Ny Artikelserie om Formula E mästerskapet

För cirka en vecka sedan släppte Formula E första trailern till kommande första säsongen av den nya racingserien. Vi delade såklart med av oss av denna video och många verkade nyfikna och intresserade.
Med anledning av det och för att ge er mer insikt i denna nya formelserie tänkte vi gå igenom den lite mer i detalj under ett antal kommande artiklar. Vi tar en titt på hur en racehelg ser ut, poängsättning, bilen och självklart stallen med förare.

Men vi börjar med en kort introduktion till Formula E – den första helt elektriska formelracing serien.

Serien består av tio stall med två förare var som kommer att köra totalt tio grand prix  i hjärtat av storstäder runt om i världen. Säsongen börjar den 12 september 2014 och avslutas 27 juni 2015.

Som ett ”öppen mästerskap”, ger serien biltillverkare och konstruktörer chansen att visa upp sina elektriska energi innovationer i en racingmiljö och designa bilar till FIA’s tekniska specifikationer.
Mästerskapet kretsar kring tre kärnvärden: Energi, Miljö och underhållning (Energy, Environment, Entertainment) och är en fusion av ingenjörskonst, teknologi, sport, vetenskap, music och underhållning. Alla dessa saker kombinerat driver på förändringen mot en elektrisk framtid.

Det har skapats en hel del intresse kring den nya Formula E serien redan under dess dryga ett och ett halvt år i planering och skapande. Både från olika delar i motorsport världen, men även från företagsvärlden, kändisar och andra som vill se hur den nya elektriska, eko-serien kommer att klara sig. Detta märks inte minst bland stallen där vi hittar namn som Virgin Group, Audi, Leonardo DiCaprio m.fl som är delaktiga.

Bland förare som gett sitt stöd till serien hittar vi framförallt flera gamla och nuvarande F1 samt Indycar förare.

I nästa artikel går vi igenom alla tio stallen, samt de förarna som är bekräftade som raceförare för den första säsongen. Tills dess, här en kort sammanfattning om seriens korta historia hittills.