Här kommer senaste avsnittet av F1-Podden från Motorsport Idag med mig och Roger Hemberg som gäster. Vi snackar denna gång lite om senaste F1-loppet Italiens GP på Monza, Jenson Button, Felipe Massa och en del annat F1 gott.
Lyssna, kommentera och skicka in frågor till nästa podd ifall ni har några.
Sju förare samlade totalt på sig 168 bestraffningar tillsammans, de flesta p.g.a. byten av power-unit komponenter. Marcus Ericsson fick 3 platsers nedflyttning för att ha hindrat Nico Hülkenberg i Q1 och Max Verstappen fick ytterligare 10 platser för att stallet släppt ut honom på banan utan att motorkåpan satt fast ordentligt och sedermera lossnade.
Det hela organiserade om startgridden ordentligt, mesta dels på nedre halvan men ändock. Det gav också Manor Marussia sin bästa startposition någonsin sedan de kom till F1. Manor bilarna startar nu från sjunde raden på 13:e respektive 14:e plats.
Vi tror på ett bra och spännande lopp på Monza där Ferrari har ett gyllene läge att störa Mercedes paret, bara man lyckas med en grym start och kan ta Lewis Hamilton in i första chikanen.
Det är även viktigt för banan i sig att det blir ett bra lopp, förhoppningsvis kan det stötta samtalen om Monza-banans framtid i Formel 1 kalendern.
Rad 1
1. Lewis Hamilton
Mercedes
2. Kimi Raikkonen
Ferrari
Rad 2
3. Sebastian Vettel
Ferrari
4. Nico Rosberg
Mercedes
Rad 3
5. Felipe Massa
Williams
6. Valtteri Bottas
Williams
Rad 4
7. Sergio Perez
Force India
8. Romain Grosjean
Lotus
Rad 5
9. Nico Hulkenberg
Force India
10. Pastor Maldonado
Lotus
Rad 6
11. Felipe Nasr
Sauber
12. Marcus Ericsson(7)
Sauber
Rad 7
13. Will Stevens
Manor
14. Roberto Merhi
Manor
Rad 8
15. Jenson Button(5)
McLaren
16. Fernando Alonso(1)s/sup>
McLaren
Rad 9
17. Carlos Sainz(4)
Toro Rosso
18. Daniil Kvyat(2)
Red Bull
Rad 10
19. Daniel Ricciardo(3)
Red Bull
20. Max Verstappen(6)
Toro Rosso
Bestraffningar
(1) Alonso: 10 platser
– Första gången en nionde power-unit komponent användes (2) Kvyat: 35 platser
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes (15)
– Första gången en sjätte och sjunde power-unit komponent användes (15)
– Byte av växellåda (5) (3) Ricciardo: 50 platser
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes
– Första gången en sjätte och sjunde power-unit komponent användes (4) Sainz: 35 platser
– Första gången en femte power-unit komponent användes (10)
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes (25) (5) Button: 5 platser
– Ytterligare en nionde power-unit komponent användes (6) Verstappen: 30 platser
– Första gången en femte och sjunde power-unit komponent användes
– Farlig release, man släppte ut Max utan att motorkåpan satt fast ordentligt (7) Ericsson: 3 platser
– Hindrade en annan förare
Det var återigen Mercedes duon Hamilton och Rosberg som slogs om pole-postion i kvalet till Italiens Grand Prix på Monza under lördags eftermiddagen.
Men det var inte helt utan en match från Williams och då framför allt finländaren Valtteri Bottas, som ”bara” hade ca. tre tiondelar upp till tvåan Rosberg.
Rosberg – Hamilton – Bottas | Kval Italiens GP
Utanför Q3 hamnade återigen Kimi Räikkönen, som såg hyfsat stark ut under fredagen men stod för samma visa som så många gånger tidigare denna säsong i kvalet. Framför sig hade Kimi Daniil Kvyat som missade Q3 med minsta möjliga marginal. Den unga ryssen får nu starta längst bak, efter att ha åkt på säsongens första straff på 10-placeringars nerflyttning p.g.a motorbyte.
Längre bak i fältet gjorde Kamui Kobayashi, som denna helgen är tillbaka i Caterham bilen, ett utomordentligt jobb och kvalade sig föra båda Marussia bilarna.
“Jag är väldigt nöjd med dagens kvalresultat! Jag tycker uppdateringarna vi introducerade i Spa fungerar bra och det är väldigt positiva nyheter för stallet. Jag hade inte mycket tid i bilen igår, men jag tycker det var en väldigt bra comeback. Jag är väldigt självsäker för imorgon, det kommer att vara ett utmanande lopp men vi ser starka ut.” – Kamui Kybashi, Caterham
Pos.
#.
Förare
Stall
Q1
Q2
Q3
Varv
1:31.338
1
44
Lewis Hamilton
Mercedes AMG
1:25.363
1:24.560
1:24.109
20
2
6
Nico Rosberg
Mercedes AMG
1:25.493
1:24.600
1:24.383
19
3
77
Valtteri Bottas
Williams
1:26.012
1:24.858
1:24.697
16
4
19
Felipe Massa
Williams
1:25.528
1:25.046
1:24.865
17
5
20
Kevin Magnussen
McLaren
1:26.337
1:25.973
1:25.314
18
6
22
Jenson Button
McLaren
1:26.328
1:25.630
1:25.379
18
7
14
Fernando Alonso
Ferrari
1:26.514
1:25.525
1:25.430
17
8
1
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
1:26.631
1:25.769
1:25.436
18
9
3
Daniel Ricciardo
Red Bull Racing
1:26.721
1:25.946
1:25.709
17
10
11
Sergio Perez
Force India
1:26.569
1:25.863
1:25.944
23
Utkvalade efter Q2
11
26
Daniil Kvyat
Toro Rosso
1:26.261
1:26.070
16
12
7
Kimi Räikkönen
Ferrari
1:26.689
1:26.110
13
13
25
Jean-Eric Vergne
Toro Rosso
1:26.140
1:26.157
15
14
27
Nico Hulkenberg
Force India
1:26.371
1:26.279
18
15
99
Adrian Sutil
Sauber
1:27.034
1:26.588
17
16
21
Esteban Gutierrez
Sauber
1:26.999
1:26.692
17
Utkvalade efter Q1
17
13
Pastor Maldonado
Lotus
1:27.520
8
18
8
Romain Grosjean
Lotus
1:27.632
5
19
10
Kamui Kobayashi
Caterham
1:27.671
9
20
17
Jules Bianchi
Marussia
1:27.738
8
21
4
Max Chilton
Marussia
1:28.247
8
22
9
Marcus Ericsson
Caterham
1:28.562
9
Note – Kvyat qualified 11th, drops 10 grid places for an engine change.
Första dagen av action på Monza banan 2012 hade det ena och andra att bjuda på. Första träningen bjöd på en hel del rookies bakom ratten igen. De vanliga ansiktena Valtteri Bottas (Williams) och Jules Biancchi (Force India) fick sällskap av Ma Qing Hua, som blev den förste kines i historien att delta i ett F1 Grand Prix när han körde en av HRT bilarna.
Förutom dessa tre gjorde även belgaren Jerome D’Ambrosio comeback, han kör den här helgen i den andra Lotus eftersom Romain Grosjean fick ett race körförbud efter start incidenten på Spa.
Två stall, McLaren och Ferrari, har hittills stått ut och det verkar bli en kamp dem emellan om poleposition. Men det finns några som gärna lägger sig i toppplatserna, nämligen Force India som en än gång är snabba, Mercedes som toppade första träningen, och självklart Lotus och Sauber.
Red Bull har inte haft någon vidare lyckad helg hittills, Mark Webbers nionde snabbaste tid i första träningen är det bästa de uppnått hittills. Under sista träningen var Webber 11 och Vettel 12 :e, som dessutom fick stopp på banan av misstänkt elfel.
Paul Di Resta var tredje snabbast under sista passet och han hoppas nog på minst en så bra placering i kvalet då han har en fem placeringars nerflyttning som väntar p.g.a växellåds byte.
Även Pastor Maldonado har straff att vänta, 5+5 placeringar sedan Belgiens GP förra helgen där han fick fem placeringar för att ha blockerat Hulkenberg i Q1 och ytterligare fem placeringar för tjuvstart.