F1’s första globala marknadsföringskampanj – Engineered Insanity

Formel 1, eller F.O.M och Liberty Media har gått ut med sin första globala marknadsföringskampanj. Under Bernie Ecclestones styre var det mest upp till race promoters, stallen, sponsorer m.m att göra reklam och locka folk till sporten, istället för att rättighetsägaren själv skulle göra det.

Men det är nya tider nu och F1 testar på att promota sig själv med första kampanjen "Engineered Insanity", som rullade ut på sociala-medier under helgen. Stallen har varit väldigt positiva till att man själva nu gör reklam för sporten, medan stallen ofta fokuserar på sig själva och förarna i första hand. Den mesta reklam sporten i sig har fått har kommit från olika skandaler och kontroverser som tagits upp i media. Så det är en friskfläkt att man nu försöker marknadsföra sporten för vad det är, ingenjörskap, fart, spänning, ära.

Ellie Norman, Formel Etts markadsdirektör säger att planen är en flerplatformskampanj ska lanseras i samband med säsongspremiären Australiens GP i Melbourne. Kampanjen ska sedan fortsätta och utvecklas genom årets 21 race så den känns mer realtid och reaktiv. Som exempel så skulle materialet i klippen bytas efter varje race så man får med nyckelhändelser från senaste loppet.

Vi får hoppas dessa kampanjer även når våra TV-rutor här i norden. Tills dess njut av den första videon och förbered er på F1-säsongen 2018 - bara en vecka kvar nu!

Ny regel kan göra 2018 till den jämnaste säsongen på länge

F1 Startgridd

Inför varje ny säsong går FIA igenom regelboken för att ändra och lägga till nya regler. Det som alla pratar om inför 2018 är ju såklart "Halo". Men en regeländring som har stor potential att göra startfältet jämnare och göra racingen bättre har glömts bort bakom allt prat om Halon. Det handlar om en ändring av regeln som säger att motorn som en leverantör säljer till ett team måste vara identisk till den som motorleverantörens fabriksteam själva använder.

FIA har nu lagt till ett klargörande gällande den regeln. Den kräver nu att motorleverantören även levererar den exakta mjukvaran som fabriksteamet har tillgång till. Det har länge spekulerats om att fabriksteamen inte ger deras kunder full tillgång till alla motorlägen som ger maximal effekt under till exempel kvalvarv.

Detta var en av anledningarna till att McLaren valde att avsluta sitt samarbete med Mercedes och gå till Honda. McLaren hade stora framgångar med Mercedes mellan 1995 och 2014, men efter att Mercedes startade sitt egna fabriksteam 2010 var det uppenbart att McLaren inte fick samma prioritering. Därav det katastrofala bytet till Honda.

Men förhoppningsvis ska den här regeländringen ge teamen som köper sina motorer lite bättre förutsättningar. Man ska nog inte förvänta sig några drastiska förändringar, Sauber kommer inte helt plötsligt slå Ferrari, men vi kanske ser några ordentliga kvalskrällar på banor med långa raksträckor där motorn är mer avgörande än aerodynamik.

Fernando Alonso signar med Toyota för att köra WEC/Le Mans

Under dagen idag (tisdag) meddelade McLaren och Toyota Gazoo Racing att Fernando Alonso kommer att köra för det senare stallet under WEC säsongen 2018-19.

Alonso kommer fortsatt att köra för McLaren i F1 och huvudmålet är att lyckas och vinna där. Men stallet har gett spanjoren tillåtelse att även köra i WEC med Toyota Gazoo. Alonso kommer att delta i alla deltävlingar som inte krockar med Formel 1 helger och framför allt Le Mans 24H.

Fernando Alonso - Toyota Gazoo Racing
Fernando Alonso - Toyota Gazoo Racing

Han kör bil #8 av Toyotas TS050 Hybrid tillsammans med Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima. Den andra TS050 Hybriden, #7, körs av Mike Conway, Kmaui Kobayashi och José María López.

Fernando Alonso

“Jag har aldrig varit blyg om mitt mål att vinna motorsportens "Triple Crown" - Monascos Grand Prix, Indy 500 och 24 Hours of Le Mans. Vi försökte i Indy förra året, kom nära, men missade precis.”

“I år har jag chansen att tävla för seger i Le Mans tack vare McLaren. Det är en stor utmaning - mycket kan gå fel - men jag är redo, förberedd och ser fram emot kampen”

“Min deal att åka i WEC har bara möjlig gjorts genom den goda förståelsen och det starka förhållandet jag har med McLaren, och jag är väldigt glad över att de lyssnade och förstod vad det betyder för mig”

“Denna utmaning kommer på intet sätt ta bort från mitt huvudmål i Formel 1 med McLaren.  Under 2018 är mitt mål att vara konkurrenskraftig vid varje grand prix, och jag är säker på att vi närmar oss att uppnå det. ”

På något sätt lite ironiskt att Alonso väljer att köra ett annat mästerskap parallelt med F1 och lägga till upp till åtta race på sina 21 han redan kommer att köra i F1. Jag tänker självklart på hans uttalanden förra sommaren om att han kan tänka sig avsluta sin F1-karriär om Liberty Media skulle utöka kalendern till mer än 25 race.

Nåja, alla kan väl få ändra sig. Det ska bli spännande att se hur Alonso klarar sig i WEC och om det börjar påverka hans F1 säsong. Önskar honom hur som helst lycka till!

Williams bekräftar sin förar-lineup för 2018 – Stroll och Sirotkin

Williams Martini Racing - Lance Stroll & Sergey Sirotkin

Det är många som hoppats in i det sista att Robert Kubica skulle få den lediga platsen hos Williams F1 Team för F1-säsongen 2018. Trots att det under senaste veckan har det florerat rykten att det redan blivit klart att platsen går till ryske Sergey Sirotkin.

Idag bekräftade Williams så dessa rykten när man meddelade sin föraruppställning för årets säsong. Det blir alltså Lance Stroll och Sergey Soritkon som rattar de vita Martini bilarna runt F1-banorna 2018.
Kubica fans ska inte känna sig helt hopplösa dock. Polacken signades som reserv- och utvecklingsförare. Enligt pressmeddelandet betyder det att han kommer att delta under tester, framförallt försäsongstesterna i Barcelona, och få tid under fredagsträningar. 

Robert Kubica - Williams F1

Robert’s experience and knowledge will prove invaluable to our technical group in the development of FW41’s car performance.
-  Williams Martini Racing

Men vem är Sergey Sirotkin?

Sirotkin kommer till Williams med ett starkt CV i handen. Han är del avSMP Racing programmet, var syfte är att ta fram ryska förare från karting till topp nivå inom racing. Under sin rookie säsong i GP2, 2015, blev han trea i mästerskapet och var den bäst placerade rookien. Året efter valdes han som testförare för Renault Sport F1 och fortsatte även i GP2 där han än en gång blev trea. Förra säsongen var han fortsatt med Renault och körde bland annat fyra stycken fredagsträningar.
Nu så 2018 blir det en race-seat i F1 med Williams efter att han imponerade på stallet under testerna i Abu-Dhabi efter säsongsavslutningen 2017.

Williams Martini Racing - Sergey Sirotkin
Sergey Sirotkin - Williams Martini Racing

Sergey Sirotkin
“Att säga att jag är glad och stolt över att joina ett så känt stall som Williams är en underdrift. Det tog mycket arbete att komma dit jag är, och jag är verkligen glad och tacksam för alla inblandade. Resultatet av vår kombinerade insats har hjälpt mig att uppnå min dröm och var så säker att stallet kan förlita sig på att jag kommer att leverera mitt bästa.”

Paddy Lowe, Chief Technical Officer
“Vi har utfört en noggrann och uttömmande utvärderingsprocess av förarna. I slutändan imponerade Sergey stallet med sin hastighet och talang, teknisk återkoppling och arbetsetik, både på fabriken och på banan i Abu Dhabi. Jag är glad att han kommer till stallet och blir partner Lance nästa säsong. Lance kommer att gå in i sin andra säsong med oss, efter anmärkningsvärda framsteg under hans rookieår. Vi har en spännande line-up för 2018 som vi tror kommer att hjälpa oss att maximera potentialen i FW41.”

Williams Martini Racing - Lance Stroll & Sergey Sirotkin
Lance Stroll & Sergey Sirotkin - Williams Martini Racing 2018

Maserati nästa FCA märke på väg in i Formel 1?

Maserati Haas F1 Team
Knappt har Fiat-Chrysler bossen Sergio Marchionne tagit Alfa Romeo tillbaka till #F1 innan det kan vara dags för nästa märke frånbiljätten.
 
Snacket går nämligen att Maserati kan komma att bli titelsponsor till det tredje Ferrari stallet, Haas F1 Team. Maserati är ett gammalt Ferrari märke, men tillhör numera Fiat-Chrysler Automobiles. Senast Maserati sågs i F1 sammanhang var på 60-talet som motorleverantör och som stall på 50-talet.
Som fabriksstall hade man 9 GP-vinster under 40-, 50-, 60-talet och den så välkända Juan Manuel Fangio vann förarmästerskapet 1957 i en Maserati 250F.  Roligt att notera här är att Fangio vann sin första förarsmäterskapstitel med Alfa Romeo 1951. Under hans mästerskaps år 1954 så körde han de första loppan i en Maserati innan han bytte till Mercedes fabriksstall. Han vann också ett mästerskap som Ferrari förare 1956.
 
”...potentially this can happen. But right now we are far away from a concluding any such agreement, however, it is possible that something of this nature could develop in the future. We will see, time will tell.” - Marchionne, Fiat Chryslar Automobiles VD
 
Men kanske kommer vi snart se Maserati på gridden igen alltså, om rykten om ett titalsponsorskap med Haas stämmer. Det handlar alltså om ett liknande avtal som Alfa Romeo kommer ha med Sauber. Och man kan lätt räkna ut att allt det här handlar om att Ferrari vill stärka sin position inför de stundande diskussionerna med Liverty om prispengar, motorer och annat som är på väg att ändras.

Officiellt: Alfa Romeo blir ny titelsponsor till Sauber från 2018

Sauber C36 Alfa Romeo mockup

Snacket har gått nu i flera säsonger, inför och under de senaste säsongerna har rykten om en comeback för Alfa Romeo dykt upp. Lika många gånger har de inte resulterat i något, annat än Sergio Marchionnes "vi skulle vilja göra något med Alfa, vi får se i framtiden".

Nå, nu är framtiden här!
Det blev idag klart att Sauber och Alfa Romeo ingår ett flerårigt avtal som börjar gälla nästa år. I det blir Alfa Romeo titelsponsor för stallet, som från 2018 därmed kommer att heta Alfa Romeo Sauber F1 Team.

Från pressmeddelandet

Sergio Marchionne, VD, Fiat Chrysler Automobiles
“Detta här avtalet med Sauber F1-teamet är ett viktigt steg i omformningen av varumärket Alfa Romeo, som återvänder till Formel 1 efter en frånvaro på mer än 30 år. Ett historiskt märke som har hjälpt till att skapa historien om denna sport. Alfa Romeo kommer att ansluta sig till andra stora biltillverkare som deltar i Formel 1. Varumärket i sig kommer att dra nytta av att dela teknisk- och strategiskkunskap med Sauber F1-teams obestridda erfarenhet. Alfa Romeo-ingenjörerna och teknikerna, som redan har visat sin kapacitet med de nystartade modellerna Giulia och Stelvio, kommer att ha möjlighet att göra den erfarenheten tillgänglig för Sauber F1-teamet. Samtidigt får Alfa Romeo fansen än en gång tillfälle att stötta en biltillverkare som är fast besluten att börja skriva ett spännande nytt kapitel i sin unika legendariska sporthistoria.”

Pascal Picci, Ordförande, Sauber Holding AG
“Vi är väldigt glada över att välkomna Alfa Romeo till Sauber F1 Team. Alfa Romeo har en lång historia av framgång i Grand Prix racing och vi är väldigt stolta över att detta internationellt kända företag har valt att arbeta med oss för att återvända till toppen av motorsport. Att arbeta nära med en biltillverkare är ett utmärkt tillfälle för Sauber-koncernen att vidareutveckla sin teknik och teknikprojekt. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan föra Alfa Romeo Sauber F1-teamet stor framgång och ser fram emot ett långt och framgångsrikt partnerskap.”

Och såklart måste vi bjuda på lite påhittade design förslag som interwebsen skapat, njut!

Gasly och Hartley bekräftade för Toro Rosso 2018

Brendon Hartley & Pierre Gasly Toro Rosso

Scuderia Toro Rosso har nu bekräftat att det blir inhopparen Brendon Hartley och Pierre Gasly som är stallets förare 2018.
Gasly var mer eller mindre redan klar för nästa säsong med bakgrund av att han är Red Bull junior. Frågetecknet var mer Hartley som plötsligt kallades in från WEC för att ersätta Gasly, som skulle köra Super Formula final, och sedan Daniil Kvyat som fick gå för gott till slut.

Det blir en rookie uppsättning för Toro Rosso nästa säsong alltså, men två hyffsat erfarna racers ändock. Gasly som är GP2-mästare och tvåa i årets Super Formula seria i Japan, 0.5poäng efter vinnare Hiroaki Ishiura - men där sista tävlingen ställdes in p.g.a en tyfon.

#10 Pierre Gasly

”Jag är superglad över att få köra för Scuderia Toro Rosso 2018, för min första riktiga säsong i Formel 1. Jag vill tacka alla inblandade människor som har hjälpt mig att komma hit: Red Bull, Toro Rosso, min familj och alla dem som supportade mig i de lägre serierna.Jag är väldigt exalterad och super motiverad att ge allt i Abu Dhabi och hela nästa år! Jag kan bara inte vänta!”

#28 Brendon Hartley

”Riktigt fantastiskt att bli bekräftad som en Formel 1-förare för nästa år med Toro Rosso. Det är väldigt tillfredsställande att kunna kapitalisera på en möjlighet som kom som en överraskning till en plats som F1-förare 2018, jag kunde inte vara gladare!
Jag skulle vilja tacka Red Bull och Toro Rosso för förtroendet och den här andra chansen - drömmar kan bli verklighet. Jag kommer nu att fortsätta jobba hårdare än någonsin för att avsluta den här hektiska avslutningen på säsongen så bra som möjligt och starta det nya året så starkt som möjligt.”

Not: Felix Rosenqvist låg tre i Super Formula serien, 5p bakom ledande Ishiura.

Pierre Gasly ersätter Kvyat i Toro Rosso kommande race

Pierre Gasly och Franz Tost - Toro Rosso

Igår släpptes nästa bomb för säsongen, om en av mindre variant. Red Bulls näst-på-tur-junior, Pierre Gasly kommer att ersätta Daniil Kvyat redan till helgens Malaysias GP.

Pierre Gasly - Red Bull Racing Junior
Pierre Gasly efter att ha tagit andra plats i GP" sprintracet under Italiens GP 2016
© (Photo by Dan Istitene/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool

Vad det här betyder exakt är lite oklart och inte heller hur många race Kvyat kommer att behöva stå över - om han kommer tillbaka som raceförare över huvudtaget. Enligt pressmeddelandet från Toro Rosso så "är det här inte ett hejdå till vår Daniil, då han förblir en del av Red Bull familjen".
Minst sagt kryptiskt!

Det hela har såklart sina rötter i Carlos Sainz stundande övergång till Renault. Inget har utannonserats om det än för Malaysia, som ryktet gjorde gällande i Singapore senast. Men med Kvyat dalande formkurva och möjligheten att Sainz flyttar på sig när som helst så vill man köra in hans ersättare i bilen redan nu.  Det är nämligen en tuff kamp om poängen i mittfältet, som tabellen nedan visar.

5 Williams 59
6 Toro Rosso 52
7 Renault 42
8 Haas F1 37

Sainz är bästa poängplockaren från de fyra stallen ovan med 48 poäng, följt av Renaults Hulkenberg med 34 poäng. Man kan tänka sig att Toro Rosso ogärna släpper sin bästa poängplockare, även om de troligtvis inte har jätte mycket att säga till om. Näst bästa alternativet är att skola in ersättaren så snabbt som möjligt. Gaslys formkurva pekar dessutom rakt upp, efter två raka segrar och en andra plats i senaste loppet i japanska Super Formula serien. Han ligger tvåa i serien, en halv poäng ledande Hiroaki Ishiura och 4.5 poäng före trean Felix Rosenqvist.

"Scuderia Toro Rosso etablerades av Red Bull för att ta fram unga förare från dess juniorprogram till Formel 1 och det är det vi gör genom att ge Pierre den här chansen. Han är näst på tur hos Red Bull för den här möjligheten och han har visat att han förtjänar den, efter att ha vunnit GP2 titeln 2016 och genom att vara väldigt konkurrenskraftig i årets Super Formula serie i Japan. Han har en verklig chans att vinna titeln, då han bara är en halv poäng efter ledaren. Förarbytet ger oss en chans att göra ett bättre beslut angående våra förar val för 2018.
Av olika anledningar, vissa av dem p.g.a tekniska problem, men andra som varit egna misstag, så har Daniil Kvyat inte riktigt visat sin riktiga potential det här året. Vilket är anledningen till att vi byter ut honom de kommande racen. Det ger oss en möjlighet att utvärdera Pierre på banan under en riktig race helg."

– Franz Tost, stallchef Scuderia Toro Rosso

Azerbaijan GP – Ricciardo vinner explosivt och kaotiskt race

Azerbaijans Grand Prix blev precis som vi hade förväntat oss, förra säsongen! Många små misstag, bilar som gick sönder, säkerhetsbil, rödflagg - ja allmänt kaos. Några lyckades behålla sitt lugn och kom ut som dagens vinnare. Daniel Ricciardo kunde inte annat än fnittra i radion efter loppet när han korsade mållinjen som vinnare. Efter starten låg han så långt ner som sjuttonde men körde lugn och undvik trubbel.
Det samma gjorde Mercedes föraren Valtteri Bottas som låg sist och ett varv efter, efter en incident med Kimi Räikkönen på första varvet. En säkerhetsbilsperiod senare var han på samma varv igen och kunde sedan sakta men säkert klättra upp i fältet genom allt kaos som pågick. På det sista varvet fick DRS på Lance Stroll på andra plats och kunde några meter innan mål passera den unge kanadensaren, som fick se sin andra plats bokstavligen blåsas bort. Stroll gjorde än dock ett helt fantastiskt lopp för karriärens första pallplats.

Höjdpunkter från Baku

  • Ricciardo vinner säsongens första race, efter att ha fått ledningen gratis.
  • Lance Stroll imponerar stort och missar andra platsen med en knapp billängd till Bottas som spurtade om med DRS på sista rakan.
  • Ett löst huvudskydd på Hamiltons bil tvingar in honom i depån en extra gång.
  • Vettel får ett stop&go straff efter att ha kört in i Hamiltons bil i vrede under säkerhetsbil.
  • Rödflagg efter 22 varv p.g.a massor av bildelar på banan efter flera incidenter under första delen av loppet.
  • Pérez och Räikkönen bryter loppet just innan rödflagg, men hinner fixa sina bilar och fortsätter när loppet startas om. Båda får drive-through straff och bryter senare igen.

Se video highlights från Azerbaijan Grand Prix på F1.com

 

Resultat Azerbaijan GP 2017
Pos Förare Stall Tid Stopp Poäng
1 Daniel Ricciardo  Red Bull Racing 2:03:55.573 4 25
2 Valtteri Bottas Mercedes AMG  +3.904 4 18
3 Lance Stroll Williams  +4.009 3 15
4 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari +5.976 4 12
5 Lewis Hamilton Merdeces AMG +6.188 4 10
6 Esteban Ocon Force India F1 +30.298 4 8
7 Kevin Magnussen Haas F1 Team +41.753 3 6
8 Carlos Sainz Toro Rosso +49.400 3 4
9 Fernando Alonso McLaren Honda +59.551 3 2
10 Pascal Wehrlein Sauber F1 Team +89.093 5 1
11 Marcus Ericsson Sauber F1 Team +91.794 3  
12 Stoffel Vandoorne McLaren Honda +92.160 4  
13 Romain Grosjean Haas F1 Team +1 varv 5  
14 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari DNF 4  
NC Sergio Perez Force India F1 DNF 4  
NC Felipe Massa Williams DNF 3  
NC Nico Hulkenberg Renault Sport DNF 3  
NC Max Verstappen Red Bull Racing DNF 0  
NC Daniil Kvyat Toro Rosso DNF 0  
NC Jolyon Palmer Renault Sport DNF 0  
Snabbaste Varv: Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:43.441 Varv 47