Ingen svensk med det här året i F2, men säsongen bjöd ändå på skratt, gråt, dramatik och en hel del annat under 2010. Här kommer en kortare sammanfattning av Formula 2 2010!
Mercedes GP ger test tillfälle till Sam Bird
Sam Bird, som kör för ART i GP2 serien, kommer att vara Mercedes GPs förare under ungförar testerna i Abu Dhabi i 16-17 November.
Bird är för tillfället femma i GP2 tabellen och kommer att köra det sista loppet i Abu Dhabi 12-14 November, samtidigt som F1 avslutar säsongen.
Sam Bird
Nationalitet: Brittisk
Född: 9 Januari 1987
Websida: www.sambird.com
Management: www.cjmotorsport.co.uk
Karriär:
2010: GP2 Serien, för närvarande 5a med 1 vinst, 5 pallplatser, 1 pole & 5 snabbaste varv
2009: F3 EuroSeries, 8a & 3a i Macau GP
2008: F3 EuroSeries, 11a
2007: British F3, 4a & Årets Rookie
2006: Formula Renault, 3a & Årets Rookie
2005: Formula BMW, 2a
Ross Brawn – stallchef Mercedes GP
Sam har gjort ett imponerande jobb i GP2 Serien under sin första säsong. Han är den högst placerade rookien i mästerskapet, med några riktigt bra resultat under året. Vi är väldigt glada att Sam ska köra för Mercedes GP Petronas under Young Driver testerna nästa månad och är säkra på att han kommer vara konsekvent och ge stallet den nödvändiga feedback vi kräver. Detta är också en perfekt chans för Sam att fortsätta sin utveckling i motorsport och vidga sin erfarenhet av Formel Ett. Sam valdes för sina relevanta, aktuella resultat i ensitsiga bilar genom sitt tävlande i GP2, F3 Euro Serien och Brittiska F3, och som extra bonus kommer att han uppleva banan under GP2 tävlingen under Abu Dhabi Grand Prix helgen. Vi ser framemot att jobba med Sam under testerna och följa hans framsteg och feedback under de två dagarna.
Norbert Haug – Vice-President av Mercedes-Benz Motorsport
För de kommande Young Driver test-dagarna i Abu Dhabi var det viktigt för oss att hitta en ung och talangfull förare med ensits och helst GP2 erfarenhet. Sam Bird, som tävlade i F3 Euro Serien med var DTM partner team Mücke Motorsport innan han tog steget till ART i GP2, som också har samarbete med Mercedes-Benz i F3, uppfyller dessa krav. Med den erfarenhet Sam kommer att få under GP2 loppet i Abi Dhabi, är jag säker på att han kommer vara väl förberedd för testerna.
Kolla när Seb Vettel kör Red Bulls X1 i kommande GT5 spelet
Tipsades om den här grymma videon Sony och Gran Turismo gänget, där Sebastian Vettel kör Red Bulls prototyp bil X1 i kommande spelet Gran Turismo 5.
Knappt har vi fått tänder i nya F1 2010 från Codemasters och snart kommer nya GT5 som även den innehåller F1 bilar och alltså denna hel grymma Red Bull X1.
Enkelt sagt är det en F1 bil på steroider i en supermodels kropp. X1 bilen har 1483 hästar, 15000 RPM i en 3000cc tvilling injicerad V6 Twin Turbo motor och har en sido g-kraft på 6G med en topphastighet av 400km/h!
(rätta gärna ’motortermerna’ om de låter knäppt, inte helt inne på de =P)
Årets GP2 och F2 mästare ska testa för Williams i Abu Dhabi
Imorse kom det ett pressmeddelande från Williams F1 där de bekräftade att Dean Stoneman, som vann årets F2 serie, och Pastor Maldonado, som vann GP2 serien, kommer att köra Williams FW32 under testet för unga förare i Abu Dhabi i November.
Som en del av priset för att man vinner Formel 2 serien ingår det en dags tester med Williams, som bekant satt Andy Soucek i Williams bilen första dagen under förra årets tester. I år går äran alltså till den unga Britten Dean Stoneman.
Pastor Maldonado är hårt ryktad att ta över Nico Hülkenbergs plats i Williams för nästa säsong, till stor del på grund av att han har mer sponsor pengar att komma med. Maldonado var en stark kandidat till en av platserna hos Sauber, men efter att de signade Mexikanen Sergio Perez, övergick fokus till Williams. Testet i November kan vara avgörande för om man väljer att skriva på med Pastor eller behåller Nico för ännu en säsong.
Williams meddelade också att man har förlängt sitt kontrakt med Finländaren Valtteri Bottas som testförare för 2011.
Bottas tävlade i år i Formula 3 Euro serien, där han slutade på tredje plats, med två vinster och 6 pallplatser totalt, och han blev även den första att vinna Formula 3 Masters två gånger med sin andra raka vinst 2010.
Frank Williams – stallchef AT&T Williams
”Vi är väldigt glada över att ha de två regerande mästarna från de två starkaste uppfödar serierna till Formel Ett i FW32 för de två testdagarna. Valtteri kämpade hårt för sin tredje plats i årets Formula 3 Euroseries, med två vinster och sex pallplatser i en väldigt tuff serie konkurrensmässigt i år. Han satte också rekord med sin andra raka vinst i Formula 3 Masters. Han har jobbat hårt både på och av banan och lärt sig en hel del. Vi fortsätter att se talang, disciplin och engagemang och är glada att hjälpa utveckla det vidare under 2011.”
Sutil och Buemi får 5 platsers straff till Brasiliens GP
Både Sebastien Buemi, STR och Adrian Sutil, Force India, kommer att flyttas ner fem placeringar i startfältet i Brasiliens Grand Prix om två veckor.
Buemi låste däcken och slog in i sidan på Virgins Timo Glock, en olycka som FIA domarna tyckte kunde ha undvikits. Buemi har redan bett om ursäkt för incidenten.
”Jag bromsade sent och låste framdäcken, så jag kunde inte svänga och slutade upp med att åka rakt och på Timo. Jag är ledsen för det.”
Not: Glock kunde fortsätta loppet några varv till men stannade i depån under depåstoppen.
Adrian Sutil å sin sida var nära att ta ut Kamui Kobayashi i kurva ett. Sutil hade redan innan vid flera tillfällen varit nära att snurra av, köra på någon annan och ta med sig flera ur racet. Denna gång håll inte hans framfjädring och hans race var över.
Sutil mottog dessutom $10.000 i böter eftersom han, enligt erkännande, var medveten om sina broms problem under racet.
Fernando Alonso vinner i Korea medan båda Red Bull bryter
Igår kväll blev det tydligt att dagens race skulle bli en regnig affär, och dagen började oroligt dåligt. Man började med tre varv bakom säkerhetsbilen varefter man bröt racet, främst på grund av dålig sikt.
Det regnade inte alltför mycket, men vattnet stannade kvar ovanpå banan på den nya asfalten, vilket orsakade väldigt mycket spray och sikten var nästintill noll.
Efter en timmes avbrott startade man om racet, även denna gång bakom säkerhetsbilen i ytterligare 15 varv. Men efter varv 18 kom SC* in och racet kunde starta på riktigt, men det höll ca 1 varv när Mark Webber körde lite för brett i kurva 13 och spann runt in i väggen och tog även med sig Nico Rosberg, som hade tagit sig förbi Hamilton för fjärde, i kraschen. Fem varv senare kom var det fritt fram igen och Vettel gasade än en gång iväg i en kontrollerad ledning före Alonso och Hamilton.
Under depåstoppen tog Hamilton över andra platsen, på grund av att en av Alonsos mekaniker tappade bulten till däcket och det fördröjde spanjorens depåstopp några extra sekunder. Racet var dock under säkerhetsbil, igen, och fältet blev ihop samlat samma varv som Alonso kom ut. När loppet sedan kom igång igen körde Hamilton brett i första kurvan och Alonso kunde ta tillbaka sin andra plats med det samma.
Tio varv senare, varv 46, körde Alonso sedan förbi Vettel i samma kurva och några meter senare gick Red Bull tyskens motor sönder. Han parkerade bilen i en säkerhetsficka och gjorde en Heikki Kovalainen, och släckte branden i bilen på egen hand.
Alonso hade därmed fritt fram att ta segern i det första Koreanska Grand Prixet och ledningen i förarmästerskapet eftersom båda Red Bull bilarna hade brutit loppet. Lewis Hamilton höll andra platsen trots helt nerslitna däck och håller sig levande i mästerskapskampen. Felipe Massa var också tillbaka på pallen, sin femte för säsongen och första sedan Italiens GP.
Michael Schumacher hade sitt bästa resultat för säsongen, med en fjärde plats idag efter ett stabilt race.
Williams såg ut att få till ett bra resultat med Barrichello och Hulkenberg på femte och sjätte mot slutet av loppet. Men några varv från slutet var Hulken tvungen att stanna för nya däck och Rubens spann och tappade positioner till Kubica och Liuzzi. Tonio Liuzzi var en annan som körde ett mycket stabilt, om än något anonymt, lopp och klättrade till sjätte plats från sjuttonde startruta. Han tog därmed några mycket viktiga poäng för Force India, möjligtvis även sin plats för nästa säsong.
Force India har nu 68 poäng, tre föra Williams på 65, så kampen om sjätte platsen i konstruktörsmästerskapet är fortfarande hård.
I förarmästerskapet går som sagt Fernando Alonso upp i ledning med 231 poäng, Mark Webber (220p) är fortfarande tvåa trots dagens resultat. Lewis Hamilton däremot klättrar till tredje plats på 210 poäng och Vettel hänger kvar med minimal chans i fjärde med 204 poäng.
Med tre vinster i de fyra senaste racen är Alonso och Ferrari klart hetast för tillfället. Med 25 poäng upp till Alonso för Vettel, kanske Red Bull borde satsa på Mark Webber som sin nummer ett de sista racen. Frågan är väl om RBR vägar ta det beslutet, med Vettel den klara första föraren i annat fall och i framtiden.
Med båda Red Bull bilarna utan poäng idag betyder det också att McLaren knappade in lite på dem för konstruktörsmästerskapet, som verkade vara ganska klar innan dagens race.
Komplett resultat från Koreas GP.
* – SC = säkerhetsbil (safetycar)
Full slutresultat från Koreas Grand Prix 2010
Pos | No | Förare | Stall | Varv | Tid/Bröt | Start | Png |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Petrov kvalade som 15, men hade fem placeringars nerflyttning sedan han orsakat en krasch i Japans GP | |||||||
1 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 55 | Vinnare | 3 | 25 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 55 | +14.9 sek | 4 | 18 |
3 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 55 | +30.8 sek | 6 | 15 |
4 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 55 | +39.6 sek | 9 | 12 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 55 | +47.7 sek | 8 | 10 |
6 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 55 | +53.5 sek | 17 | 8 |
7 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 55 | +69.2 sek | 10 | 6 |
8 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 55 | +77.8 sek | 12 | 4 |
9 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 55 | +80.1 sek | 13 | 2 |
10 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 55 | +80.8 sek | 11 | 1 |
11 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 55 | +84.1 sek | 15 | |
12 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 55 | +89.9 sek | 7 | |
13 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 54 | +1 Varv | 21 | |
14 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 53 | +2 Varv | 24 | |
15 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 53 | +2 Varv | 23 | |
Bröt | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 46 | +9 Varv | 14 | |
Bröt | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 45 | +10 Varv | 1 | |
Bröt | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 39 | +16 Varv | 20 | |
Bröt | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 31 | +24 Varv | 19 | |
Bröt | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 30 | +25 Varv | 16 | |
Bröt | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 25 | +30 Varv | 22 | |
Bröt | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 25 | +30 Varv | 18 | |
Bröt | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 18 | +37 Varv | 2 | |
Bröt | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 18 | +37 Varv | 5 |
Kommentarer från F1 förarna efter kvalet till Koreas GP
Red Bull
Sebastian Vettel (Pos: 1 | Q3 1:35.585s)
Det är en speciell känsla att vara i pole-position, det var väldigt tätt. Banan här är bra, i första sektionen finns det inte mycket man kan göra, man sätter bara bromspunkterna i rätt tid, men andra och tredje sektorn är ganska underhållande med trevligt strömmande kurvor, men det är lätt att göra misstag. Det var en liten marginal för pole, men det var nog och det var ett bra resultat eftersom vi inte hade så mycket flyt med körningen igår. Vi hade en punktering under träningen, så jag hade inte kört allt för många varv på den nya banan, vilket gör det svårare att komma in i en rytm. Man måste ta varje race som de kommer, det var ett bra resultat i Japan, men nu i Korea är all fokus på loppet imorgon. Bilen var snabb idag, ingen tvekan, men du måste fortfarande få jobbet gjort och det viktigaste är att behålla sitt lugn, vilket vi alla gjorde då vi visste vad vi hade. Så, vi fick jobbet gjort idag, men vi får se imorgon.
Mark Webber (Pos: 2 | Q3 – 1:35.659s)
Jag var inte nöjd under mina första tidvarv om jag ska vara ärlig, så jag var mer bekväm med att göra två tidvarv under mitt sista försök. Det gick ok, men uppenbarligen var det väldigt tätt med Seb och jag fick andra startruta. Det är ingen dålig position att starta loppet från, men det hade varit trevligt att få pole, trots det – vi kan fortfarande få ett bra resultat därifrån.
Jag startar från den smutsiga sidan imorgon och Fernando (Alonso) kommer vara stark från linjen, men det kommer inte avgöra mästerskapet, så vi ska kämpa därifrån, men är definitivt i en bra position.
Ferrari
Fernando Alonso (Pos: 3 | Q3 – 1:35.766s)
Jag är nöjd med hur saker gick I kvalet och jag tycker det visade potentialen I vår bil. I Q1 kände jag att vi kunde vara riktigt konkurrenskraftiga, vilket sedan bekräftades i Q2 och Q3. Sen, efter att jag förlorat pole, kände jag att det är bättre att vara trea än att vara tvåa, eftersom det kan bli väldigt svårt att starta från den smutsiga sidan. Vi förväntade oss att Red Bull skulle vara väldigt starka, eftersom det inte är genom tur de har tagit fjorton av sjutton möjliga poles i år. Däremot är skillnaden väldigt liten, vilket visar att vi kan vara med och slåss imorgon. Vi måste få en bra start utan att ta för stora risker i första kurvan, därför att under loppet kan allt hända och det viktigaste kommer vara att ta sig i mål. I teorin finns det några platser där det finns möjlighet för omkörningar, men vi får vänta och se till imorgon om det verkligen är fallet. Däckslitaget verkar vara högre än på andra banor så vi måste se till att göra att bra jobb med att se efter dem. Och vad gäller strategi; de mjukare ger mycket mer grepp medan på de hårda, verkar alla ha problem med att få dem att fungera optimalt. Kanske blir vi tvunga att göra mer än ett depåstopp. Förutom det finns den okända väder faktorn. Situationen är definitivt bättre än på Suzuka, skillnaden till Red Bull är mindre och vi har hållit starka konkurrenter som Hamilton och Kubica bakom oss.
Felipe Massa (Pos: 6 | Q3 – 1:36.571)
Jag är inte glad, speciellt eftersom sjätte plats betyder att jag startar från den mindre rena sidan, vilket är ett stort handikapp på en yta som är så smutsig som denna. Jag var väldigt nöjd efter Q2, därför att bilen var mer konkurrenskraftig än igår och jag trodde jag kunde slåss för en toppplacering. Tyvärr, hade jag lite trafik under mitt enda försök i Q3 på mitt sista set nya mjuka däck. Synd eftersom bilen gick bra, men jag fick inte ut det mesta av det. Situationen vad gäller grepp har förbättrats, även med det hårdare däcket och jag förväntar mig att det fortsätter så imorgon. Jag förväntar mig ha ett väldigt tufft race. Om det skulle regna, kan det bli halkigare än vanligt, med tanke på banans tillstånd.
McLaren
Lewis Hamilton (Pos: 4 | Q3 – 1:36.062)
Stallet gjorde ett fenomenalt jobb med att få alla nya delar till banan för det här racet, och alla har gjort att fantastiskt jobb vid banan hela helgen. Vi var väldigt snabba under träningen, så jag vet inte var Red Bull hittade en extra halvsekund i Q3. Men, det är viktigt att komma ihåg att vi är fortfarande med i kampen, vi gör bra starter och det finns några långa raksträckor här som borde passa oss. Jag tycker vi är konkurrenskraftiga, bilen är så bra den någonsin varit och våra längre körningar är bra. Vi måste bara göra vårt bästa med vad vi har, vi kan inte be om mer från killarna på fabriken, eller av de som är här, och jag tror inte jag kunde bett om mer från mig själv.
Så, ja, vi kan fortfarande ha ett väldigt bra lopp imorgon.
Jenson Button (Pos: 7 | Q3 – 1:36.731)
Igår och imorse var jag väldigt nöjd med bilen, balansen var extremt bra och vi såg starka ut. I eftermiddags kunde jag inte få upp temperaturen i däcken och låste upp däcken både fram och bak. Jag hade inte nog med grepp och kunde inte hitta tillräckligt med fart. Det kommer bli ganska svårt imorgon, vilket vädret det än blir. Men de goda nyheterna är att jag startar från den rena sidan av banan, och det finns några långa raksträckor efter första kurvan, så det kommer bli ett roligt första varv!
Mercedes GP
Nico Rosberg (Pos: 5 | Q3 – 1:36.535)
Jag är väldigt nöjd med femte plats och det är bästa möjliga position vi kunde ha uppnått idag. Det är skönt att vara före en av McLaren och Ferrari bilarna och även Robert som varit väldigt nära oss senaste tiden. Vi är i en bra position för racet imorgon. Strategi kommer bli vikigt med däckslitaget men vi är starka på det området och med lite tur, skulle det vara trevligt att ge stallet ett bra resultat.
Michael Schumacher (Pos: 9 | Q3 – 1:36.950)
Jag hade ett hektiskt kval att få ihop alla förändringar vi gjorde men jag är ganska nöjd med min position. Det fanns inte plats för mycket mer idag. Stallet gjorde ett bra jobb med att få båda bilarna till Q3 och vi kommer starta från den bättre sidan enligt min åsikt. Jag är ganska optimistisk för imorgon och vi borde ta några poäng, speciellt då vår set-up är fokuserad på racet. Vi hade bra race tempo under träningen igår och jag ser framemot det första Koreanska Grand Prixet.
Renault F1
Robert Kubica (Pos: 8 | Q3 – 1:36.824)
Bilen var mer överstyrd än under träningen och jag kände mig inte riktigt bekväm. Om vi hade fått till allt perfekt, hade vi kanske kunnat vara några tiondelar snabbare, men vi är på gränsen här. Tyvärr betyder min åttonde startruta att jag startar från den smutsiga sidan. Imorse, i det torra, var det stor skillnad på de olika sidorna, men om det regnar imorgon kanske det inte är en så stor nackdel. Det kommer inte bli ett lätt race, därför att alla är så jämna när det gäller prestanda, men jag ska försöka göra mitt bästa imorgon eftermiddag.
Vitaly Petrov (Pos: 15 | Q2 – 1:37.799)
Jag hade hoppats på att komma med bland top 10 idag, för att minimera effekten av straffet till starten, och det såg okej ut efter Q1. Under andra delen av kvalet gjorde jag några misstag för att ajg tog i för hårt, körde på kerben och snurrade. Däcken var så smutsiga efter det att jag inte kunde sätta en ordentlig tid efter det. Det är synd, men jag måste fokusera på racet nu och ta varje möjlighet som dyker upp.
Williams
Rubens Barrichello (Pos: 10 | Q3 – 136.998)
Nico Hulkenberg (Pos: 11 | Q2 – 1:37.620)
BMW Sauber
Kamui Kobayashi (Pos: 12 | Q2 – 1:37.643)
Nick Heidfeld (Pos: 13 | Q2 – 1:37.715)
Force India
Adrian Sutil (Pos: 14 | Q2 – 1:37.783)
Vitantonio Liuzzi (Pos: 18 | Q1 – 1:38.955)
Toro Rosso
Jaime Alguersuari (Pos: 16 | Q2 – 1:37.853)
Sebastien Buemi (Pos: 17 | Q2 – 1:38.594)
Lotus Racing
Jarno Trulli (Pos: 19 | Q1 – 1:40.521)
Heikki Kovalainen (Pos: 21 | Q1 – 1:41.768)
Virgin Racing
Timo Glock (Pos: 20 | Q1 – 1:40.748)
Lucas di Grassi (Pos: 22 | Q1 – 1:42.325)
HRT
Sakon Yamamoto (Pos: 23 | Q1 – 1:42.444)
Bruno Senna (Pos: 24 | Q1 – 1:43.283)
Röstning | Vem vinner det första Koreanska Grand Prixet
Vettel i Pole! Komplett resultat från kvalet till Koreas Grand Prix
Pos | No | Förare | Team | Q1 | Q2 | Q3 | Varv |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:37.123 | 1:36.074 | 1:35.585 | 19 |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:37.373 | 1:36.039 | 1:35.659 | 21 |
3 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:37.144 | 1:36.287 | 1:35.766 | 23 |
4 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:37.113 | 1:36.197 | 1:36.062 | 20 |
5 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:37.708 | 1:36.791 | 1:36.535 | 18 |
6 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:37.515 | 1:36.169 | 1:36.571 | 18 |
7 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:38.123 | 1:37.064 | 1:36.731 | 21 |
8 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:37.703 | 1:37.179 | 1:36.824 | 21 |
9 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:37.980 | 1:37.077 | 1:36.950 | 22 |
10 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:38.257 | 1:37.511 | 1:36.998 | 25 |
11 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:38.115 | 1:37.620 | 18 | |
12 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:38.429 | 1:37.643 | 15 | |
13 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 1:38.171 | 1:37.715 | 16 | |
14 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:38.572 | 1:37.783 | 18 | |
15 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:38.174 | 1:37.799 | 18 | |
16 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:38.583 | 1:37.853 | 18 | |
17 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:38.621 | 1:38.594 | 16 | |
18 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:38.955 | 10 | ||
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:40.521 | 10 | ||
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:40.748 | 8 | ||
21 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:41.768 | 9 | ||
22 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:42.325 | 10 | ||
23 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:42.444 | 10 |