Lotus behöver mer personal – Grosjean

Lotus F1 Team logo

Lotus behöver rekrytera personal efter sin katastrofala start på säsongen 2014, säger stallets förare Romain Grosjean. Trots att man var konkurrenskraftiga, hade det Enstone baserade teamet en förfärlig slut på 2013 säsongen med uppenbara ekonomiska svårigheter och man förlorade Kimi Räikkönen till Ferrari samt senare Eric Boullier till McLaren.
Men det finns inte längre några rapporter om finansiella svårigheter efter att Pastor Maldonado och hans PDVSA-miljoner anlände, samt att man enligt rapporter sagt upp 100 personer.

Fransmannen Grosjean sa att han stödjer förändringarna. ”Saker har stabiliserats och atmosfären i teamet är ganska  bra”, sa han till fransktalande F1i. ”Alla problem från förra året ligger nu bakom oss”, tillade Grosjean.

Tekniskt däremot är Lotus mitt i en katastrofal början på 2014 då, trots att den Renault-drivna E22 är väldigt innovativ, lider den av fart och tillförlitlighet. Grosjean tror att stallet behöver anställa mer personal.
”Vi behöver verkligen rekrytera lite folk för att stödja det mindre teamet”, sa han, ”men allt som allt är saker positiva”.

Källa: GMM

Ägare oroliga avgång kommer att skada F1 – Ecclestone

Bernie Ecclestone

F1’s ägare är rädda att Bernie Ecclestones avgång kommer att skada sporten. Det är påståendet från den diminutiva Ecclestone, som förblir VD och ”supremo ”för F1 även mitt i en korruptionsskandal som kan se honom fängslad. 83-åringen liknade sin situation med den forna Manchester United managern Sir Alex Ferguson, vars pensionering förra året sammanföll med en nergång i form för den stora fotbollsklubben.
”Jag har en krypande känsla av att styrelse är fotbollsentusiaster och såg vad som hände när de gjorde sig av med den där killen från Manchester United”, sa Ecclestone till F1 business journalisten Christian Sylt i Sunday Express.

Samtidigt säger McLarens återvändande ”supremo” Ron Dennis att han inte tycket att Christian Horner, Ecclestones egna val, ska efterträda 83-åringen. ”Personligen har jag ingenting emot Christian eller någon annan stallchef”, sa Dennis till brittiska SKY.

”Jag tycker inte det vore ett klokt beslut att sätta någon före detta stallchef i positionen att driva Formel Ett. Det finns för mycket konflikt”, insisterade han.

Ron Dennis tillbaka som chef i McLaren

McLaren Group Logo

McLaren Group meddelade igår att gamla McLaren bossen Ron Dennis tar över posten som VD för McLaren Group, med omedelbar effekt. Dennis vad tidigare VD mellan 1982 och 2012, samt stallchef för F1-stallet mellan 1982-2009. Han kommer även fortsatt att sitta i styrelsen för McLaren Automotive, märkets gatubils företag,.

Dennis har lovat förändringar de kommande veckorna med målet att förbättra prestationen både på och utanför banan. Om och hur detta kommer att påverka nuvarande stallchefen Martin Whitmarsh framgick inte i pressmeddelandet, men rykten har tidigare länkat ihop den förra Mercedes chefen Ross Brawn till McLaren när nya Honda-eran börjar 2015.

 

Rykten om sammanslagning mellan Marussia och Sauber

F1 kan se ett till stall försvinna från botten av fältet innan starten av 2014 säsongen.
Tolv stall kämpa om mästerskapet förra året (2012), men problemtyngda HRT försvann efter säsongen. Nu kan sporten se fältet reduceras till 10 stall och tjugo bilar inför 2014 säsongen, enligt tyska Auto Motor und Sport.

Respekterade reportern Michael Schmidt sa att bottenstallet Marussia kan gå ihop med den finansiellt tyngda, men mycket mer etablerade, mittfält stallet Sauber.
“Andrei Cheglakov (Marussias ägare) är tydligen less på att gräva djupt i egna fickor bara för att vara längst bak i fältet,” sa Schmidt. “Men han vill vara kvar i Formel 1. Först ville han köpa Toto Wolffs andelar i Williams,” tillade den tyska reportern. Bernie Ecclestone ska ha stött affären men Claire Williams avvisade det därför att de ville fortsätta vara oberoende.
“Nu har ryssen tydligen siktet på Sauber,” sa Schmidt.

Samtidigt rapporterar holländska RTL att Marcel Boekhoorn, en holländsk affärsman och miljardär, kan vara intresserad av att köpa in sig i Force India.Fascinerande är att Boekhoorn är Caterham föraren Giedo van der Gardes svärfar.

(GMM)

F1 Österrikes GP slutsålt på tre dagar

Red Bull Ring

Biljetterna till nästa års Österrikes Grand Prix har sålt slut. Biljetterna till loppet i juni nästa års race på den forna A1-Ring, som rivits och återuppbyggts av Red Bull, gick till försäljning bra tre dagar sedan.

Arrangören Spielberg GmBH, ett dotterbolag till energidrycks företaget som även äger två formel ett stall, sa på torsdag att endast avbokade biljetter kommer att finnas tillgängliga. Nyhetsbyrån APA sa att de få avbokade biljetterna köptes av fans som i all iver att se det Österrikiska loppet hade råkat boka dubbelt.

“Vi var överväldigade av intresset,” sa en talesperson.

Arrangören har ansökt hos myndigheterna för kapacitet om 80 000 åskådare per dag för kval- och race-dagen. Maximalt 30 000 åskådare kommer att släppas in på banan på fredagen enligt den 100-sidor långa ansökan.

(GMM)

LG avslutar sitt F1-sponsorskap

Formel Ett har förlorat en officiell sponsor.
Elektronik märket LG har meddelat att man kommer att avsluta sin fem-år länga relation till sporten.

“LG skulle vilja tacka de måna organisationer, stall och individer som de har jobbat med under sin tid i F1,” sa det sydkoreanska företaget i en pressrelease.

(GMM)

CVC beredda att sparka Bernie Ecclestone

Bernie Ecclestone kommer att få sparken ifall han fälls i den pågående mutskandalen med Gerhard Gribkowsky. Det påstår med-grundaren till CVC, Donald MacKenzie, som i måndags gav bevis när $140 miljoner fallet mot Bernie Ecclestone fortsatte i Londons högsta domstol.

F1-chefen har även ett åtal som kan vänta i Tyskland av tyska myndigheter, som har åtalat 83-åringen för att han skulle ha mutat förre bankmannen Gribkowskt med runt $40 miljoner.

“Om bevisad att Herr Ecclestone har gjort något som är kriminellt,” sa MacKenzie på måndag, “skulle vi sparka honom.”

Han berättade för rätten att Ecclestone påstår att han ”glömt” att berätta för honom om de $40 miljoner i betalning till Gribkowsky, och har i efterhand bett om ursäkt.
“Han (Ecclestone) sa till mig att han hade aldrig ljugit för mig och jag måste erkänna att jag hade problem med att tro på att man kan glömma en betalning av $40 miljoner,” tillade MacKenzie.

Det är dock inte första gången Ecclestone och MacKenzie varit i luven på varandra.
2009 sa MacKenzie att Ecclestone borde ha avgått efter att han erkänt i en intervju att han beundrade Adolf Hitler.

(GMM)

Stallen borde ordna sina ekonomiska problem – Mateschitz

Dietrich Mateschitz - Red Bull

Eftersläntrarna i F1 borde fundera på att flytta på sig för nästa generation av stall om de inte har råd med formel ett.
Det är de hårda orden från österrikiske miljardären Dietrich Mateschitz, som äger två F1 stall inklusive Red Bull Racing som vunnit fyra raka mästerskap sedan 2010.

Det tros att många stall i fältet har ekonomiska problem för tillfället, i synnerhet Lotus och Sauber.
Men schweiziska hävdar att ven Force India kan vara på väg att tappa sin viktiga sponsor Sahara Group, och om Pastor Maldonado lämnar Williams, kan han ta med sig sina €40 miljoner per år i sponsring.

Sauber såg ut att ha löst sina ekonomiska problem med ett ryskt räddningspaket och Sergey Sirotkin, men den affären ryktas ha kollapsat. Blick reportern Roger Benoit sa att det schweiziska stallets överlevnad nu hänger på en ryktad uppbackare från Dubai.

För flera år sedan klagade Minardis ägare Paul Stoddart högljutt om kostnaderna i F1, vilket gav honom en svidande tillrättavisning från McLarens Ron Dennis. “Det här är en tuff, konkurrenskraftig sport och om du inte klarar av hetten, försvinn ut ur köket,” sa Dennis.

“Formel Ett har plats för alla, men vi har inget soppkök,”

Ron Dennis, McLaren.

Red Bulls Mateschitz har nu avlossat ett liknande skott mot alla de som vädjar till sportens ledare om deras finansiella problem. “Om man har finansiella problem,” sa han till tidningen Welt am Sonntag, “kan de endast lösas med finansiella medel”.

Den tyska rapporteringen sa att Mateschitz refererade till privatfinansiering och sponsorer, inte nerskärningar och restriktiva regler.
“Om ett stall inte kan lösa problemet, borde de ifrågasätta deras engagemang (till F1). Det kan finnas andra som är intresserade i deras licens,” tillade han.

(GMM)

Ecclestone granskas på flera fronter

Bernie Ecclestone

Ännu en krigsfront har öppnats mot F1’s store boss Bernie Ecclestone.
Under tisdagen började rättegången i London där ett tyskt mediebolag, Constantin, anklagar Ecclestone för att vara ”korrupt” och söker $171 miljoner i skadestånd. Inte nog med det så väntar britten fortfarande på ifall tyska åklagare tänker driva ett liknande fall, om än ett kriminellt åtal, som relaterar till de $44 miljoner som betalades till Gerhard Gribkowsky, som påstådd muta.

Nu framkommer att även schweiziska myndigheter har öppnat en brottsutredning i ärendet gällande gällande försäljningen av F1’s kommersiella rättigheter flera år sedan. Efter en rapport i Financial Times, citerar Bloomberg en talesperson för åklagaren i Genève med att säga: “en brottsutredning har påbörjats.”

Talespersonen säger att utredningen startades efter begären gjord av Constantin. “Vi måste fastställa sanningshalten i de faktiska omständigheterna och om dessa skulle utgöra en brottslig handling,” tillade han.

(GMM)

Ferrari har planer på ny F1-fabrik

Scuderia Ferrari Racing - logo

Ferrari planerar en ny F1-fabrik på sitt högkvarter i Maranello,rapporterar tyska tidningen Bild.
Reporter Frank Schneider sa att det är ett ”enormt projekt”, som är tänkt att få ett slut på Ferraris sex år långe torka sedan senaste mästerskaps vinsten 2007.

Bild skriver att den nya fabriken kommer att bestå av tre våningar som ska husera Ferraris 700 anställda som arbetar enbart för Formel Ett stallet. Bygget skulle vara utöver Ferraris helrenoverade vindtunnel och nya förar-simulator.

Bild tror även att Ferraris nya faciliteter skulle kunna övertyga Sebastian Vettel bort från Red Bull.

Men Dr. HElmut Marko tror att tysken kommer att stanna kvar.
“Sebastians kontrakt sträcker sig ganska långt,” är han citerad i Speed Week.

“Och så länge vi ger honom en konkurrenskraftig bil, har han ingen anledning att byta stall. Sebastian vill vinna, och inte bara vara i ett stall för att det är känt,” insisterade Marko.

(GMM)