F1 Test: Körschema första veckan i Bahrain

Imorgon (onsdag) börjar andra veckan av F1-tester och denna gången är stallen i lite varmare klimat än Jerez, nämligen Bahrain. Inför veckan finns en del frågor att besvara sedan testveckan i Jerez.
Alla stallen kommer för första gången att vara samlade då Lotus ansluter efter att ha stått över första  veckan.

Caterham verkar vara enda stallet som kommer med en testförare som ska köra denna vecka, vilket kan kännas lite konstigt med tanke på att de har en rookie i Marcus Ericsson för i år. Vår svenske Marcus är planerad att köra på fredag

Schemat för veckans F1-tester i Bahrain är följande.

Stall Onsdag Torsdag Fredag Lördag
Uppdateras vid förändring
Red Bull Racing Sebastian Vettel Sebastian Vettel Daniel Ricciardo Daniel Ricciardo
McLaren Kevin Magnussen Kevin Magnussen Jenson Button Jenson Button
Force India Nico Hulkenberg Nico Hulkenberg Sergio Perez Sergio Perez
Marussia Jules Bianchi Max Chilton Max Chilton Jules Bianchi
Caterham Robin Frijns Kamui Kobayashi Marcus Ericsson Kamui Kobayashi
Toro Rosso Daniil Kvyat Jean Eric Vergne Daniil Kvyat Jean Eric Vergne
Lotus Romain Grosjean Romain Grosjean Pastor Madonado Pastor Madonado
Mercedes Lewis Hamilton Nico Rosberg Lewis Hamilton Nico Rosberg
Ferrari Fernando Alonso Fernando Alonso Kimi Raikkonen Kimi Raikkonen
Williams
Sauber

 

F1Test: Jerez 2014 i siffror

Jenson Button - Dag2 i Jerez

McLarens rookie Magnussen hade snabbaste tiden i Jerez, Rosberg körde flest varv av förarna.
De Mercedes drivna bilarna hade generellt bästa test veckan i Jerez, medan Renault stallen knappt fick till ett enda ordentligt varv. Mer statistiken från inledande F1-testerna på Jerez nedan.

Förare Bil Stall Bästa Tid Varv
1 Kevin Magnussen #20 McLaren 1:23.276 162
2 Felipe Massa #19 Williams 1:23.700 133
3 Lewis Hamilton #44 Mercedes 1:23.952 121
4 Jenson Button #22 McLaren 1:24.165 83
5 Kimi Räikkönen #7 Ferrari 1:24.812 78
6 Valtteri Bottas #77 Williams 1:25.344 42
7 Fernando Alonso #14 Ferrari 1:25.495 173
8 Nico Rosberg #6 Mercedes 1:25.588 188
9 Nico Hulkenberg #27 Force India 1:26.096 17
10 Sergio Perez #11 Force India 1:28.376 48
11 Daniel Juncadella Test Force India 1:29.457 81
12 Jean-Eric Vergne #25 Toro Rosso 1:29.915 45
13 Adrian Sutil #99 Sauber 1:30.161 103
14 Jules Bianchi #17 Marussia 1:32.222 25
15 Esteban Gutierrez #21 Sauber 1:33.270 60
16 Marcus Ericsson #9 Caterham 1:37.975 12
17 Sebastian Vettel #1 Red Bull 1:38.320 11
18 Kamui Kobayashi #10 Caterham 1:43.193 54
19 Daniil Kvyat #26 Toro Rosso 1:44.016 9
20 Daniel Ricciardo #3 Red Bull 1:45.374 10
21 Robin Frijns Caterham Ingen Tid 10
22 Max Chilton #4 Marussia Ingen Tid 5

Jerez test jämförelse – 2013 mot 2014
2013 – 3,531 varv totalt (15,634 kilometer) under fyra dagar, med snabbaste varvtiden: 1:17.879 (Massa, Ferrari)
2014 – 1,470 varv totalt (6,509 kilometer) under fyra dagar, med snabbaste varvtiden: 1:23.276 (Magnussen, McLaren)

Totalt antal varv körda per stall
309 – Mercedes
251 – Ferrari
245 – McLaren (Mercedes)
175 –  Williams (Mercedes)
163 –  Sauber (Ferrari)
146 – Force India (Mercedes)
76  – Caterham (Renault)
54  – Toro Rosso (Renault)
30  – Marussia (Ferrari)
21  – Red Bull (Renault)

Totalt antal varv per motor (-leverantör)
875 – Mercedes (4 stall)
444 – Ferrari (3 stall)
151 – Renault (3 stall)

Däckstatistik från Pirelli

Antal set av däck som togs med till Jerez: 250 set eller 1000 däck
– varav supersoft däck: 2 set
– varav soft däck: 9 set
– varav medium däck: 52 set
– varav hard däck: 52 set
– varav ‘winter’ däck: 69 set
– varav intermediate däck: 36 set
– varav wet däck: 30 set

Antal set som användes: 99
– varav supersoft däck: 1 set
– varav soft däck: 2 set
– varav medium däck: 23 set
– varav hard däck: 11 set
– varav ‘winter’ däck: 32 set
– varav intermediate däck: 20 set
– varav wet däck: 10 set

Längsta sammanhängande körningen per däcksort

10 varv på supersoft
9 varv på soft
7 varv på medium
24 varv på hard
23 varv på ‘winter’
26 varv på intermediate
13 varv på wet

F1Test: Mercedes-motorer vinnare hittills

Jenson Button - Dag2 i Jerez

Andra dagen i Jerez gick mycket bättre för Formel 1 stallen. Nico Rosberg och Mercedes lyckas få ihop hela 97 varv, medan McLaren äntligen fick ut bilen och var snabbast för dagen.

Efter nattens regn spolades banan med lite extra vatten och Pirelli kunde genomföra tester av regndäck. Till eftermiddagen hade banan torkat igen och det blev mer fart, bland annat hade McLaren fått ordning på sitt maskineri och Jenson Button satte nya MP4-29 på prov.
Mercedes fick också ihop bilen igen efter måndagens utkörning av Lewis Hamilton och det utnyttjade Nico Rosberg till max med överlägsna 97 varv. Tre av fyra klart snabbaste kör med Mercedes motorer, Force India som också kör Mercedes låg en bit efter toppen men bra före Sauber bakom. Så det verkar som att Mercedes systemet hittills är det bästa, precis som många förutspått.

Renault stallen hade stora problem under dagen och fick knappt kört något överhuvudtaget. Deras problem kunde härledas till det nya ERS systemet som Renault Sport försöker lösa så fort som möjligt. Man har identifierat problem men måste flyga in delar för att lösa allas problem.
Det glädjande för svenska fans är dock att Marcus Ericsson lyckades göra en snabbare varvtid än Sebastian Vettel, Red Bull Racing, under sin sista dag för veckans tester.

Förare Stall Tid Varv
1 Jenson Button McLaren 1:24.165 43
2 Kimi Räikkönen Ferrari 1:24.812 47
3 Valtteri Bottas Williams 1:25.344 35
4 Nico Rosberg Mercedes 1:25.588 97
5 Sergio Perez Force India 1:28.376 37
6 Esteban Gutierrez Sauber 133.270 53
7 Marcus Ericsson Caterham 1:37.975 11
8 Sebastian Vettel Red Bull Racing 138.320 8

F1Test: Problemfylld första dag på Jerez

Det var inte mycket action på banan den första dagen av försäsongstester på Jerez igår, tisdag, när Formel 1’s nya turbo era hade premiär. Det var flera stall som inte ens fick en officiell tid satt, utan gjorde endast installationsvarv eller kom inte ut alls.
För att jämföra lite med förra året så körde förarna sammanlagt ca 650 varv första dagen på Jerez, medan man i år inte ens kommit upp i 100. Paul Di Resta körde 89varv i Force Indian vilket nästan är mer än det sammanlagda antalet varv igår.

Än dock, maskinerna är igång och det kan bara bli bättre. Det enda stallet som inte lyckades komma ut på banan igår, av de som var på plats, var McLaren som hade elproblem.
Caterham var nära att utebli de med, men till slut fick Marcus Ericsson göra sin debut som F1-förare, även om det bara blev ett installations varv.

Dagens vinnare, om man kan säga så efter en sådan dag, var Ferrari och Kimi Räikkönen som inte bara satte snabbaste varvet men körde även flest varv. Det ska dock sägas att hade inte framvingen på Lewis Hamiltons Mercedes gått sönder och han kört in i däckbarriären, hade nog han toppat listan.
Kimis tid var emellertid 10 sekunder långsammare än bästa tiden första dagen på Jerez 2013, men Kimi är inte oroad.

Bilarna är långsammare? Det är meningslöst att jämföra med det gamla eftersom allting är helt annorlunda. – Kimi Räikkönen

Förare Stall Tid Varv
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:27.104 31
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:27.820 18
3 Valtteri Bottas Williams 1:30.082 7
4 Sergio Perez Force India 1:33.161 11
5 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:36.530 15
6 Esteban Gutierrez Sauber 1:42.257 7
7 Sebastian Vettel Red Bull ingen tid 3
8 Marcus Ericsson Caterham ingen tid 1

Föraruppställning för veckans F1-tester i Jerez

Alla Formel 1 stallen förutom Lotus är på plats i Spanien för att testköra sina nya F1-bilar för 2014 med de alldeles nya turbo V6-motorerna. Några nya förare och en hel del förare som bytt stall, så vem får köra bilen först – den nya killen eller den gamle räven? Svaret har ni nedan med komplett föraruppställning för veckans F1-tester.

Red Bull Racing

Tisdag: Sebastian Vettel
Onsdag: Sebastian Vettel
Torsdag: Daniel Ricciardo
Fredag: Daniel Ricciardo

Mercedes AMG F1

Tisdag: Lewis Hamilton
Onsdag: Nico Rosberg
Torsdag: Lewis Hamilton
Fredag: Nico Rosberg

Scuderia Ferrari

Tisdag: Kimi Räikkönen
Onsdag: Kimi Räikkönen
Torsdag: Fernando Alonso
Fredag: Fernando Alonso

McLaren

Tisdag: Jenson Button
Onsdag: Jenson Button
Torsdag: Kevin Magnussen
Fredag: Kevin Magnussen

Force India

Tisdag: Sergio Pérez
Onsdag: Nico Hülkenberg
Torsdag: Daniel Juncadella
Fredag: Ej bestämt

Sauber F1 Team

Tisdag: Esteban Gutiérrez
Onsdag: Esteban Gutiérrez
Torsdag: Adrian Sutil
Fredag: Adrian Sutil

Scuderia Toro Rosso

Tisdag: Jean-Éric Vergne
Onsdag: Daniil Kvyat
Torsdag: Jean-Éric Vergne
Fredag: Daniil Kvyat

Williams F1 Team

Tisdag: Valtteri Bottas
Onsdag: Valtteri Bottas
Torsdag: Felipe Massa
Fredag: Felipe Massa

Marussia

Caterham

Tisdag: Marcus Ericsson
Onsdag: Marcus Ericsson
Torsdag: Robin Frijns
Fredag: Kamui Kobayashi

Följ F1-testerna i Jerez live

Årets första försäsongstester har satt igång på Jerez de la Frontera i Spanien. Vädret där nere är just nu halvklart med runt 10-grader, ikväll och inatt ska det bli regn.
Det finns tyvärr fortfarande inga TV-sändningar från F1-testerna, men för oss som vill följa allt action där nerifrån finns det som tur är lite andra alternativ.

Vi kan starta en insamling, så åker jag och rapporterar från Bahrain om några veckor eller…
Nedan har ni några länkar till större (F1) media sajter som finns på plats och skriver så fingrarna brinner!

Autosport
http://live.autosport.com/

Sky Sports
http://www1.skysports.com/f1/news/12433/9130678/jerez-test-day-one-live

GPUPDATE.net
http://www.gpupdate.net/en/testcalendar/198/2014-formula-1-test-calendar/
http://www.gpupdate.net/en/testresults/1589/formula-1-test-at-circuito-permanente-de-jerez-28-january-2014/

Såg nu att Janne Blomqvist kör live från Jerez också.
http://f1blogg.teknikensvarld.se/2014/01/28/live-jerez-f1-test-dag-1/

Lotus första stallet att missa inledande F1-testerna

Lotus F1 Team logo

Om exakt tre veckor är det dags för det första av tre försäsongstester inför Formel 1 säsongen 2014. Alla stallen jobbar hårt för att slutföra sina bilar med alla nyheter som den kommande säsongen för med sig. Varje år brukar det vara någon eller några stall som inte riktigt hinner färdigt, åtminstone till de inledande testerna, och så är det även i år.

Lotus F1 Team har i en intervju med tekniska chefen Nick Chester meddelat att man inte kommer att hinna färdigt med nya E22 till testerna i Jerez 28-31 Januari.

“Vi kommer att behålla täcket på på vår bil lite längre än vissa andra stall. Vi har beslutat att det inte är idealt för vårt bygg-och utvecklingsprogram att delta i Jerez testet. Vi kommer sannolikt att avtäcka bilen innan Bahrain testerna, och i Bahrain borde vi verkligen kunna sätta bilen genom sina steg i representativa förhållanden”

Bilen har dock genomgått de obligatoriska testerna för att bli godkänd, det enda som återstår är kraschtesterna på nosen. Man har även tagit chassi mått för båda förarna, Romain Grosjean och Pastor Maldonado.

Än så länge verkar det som att fältets resterande tio stall kommer att delta på de första F1 testerna i Jerez, men än är det många veckor kvar där mycket kan hända.
Försäsongstesterna körs i år den 28-31 januari i Jerez och sedan 19-22 februari samt 27 feb. till 2 mars i Bahrain.

Räikkönen testkör GP3-bil

Sommaruppehållet i F1 är snart slut, men Lotus Kimi Räikkönen kunde inte hålla sig från att köra fort så han hjälpte till att testköra en GP3-bil i veckan.
Räikkönen testkörde GP3/13 bilen på Circuit de Catalunya i Spanien under ett officiellt utvecklingstest inför säsongen 2014. Kimis deltagande var möjligt tack vare hans nära relation till GP3 stallet Koiranen GP.

Räikkönen körde totalt 58 varv med en bästa varvtid på 1:34.780, att jämföra med hans kvaltid 1:21.177 under årets Spanska GP.

Kimi Räikkönen om GP3 testet

“Jag vill tesa GP3/13 därför att min vän Afa Heikkinen har ett stall i serien och jag har följt deras framsteg och resultat sedan början av säsongen. Jag var nyfiken på att se hur bilen var att hantera och den var faktiskt rolig att köra.
Det fanns lite problem i hur den betedde sig, men vi lyckades lösa de flesta av dem. GP3/13 bilen är ett bra verktyg för unga förare, speciellt när man måste lära sig om däck hantering så som vi har i F1”

Resultat från ungdomstesterna på Silverstone

Young Driver Test är över för den här säsongen, och det var annorlunda tre dagar än normalt under YDT.
Det var runt 30 förare som deltog under de tre dagar so testerna pågick på Silverstone, men tolv av dessa förare var nuvarande raceförare som utförde däcktester.

Sebastian Vettel blev inte helt oväntat testernas snabbaste förare under sista dagen, men bara knappt före Daniel Ricciardo som fick chansen i RBR bilen dagen innan. Ricciardo gjorde dock en tiondel snabbare bil i sin egna Toro Rosso.
En annan Red Bull förare som imponerade, och även han var snabbare i STR bilen, var Carlos Sainz Jr. “Det här har varit en fantastisk möjlighet. Det är ett stort lyft för mitt självförtroende, men jag är 18 år gammal, fortfarande väldigt ung och lär mig fortfarande. Det är en lång väg att gå.” sa sonen till den förre rallymästaren Carlos Sainz efter testerna.

Näst snabbast, bortsett från raceförarna, var sonen till en annan före detta världsmästare, nämligen Alain Prost son Nicolas. Prost testkörde för Lotus tillsammans med tredjeföraren Davide Valsecchi, men lyckades spöa italienaren med tre tiondelar.
“Den här dagen var höjdpunkten på min säsong och jag njöt verkligen av min tid i bilen.” sa Valsecchi under torsdagen.

Vad gäller däcktesterna verkar F1-förarna nu vara nöjda med hur de beter sig och att de är säkra nog.

Förare Stall Tid Dag
* markerar däcktest
1. Sebastian Vettel Red Bull 1:32.894 Fre *
2 Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:32.972 Tors *
3. Carlos Sainz Jr Toro Rosso 1:33.016 Tors
4. Daniel Ricciardo Red Bull 1:33.187 Tors *
5. Adrian Sutil Force India 1:33.242 Fre *
6. Nicolas Prost Lotus 1:33.256 Fre
7. Carlos Sainz Jr Red Bull 1:33.546 Fre
8. Davide Valsecchi Lotus 1:33.554 Tors
9. Davide Rigon Ferrari 1:33.592 Fre
10. Kevin Magnussen McLaren 1:33.602 Ons
11. Felipe Massa Ferrari 1:33.624 Fre *
12. Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:33.647 Fre *
13. Paul di Resta Force India 1:33.774 Ons *
14. Antonio Felix Da Costa Red Bull 1:33.821 Ons
15. Oliver Turvey McLaren 1:33.864 Tors
16. James Calado Force India 1:33.957 Tors
17. Daniel Juncadella Williams 1:34.098 Ons
18. Pastor Maldonado Williams 1:34.116 Tors *
19. Johnny Cecotto Toro Rosso 1:34.193 Ons
20. Robin Frijns Sauber 1:34.236 Ons
21. Nico Hulkenberg Sauber 1:34.224 Tors *
22. Gary Paffett McLaren 1:34.294 Fre
23. Susie Wolff Williams 1:35.093 Fre
24. Giedo van der Garde Caterham 1:35.155 Fre *
25. Daniil Kvyat Toro Rosso 1:35.281 Fre
26. Charles Pic Caterham 1:35.576 Fre *
27. Kimiya Sato Sauber 1:35.642 Fre
28. Alexander Rossi Caterham 1:35.651 Ons
29. Will Stevens Caterham 1:36.082 Tors
30. Rodolfo Gonzalez Marussia 1:36.339 Fre
31. Tio Ellinas Marussia 1:36.676 Ons
32. Jules Bianchi Marussia 1:36.744 Fre *
33. Max Chilton Marussia 1:38.347 Ons *

Kontrovers efter Mercedes & Pirellis hemliga däcktest

En storm bröt ut i Monaco paddocken den gångna helgen, på grund av ett privat test som Pirelli utfört med hjälp att Mercedes.
Det var brittiska Sky ochBBC som under söndagsmorgonen avslöjade att både Lewis Hamilton och Nico Rosberg deltog under ett däcktest, på 1000km, i Spanien direkt efter Spaniens Grand Prix.
Red Bull och Ferrari ska vara ursinniga, eftersom det finns testförbud under säsongen, och har la in en protest inför Monacos Grand Prix. Rapporter under dagen gör det dock gällande att FIA var medveten om testet, som är tillåtet av säkerhetsgrunder som i detta fallet ska ha varit för att testa de planera ändringarna inför Kanada nästa månad.

”Vissa stall har reagerat negativt,” sa Damon Hill till Sky, ”men jag har pratat med Niki Lauda och han försäkrade mig att de hade fått ett OK fårn FIA och anledningen till det är att säherhetsreglerna trumfar sportreglementet.
Om det finns säkerhetsfrågor, vilket verkar vara anledningen, så måste någon göra testerna. Det verkar bara som att Mercedes var först in.” tillade han.

Christian Horner sa under söndagseftermiddagen: ”De (Mercedes) har kört årets bil med nuvarande förare och däck. Det är ett tydligt brott mot reglementet.”
Medan en talesperson för Ferrari ekade vad Red Bull stallchefen Horner sa även om Pirelli har rätt att göra ett test: ”Det fundamentala är årsmodellen på bilen, eftersom om du använder årets bil så borde det vara emot reglerna.”

Stallen blev kallade till ett möte hos domarna efter gårdagens Monacos Grand Prix för att diskutera ämnet.

(GMM)

Vi återkommer om någon ny utveckling av kontroversen dyker upp.