Officiellt: Alfa Romeo blir ny titelsponsor till Sauber från 2018

Sauber C36 Alfa Romeo mockup

Snacket har gått nu i flera säsonger, inför och under de senaste säsongerna har rykten om en comeback för Alfa Romeo dykt upp. Lika många gånger har de inte resulterat i något, annat än Sergio Marchionnes "vi skulle vilja göra något med Alfa, vi får se i framtiden".

Nå, nu är framtiden här!
Det blev idag klart att Sauber och Alfa Romeo ingår ett flerårigt avtal som börjar gälla nästa år. I det blir Alfa Romeo titelsponsor för stallet, som från 2018 därmed kommer att heta Alfa Romeo Sauber F1 Team.

Från pressmeddelandet

Sergio Marchionne, VD, Fiat Chrysler Automobiles
“Detta här avtalet med Sauber F1-teamet är ett viktigt steg i omformningen av varumärket Alfa Romeo, som återvänder till Formel 1 efter en frånvaro på mer än 30 år. Ett historiskt märke som har hjälpt till att skapa historien om denna sport. Alfa Romeo kommer att ansluta sig till andra stora biltillverkare som deltar i Formel 1. Varumärket i sig kommer att dra nytta av att dela teknisk- och strategiskkunskap med Sauber F1-teams obestridda erfarenhet. Alfa Romeo-ingenjörerna och teknikerna, som redan har visat sin kapacitet med de nystartade modellerna Giulia och Stelvio, kommer att ha möjlighet att göra den erfarenheten tillgänglig för Sauber F1-teamet. Samtidigt får Alfa Romeo fansen än en gång tillfälle att stötta en biltillverkare som är fast besluten att börja skriva ett spännande nytt kapitel i sin unika legendariska sporthistoria.”

Pascal Picci, Ordförande, Sauber Holding AG
“Vi är väldigt glada över att välkomna Alfa Romeo till Sauber F1 Team. Alfa Romeo har en lång historia av framgång i Grand Prix racing och vi är väldigt stolta över att detta internationellt kända företag har valt att arbeta med oss för att återvända till toppen av motorsport. Att arbeta nära med en biltillverkare är ett utmärkt tillfälle för Sauber-koncernen att vidareutveckla sin teknik och teknikprojekt. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan föra Alfa Romeo Sauber F1-teamet stor framgång och ser fram emot ett långt och framgångsrikt partnerskap.”

Och såklart måste vi bjuda på lite påhittade design förslag som interwebsen skapat, njut!

Gasly och Hartley bekräftade för Toro Rosso 2018

Brendon Hartley & Pierre Gasly Toro Rosso

Scuderia Toro Rosso har nu bekräftat att det blir inhopparen Brendon Hartley och Pierre Gasly som är stallets förare 2018.
Gasly var mer eller mindre redan klar för nästa säsong med bakgrund av att han är Red Bull junior. Frågetecknet var mer Hartley som plötsligt kallades in från WEC för att ersätta Gasly, som skulle köra Super Formula final, och sedan Daniil Kvyat som fick gå för gott till slut.

Det blir en rookie uppsättning för Toro Rosso nästa säsong alltså, men två hyffsat erfarna racers ändock. Gasly som är GP2-mästare och tvåa i årets Super Formula seria i Japan, 0.5poäng efter vinnare Hiroaki Ishiura - men där sista tävlingen ställdes in p.g.a en tyfon.

#10 Pierre Gasly

”Jag är superglad över att få köra för Scuderia Toro Rosso 2018, för min första riktiga säsong i Formel 1. Jag vill tacka alla inblandade människor som har hjälpt mig att komma hit: Red Bull, Toro Rosso, min familj och alla dem som supportade mig i de lägre serierna.Jag är väldigt exalterad och super motiverad att ge allt i Abu Dhabi och hela nästa år! Jag kan bara inte vänta!”

#28 Brendon Hartley

”Riktigt fantastiskt att bli bekräftad som en Formel 1-förare för nästa år med Toro Rosso. Det är väldigt tillfredsställande att kunna kapitalisera på en möjlighet som kom som en överraskning till en plats som F1-förare 2018, jag kunde inte vara gladare!
Jag skulle vilja tacka Red Bull och Toro Rosso för förtroendet och den här andra chansen - drömmar kan bli verklighet. Jag kommer nu att fortsätta jobba hårdare än någonsin för att avsluta den här hektiska avslutningen på säsongen så bra som möjligt och starta det nya året så starkt som möjligt.”

Not: Felix Rosenqvist låg tre i Super Formula serien, 5p bakom ledande Ishiura.

Pierre Gasly ersätter Kvyat i Toro Rosso kommande race

Pierre Gasly och Franz Tost - Toro Rosso

Igår släpptes nästa bomb för säsongen, om en av mindre variant. Red Bulls näst-på-tur-junior, Pierre Gasly kommer att ersätta Daniil Kvyat redan till helgens Malaysias GP.

Pierre Gasly - Red Bull Racing Junior
Pierre Gasly efter att ha tagit andra plats i GP" sprintracet under Italiens GP 2016
© (Photo by Dan Istitene/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool

Vad det här betyder exakt är lite oklart och inte heller hur många race Kvyat kommer att behöva stå över - om han kommer tillbaka som raceförare över huvudtaget. Enligt pressmeddelandet från Toro Rosso så "är det här inte ett hejdå till vår Daniil, då han förblir en del av Red Bull familjen".
Minst sagt kryptiskt!

Det hela har såklart sina rötter i Carlos Sainz stundande övergång till Renault. Inget har utannonserats om det än för Malaysia, som ryktet gjorde gällande i Singapore senast. Men med Kvyat dalande formkurva och möjligheten att Sainz flyttar på sig när som helst så vill man köra in hans ersättare i bilen redan nu.  Det är nämligen en tuff kamp om poängen i mittfältet, som tabellen nedan visar.

5 Williams 59
6 Toro Rosso 52
7 Renault 42
8 Haas F1 37

Sainz är bästa poängplockaren från de fyra stallen ovan med 48 poäng, följt av Renaults Hulkenberg med 34 poäng. Man kan tänka sig att Toro Rosso ogärna släpper sin bästa poängplockare, även om de troligtvis inte har jätte mycket att säga till om. Näst bästa alternativet är att skola in ersättaren så snabbt som möjligt. Gaslys formkurva pekar dessutom rakt upp, efter två raka segrar och en andra plats i senaste loppet i japanska Super Formula serien. Han ligger tvåa i serien, en halv poäng ledande Hiroaki Ishiura och 4.5 poäng före trean Felix Rosenqvist.

"Scuderia Toro Rosso etablerades av Red Bull för att ta fram unga förare från dess juniorprogram till Formel 1 och det är det vi gör genom att ge Pierre den här chansen. Han är näst på tur hos Red Bull för den här möjligheten och han har visat att han förtjänar den, efter att ha vunnit GP2 titeln 2016 och genom att vara väldigt konkurrenskraftig i årets Super Formula serie i Japan. Han har en verklig chans att vinna titeln, då han bara är en halv poäng efter ledaren. Förarbytet ger oss en chans att göra ett bättre beslut angående våra förar val för 2018.
Av olika anledningar, vissa av dem p.g.a tekniska problem, men andra som varit egna misstag, så har Daniil Kvyat inte riktigt visat sin riktiga potential det här året. Vilket är anledningen till att vi byter ut honom de kommande racen. Det ger oss en möjlighet att utvärdera Pierre på banan under en riktig race helg."

– Franz Tost, stallchef Scuderia Toro Rosso

Azerbaijan GP – Ricciardo vinner explosivt och kaotiskt race

Azerbaijans Grand Prix blev precis som vi hade förväntat oss, förra säsongen! Många små misstag, bilar som gick sönder, säkerhetsbil, rödflagg - ja allmänt kaos. Några lyckades behålla sitt lugn och kom ut som dagens vinnare. Daniel Ricciardo kunde inte annat än fnittra i radion efter loppet när han korsade mållinjen som vinnare. Efter starten låg han så långt ner som sjuttonde men körde lugn och undvik trubbel.
Det samma gjorde Mercedes föraren Valtteri Bottas som låg sist och ett varv efter, efter en incident med Kimi Räikkönen på första varvet. En säkerhetsbilsperiod senare var han på samma varv igen och kunde sedan sakta men säkert klättra upp i fältet genom allt kaos som pågick. På det sista varvet fick DRS på Lance Stroll på andra plats och kunde några meter innan mål passera den unge kanadensaren, som fick se sin andra plats bokstavligen blåsas bort. Stroll gjorde än dock ett helt fantastiskt lopp för karriärens första pallplats.

Höjdpunkter från Baku

  • Ricciardo vinner säsongens första race, efter att ha fått ledningen gratis.
  • Lance Stroll imponerar stort och missar andra platsen med en knapp billängd till Bottas som spurtade om med DRS på sista rakan.
  • Ett löst huvudskydd på Hamiltons bil tvingar in honom i depån en extra gång.
  • Vettel får ett stop&go straff efter att ha kört in i Hamiltons bil i vrede under säkerhetsbil.
  • Rödflagg efter 22 varv p.g.a massor av bildelar på banan efter flera incidenter under första delen av loppet.
  • Pérez och Räikkönen bryter loppet just innan rödflagg, men hinner fixa sina bilar och fortsätter när loppet startas om. Båda får drive-through straff och bryter senare igen.

Se video highlights från Azerbaijan Grand Prix på F1.com

 

Resultat Azerbaijan GP 2017
Pos Förare Stall Tid Stopp Poäng
1 Daniel Ricciardo  Red Bull Racing 2:03:55.573 4 25
2 Valtteri Bottas Mercedes AMG  +3.904 4 18
3 Lance Stroll Williams  +4.009 3 15
4 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari +5.976 4 12
5 Lewis Hamilton Merdeces AMG +6.188 4 10
6 Esteban Ocon Force India F1 +30.298 4 8
7 Kevin Magnussen Haas F1 Team +41.753 3 6
8 Carlos Sainz Toro Rosso +49.400 3 4
9 Fernando Alonso McLaren Honda +59.551 3 2
10 Pascal Wehrlein Sauber F1 Team +89.093 5 1
11 Marcus Ericsson Sauber F1 Team +91.794 3  
12 Stoffel Vandoorne McLaren Honda +92.160 4  
13 Romain Grosjean Haas F1 Team +1 varv 5  
14 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari DNF 4  
NC Sergio Perez Force India F1 DNF 4  
NC Felipe Massa Williams DNF 3  
NC Nico Hulkenberg Renault Sport DNF 3  
NC Max Verstappen Red Bull Racing DNF 0  
NC Daniil Kvyat Toro Rosso DNF 0  
NC Jolyon Palmer Renault Sport DNF 0  
Snabbaste Varv: Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:43.441 Varv 47

Sauber utan stallchef efter Kaltenborns avgång

I onsdags/torsdags meddelade Saubers ägare Longbow Finance SA att stallchefen Monisha Kaltenborn slutar med omedelbar verkan.
Enligt pressmeddelandet var det ett ömsesidigt beslut på grund av meningsskiljaktigheter om stallets framtida riktning som var anledningen till beslutet.

Det finns ingen efterträdare klar, det kommer att meddelas vid ett senare tillfälle när en är klar. En möjlig ny stallchef är Frédéric Vasseur,som lämnade Renault inför säsongen av liknande skäl som Kaltenborn.

Kanadas GP F1-Podd med Motorsport Idag Podcast

Äntligen en ny Formel 1 podd med undertecknad tillsammans med MotorsportIdag Podcast.
Vi pratar om Kanadas GP - Hamiltons dominans i loppet, blev Kimis lopp saboterad och mer. Vi diskuterar även bl.a. Palmers framtid och en möjlig polsk ersättare och självklart McLaren-Hondas vara eller icke vara.

Monacos GP – Vettel vinner före väldigt besviken Räikkönen

En enorm dag för Scuderia Ferrari i Monaco igår, stallet tog sin första seger i Monacos GP på 16 år. Det var såklart glada miner och feststämning bland de rödklädda, bortsett från en trogen veteran.

Ja det gick verkligen inte att undgå Kimi Räikkönens besvikelse efter gårdagens Monacos GP. Det var nästan i klass med Daniel Ricciardos miner förra året, fast med Räikkönens kyliga yttre lagd på. Och man kan verkligen förstå hans besvikelse - han stal pole triumferande från sin stallkamrat, loppet var hans, men så placerades han bakom trafik efter sitt depåstopp.
Jag säger inte att stallet tog segern ifrån honom och gav den till Seb. Men enda andra sättet de kunde ha gjort det på, om de hade gjort så, var att be Kimi släppa förbi Vettel. Ni förstår vart jag vill komma...

Kimis kommentarer efter loppet var som vanligt eftertänksamma och lojala mot stallet. Han fick frågan rakt ut om han i framtiden kan komma att ignorera strategin ifall han känner att den inte är bra. Svaret tyder på att det kanske börjar uppstå en spricka i Iceman - Ferrari kärleken.

”Om du inte tror på det som sägs, eller hur vi jobbar, kommer det att bli väldigt komplicerat.” - Kimi Räikkönen

Annars var det ett ganska typiskt och semi-tråkigt Monacos GP. Button gjorde en tokig manöver på Pascal Wehrlein vars bil halv voltade och fastnade på sidan mot väggen innan tunneln. Marcus Ericsson körde rakt in i väggen i första kurvan under säkerhetsbilen som följde - hyffsat pinsamt, och tråkigt för Sauber som fick se båda bilarna bryta loppet.

För första gången på länge var det ingen Force India bil i poängen, däremot båda Haas bilarna med sina nya gråa 'liveries'. Carlos Sainz körde nog det mest stabila loppet av alla för att ta sjätte plats, före Lewis Hamilton som lyckades rädda några mästerskapspoäng efter lördagens totalt misslyckade kval.

Pos. # Förare Stall Varv Tid/gap Poäng
1 5 Sebastian Vettel Ferrari 78 1h 44:44.340  25
2 7 Kimi Raikkonen Ferrari 78 3.145 sek  18
3 3 Daniel Ricciardo Red Bull 78 3.745 sek  15
4 77 Valtteri Bottas Mercedes 78 5.517 sek  12
5 33 Max Verstappen Red Bull 78 6.199 sek  10
6 55 Carlos Sainz Jnr Toro Rosso 78 12.038 sek  8
7 44 Lewis Hamilton Mercedes 78 15.801 sek  6
8 8 Romain Grosjean Haas F1 78 18.150 sek
9 19 Felipe Massa Williams 78 19.445 sek  2
10 20 Kevin Magnussen Haas F1 78 21.443 sek
11 30 Jolyon Palmer Renault Sport 78 22.737 sek  
12 31 Esteban Ocon Force India 78 23.725 sek  
13 11 Sergio Perez Force India 78 49.089 sek  
14 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 71 7 varv  
15 18 Lance Stroll Williams 71 7 varv  
Ej Klassificerad Anledning
  2 Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 66 12 varv  Olycka
  9 Marcus Ericsson Sauber 63 15 varv Olycka
  94 Pascal Wehrlein Sauber 57 21 varv Olycka
  22 Jenson Button McLaren-Honda 57 21 varv Olycka
  27 Nico Hulkenberg Renault Sport 15 63 varv Växellåda

 

Nytt utseende för Haas VF-17 till Monacos GP

Idag (fredag) avslöjade Haas F1 Team nytt utseende för sin F1-bil VF-17.
Det nya utseende kommer att introduceras till Monacos Grand Prix och sedan användas resten av säsongen 2017.

En del av anledningen till förändringen är de nya reglerna gällande större siffror och förarnamn på bilarna för att urskilja dem åt.

För mer info om Monaco och bl.a. Indy 500, samt intervjuer med Gunther Steiner, Romain Grosjean och Kevin Magnussen inför Monacos GP se pressmeddelandet från Haas F1 Team.

Antalet använda power units per förare inför Spaniens GP

Det är hårda restriktionerna på antalet motorer, eller snarare motorkomponenter, som varje förare får använda under säsongen utan att bli bestraffad. Därför kan det vara intressant att ta en titt på hur läget ser ut för varje förare när inför det femte loppet för säsongen.

Förare Stall ICE TC MGU-H MGU-K ES CE
L. Hamilton Mercedes 1 1 1 1 1 1
V. Bottas Mercedes 1 1 1 1 1 2
D. Ricciardo Red Bull 2 2 2 1 1 2
M. Verstappen Red Bull 2 2 2 1 1 2
S. Vettel Ferrari 1 3 2 1 2 2
K. Räikkönen Ferrari 2 3 2 1 2 2
S. Perez Force India 1 1 1 1 1 1
E. Ocon Force India 1 1 1 1 2 1
F. Massa Williams 1 1 1 1 2 1
L. Stroll Williams 1 1 1 1 1 1
F. Alonso McLaren 2 3 3 2 1 1
S. Vandoorne McLaren 2 5 5 2 3 3
D. Kvyat Toro Rosso 2 2 2 1 1 1
C. Sainz Toro Rosso 2 2 3 3 2 2
R. Grosjean Haas 2 3 2 2 1 2
K. Magnussen Haas 2 2 2 2 2 2
N. Hulkenberg Renault 2 2 2 2 1 2
J. Palmer Renault 2 2 2 1 1 2
M. Ericsson Sauber 2 2 2 1 1 1
P. Wehrlein Sauber 2 2 2 1 1 2

Reglerna gällande motorer:

Varje förare får endast använda fyra stycken av vardera av de sex elementen ovan under en mästerskapssäsong och vilken kombination som helst av dem kan monteras på bilen när som helst.
Skulle en förare behöva att ta i bruk mer än ett fjärde av de sex power unit elementen under säsongen kommer man att få ett grid-straff.