Intervju med Sam Michael, Williams tekniska direktör

Q&A med Williams Tekniska Direktör, Sam Michael

Q: Hur tillfredsställande var det att få poäng från två bilar i Italiens Grand Prix?
Sam: Det var ett bra resultat, ett som visar att vi gör stadiga framsteg med hela paketet på bilen. FW32 var konkurrenskraftig med topp förarena, vilket demonstrerades av Nicos snabbaste varv, som bara var 0.4 sekunder från den snabbaste.

Q: Båda bilarna hade ny motor. Hur mycket hjälpte det prestandan på Monzas långa raksträckor?
Sam: Nico hade en ny motor, men Rubens hade samma som han använde på Spa. Det är självklart till en stor nytta att ha en ny motor, och speciellt när vi kör på dessa kraft krävande banor.

Q: Nico Hulkenberg kvalade som åtta och slutade som sjua. Var det här hans bästa totala resultat i år?
Sam: Nico slutade som sexa i Budapest, men var genomgående stark genom hela helgen på Monza. Så jag skulle säga att, ja, hans totala prestation var hans bästa hittils.

Q: Mark Webber sa efter loppet att Nico borde ha fått ett straff för ha kört rakt igenom chikanerna i kampen om sjätte plats. Vad hade ni för diskussioner med Charlie Whiting, FIAs race direktör, om detta?
Sam: Nico hade ingen fördel de gånger han gick rakt genom chikanen. Buemi gjorde exakt samma sak när han var framför Rubens men, eftersom han inte tjänade något, fick inget straff han heller.

Q: Av stallets två förare, hade Rubens Barrichello den jobbigare helgen. Hade han några specifika problem med bilen?
Sam: Rubens bil betedde sig likadant som Nicos. Även om han inte hade samma fart som Nico genom helgen, så tog han fortfarande viktiga poäng för stallet.

Q: Näst åker vi till Singapore. Hur förväntar du dig att FW32 kommer att prestera där?
Sam: Vi har ett större uppgraderingspaket för FW32 till Singapore. Det kommer vara det sista uppgraderingspaketet vi kommer med denna säsing och vi förväntar oss att vara konkurrenskraftiga.