ROKiT bekräftar förlängt titelsponsor avtal med Williams

ROKiT Williams Racing logo

Dagens fortsätter med mer sponsor nyheter. Tidigare idag skrev jag om soppan som heter Rich Energy och att de enligt sig själva har sagt upp kontraktet med Haas.
Williams Racing skickade under förmiddagen också ut ett pressmeddelande om att deras titelsponsor ROKiT har förlängt samarbetet från de befintliga tre åren till fem år.

Fortsätt läsa "ROKiT bekräftar förlängt titelsponsor avtal med Williams"

Kimi Räikkönen – den okända sidan

Förra veckan släpptes Kimi Räikkönens bok "Den okände Kimi Räikkönen" i Finland och Sverige. Boken tar sin början i Kimis uppväxt under enkla förhållanden och vidare till toppen av Formel 1 - ett ovanligt, farligt och (o)glamouröst yrke.

Detta är Kimi version av livet hittills, med väldigt privata berättelser om uppgångar, motgångar och bitvis väldigt tuffa tider, som den efter att hans pappa "Masa" gick bort.

Även hans närstående, stallchefer, mekaniker, manager, fysioterapeut och många fler bidrar med berättelser. Den okände Kimi Räikkönen är en hisnande färd in i Räikkönens liv: Hans körning, familj, fritid och de dramatiska ögonblicken som ledde fram till att hans liv i dag ser ut som det gör. Den prisbelönte och bästsäljande författaren Kari Hotakainen har under skrivprocessen arbetat nära Räikkönen. Texten varvas med familjefoton och backstage-bilder. Det här är en sann berättelse om en anspråkslös man som blir världsmästare och varumärke: En världskänd men ännu okänd idrottsstjärna.

Så vare sig du är ett världens största Kimi fan, inbiten F1 fan eller inte så är denna hisnande färd in i Räikkönens liv en boken för dig.

Mindre F1-stallen kan vänta sig mer pengar

F1 Business

Efter helgens stora snackis om ekonomin i Formel 1 och hotet om bojkott från de mindre stallen, så öppnas nu dörren för mer pengar från moderbolaget CVC till stallen. Det är främst till de mindre, ekonomiskt drabbade, stallen det gäller så att de får bättre chans att överleva.

Inför helgens grand prix i Austin pågick ännu ett maktspel bakom kulisserna i F1. Denna gången var det de mindre stallen, Lotus - Sauber - Force India, som hotade att bojkotta USA's GP.
Hoten kom som följd av att det dystra ekonomiska läget för många stall bubblat upp till ytan igen efter att två av Formel Etts nyaste stall tvingats stänga igen den gångna veckan. Nu ville man ta till drastiska åtgärder för att få fram budskapet till de högsta hönsen, alltså Bernie Ecclestone, FOM och ägarna CVC.

Det blev ingen bojkott, mycket tack vare medordförande i CVC - Donald MacKenzie, enligt Eddie Jordan på BBC. MacKenzie ska personligen ha ringt upp bland annat Lotus chef Gerard Lopez för att diskutera situationen och lovat ta itu med problemet. Lopez sa till Auto Motor un Sport att de mindre stallen förväntar sig ett konkret förslag innan helgens Brasiliens GP, annars finns risk att man bojkottar säsongsavslutningen i Abu Dhabi.

Enligt ESPN säger Gerard Lopez att han är säker på att man kan komma överens med Bernie Ecclestone och CVC så att de mindre stallen kan verka på en fungerande budget.

"En kollega till mig sa det ganska bra, det krävs mycket pengar av konstruktörsstallen för att förlora eftersom det bara finns en vinnare, men racer-stallen kommer alltid att spendera ungefär lika mycket på prestanda."

"Vi kämpar för prestanda, men vi är före McLaren och Ferrari så det visar att systemet inte behöver spendera 300-400 miljoner. Jag vet att CVC och Bernie har tittat på det här, men det kommer att vara en basbetalning till de mindre stallen som i grund och botten kommer att göra det möjligt att få ihop en normal fungerande budget."

Stallchefen för Marcus Ericssons blivande stall Sauber F1 Team, Monisha Kaltenborn, gjorde klart att det som diskuterats är ett absolut minimum för att överleva och att de mindre stallen skulle fortfarande behöva jobba hårt för att få ihop budgeten.

"Jag tycker att siffrorna som har diskuterats mellan oss tre är på en rimlig nivå och skulle tillåta oss att vara i sporten på ett rimligt sätt. Det är allt vi säger, resten är upp till oss.
Vi ber inte om en lösning som är en uppfylld dröm och sedan glider vi bekvämt vidare. Nej, allt vi säger är att man från inkomsterna som sporten genererar ska kunna ha ett rimligt liv här, att man inte behöver kämpa varje månad, varje år för att få ihop det."

Lotus byter till Mercedes-Benz motorer 2015

Mercedes-Benz PU106A Hybrid

Under eftermiddagen blev det officiellt klart att Lotus F1 Team byter till Mercedes-Benz motorer. Årets säsong blir alltså slutet på ett långt samarbete med Renault, som tidvis ägt stallet och haft det som sitt fabrikstall.
Lotus ersätter McLaren som Mercedes tredje kundstall. McLaren som känt går över till Honda-kraft för nästa säsong och Renault sagt att de kommer fokusera mer på sitt fabrikspartnerskap med Red Bull.

I pressmeddelandet skriver Mercedes att man skrivit ett långtidskontrakt med Lotus F1 Team, som kommer att köra med dess motorer från 2015 till och med slutet på nuvarande motor-generationen. Motorerna kommer att använda Fluid Technology Solutions utvecklad av Petronas, Mercedes teknologiska partner. Det sistnämnda byter att samarbetet/sponsringen mellan Lotus och Total också kommer att avlutas efter säsongen.

Lotus kommer däremot att fortsätta tillverka sin egen växellåda på fabriken i Enstone, där arbetet redan är igång med nästa års F1-bil, E23 Hybrid.

Mallya förnekar att ägarproblem skadar Force Indias image

Sahara Force India logo

Vijay Mallya har distanserat sig från besvären so det Silverstone baserade stallets delägare har.

Dels är indierns flygbolag, Kingfisher, skuldsatt och har flygförbud.
”Mitt flygbolag är ett aktiebolag”, insisterade Mallya på onsdag.

”Jag känner inte till ett enda bolag där direktören eller en aktieägare har hållits ansvarig för hela gruppen.”

”Utöver flygbolaget har jag flera andra företag och min huvudsakliga verksamhet ät försäljningen av alkoholhaltiga drycker.”

”Den växer hela tiden och är inte alls påverkad av flygbolagets problem”, sa han till tyska Auto Motor und Sport.

Force Indias andra huvudägare däremot är Subrata Roy, som leder titelsponsorn Sahara
För tillfället sitter Roy i fängelse, enligt uppgift efter att ha misslyckats med att betala tillbaka miljardbelopp till investerarna. ”Saharas problem har ingenting med formel ett att göra”, sa Mallya.

”Två av hans bolag har samlat pengar från investerare, som för närvarande granskas och ifrågasätts.
Men Saharas investering i vårt stall är helt oberoende av det”, tillade han.

Mallya tonade även ner förslag att problem med skulder, misslyckanden och fängelse skulle vara dåligt för Force Indias image. ”Det är en akademisk fråga”, insisterade han.

”Hittills har inte en enda sponsor sprungit iväg. Vårt stall värderas efter dess prestation på racebanan och fördelarna som kommer från det”, sa Mallya.

Källa: GMM

Smirnoff ny partner till Sahara Force India

Force India VJM07

Ännu ett alkoholmärke kommer till F1 som storsponsor, när Sahara Force India igår meddelade att Smirnoff blir ny partner till stallet.

Partnerskapet kommer att se Smirnoff märket på  Force Indias VJM07 från nästa veckas Spaniens GP. Loggan kommer att finns på bakvingen och ovanpå chassit, som på sidepodsen under utvalda lopp.
Förarnas overaller, hjälmar, och stallets klädsel kommer också att bära den kända Smirnoff ögonbryns-loggan.

Från pressmeddelandet:

SMIRNOFF - världens ledande premiumvodka - är på uppdrag för att få ner sammets repet runt racing via sitt nya samarbete med Sahara Force India Formula One Team. 

Partnerskapet ger en hög profil, global, plattform för Smirnoff inom ett av världens mest ikoniska sporter som uppskattas av miljontals fans världen över. 
 
Det sammanför två märken med en gemensam grundsyn att öppna upp tillgången till ett av världens bästa sport för alla. Den fan-centrerade alliansen kommer att inriktas på att hjälpa de som älskar sporten att komma närmare förare, närmare toppnivå racing och längre bort från exklusivitet. 
 
Ansvarsfullt drickande kommer att ligga till grund för partnerskapet. Smirnoff kommer att använda sin ställning som en officiell partner till Sahara Force India Formula One Team för att leverera en kraftfull nykter-bakom-ratten kampanj.

Matt Bruhn, Smirnoff Global Varumärkes Chef: ”Vi älskar Sahara Force Indias berättelse, liksom deras möjlighet att hjälpa oss kommunicera om ansvar och prestanda av högsta kvalitet. Det här stallet håller på att skaka om hur vi uppfattar racing och ger etablissemanget en kamp om pengarna. Vi är glada att kunna hjälpa dem ta fansen närmare händelserna och ha mycket roligt med det här energiska, spännande stallet längs vägen.”

Förarstrejk lurar i kulisserna pga obetalda löner

F1 förare hotar med strejk om stallen inte betalar dem.

Tyska Sport Bild rapporterar att Kimi Räikkönens manager Steve Robertson sågs, nyligen i Bahrain, argumentera i depån med Lotus stallchef Federico Gastaldi.
Detta skulle vara eftersom finländaren, som bytte till Ferrari i slutet på förra säsongen, fortfarande inte har fått fullt betalt från Lotus för säsongen 2013.

Tidningen påstår att Romain Grosjean, Nico Hülkenberg, Adrian Sutil och Kamui Kobayashi väntar också på försenade betalningar.

Det tros att F1-förarna, under ledning av deras förening - GPDA, har skrivit under ett avtal där de lovar att gå i strejk om den ökande trenden av obetalda löner fortsätter.

Sport Bild påstår att Räikkönen, inte GPDA medlem, och en av de bäst betalde i F1, Lewis Hamilton, vägrat att skriva på dokumentet. Hülkenberg ville inte kommentera.
”Vad vi pratar om på mötena, håller vi till oss själva”, sa tysken som bytte från Sauber till Force India för säsongen 2014.

Han erkände däremot att de obetalda lönerna är ett problem för förarna.
”Det stämmer. Stallen är medvetna om situationen - förarna kan bytas ut enkelt. Kanske inte med samma kvalitet, men de (stallen) utnyttjar det.”

Hülkenberg visade dock även lite förståelse för stallens situation.
”De gör det inte för skojs skull”, medgav han. ”Pengarna finns inte där helt enkelt. Sporten är för dyr.”

Källa: GMM

Subway på gång som nu F1-sponsor

Subway - Eat Fresh

Amerikanska snabbmatskedjan Subway kan bli nästa sponsor att göra entre i Formel Ett, enligt F1 affärsjournalisten Chrstian Sylt.

Zak Brown, F1 sponsorguru som hanterar mack-jättens motorsportpotfolio, sa till tidningen the Telegraph att F1 och Subway skulle "passa perfekt".
”Jag tog med marknadschefen för Subway för att träffa Bernie i Montreal nästa år, och jag skulle säga att de har undersökt saken i ett år”, sa Brown.

”Allt handlar om konsumenten för dem (Subway), de är enorma media köpare så de skulle titta på en sport och se om det står sig från ett mediaperspektiv och Formel Ett gör det”, tillade han.

Brown föreslog att, för dess F1 intåg, Subway skulle emulera sin Nascar strategi genom att sponsra ”ett stall, ett event och en förare”.

Källa: GMM

Stallen trycker Ecclestone in i internet-eran

F1 behöver race:a in i den digitala eran, enligt Ferraris stallchef Stefano Domenicali.
En rapport av nyhetsbyrån Bloomberg sa att den officiella F1-webbsidan bara är den 39:e populära bland rivaliserande sporter och ligger oroande bakom sajter som egyptisk fotboll och amerikanska underhållnings brottning (WWE).

Rapporten sa vidare att verkställande direktör Bernie Ecclestone har motstått att omfamna internet för att skydda den stora inkomstkällan av exklusiva TV-rättigheter. Höjdpunkter från loppen är därför begränsade till mindre än tre minuters klipp till nutida musik, men Domenicali tror att Formel Ett lämnas i depån.
”Den yngre generationen vill se sport på ett annat sätt - de vill inte se ett helt lopp på en och en halvtimme”, sa han.

”Det här är en utmaning vi måste "adressera" ”, tillade italienaren, som avslöjade att andra stall med samma oro är "ganska nära" att övertyga Ecclestone att ändra taktik. ”Människor har ett mer impulsivt sätt att leva idag”, fortsatte Domenicali. ”Vi måste kunna nå dessa människor”.

Källa:: GMM

Lotus behöver mer personal – Grosjean

Lotus F1 Team logo

Lotus behöver rekrytera personal efter sin katastrofala start på säsongen 2014, säger stallets förare Romain Grosjean. Trots att man var konkurrenskraftiga, hade det Enstone baserade teamet en förfärlig slut på 2013 säsongen med uppenbara ekonomiska svårigheter och man förlorade Kimi Räikkönen till Ferrari samt senare Eric Boullier till McLaren.
Men det finns inte längre några rapporter om finansiella svårigheter efter att Pastor Maldonado och hans PDVSA-miljoner anlände, samt att man enligt rapporter sagt upp 100 personer.

Fransmannen Grosjean sa att han stödjer förändringarna. ”Saker har stabiliserats och atmosfären i teamet är ganska  bra”, sa han till fransktalande F1i. ”Alla problem från förra året ligger nu bakom oss”, tillade Grosjean.

Tekniskt däremot är Lotus mitt i en katastrofal början på 2014 då, trots att den Renault-drivna E22 är väldigt innovativ, lider den av fart och tillförlitlighet. Grosjean tror att stallet behöver anställa mer personal.
”Vi behöver verkligen rekrytera lite folk för att stödja det mindre teamet”, sa han, ”men allt som allt är saker positiva”.

Källa: GMM