daniil Kvyat blev uppflyttad så öppnades möjligheten igen.

Och nu är det alltså klart att Toro Rosso än en gång kör med två unga nykomlingar, Max Verstappen (17 år) och Carlos Sainz (20 år).
Sainz har haft en bra säsong i WSR 3.5, där han blev den yngsta någonsin att vinna serien. På 17 lopp hade han sju pole, var på pallen sju gånger varav sju vinster, inget dåligt facit.

Sainz har även valt att släppa ”Jr” benämningen från sitt namn och vill framöver bara vara känd som Carlos Sainz. 20-åringen vill skapa sitt eget namn för sig och inte leva i pappas ”skugga”.

#55 Carlos Sainz - Toro Rosso
#55 Carlos Sainz – Toro Rosso

#55 Carlos Sainz

”Jag är riktigt glad över att ha landat sitsen hos Scuderia Toro Rosso. Enda sedan jag blev en del av Red Bulls Young Driver Program har det här varit mitt mål och jag vill tacka Red Bull för att de sätter sin tillit till mig.
Jag hade en väldigt framgångsrik säsong i World Series by Renault i år och ser nu framemot att ta steget till Formel 1. Jag testade under en dag med Toro Rosso förra året och jag gillar atmosfären i stallet. Under de kommande månaderna kommer jag att jobba hårt på mina förberedelser, redo att hoppa in i bilen i Jerez för de första testerna nästa år.
Det kommer att bli trevligt att få göra min ”officiella” debut som Formel 1 förare i mitt hemland!”

Franz Tost, stallchef Toro Rosso

”Mad Carlos Sainz tillsammans med Max Verstappen som våra förare nästa år, fortsätter vi Toro Rossos tradition av att ge unga Red Bull-förare deras första steg in i Formel 1. Jag har sett Carlos klättra genom juniorserierna och konstant förbättra sig själv när han gått upp ett steg, med höjdpunkten av en välförtjänt vinst i årets World Series.
Men jag minns även den testdagen han gjorde med oss på Silverstone 2013 i STR8. Han överraskade verkligen mig och sin ingenjör den dagen, med sin mognad och fart.”

Carlos Sainz & Max Verstappen
Carlos Sainz & Max Verstappen – Toro Rosso