Mercedes F1 bekräftar Valtteri Bottas för 2020

Valtteri Bottas fick den bästa 30-års presenten en F1-förare kan få, förlängt kontrakt med Mercedes AMG F1. Stallet bekräftade idag att att finländaren får förlängt kontrakt och Mercedes behåller därmed sin föraruppställning för 2020!

Gratulerar i efterskott Valtteri!

V. Bottas - Bahrain GP Pole

“I am very happy and proud to be part of the team for a fourth season and wish to thank every team member and the board of Mercedes for their trust and belief in me.”

Valtteri Bottas

Valtteri Bottas, Mercedes AMG F1

“Jag är väldigt glad och stolt över att vara del av stallet för en fjärde säsong och vill tacka alla i teamet och ledningen i Mercedes för deras fortsatta förtroende.
Min prestation har blivit bättre och bättre varje år och det här är ett perfekt sätt att starta andra halvan av 2019.

“Mitt stora mål är att bli Formel Ett världsmästare. På pappret tror jag på det, och från min erfarenhet med stallet så är Mercedes mitt bästa val för att kunna uppnå det målet 2020.
Vi har nio lopp kvar den här säsongen och jag är besluten att fortsätta förbättra mig under varenda en av dem. Nu är alla mina tankar på Spa och ge en stark prestation med teamet den här helgen.”

Toto Wolff, Stallchef Mercedes AMG F1

“För 2019 satte vi utmaningen för Valtteri att komma tillbaka starkare än vi såg honom under första delen av 2018. Och det har han uppnått, med några riktigt imponerande prestationer i början av det året. Även om det har varit hans mest framgångsrika första halva på ett mästerskap hittills så är han hungrig för mer och besluten att fortsätta bli bättre och höja sin nivå. Det är det tankesätt vi vill ha från alla våra teammedlemmar.

“De resultat vi har uppnått tillsammans med Valtteri är ingen tillfällighet, han har varit en väsentlig del av våra mästerskapsframgångar under de senaste två säsongerna. Hans teamwork med Lewis har varit exemplariskt och han har verkligen visat stark karaktär i hur han har studsat tillbaka efter motgångar.”

“I’m delighted that he will stay with the team for another season at least – and look forward to seeing him raise the bar even further.”

Toto Wolff