Melbourne - Australiens GP

Hamilton i pole efter kaotiskt kval som slutade i antiklimax

Idag var det kvalpremiär Formel 1 säsongen 2016 i Melbourne för Australiens Grand Prix. Många, ja alla, var spända och förväntansfulla efter vinterns uppehåll, nya bilar, nya förare och framför allt nytt kvalformat.

Det skulle nog vara lite orättvist om jag bara kapade det nya formatet vid fotknölarna. För i ärlighetens namn så bringade det en del kaos, stallen verkade inte riktigt ha koll på när de borde skicka ut förarna när 90 sekunders klockan tickade. Det hela gjorde det något mer spännande i Q1 och Q2, även om det var mer eller mindre samma förare som åkta ut som förra säsongen.

Men så kom Q3, det sista avgörande för vem som ska ta pole-position. FIA’s stora plan och dröm var att när det återstod 90 sekunder av kvalet skulle två förare slåss med näbbar och klor mot målflagg för första platsen… Pole vinnaren Hamilton klev ur bilen med ca 2 minuter kvar av kvalet.
Man kan väl säga att det inte riktigt blev som FIA och stallcheferna hade tänkt sig och reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Vissa källor säger att man kan komma att byta eller ändra i formatet redan till nästa race, Bahrains GP.

Det är klart att något måste göras, Q3 kan inte vara klart när det är fyra minuter kvar och förarna är ur bilarna kort efter det. Men jag kan tycka att en del av kritiken är lite missriktad, om man ska försöka se det lite objektivt. Hurdå?
Jag ska förklara hur jag tänker.

Vi börjar med Q3 och de sista minuten utan körning.
Javisst, det blev ingen körning och det är helt uppåt väggarna. Men vi ska komma ihåg att det under de senaste säsongerna ofta varit samma sorts dö tid, då oftast i mitten på Q3. Man körde ett varv i början, kom in och satt i garaget och körde ett till i slutet. Det känns såklart bättre än dötid i slutet, en ändå.
Det nya kvalformatet gynnar de stora stallen.

Förvisso kan det vara så och på olika plan, men i slutändan så är de snabbare än de  mindre stallen hur som helst.
De tvingas använda fler däck än toppstallen, redan i Q1.
Stämmer också i sak, men hur var det förra säsongen? De använde de små stallen ett eller två set däck och hade ingen chans att ta sig vidare. Toppstallen använde ett set i Q1, ett eller kanske två set i Q2 och sedan ett set + ett extra kvalset i Q3. Nu använder istället alla många set däck, kanske för många.
Dessutom får alla som inte tar sig till Q3, använda sig av det extra set av det mjukaste däcket under loppet.

Som sagt, jag vill inte kapa det nya formatet vid fotknölarna men det behöver definitivt tweakas på. Den fungera inte som den var tänkt, det bevisade framför allt Q3 igår. Kanske man bara behöver ändra på just Q3, ha den som den varit tidigare. Samtidigt tycker jag att idéen som Bernie Ecclestone tydligen ska ha föreslagit känns rätt intressant, om så bara för att mixa upp fältet.
Han förslag var att ett antal förare, upp till de 10 främsta, från föregående lopp skulle få tid tillagt till sina kvaltider. På det sättet skulle de få en sämre kvaltid och hamna längre ner i startgridden, vilket skulle ge som han själv sa ”bra racing under åtminstone första delen av loppet”.

Vad säger ni? Kommentera, tyck till, såga gärna mina tankar vid fotknölarna 😉

Kvalresultat – Australiens Grand Prix 2016

Pos. NR Förare Stall Tid Varv
Not – Haryanto ramlar ner three startpositioner för att ha orsakat en kollision med Grosjean under FP3.
107% Tid – 1:31.325
1 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:23.837 14
2 6 Nico Rosberg Mercedes 1:24.197 13
3 5 Sebastian Vettel Ferrari 1:24.675 14
4 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:25.033 13
5 33 Max Verstappen Toro Rosso 1:25.434 12
6 19 Felipe Massa Williams 1:25.458 12
7 55 Carlos Sainz Toro Rosso 1:25.582 14
8 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:25.589 15
9 11 Sergio Perez Force India 1:25.753 12
10 27 Nico Hulkenberg Force India 1:25.865 14
11 77 Valtteri Bottas Williams 1:25.961 9
12 14 Fernando Alonso McLaren-Honda 1:26.125 9
13 22 Jenson Button McLaren-Honda 1:26.304 9
14 30 Jolyon Palmer Renault Sport 1:27.601 12
15 20 Kevin Magnussen Renault Sport 1:27.742 11
16 9 Marcus Ericsson Sauber 1:27.435 9
17 12 Felipe Nasr Sauber 1:27.958 7
18 26 Daniil Kvyat Red Bull Racing 1:28.006 5
19 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 1:28.322 6
20 21 Esteban Gutierrez Haas F1 Team 1:29.606 6
21 88 Rio Haryanto Manor Racing 1:29.627 3
22 94 Pascal Wehrlein Manor Racing 1:29.642 3