F1-podden efter Italiens GP

Här kommer senaste avsnittet av F1-Podden från Motorsport Idag med mig och Roger Hemberg som gäster. Vi snackar denna gång lite om senaste F1-loppet Italiens GP på Monza, Jenson Button, Felipe Massa och en del annat F1 gott.

Lyssna, kommentera och skicka in frågor till nästa podd ifall ni har några.

Efter 168 startbestraffningar – här är startgridden till Italiens GP

Italiens GP kvaltrio

Sju förare samlade totalt på sig 168 bestraffningar tillsammans, de flesta p.g.a. byten av power-unit komponenter. Marcus Ericsson fick 3 platsers nedflyttning för att ha hindrat Nico Hülkenberg i Q1 och Max Verstappen fick ytterligare 10 platser för att stallet släppt ut honom på banan utan att motorkåpan satt fast ordentligt och sedermera lossnade.

Det hela organiserade om startgridden ordentligt, mesta dels på nedre halvan men ändock. Det gav också Manor Marussia sin bästa startposition någonsin sedan de kom till F1. Manor bilarna startar nu från sjunde raden på 13:e respektive 14:e plats.

Vi tror på ett bra och spännande lopp på Monza där Ferrari har ett gyllene läge att störa Mercedes paret, bara man lyckas med en grym start och kan ta Lewis Hamilton in i första chikanen.
Det är även viktigt för banan i sig att det blir ett bra lopp, förhoppningsvis kan det  stötta samtalen om Monza-banans framtid i Formel 1 kalendern.

Rad 1 1. Lewis Hamilton
Mercedes
2. Kimi Raikkonen
Ferrari
Rad 2 3. Sebastian Vettel
Ferrari
4. Nico Rosberg
Mercedes
Rad 3 5. Felipe Massa
Williams
6. Valtteri Bottas
Williams
Rad 4 7. Sergio Perez
Force India
8. Romain Grosjean
Lotus
Rad 5 9. Nico Hulkenberg
Force India
10. Pastor Maldonado
Lotus
Rad 6 11. Felipe Nasr
Sauber
12. Marcus Ericsson(7)
Sauber
Rad 7 13. Will Stevens
Manor
14. Roberto Merhi
Manor
Rad 8 15. Jenson Button(5)
McLaren
16. Fernando Alonso(1)s/sup>
McLaren
Rad 9 17. Carlos Sainz(4)
Toro Rosso
18. Daniil Kvyat(2)
Red Bull
Rad 10 19. Daniel Ricciardo(3)
Red Bull
20. Max Verstappen(6)
Toro Rosso

Bestraffningar

(1) Alonso: 10 platser
– Första gången en nionde power-unit komponent användes
(2) Kvyat: 35 platser
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes (15)
– Första gången en sjätte och sjunde power-unit komponent användes (15)
– Byte av växellåda (5)
(3) Ricciardo: 50 platser
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes
– Första gången en sjätte och sjunde power-unit komponent användes
(4) Sainz: 35 platser
– Första gången en femte power-unit komponent användes (10)
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes (25)
(5) Button: 5 platser
– Ytterligare en nionde power-unit komponent användes
(6) Verstappen: 30 platser
– Första gången en femte och sjunde power-unit komponent användes
– Farlig release, man släppte ut Max utan att motorkåpan satt fast ordentligt
(7) Ericsson: 3 platser
– Hindrade en annan förare

Kvalresultat Italiens GP: Hamilton tillbaka i pole-position

#44 - Lewis Hamilton

Det var återigen Mercedes duon Hamilton och Rosberg som slogs om pole-postion i kvalet till Italiens Grand Prix på Monza under lördags eftermiddagen.
Men det var inte helt utan en match från Williams och då framför allt finländaren Valtteri Bottas, som ”bara” hade ca. tre tiondelar upp till tvåan Rosberg.

Rosberg - Hamilton - Bottas
Rosberg – Hamilton – Bottas | Kval Italiens GP

Utanför Q3 hamnade återigen Kimi Räikkönen, som såg hyfsat stark ut under fredagen men stod för samma visa som så många gånger tidigare denna säsong i kvalet. Framför sig hade Kimi Daniil Kvyat som missade Q3 med minsta möjliga marginal. Den unga ryssen får nu starta längst bak, efter att ha åkt på säsongens första straff på 10-placeringars nerflyttning p.g.a motorbyte.

Längre bak i fältet gjorde Kamui Kobayashi, som denna helgen är tillbaka i Caterham bilen, ett utomordentligt jobb och kvalade sig föra båda Marussia bilarna.

“Jag är väldigt nöjd med dagens kvalresultat! Jag tycker uppdateringarna vi introducerade i Spa fungerar bra och det är väldigt positiva nyheter för stallet. Jag hade inte mycket tid i bilen igår, men jag tycker det var en väldigt bra comeback. Jag är väldigt självsäker för imorgon, det kommer att vara ett utmanande lopp men vi ser starka ut.” – Kamui Kybashi, Caterham

Pos. #. Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv
1:31.338
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:25.363 1:24.560 1:24.109 20
2 6 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:25.493 1:24.600 1:24.383 19
3 77 Valtteri Bottas Williams 1:26.012 1:24.858 1:24.697 16
4 19 Felipe Massa Williams 1:25.528 1:25.046 1:24.865 17
5 20 Kevin Magnussen McLaren 1:26.337 1:25.973 1:25.314 18
6 22 Jenson Button McLaren 1:26.328 1:25.630 1:25.379 18
7 14 Fernando Alonso Ferrari 1:26.514 1:25.525 1:25.430 17
8 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:26.631 1:25.769 1:25.436 18
9 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:26.721 1:25.946 1:25.709 17
10 11 Sergio Perez Force India 1:26.569 1:25.863 1:25.944 23
Utkvalade efter Q2
11 26 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:26.261 1:26.070 16
12 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:26.689 1:26.110 13
13 25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:26.140 1:26.157 15
14 27 Nico Hulkenberg Force India 1:26.371 1:26.279 18
15 99 Adrian Sutil Sauber 1:27.034 1:26.588 17
16 21 Esteban Gutierrez Sauber 1:26.999 1:26.692 17
Utkvalade efter Q1
17 13 Pastor Maldonado Lotus 1:27.520 8
18 8 Romain Grosjean Lotus 1:27.632 5
19 10 Kamui Kobayashi Caterham 1:27.671 9
20 17 Jules Bianchi Marussia 1:27.738 8
21 4 Max Chilton Marussia 1:28.247 8
22 9 Marcus Ericsson Caterham 1:28.562 9

Note – Kvyat qualified 11th, drops 10 grid places for an engine change.

Sebastian Vettel tar än en gång hem Italiens GP

Resultat Italiens Grand Prix 2014

Pos Bil Förare Stall Varv Tid Start Png
1 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 53 Vinnare 1 25
2 3 Fernando Alonso Ferrari 53 +5.4 sek 5 18
3 2 Mark Webber Red Bull Racing 53 +6.3 sek 2 15
4 4 Felipe Massa Ferrari 53 +9.3 sek 4 12
5 11 Nico Hulkenberg Sauber 53 +10.3 sek 3 10
6 9 Nico Rosberg Mercedes AMG 53 +10.9 sek 6 8
7 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso 53 +32.3 sek 7 6
8 8 Romain Grosjean Lotus 53 +33.1 sek 13 4
9 10 Lewis Hamilton Mercedes AMG 53 +33.5 sek 12 2
10 5 Jenson Button McLaren 53 +38.3 sek 9 1
11 7 Kimi Räikkönen Lotus 53 +38.6 sek 11
12 6 Sergio Perez McLaren 53 +39.7 sek 8
13 12 Esteban Gutierrez Sauber 53 +40.8 sek 16
14 16 Pastor Maldonado Williams 53 +49.0 sek 14
15 17 Valtteri Bottas Williams 53 +56.8 sek 18
16 15 Adrian Sutil Force India 52 +1 varv 17
17 20 Charles Pic Caterham 52 +1 varv 20
18 21 Giedo van der Garde Caterham 52 +1 varv 19
19 22 Jules Bianchi Marussia 52 +1 varv 21
20 23 Max Chilton Marussia  52 +1 varv 22
Bröt 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso +39 varv 10
Bröt 14 Paul di Resta Force India  0 +53 varv 15

Resultat från Italiens Grand Prix: Hamilton vinner och klättrar till andra plats i VM

italiens gp
Pos Nr Förare Stall Varv Tid/Bröt Start Png
1 4 Lewis Hamilton McLaren 53 Vinnare 1 25
2 15 Sergio Perez Sauber 53 +4.3 sek 12 18
3 5 Fernando Alonso Ferrari 53 +20.5 sek 10 15
4 6 Felipe Massa Ferrari 53 +29.6 sek 3 12
5 9 Kimi Räikkönen Lotus 53 +30.8 sek 7 10
6 7 Michael Schumacher Mercedes AMG 53 +31.2 sek 4 8
7 8 Nico Rosberg Mercedes AMG 53 +33.5 sek 6 6
8 11 Paul di Resta Force India 53 +41.0 sek 9 4
9 14 Kamui Kobayashi Sauber 53 +43.8 sek 8 2
10 19 Bruno Senna Williams 53 +48.1 sek 13 1
11 18 Pastor Maldonado Williams 53 +48.6 sek 22
12 16 Daniel Ricciardo Toro Rosso 53 +50.3 sek 14
13 10 Jerome D’Ambrosio Lotus 53 +75.8 sek 15
14 20 Heikki Kovalainen Caterham 52 +1 Varv 17
15 21 Vitaly Petrov Caterham 52 +1 Varv 18
16 25 Charles Pic Marussia 52 +1 Varv 20
17 24 Timo Glock Marussia 52 +1 Varv 19
18 22 Pedro de la Rosa HRT 52 +1 Varv 23
19 23 Narain Karthikeyan HRT 52 +1 Varv 21
20 2 Mark Webber Red Bull Racing 51 +2 Varv 11
21 12 Nico Hulkenberg Force India 50 +3 Varv 24
22 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 47 +6 Varv 5
Bröt 3 Jenson Button McLaren 32 +21 Varv 2
Bröt 17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 8 +45 Varv 16

Kvalresultat från Italiens GP: Dubbelt McLaren med Hamilton i pole

italiens gp
Pos Nr Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv

107% Tid: 1:30.067

Maldonado kommer att starta 10 placeringar längre ner än sin kvalplats.
Paul Di Resta  kommer att flyttas ner fem placeringar för växellåde byte.

1 4 Lewis Hamilton McLaren 1:24.211 1:24.394 1:24.010 15
2 3 Jenson Button McLaren 1:24.672 1:24.255 1:24.133 15
3 6 Felipe Massa Ferrari 1:24.882 1:24.505 1:24.247 16
4 11 Paul di Resta Force India 1:24.875 1:24.345 1:24.304 17
5 7 Michael Schumacher Mercedes AMG 1:25.302 1:24.675 1:24.540 14
6 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:25.011 1:24.687 1:24.802 22
7 8 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:24.689 1:24.515 1:24.833 15
8 9 Kimi Räikkönen Lotus 1:25.151 1:24.742 1:24.855 18
9 14 Kamui Kobayashi Sauber 1:25.317 1:24.683 1:25.109 18
10 5 Fernando Alonso Ferrari 1:24.175 1:24.242 1:25.678 16
11 2 Mark Webber Red Bull Racing 1:25.556 1:24.809 21
12 18 Pastor Maldonado Williams 1:25.103 1:24.820 17
13 15 Sergio Perez Sauber 1:25.300 1:24.901 14
14 19 Bruno Senna Williams 1:25.135 1:25.042 16
15 16 Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:25.728 1:25.312 20
16 10 Jerome D’Ambrosio Lotus 1:25.834 1:25.408
17 17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:25.649 1:25.441
18 20 Heikki Kovalainen Caterham 1:26.382
19 21 Vitaly Petrov Caterham 1:26.887
20 24 Timo Glock Marussia 1:27.039
21 25 Charles Pic Marussia 1:27.073
22 23 Narain Karthikeyan HRT 1:27.441
23 22 Pedro de la Rosa HRT 1:27.629
24 12 Nico Hulkenberg Force India

 

Italiens GP: Sammanfattning efter träningarna på Monza

italiens gp

Första dagen av action på Monza banan 2012 hade det ena och andra att bjuda på. Första träningen bjöd på en hel del rookies bakom ratten igen. De vanliga ansiktena Valtteri Bottas (Williams) och Jules Biancchi (Force India) fick sällskap av Ma Qing Hua, som blev den förste kines i historien att delta i ett F1 Grand Prix när han körde en av HRT bilarna.
Förutom dessa tre gjorde även belgaren Jerome D’Ambrosio comeback, han kör den här helgen i den andra Lotus eftersom Romain Grosjean fick ett race körförbud efter start incidenten på Spa.

Två stall, McLaren och Ferrari, har hittills stått ut och det verkar bli en kamp dem emellan om poleposition. Men det finns några som gärna lägger sig i toppplatserna, nämligen Force India som en än gång är snabba, Mercedes som toppade första träningen, och självklart Lotus och Sauber.
Red Bull har inte haft någon vidare lyckad helg hittills, Mark Webbers nionde snabbaste tid i första träningen är det bästa de uppnått hittills. Under sista träningen var Webber 11 och Vettel 12 :e, som dessutom fick stopp på banan av misstänkt elfel.

Paul Di Resta var tredje snabbast under sista passet och han hoppas nog på minst en så bra placering i kvalet då han har en fem placeringars nerflyttning som väntar p.g.a växellåds byte.
Även Pastor Maldonado har straff att vänta,  5+5 placeringar sedan Belgiens GP förra helgen där han fick fem placeringar för att ha blockerat Hulkenberg i Q1 och ytterligare fem placeringar för tjuvstart.

Tider från Fri-Träning 3

Pos Nr Förare Stall Tid Varv
1 4 Lewis Hamilton McLaren 1:24.578 18
2 5 Fernando Alonso Ferrari 1:24.579 0.001 15
3 11 Paul di Resta Force India 1:24.849 0.271 20
4 6 Felipe Massa Ferrari 1:24.909 0.331 16
5 3 Jenson Button McLaren 1:24.994 0.416 17
6 8 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:25.036 0.458 22
7 15 Sergio Perez Sauber 1:25.160 0.582 23
8 9 Kimi Räikkönen Lotus 1:25.255 0.677 19
9 12 Nico Hulkenberg Force India 1:25.289 0.711 20
10 18 Pastor Maldonado Williams 1:25.383 0.805 18
11 2 Mark Webber Red Bull Racing 1:25.389 0.811 21
12 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:25.406 0.828 17
13 19 Bruno Senna Williams 1:25.461 0.883 21
14 7 Michael Schumacher Mercedes AMG 1:25.563 0.985 23
15 14 Kamui Kobayashi Sauber 1:25.689 1.111 22
16 16 Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:25.706 1.128 16
17 10 Jerome D’Ambrosio Lotus 1:25.973 1.395 20
18 17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:26.003 1.425 19
19 20 Heikki Kovalainen Caterham 1:26.657 2.079 18
20 21 Vitaly Petrov Caterham 1:27.267 2.689 16
21 25 Charles Pic Marussia 1:27.454 2.876 20
22 24 Timo Glock Marussia 1:27.728 3.150 19
23 23 Narain Karthikeyan HRT 1:28.035 3.457 23
24 22 Pedro de la Rosa HRT 1:28.384 3.806 17