Charlie Whiting, FIA, om regeländringarna för F1 säsongen 2012

Sportsliga Reglerna

F: Varför har man satt en fyra timmars maxgräns på Grand Prixen?
Charlie Whiting: Förra säsongen pågick loppet i Montreal fyra timmar och fyra minuter. Ett lopp borde verkligen inte pågå längre än så. Skulle fyra timmar förflyta i ett framtide lopp kommer förarna att få en signal som meddelar dem att de har att varv kvar att köra innan den rutiga flaggan.

Charlie WhitingF: Race stewards kommer nu att  kunna undersöka en race incident utan att först rapportera den till race direktören. Varför ändras det systemet?
CW: Förut kunde stewardsen se något suspekt och meddela race direktören. Han skulle titta på incidenten och be stewardsen undersöka. Det var en process som tog lång tid. Om de identifierar något som är värt att undersöka, finns det inget fel i att de tar en titt och ger sedan race direktören sin åsikt. Det borde göra processen mindre besvärlig.

F:  Förarna instrueras nu att inte avsiktligt lämna banan utan goda skäl. Varför?
CW: Vi har sett förare som tar genvägar på sina in- och ut varv, antingen för att spara tid eller bränsle. Vi skulle kunna sätta upp barriärer för att hindra dem från att utnyttja genvägar men det ser vanligtvis dumt ut! Reglerna säger att förarna borde använda banan.Om de inte gör det får de motivera sina handlingar.
Det medföljer också att säkerheten förbättras då andra förare med större sannoikhet vet att bilen lämnat banan av en bra anledning.

F: Regeln om ”en-filbyte” när man försvarar sin position har återinförst. Har det funnits ett problem med farliga blockeringar de senaste säsongerna?
CW: Det här är egentligen ingen ny omkörningsregel, vi har snarare skrivit i reglerna något som har varit en oskriven regel. En förare kan bara göra ett drag för att försvara sin position – men när den föraren sedan svänger tillbaka till racinglinjen för att ta kurvan kan det tolkas som ett andra drag, vilket inte är tillåtet. Det handlar om att bestämma till vilken grad det är accepterat att återta sin ursprungliga linje. Vi vill inte hamna i onödiga diskussioner om centimetrar så vi beslöt att den försvarande bilen måste lämna minst en bilbredd till racinglinjen annars kommer han ha bedömts att ha gjort ett andra drag och bestraffas följaktligen. Vi behöver ha förare som lämnar plats åt varann på banan – annars riskerar vi farliga kollisioner.

F: Förut behövde bilar klara kraschtesterna innan första racet. Nu måste de göra det innan testerna. Varför?
CW: Säkerheten kan inte äventyras. Det är oförsvarbart att förare testar bilar under vintern som inte har mött de säkerhetsstandarder vi kräver för racen. Stallen var emot detta ganska länge, de påstod att det skulle vara omöjligt att få kraschtesterna gjorda innan första testet. Det kom inte som någon större överraskning att nästan alla klarade det.
Men, som vi har sett, två stall misslyckades att klara kraschtesterna i god tid och kunde som följd inte delta under något av försäsongstesterna i Jerez och Barcelona (båda dessa stallen har nu klarat alla obligatoriska tester).

F: Varför får förarna nu mer än tre uppsättningar däck till FP1 och FP2 på Fredagar?
CW: Varje förare får fortfarande elva set för hela helgen och tre set måste fortfarande ges tillbaka efter FP3 på lördag. Det har inte förändrats. Vi kommer, däremot, tillåta stallen att använde fler än tre av deras elva sett däck på fredagar för att ge dem möjligheten att kunna köra mer under första dagen av träning om de skulle vilja det. Som ett exempel kan de förvänta sig att lördagen kommer bli regnig och vill kunna köra mer i förhand på en torr bana. Det är till allas fördel att de får köra så mycket som möjligt under fredagens sessioner.

F: Med säkerhetsbilen på bana kommer varvade bilar nu att kunna köra förbi och ansluta sig längst bak på samma varv. Varför går F1 tillbaka till det här systemet?
CW: Vi tog den här regeln bort eftersom det var svårt att hantera och potentiellt farlig. Förarna kommer bara att tillåtas köra om efter att de har passerat depå ingången två gånger, det kommer att ge alla förarna chansen att gå i depå ifall de vill. Vi kommer även att instruera de ledande bilarna att hålla sig på racinglingen när ordern ges att tillåta bilar att överta tåget. De kommer att få ’vävaä igen, för att värma däcken, när vi informerar dem att det är säkert att göra det.

Läs även andra delen där Whiting går igenom förändringar i de tekniska reglerna.