Här om dagen hade F1 Strategy Group möte för att än en gång diskutera sportens framtid. De senaste gångerna man haft möte har man haft stora planer och förhoppningar men oftast har mötena inte mynnat ut i någonting alls. Framförallt har man svårt att komma överens och hinner då inte diskutera så många punkter på agendan.
Delvis var det väl så även denna gång, i att man inte tog några riktiga beslut egentligen. Däremot kom det flera spännande, intressanta eller helt galna förslag på regelförändringar – vissa som kan komma att gälla redan från 2016. Dessa kräver dock fortfarande godkännande i två ytterligare instanser för att kunna implementeras, men vi tar och går förslagen lite så får ni diskutera sedan.
Customer Cars
Kundbilar, eller ”customer cars” som det heter på engelska, har varit på tapeten till och från för att sänka kostnaderna i sporten. Varje gång är det de mindre stallen eller ibland Bernie som skjutit ner idéen, men nu verkar dörren öppnats för den möjligheten.
Enligt vissa källor tänker man inte förändra fördelningen av pengar inom sporten så att de mindre stallen skulle få en större del av kakan och på det sättet förbättra sin ekonomi. Istället får man försöka få sin ekonomi att gå runt, köpa in ett chassi från en av de fyra (fem?) stora eller helt enkelt lämna sporten. Ingenting är bestämt än, men kan bli tuffa krav för de mindre stallen.
”Som oberoende stall måste vi se över vår affärsmodell, på hur vi överlever, och det samma gäller stall som Sauber, Williams, Lotus och Manor.” – Bob Fernlay, stallchef Force India
”Det är stora beslut som kommer behöva tas inom de oberoende stallen och mycket av det kommer att bero på hur snabbt de tar fram förslaget om customer cars.”
Tankning
Ett annat vilt förslag var att återinföra möjligheten att tanka under depåstoppen. Som ni kanske minns förbjöd man tankning i Formel 1 säsongen 2010 på grund av ekonomiska- och säkerhetsskäl. Men nu har man som förslag att återinföra det från och med säsongen 2017 igen.
Ett udda förslag kan man tycka då man från början förbjöd det p.g.a säkerhetsskäl efter några ganska farliga incidenter som hände i depån och det faktum att det bara under Spaniens GP den gångna helgen var några farliga situationer i depån.
Största skillnaden mellan depåstoppen idag och fem år sedan är tiden. Idag går depåstoppen på 2-3sekunder och ska man blanda in tankning inom de tiderna tror jag det kommer att öka säkerhetsriskerna avsevärt.
Valfria däck
Kommer ni ihåg när jag några veckor sedan skrev att det hade kul och otroligt mer spännande om stallen själva fick välja däckblandning?
Nå nu kommer önskemål från stallen att få göra precis detta. Pirelli har varit försiktiga med kommenterar om förslaget, men bara under Spaniens GP så var man väldigt kritiskt till ett sådant förslag av både säkerhetsskäl och även ekonomiska anledningar.
Snabbare, aggressivare bilar med mer ljud
F1-bilarna ska bil snabbare och se mer aggressiva ut, det är kontentan av alla förslagen tillsammans. Konkret så vill man minska vikten på bilarna med 30 till 50kg, men inte på bekostnad av förarnas vikt så de måste gå ner i vikt.
Vidare ska bilarna, och även däcken, bli bredare med bredare bak- och framvingar.
För att öka ljudnivån från bilarna ska man tillåta högra varvtal och man ska se över designen av avgasrören. Man är överens om att inte vill öka ljudnivån på konstgjort sätt utan genom tekniska lösningar.
Det var väl det hela med förslag till framtidens Formel 1. Vad man däremot kom klubbade igenom att inte göra, är att höja antalet tillåtna motorenheter under säsongen. Från och med den här säsongen (2015) gäller max fyra enheter per förare innan man börjar få straff och vissa stall, framför allt Red Bull, hade gärna sätt att man ökade den till åtminstone fem enheter.
Ett sådant beslut kräver dock godkännande från hela fältet och när stall som Williams, Sauber m.fl ligger väl till med antalet motorenheter man använt så kommer ett sådant förslag aldrig att gå igenom.
Vad tycker ni om förslagen till förändringar, diskutera i kommentarerna eller på Facebook!