En vacker helröd Scuderia Ferrari SF71H

Scuderia Ferrari SF-71H

Härom dagen lanserade Mercedes och Ferrari sina 2018 F1-bilar, de två bilarna de flesta tror är de som kommer att kämpa om mästerskapet även denna säsong. Den stora frågan inför lanseringarna var: vem har kopierat vems lösningar?

På nya Scuderia Ferrari SF71H är det en del ändring jämfört med förra årets SF70H. Du kan jämföra bilarna här nedan för att få en känsla för olikheterna.

[bs_image_comparison id='14392']

Jag måste säga att jag verkligen den helröda bilen utan massa vitt. Bilen ser också extra clean ut på bilderna från lanseringen eftersom det inte finns någon sponsorlogga på motorkåpan. Längst bak på bilen ser man också en vit ruta som är delvis pilformad, vilken jag antar kommer ha förarnas nummer.

 

 

McLarens nya MCL33, och den är….

McLaren MCL33

Orange! Den är orange som papaya!
Vi visste väl att den skulle vara det, men helt säkra var vi inte. Vi trodde det trots allt förra året med. Häftigt också med det blåa som helt bryter av från den oranga färgen.

McLaren förklarar färgvalet på sin nya bil:

Dessa färger går djupt
McLarens särpräglade orange:a livery har varit lyckosam i Formel 1, Indy 500 och CanAm-serien. För 2018 återupplivar MCL33 spektakulärt de ursprungliga McLaren färgerna - papaya orange och mörkblå - på ett uppfriskande nytt sätt.

Inspirerat av våra fans som bett om det, återkomsten till papaya drivs också av McLaren som tittar på sitt förflutna för att forma sin framtid. Den unika papaya liveryn är ett öppet uttalande om stallets nästa kapitel, och symboliskt för McLaren i sin enklaste, renaste form: den hos racers.

McLaren använde papaya för första gången 1968, ännu ett beslut som gick mot konventionen av grundaren Bruce McLaren. Vid en tid då många nationer tävlade under traditionella nationella färger, som British Racing Green, French Racing Blue och Italian Rosso Corsa, valde Bruce papaya för att få sitt självbetitlde stall att stå ut på racerbanan.

MCL33: s iögonfallande primärfärg, Papaya Spark och sekundära färger, Burton Blue och Cerulean Blue, utvecklades i samarbete med McLarens partner AkzoNobel. De innovativa beläggningssystemen som företaget levererat har gjort det möjligt för stallet att avsevärt minska färgens totala vikt och minska färghanteringstiden med mer än 50%.

#14 Fernando Alonso

”Min vinter har känt lite kortare än vanligt, eftersom jag redan har varit i cockpiten för ett 24-timmars race och flera sportbilstester! Som sagt ser jag verkligen fram emot att sätta mig bakom ratten i en Formel 1-bil för första gången på tre månader.”

”Titta på vår nya bil, jag känner mig oerhört upphetsad - men också orolig. Jag vet precis hur viktig den här bilen är för stallet, och jag hoppas bara att den levererar på samma sätt som vi alla vill att den gör.”

”Om vi kan utveckla nyckelstyrkorna från förra årets chassi och sammanföra den till en förbättrad power-unit från i Renault, tror jag att vi kan ta ett steg framåt. Bilen ser verkligen väldigt snygg ut och genomtänkt, och jag tror att den nya färgen ser riktigt bra ut; riktigt iögonfallande.”

”Jag vill bara sätta mig bakom ratten nu!”

#2 Stoffel Vandoorne

”Lanseringen av en ny bil är alltid en av de mest spända och spännande stunderna under säsongen. För alla på McLaren är detta en viktig bil; vi vet alla exakt hur mycket som vilar på att det blir framgångsrikt, och vi är alla väldigt angelägna om att se hur bra det fungerar när vi börjar testa den nästa vecka.”

”Från mitt perspektiv hoppas jag verkligen att vi kan börja säsongen med en stabil plattform som vi snabbt kan utveckla. Det vore bra att ha några smidiga vintertestveckor, och känna sig trygg över det kommande året när man åker till Australien.”

”Jag har tränat hårt hela vintern och känner mig så redo som jag kan vara för att komma tillbaka in i cockpiten. Jag är i form och fokuserad, men jag är också avslappnad, för jag tror att vi har haft en väldigt produktiv vinter och har utformat en mycket kompetent ny bil.”

”Jag kan inte vänta med att få provköra den.”

Not: Bildgalleriet kan uppdateras under dagen allteftersom McLaren släpper fler bilder.

Fler lanserade 2018 F1-bilar – Haas, Williams, Red Bull & Renault

Igår lanserade Alfa Romeo Sauber sin första bil - CF37. Det var dock inte den enda bilen som lanserades igår, vi fick också se Renault Sports nya R.S.18. Har inte hunnit studera den så noga än så kommentarerna här gäller främst det allmänna utseende och jag tycker att den är ball. Speciellt den dubbla färgsättningen, för tittar man på bilen rakt framifrån så ser den hel gul ut, men från sidan ser den helt svart ut.

Renault Sport R.S 18 - Front ViewRenault Sport F1 R.S 18 - Side View

Det är dock inte inte de enda två stallen som lanserat en första look av sin 2018 F1-bil.
Haas F1 Team var först ute med sin nya VF18, som har blivit av med sin helgråa design och återinförrt mer vitt som de hade på bilen tidigare. Williams Martini Racings nya FW41 var näst på tur och här undrar jag om det inte blir lite ändringar till säsongspremiären Australiens GP. Nedre halvan av nya Williams bilen har nämligen blivit svart, vilket ärligt talat inte var det snyggaste man sett. Som någon kommenterade på Facebook: "Det ser lite ut som en Volvo XC variant/färgsättning". Hoppas de återvänder till den snygga helvita bilen innan de anländer i Melbourne.

Och så klart Red Bull, som för engångsskull är tidigt klara med sin nya F1-bil inför testerna. De brukar ju bli klara dagen innan, eller ja efter testerna har satt igång, men nu är de alltså klara redan en vecka innan och körde faktiskt en shakedown med bilen häromdagen. Det gick sådär då Daniel Ricciardo ska ha kört in i eller skrapat väggen, lite skiljda uppgifter om det där.
Men hur ser bilen ut då? Riktigt cool! Tyvärr är denna färgsättning ni ser nedan redan borta till testerna. Ni kanske minns att RBR körde en camo design 2015 under testerna, detta är liknande fast att de bara har den under lanseringen. Jag gissar på att ni alla vet hur den bilen kommer att se ut sen.

Det intressanta ni ska hålla koll på på årets bilar, enligt experterna, är barge-bordsen. D.v.s de små flärparna/väggarna runt sidepodsen. Där finns utrymme i reglementet att lägga på delar och många stall kommer att utnyttja detta tros det.

Första bilderna på Alfa Romeo Sauber C37

Alfa Romeo Sauber C37

Måste säga att jag hade förväntat mig en lite snyggare bil än den Alfa Romeo Sauber C37 vi fick se idag. Eller rättare sagt lite mer rött och lite mindre vitt, en häftigare design helt enkelt. Den är inte ful direkt men...

Bara det att den ser ju nästan exakt ut som den framstressade versionen som visades upp när samarbetet lanserade efter Abu Dhabi.
Kanske är det Ferrari som sätter stopp för att deras samarbetsstall sla få vara helröda, vem vet.

Nåväl, här har ni Saubers och Mackans nya skönhet!

 

Kommentera gärna vad ni tycker om den.


C37 Tekniska  Detaljer

Chassi carbon-composite monocoque
Fjädring fram Double wishbone, inboard spring and damper unit actuated by push-rods
Fjädring bak double wishbone, inboard spring and damper elements actuated by pull-rods
Bromsar 6 piston Brembo brake callipers, carbon-composite and discs and pads (Carbon Industries)
Växellåda Ferrari 8-speed quick-shift carbon gearbox, longitudinally mounted, carbon-composite clutch
Chassis electronics MES
ERS Ferrari
Ratt Sauber F1 Team
Däck Pirelli
Hjul OZ

Dimensioner & Vikt

Längd 5,500 mm
Bredd 2,000 mm
Höjd (utan T Camera) 950 mm
Banbredd, front 1,650 mm
Banbredd, rear 1,550 mm
Vikt 733kg (ink. förare, tom tank)

F1 Billanseringar 2018

Det börjar dra ihop sig nu för försäsongen av Formel 1 säsongen 2018.
Den 26 Februari rullar bilarna ut på Circuit de Cataluña för den första av två fyra-dagars testpass. Men innan det så ska vi hinna med lite lanseringar av årets bilar. Här är de de stall med datum som bekräftats hittills.

Stall Chassi (Motor) Datum Plats
Haas F1 Team VF18 (Ferrari) 14 Februari Online
Williams Racing FW41 (Mercedes) 15 Februari London, UK
Red Bull Racing RB14 19 Februari Online
Alfa-Romea Sauber C37 (Ferrari) 20 February Online
Renault Sport F1 R.S.18 (Renault) 20 February Online
Scuderi Ferrari TBC (Ferrari) 22 February Online
Mercedes  W09 (Mercedes) 22 February Silverstone, UK
McLaren MCL33 (Renault) 23 February  
Toro Rosso STR13 (Honda) 26 February Barcelona, Spanien

Williams bekräftar sin förar-lineup för 2018 – Stroll och Sirotkin

Williams Martini Racing - Lance Stroll & Sergey Sirotkin

Det är många som hoppats in i det sista att Robert Kubica skulle få den lediga platsen hos Williams F1 Team för F1-säsongen 2018. Trots att det under senaste veckan har det florerat rykten att det redan blivit klart att platsen går till ryske Sergey Sirotkin.

Idag bekräftade Williams så dessa rykten när man meddelade sin föraruppställning för årets säsong. Det blir alltså Lance Stroll och Sergey Soritkon som rattar de vita Martini bilarna runt F1-banorna 2018.
Kubica fans ska inte känna sig helt hopplösa dock. Polacken signades som reserv- och utvecklingsförare. Enligt pressmeddelandet betyder det att han kommer att delta under tester, framförallt försäsongstesterna i Barcelona, och få tid under fredagsträningar. 

Robert Kubica - Williams F1

Robert’s experience and knowledge will prove invaluable to our technical group in the development of FW41’s car performance.
-  Williams Martini Racing

Men vem är Sergey Sirotkin?

Sirotkin kommer till Williams med ett starkt CV i handen. Han är del avSMP Racing programmet, var syfte är att ta fram ryska förare från karting till topp nivå inom racing. Under sin rookie säsong i GP2, 2015, blev han trea i mästerskapet och var den bäst placerade rookien. Året efter valdes han som testförare för Renault Sport F1 och fortsatte även i GP2 där han än en gång blev trea. Förra säsongen var han fortsatt med Renault och körde bland annat fyra stycken fredagsträningar.
Nu så 2018 blir det en race-seat i F1 med Williams efter att han imponerade på stallet under testerna i Abu-Dhabi efter säsongsavslutningen 2017.

Williams Martini Racing - Sergey Sirotkin
Sergey Sirotkin - Williams Martini Racing

Sergey Sirotkin
“Att säga att jag är glad och stolt över att joina ett så känt stall som Williams är en underdrift. Det tog mycket arbete att komma dit jag är, och jag är verkligen glad och tacksam för alla inblandade. Resultatet av vår kombinerade insats har hjälpt mig att uppnå min dröm och var så säker att stallet kan förlita sig på att jag kommer att leverera mitt bästa.”

Paddy Lowe, Chief Technical Officer
“Vi har utfört en noggrann och uttömmande utvärderingsprocess av förarna. I slutändan imponerade Sergey stallet med sin hastighet och talang, teknisk återkoppling och arbetsetik, både på fabriken och på banan i Abu Dhabi. Jag är glad att han kommer till stallet och blir partner Lance nästa säsong. Lance kommer att gå in i sin andra säsong med oss, efter anmärkningsvärda framsteg under hans rookieår. Vi har en spännande line-up för 2018 som vi tror kommer att hjälpa oss att maximera potentialen i FW41.”

Williams Martini Racing - Lance Stroll & Sergey Sirotkin
Lance Stroll & Sergey Sirotkin - Williams Martini Racing 2018

Får vi presentera en orange skönhet – McLaren-Honda MCL32

McLaren-Honda-MCL32

Det ryktades och hoppades om det två år sedan, när Ron Dennis nu fick gå och McLaren än en gång börja röra om så kom ryktena och förhoppningarna tillbaka. Skulle nya McLaren bilen bli orange eller åtminstone ha färgen på sig?

Nå väl, visst fick vi slut en orange McLaren!
Personligen tycker jag inte den var jätte snygg, men den kommer säkert växa på en. Det är i alla fall kul att få lite mer färg i F1-fältet. Här är McLaren-Honda MCL32.

Force Indias nya VJM10 och ordkriget med Renault

Följde ni live-sändningen igår?
Inte, ja ni missade inte mycket. Som vanligt är det väldigt tråkiga lanserings evenemang som Formel 1 stallen ställer till med. Man skulle tycka att de med sina kunskaper och partners kunde arrangera bättre events, eller bara hålla sig till online lanseringar, men men.

En intressant sak har hänt under de första dagarna av lanseringar, ett ordkrig har startats mellan Renault och Force India. Spännande tycker jag som nu ser än mer framemot kampen i mitt fältet, det behövs lite känslor i sporten!
Det hela började med att Cyril Abiteboul kommenterade Force Indias, och andra mittfältstalls, förmåga att utveckla bilen under säsongen som kommer. Han menade såklart deras ekonomi och at det faktum att bilarna kommer att utvecklas i extrem takt under den stundande säsongen.

”It's not the amount of arms you have, it's the quality of your weaponry.”, sa Vijay Mallya som svar till Renault under lanseringen igår.  Rakt på sak och en viktig markering från Vijay, det är inte pengarna utan vad man gör med dem.

Den nya Force India bilen har fått sig ett ansiktslyft även den, vi såg ju ny färgsättning på Renaulten igår. VJM10 går över från svart till silver jämfört med förra årets bil och har generellt sett skalat ner på de olika färgerna.

Vi kan även notera en enorm "hajfena", eller ja det är mer som en "hajvägg". Vi får se om den inte kommer att se helt annorlunda ut när vi väl  anländer till Australien. Fram på bilen så har nosen fått tillbaka det lilla "droppet" som var vanligt någon säsong sedan när de nya reglerna om chassi och nos höjd implementerades. Intressant att se den tillbaka på en F1 bil, speciellt när det var sådant liv om dem förra omgången. Vi ska titta på och diskutera bilarna närmare senare, men här har ni iaf nya Sahara Force India VJM10.