Pirelli byter bort mjuka däck till Bahrain

Pirelli har beslutat att inte ta med den mjuka blandningen av däck till helgens Bahrains Grand Prix.
Trots att man innan säsongen började meddelade att man skulle ta med hårda och mjuka däck till loppet.

"Valet är gjort för att försäkra sig om gott om fart i kvalet tillsammans med hållbarheten som behövs under loppet." sa Pirelli i ett pressmeddelande inför säsongen.

F1 Däck 2013Men det italienska företaget har nu meddelat att man faktiskt kommer att köra med de hårda och medium däckblandningarna den kommande helgen.
Nyheten kommer efter Kinas GP där Pirelli blev hårt kritiserade för att den mjuka blandningen bara räckte några enstaka varv p Shanghai-banan.

Pirelli sa under måndagen att "däck slitaget väntas vara ganska högt i Bahrain, vilket är anledningen till att de två hårdare blandningarna har nominerats."

Paul Hembery kommenterade: "Det är en av de mest utmanande banorna pår året för däcken, mest på grund av den höga luft- och bantemperaturen."

(GMM)

Rosberg undgår straff för Hamilton och Alonso incident

Nico Rosberg, Mercedes, får inget straff efter sin "farligt" defensiva körning efter kurva 3 mot Hamilton och lite senare Alonso.
Domarna bedömde att Rosberg gjorde en regelrätt defensivt drag och Hamilton hade vid tillfället inte kört upp bredvid Rosberg. Liknande skäl gavs för den liknande incidenten som hände några varv senare mellan Rosberg och Alonso, som däremot inte var lika glad.

"Jag kan bara säga att om det istället för ett brett avkörningsområde hade funnits en väg, är jag inte säker på att jag skulle vara här och prata om det..." - Fernando Alonso

Han skrev senare på Twitter:
"Jag tror att du kommer att ha kul i framtida tävlingar! Du kan försvara din position som du vill och du kan köra om utanför banan! Enjoy!"

Bitter något?

Bahrains GP: Vettel vinner från pole, i tät kamp med Kimi Räikkönen

Pos No Förare Team Varv Tid/Bröt Start Png
1 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 57 Vinnare 1 25
2 9 Kimi Räikkönen Lotus 57 +3.3 sek 11 18
3 10 Romain Grosjean Lotus 57 +10.1 sek 7 15
4 2 Mark Webber Red Bull Racing 57 +38.7 sek 3 12
5 8 Nico Rosberg Mercedes 57 +55.4 sek 5 10
6 11 Paul di Resta Force India 57 +57.5 sek 10 8
7 5 Fernando Alonso Ferrari 57 +57.8 sek 9 6
8 4 Lewis Hamilton McLaren 57 +58.9 sek 2 4
9 6 Felipe Massa Ferrari 57 +64.9 sek 14 2
10 7 Michael Schumacher Mercedes 57 +71.4 sek 22 1
11 15 Sergio Perez Sauber 57 +72.7 sek 8
12 12 Nico Hulkenberg Force India 57 +76.5 sek 13
13 14 Kamui Kobayashi Saube 57 +90.3 sek 12
14 17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 57 +93.7 sek 17
15 16 Daniel Ricciardo Toro Rosso 56 +1 Varv 6
16 21 Vitaly Petrov Caterham 56 +1 Varv 18
17 20 Heikki Kovalainen Caterham 56 +1 Varv 16
18 3 Jenson Button McLaren 55 +2 Varv 4
19 24 Timo Glock Marussia 55 +2 Varv 23
20 22 Pedro de la Rosa HRT 55 +2 Varv 20
21 23 Narain Karthikeyan HRT 55 +2 Varv 24
22 19 Bruno Senna Williams 54 +3 Varv 15
Ret 18 Pastor Maldonado Williams 25 +32 Varv 21
Ret 25 Charles Pic Marussia 24 +33 Varv 19

Förarkommentarer efter kvalet till Bahrains GP

Red Bull

Sebastian Vettel

Start: 1 | Q3 - 1:32.422
“Det känns fantastiskt och det här är helt tack vare teamet. Det var inte en lätt start på säsongen för oss och det fanns mycket förväntningar, men jag tror att mer än allt annat var det vad vi förväntade oss och de uppfylldes inte. Vi har jobbat extremt hårt med bilen, trimmat här och där och försökt hitta rätt väg att gå framåt. Grabbarna har inte haft mycket sömn de senaste racen, det var ett tufft lopp i Kina förra helgen och nu är vi här, så det känns bra att få bilen på pole för dem. Bilen kändes bättre hela helgen, det var inte det smidigaste kvalet, jag åkte nästan ut i Q1 och nästan i Q2 men jag visste att när jag får till varvet – spikar jag den – borde vi vara på en bättre plats. Det känns bra, självklart att se att vi slagit Lewis för pole, så jag är jätte glad.”

Mark Webber

Start: 3 | Q3 - 1:32.637
“Bilen har fungerat för oss. Första delen av kvalet var inte lätt och vi var båda tvungna att göra ett andra försök i Q1. Det var en ganska okej session för mig och min bästa kvalprestation på den här banan. Seb gjorde ett bra varv för pole och vi är båda nöjda med att vara längst fram. Teamet har jobbat väldigt hårt och varit väldigt fokuserade.  Vi har inte varit alltför starka på lördagarna förrän nu, men vi har det på söndagarna. Vi kan ha att bra lopp därifrån imorgon, däckstrategi kommer att bli väldigt, väldigt viktigt. Många förare, inklusive oss har använt många däck redan under kvalet.”

McLaren

Lewis Hamilton

Start: 2 | Q3 - 1:32.520
“Jag är väldigt nöjd over hur kvalet gick och det jobb teamet har gjort hittills I helgen. Jag har satt bilen långt fram i varje race hittills i år, och jag känner att det här var ett av mina bästa kvalprestationer hittills. Båda mina varv i Q3 var väldigt bra och jag tycker jag fick ut det mesta ur bilen. Håll tummarna för imorgon, både Red Bull bilarna kommer att bli väldigt svåra att slå i loppet, men vi är mindre än en tiondel ifrån i race fart. Starten kan vara nyckeln, vi har haft bra starter hela säsongen så jag förväntar mig att vi kan utmana Seb när i Kurva Ett. Den här säsongen verkar bli väldigt intressant, den är helt vidöppen för tillfället.”

Jenson Button

Start: 4 | Q3 - 1:32.711
“Fjärde plats är inte riktigt vad jag hade hoppats på, men inte alltför dåligt. Det är alltid en hemsk känsla under ditt sista Q3 varv när balansen inte riktigt är där du skulle vilja. Jag kunde inte få ut det bästa ur bilen så jag gick i depå för att spara däcken. Dessutom är fjärde inte så dåligt ändå. Bilen är definitivt bättre än den var igår, vi gjorde lite förbättringar under natten. Vi hade förväntat oss att Red Bull skulle vara väldigt snabba i kvalet, så att vara nära dem är positivt. En trevlig överraskning är att vi är före Nico (Rosberg) som var på pole bara sen vecka sedan. En bra start imorgon kommer vara väldigt viktigt, både jag och Lewis startar från den smutsiga sidan av banan vilket gör det lite svårare, så vi måste få det rätt. Däckhanteringen kommer också att vara avgörande. Jag ser framemot utmaningen.”

Mercedes

Nico Rosberg

Start: 5 | Q3 - 1:32.821
“Generellt kände jag mig väldigt bekväm under kvalet idag. Men, eftersom vi har fokuserat på vår race fart, finns det en kompromiss att göra med kvalinställningarna. Jag tycker jag är i en bra position för loppet imorgon. Jag är den enda föraren i topp fem som har ett nytt set option däck vilka kan vara väldigt användbara på den här banan. Det kommer att vara väldigt viktigt att köra försiktigt, och hitta rätt däckhantering för loppet, då förhållandena är tuffa där ute.”

Michael Schumacher

Start: 18 | Q1 - 1:34.865
“Jag är självklart väldigt besviken att ha kvalat in på 18:e position för loppet, vilket verkar bli ganska konkurrenskraftigt för oss. Tyvärr på mitt första varv, vilket verkade vara ganska bra, gick min DRS sönder i sista sektorn. Vi försökte laga den i garaget men jag kunde inte gå ut igen. Försöka ett varv utan DRS på andra däck hade inte spelat roll. Vi får försöka se vad vi kan göra härifrån istället och kämpa så mycket vi kan.”

Toro Rosso

Daniel Ricciardo

Start: 6 | Q3 – 1:32.912
“Det känns väldigt bra och jag är väldigt nöjd med det resultatet. Vi hade en under medel vecka i Kina med några uppdateringar vi hade med. Vi fortsatte med dem och vi gjorde dem att fungera betydligt bättre här, vilket är tack vare hårt arbete av hela teamet. Min kommunikation med teamet var också väldigt bra och det har hjälpt oss in i Q3. Jag var nöjd med min körning och jag blev bättre och bättre för varje session. Det är inte alltid man har en dag som idag, så jag kan njuta av stunden, men hålla i åtanke att det är imorgon som räknas. Nu måste vi få ihop allt till loppet och ikväll kommer vi att gå igenom alla våra strategival när det kommer till däcken. Det hjälper att gå in i ett race med bra självförtroende och starta från sjätte. Jag måste fokusera på att ta så många poäng som möjligt, då det här är den bästa möjlighet vi har haft hittills. Jag hoppas jag fortfarande har ett leende på läpparna imorgon kväll.”

Jean-Eric Vergne

Start: 19 | Q1 – 1:35.014
“Jag förstår inte varför jag ar så långsam den här eftermiddagen, speciellt då bilen gick bra imorse och som man kan se från Daniels imponerande prestation. Bra gjort av honom. Jag vill gärna gå tillbaka till ingenjörerna för att se på mitt data och ta reda på varför jag inte kunde leverera den prestanda jag hade hoppats på. Banan var tre grader varmare den här eftermiddagen än imorse, men jag tror inte det handlade om det. Jag har startat från den bakre halvan av fältet förut och kunnat ha ett bra lopp, så givet att jag tror att bilen har den potentialen, det är vad jag planerar att göra imorgon.”

Lotus

Romain Grosjean

Start:7 | Q3 – 1:33.008
“Det var ett bra resultat från stallet. Vi har nu gått vidare till Q3 under varje racehelg den här säsongen så det är alltid tillfredställande. Jag tycker vi kan vara nöjda med hur bilen fungerar. Om jag inte hade gjort ett litet misstag på mitt flygande varv kanske vi kunde varit ännu högre upp i placeringen. Det är en stor kontrast här mot de förhållanden vi såg i Kina, och jag tycker vi kan vara stolta över hur vi har anpassat till den förändringen då det gör det till en större utmaning att hitta rätt inställningar. VI kanske var lite längre bakom ledarna än vi skulle gilla, men vår race fart e bra och det är ännu ett tätt startfält så det borde bli intressant imorgon.”

Kimi Räikkönen

Start: 11 | Q2 – 1:33.789
“Vi hade farten idag och vi kunde enkelt ha gått vidare till sista sessionen med ett försök till, men vi tänkte att det var värt risken att bara göra ett varv I Q2 och spara ett set färska däck till loppet. Hantera däcken kommer att vara prioritet imorgon, så även om det var en chansning som inte tog oss vidare till Q3 så kommer det förhoppningsvis vara en strategi som lönar sig i loppet. Vi visste att det skulle bli tätt pch självklart vill man alltid vara så högt upp som möjligt, men det fanns två val och vi gick för ett som vi tror kommer att leverera bäst resultat på söndag. Man får inga poäng på lördag, så vi får se vad som händer imorgon.”

Sauber

Sergio Perez

Start: 8 | Q3 - 1:33.394
“Idag var ett väldigt bra kval och ännu en bra insats av teamet. Resultatet är mycket bättre än vi förväntade oss efter fria träningen. Vi lyckades verkligen maximera bilens potential idag. Målet nu är att ta några positioner i starten och sedan får vi se hur loppet utvecklar sig. Det kommer att bli ganska knepigt för alla imorgon var gäller däck försämring. En pallplats till ser inte alls realistisk ut, banan är inte lätt för oss ändå. Men vi går för poäng.”

Kamui Kobayashi

Start:12 | Q2 - 1:33.806
“Med mitt sista set färska däck gick det ganska bra och jag lyckades förbättra under början av mitt sista varv men sedan gjorde jag ett misstag i kurva elva. Jag förlorade några tiondelar där. Generellt var bilen mycket bättre under kvalet än vad den hade varit under fria träningen på morgonen. Vi har i princip gått tillbaka till inställingarna vi hade igår och det var rätt beslut. Banan här borde vara ganska bra för omkörning. Så klart är toppfart  nödvändigt för det och jag hoppas att vi kan göra bra ifrån oss imorgon.”

Ferrari

Fernando Alonso

Start: 9 | Q3 – ingen tid
“Idag var vi värda en plats någonstans mellan åttonde och tolfte, så nionde I startfältet passar med vår nuvarande nivå. Ärligt, med tanke på banans karaktär som inte alls passar vår nuvarande bil, så har helgen hittills faktiskt inte gått så dåligt. Att vara med om en chans att klara sig till Q3, var vi tvungna att använda alla tre set med mjuka däck tillgängliga, så vi hade inga kvar för sista delen. Att sätta en tid med använda däck är inte lönt och hade tvingat oss att starta med set däck som redan hade körts några varv. Nu är vi fria att välja antingen det mjuka eller medium däcken för starten av ett lopp som ser ut att bli väldigt tufft, speciellt på däcken. Än så länge har vi gått lite bättre på söndagar än på lördag, hoppas det är samma situation i Bahrain. Imorgon måste vi försöka att hantera däcken så bra som möjligt, göra det bästa av att ha tre nya set mediums. Starten blirockså viktig, eftersom det skulle vara bra att ta några placeringar direkt, eftersom det för oss är ganska svårt att överta. Målet? Att ta poäng, runt sjätte eller sjunde plats, jag vet, det är inte fantastiskt men det är vad vi kan göra med bilen vi har idag.”

Felipe Massa

Start: 14 | Q2 – 1:33.912
“Inte precis ett lysande läge, men jag har åtminstone ett set nya mjuka för loppet.  Det är sant att banan förbättrades med varje minut, men jag kan inte säga om det hade tagit mig till Q3 att använda två set mjuka i Q2. Det hade varit väldigt svårt och vi hade tagit ett beslut att offra något idag till förmån för loppet imorgon, givet att det är väldigt viktigt att kunna använda nya däck här. Det kan göra skillnaden när banan och vädret gör att däck försämringen är hög. Vi ska försöka få en bra start och använda vår strategi för att ta positioner. Vi vet från tidigare erfarenhet i Shanghai att det är svårare för oss än andra att köra om. Här lider vi speciellt av brist på grepp ut ur de långsamma kurvorna och därför misstänker jag att vi kommer att slåss defensivt i loppet.”

Force India

Paul di Resta

Start: 10 | Q3 – ingen tid
“Jag är väldigt nöjd med var kval prestation idag. Med vårt reducerade program igår var det inte lätt att få allt jobb gjort, men teamet gjorde ett bra jobb med att få bilen inställd till banan innan kvalet. Jag hade ett bra varv i Q2, bara tre tiondelar från snabbaste tid, men i Q3 tog vi alla beslutet från en strategisk synpunkt att spara däcken. Jag tror det sätter oss i bästa position för imorgon och jag hoppas vi kan leverera ett starkt lopp.”

Nico Hulkenberg

Start: 13 |  Q2 – 1:33.807
“Det har varit en hektisk dag för oss, men vi lärde oss mycket imorse och förbättrade bilen ändå in genom kvalet där vi visade bra fart. Mitt Q2 varv såg starkt ut ändå tills sista sektorn där jag fick lite överstyrt och körde brett, som kostade några tiondelar. Annars tror jag vi kunde haft båda bilarna i topp tio. Men jag är ändå ganska nöjd och jag känner att vi kan slåss om poäng imorgon.”

Williams

Bruno Senna

Start: 15 | Q2 - 1: 34.017
"Det var ritkigt svårt idag. Än en gång, några tiondelar av en sekund gör en stor skillnad i startposition. Det kommer att bli en utmaning imorgon men jag tror vi kan ha ett bra lopp från var vi är. Jag kände att jag fick ut så mycket som möjligt från bilen men vi kan vara starkare imorgon. "

Pastor Maldonado

Start:17 | Q2 – ingen tid
"Bilen kändes snabb imorse, så det är synd att vi hade ett KERS problem vilket gjorde att jag inte kunde köra I Q2. Det kommer att bli ett tufft lopp imorgon med strafftillägget, och det faktum att det är en svår bana. Vi måste attackera från start och vår strategi måste vara rätt, men vår fart verkade bra under race simuleringarna så jag ser framemot utmaningen. "

Caterham

Heikki Kovalainen

Start: 16 | Q2 – 1:36.132
“Det var en fantastisk kvalsession för vårt stall. Det är verkligen en bonus för oss att komma till Q2 men vi såg redan imorse att vi var nära vissa bilar och vi tänkte att med förhållandena idag, när det var varmt och ganska blåsigt, så kunde vi använda de mjuka däcken till att ta oss till Q2, och det fungerade. VI har också sparat ett set däck för imorgon eftersom vi var ganska säkra på att vi inte skulle kunna klättra mycket högre. Och med den däck försämring vi har sett idag och igår är det tydligt att däckhanteringen kommer att spela stor roll imorgon.
Allt som allt är jag glad för stallet. Vi har jobbat väldigt hårt för att sätta oss i en position varifrån vi kan slåss och idag visade vi att vi är nära nog för att få till resultat som idag. Vi gjorde framsteg över vintern, och även om vi inte riktigt visat det än den här säsongen, så är dagens resultat den sort vi visste att vi kan få till. Det är en fantastisk dag för alla i Caterham F1 Team tillbaka på fabriken och här på banan.”

Vitaly Petrov

Start: 20 | Q1 – 1:35.823
“Jag är hyffsat nöjd med hur det gick idag, med tanke på att vi hade ett problem med golvet I FP3 vilket kostade oss lite tid och betydde att vi inte kunde någon bra balans med de mjuka däcken som jag kunde använda för kvalet. Mitt försök på medium däcken var bra, jag var väldigt nära min stallkamrat och bilen kändes bra, men när vi bytte till det mjuka gummit kändes bilen inte rätt. Det var inte så mycket balansen utan mer hur bilen kändes under inbromsning och jag tror det är det som kostade mig tiderna på det mjuka däcket. Trots det tycker jag vi ser ut att gå mot var vi borde vara. Vi är mycket närmare bilarna framför än vi var i Kina och med tanke på att vi redan har sett hur vi kan slåss med vissa i mittfältet under loppet, tror jag morgondagen kan bli bra för oss. Det kommer definitivt att bli intressant. Det kommer att bli många stopp och avgöras av den som sköter däcken bäst.”

Marussia

Charles Pic

Start: 21 | Q1 – 1:37.683
“Ingen lätt dag idag, men jag är ganska nöjd med resultatet. Den här eftermiddagen var mycket varmare än vi trott och däckslitaget var kanske lite värre på bakdäcken. Vi verkade klara det ganska bra dock och generellt har teamet gjort ett bra jobb under dagen för att fortsätta kämpa framåt. Loppet kommer att bli tufft eftersom vi kommer säkert att lida av däcken, men vi var ganska konservativa med dem idag så att vi förbättrar våra chanser för imorgon och nu får vi se. För nu, har det varit bra att förstå den här banan igen och en bra dag.”

Timo Glock

Start: 23 | Q1 – 1:37.905
“Inte en jätte bra lördag för oss. Vi har massiva problem med bilens balans imorse igen och även under kvalet på grund av för instabil bakdel under inbromsning. Varvet i sig var inte för dåligt fram till kurva 13, där jag gjorde ett stort misstag och jag tror jag förlorade allt i den kurvan. Jag försökte kyla ner på andra varvet, men de bakre däcken var slut redan och vi hade bara ett set mjuka däck då vi försökte spara dem till loppet imorgon. Så inte den bästa dagen alls och det var synd att ett problem med bränsle upptagningen betydde att vi förlorade en plats för HRT också. Vi får vänta och se vad vi kan göra imorgon. Vi har sparat däck, vilket är bra, men jag känner lite oro över bakdäcken för imorgon.”

HRT

Pedro de la Rosa

Start: 22 | Q1 – 1:7.883
"Jag är väldigt glad för att vara ärlig. Vi kommer från att inte kvala in i Australien inte så länge sen, så när jag såg tiderna vi gjorde var jag glad. För oss är det ett viktigt hopp och, ärligt, på en så här svår bana för oss, förväntade vi oss inte att vara före en Marussia – så det är glädjande. Däck slitaget är högt och imorgon måste jag hitta en kompromiss i första delen sektorn för att kunna ha tillräckligt med gummi kvar för den sista för att behålla lite grepp. Vi vet att det kommer att bli ett tre-stopps eller fyra-stopps race och att vi kommer att kämpa, men det kommer alla andra också så vi måste bara köra på och göra det bästa vi kan.”

Narain Karthikeyan

Start: 24 | Q1 – 1:38.314
"Det var kämpigt för mig igår. Vi hade en tuff morgon som senare förbättrades. Idag har vi gjort lite bra framsteg och i kvalet var bilen ganska bra. I sektor två hade jag en feltändning på mitt snabbaste varv, i kurva 12, som kostade mig lite tid. Det fantastiska är att vi inte har gjort mycket på bilen men vi är ganska nära gruppen framför oss och det är mycket positivt. Vi hittade en hel del tid från igår till idag, så vi kan lugnt säga att vi har visat något verkligt framsteg. Imorgon är en annan dag och loppet kommer att vara ganska svårt på grund av den massiva däck nedbrytningen, men vad som är säkert är att vi är på väg in i den helt övertygade om att vi kan göra det.”

Bahrains GP kval: Sebastian Vettel tillbaka i poleposition!

Bahrain GP - Sebastian Vettel

Säsongens första pole för regerande världsmästaren Sebastian Vettel efter ännu ett spännnande kval fullt med små överraskningar.

I Q1 fick vi se ett toppstall ramla ur igen, denna gång var det Michael Schumacher som knuffades av Heikki Kovalainen som fick till ett dröm varv under sitt sista försök. Kovalainen kommer att starta från 16:e startruta efter att Maldonado fick KERS problem i Q2 och inte gjorde något försök. Maldonado kommer dessutom att flyttas ner fem placeringar på grund av ett växellåde byte.

Lotus som  varit ganska snabba under helgen fick se Kimi Räikkönen ramla ur i Q2, när han precis som Schumi satt kvar i tron om att vara säker till nästa omgång.

Pole kampen stod så  mellan fem förare och det var alltså den regerande världsmästaren som drog det längsta strået idag med en tiondels marginal till Lewis Hamilton. Förra helgens vinnare Nico Rosberg väntade till sista minuterna för att göra endast ett försök, vilket inte räckte till bättre än femte bästa. Däremot körde Nico minst varv av alla i topp 15, bortsett från Räikkönen, och kan därmed ligga lite bättre till däcksmässigt för loppet.

Pos # Förare Team Q1 Q2 Q3 Varv
107% Tid 1:40.380
1 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 1:34.308 1:33.527 1:32.422 18
2 4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:34.813 1:33.209 1:32.520 13
3 2 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 1:34.015 1:33.311 1:32.637 17
4 3 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:34.792 1:33.416 1:32.711 12
5 8 Nico Rosberg Mercedes 1:34.588 1:33.219 1:32.821 10
6 16 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 1:33.988 1:33.556 1:32.912 17
7 10 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:34.041 1:33.246 1:33.008 13
8 15 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:33.814 1:33.660 1:33.394 17
9 5 Fernando Alonso Ferrari 1:34.760 1:33.403 No time 11
10 11 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:34.624 1:33.510 No time 15
11 9 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 1:34.552 1:33.789 6
12 14 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:34.131 1:33.806 13
13 12 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:34.601 1:33.807 12
14 6 Felipe Massa Ferrari 1:34.372 1:33.912 14
15 19 Bruno Senna Williams-Renault 1:34.466 1:34.017 14
16 20 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:34.852 1:36.132 10
17 18 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:34.639 8
18 7 Michael Schumacher Mercedes 1:34.865 5
19 17 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 1:35.014 8
20 21 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:35.823 7
21 25 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:37.683 8
22 22 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:37.883 6
23 24 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:37.905 7
24 23 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:38.314 7

 

Sammansatta träningstider från Bahrains GP

Allt jämt tätt i tiderna och det kommer nog bli ett väldigt spännande kval en än gång om någon timme. Nico Rosbergs Mercedes fortsätter att gå snabbaste, men Vettel och Webber verkar ha krympt avståndet lite.
Kampen till Q3 kommer att bli stentuff, vilket vi inte har några som helst problem med.

Här följer tiderna från alla träningarna samt förarnas snabbaste tid (sorterat på sista träningen - FP3).
Är du inte redan med och tävlar i F1-Tipset, så är det högtid att du anmäler dig och inte missar fler race.

Förare Team FP1 FP2 FP3 Snabbaste
Nico Rosberg Mercedes 1:34.249 1:32.816 1:33.254 1:32.816
Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:33.877 1:33.525 1:33.401 1:33.401
Mark Webber Red Bull Racing 1:34.552 1:33.262 1:33.663 1:33.262
Lewis Hamilton McLaren 1:33.572 1:33.747 1:33.782 1:33.572
Michael Schumacher Mercedes 1:34.483 1:33.862 1:33.796 1:33.796
Jenson Button McLaren 1:34.277 1:34.246 1:33.899 1:33.899
Kimi Räikkönen Lotus 1:34.609 1:35.183 1:33.976 1:33.976
Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:36.591 1:34.895 1:34.197 1:34.197
Romain Grosjean Lotus 1:34.847 1:34.615 1:34.401 1:34.401
Fernando Alonso Ferrari 1:35.436 1:34.449 1:34.895 1:34.449
Pastor Maldonado Williams 1:35.268 1:35.459 1:34.918 1:34.918
Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:36.195 1:35.229 1:34.977 1:34.977
Sergio Perez Sauber 1:35.024 1:34.893 1:35.067 1:34.893
Kamui Kobayashi Sauber 1:35.929 1:34.411 1:35.128 1:34.411
Paul di Resta Force India 1:34.150 -- 1:35.336 1:34.150
Felipe Massa Ferrari 1:35.719 1:34.941 1:35.536 1:34.941
Bruno Senna Williams -- 1:36.169 1:35.623 1:35.623
Heikki Kovalainen Caterham 1:36.330 1:35..968 1:35.694 1:35.694
Nico Hulkenberg Force India 1:34.344 -- 1:35.773 1:34.344
Vitaly Petrov Caterham 1:36.484 1:35.913 1:36.532 1:35.913
Charles Pic Marussia 1:37.467 1:37.803 1:37.267 1:37.267
Timo Glock Marussia 1:38.006 1:36.587 1:37.654 1:36.587
Pedro de la Rosa HRT 1:38.877 1:37.812 1:38.973 1:37.812
Narain Karthikeyan HRT 1:39.996 1:39.649 1:39.221 1:39.221
Valtteri Bottas Williams 1:35.497 1:35.497

Förarkommentarer inför Bahrains Grand Prix

Williams

#18 Pastor Maldonado

Jag gillar ban-layouten, och den borde passa vår bil på grund av de varma förhållandena. Det är även en utmanande bana för däckslitaget så vi måste vara förberedda för det. Det var glädjande att ta mina första poäng för säsongen i Kina och förhoppningsvis kan vi ta lite fler poäng i Bahrain.

#19 Bruno Senna

Bahrain är en utmanande banan med några långa raksträckor följt av hårda inbromsningar så bilen måste ställas in annorlunda mot många andra banor. Bilar med en stor DRS effekt kommer att ha en fördel så det kommer bli intressant att se hur stallen kommer att prestera. Vi har bra momentum från de första tre racen för säsongen och förhoppningsvis kan vi fortsätta rida på den till nästa race.

HRT

 #22 Pedro de la Rosa

Bahrain International Circuit är en svår bana därför att den har kurvor med hårda inbromsningar och det är väldigt lätt att köra in för hårt in i dem. De tre sakerna vi måste jobba på där är: att bilen bromsar bra, ha bra grepp och få bra toppfart. Det är en bana jag gillar då jag gjorde min debut för McLaren där, så jag har goda minnen därifrån och jag uppnådde även mitt första snabbaste varv där. Målen för Bahrain kommer att vara att fortsätta de framsteg vi såg i Kina, där vi tog ett stort steg. Nu måste vi behålla vår tillförlitlighet, men i ett varmare klimat, vi måste försöka ta samma steg som vi tog i Kina.

#23 Narain Karthikeyan

Jag känner inte till banan i Bahrain så jag kommer behöva vara extra fokuserad och göra det bästa av min tid i bilen. Vi har en idé om hur inställningarna borde vara, så vi får se om de fungerar. Vi ska prova lite saker i Bahrain och, förhoppningsvis, hjälper de oss att förbättra oss och gå framåt. Vad jag vet om den här banan är att vädret kommer att bli väldigt varmt och vi har haft det lite kämpigt under varma förhållanden hittills den här säsongen på grund av kylsystem i bilen, så vi kommer behöva jobba väldigt hårt på det. Efter en bra prestation i Malaysia ser vi framemot att minska avståndet till gruppen framför oss.

Sauber

#14 Kamui Kobayashi

Bahrain är en av mina favoritbanor, och dess layout är väldigt bra. Jag gillar också de höga omgivningstemperaturerna där. Det känns som sommar. Det var inget race förra året, så vi måste gissa oss till hur banförhållandena är. Kanske är det väldigt halt i början. Vi kommer att köra på en kortare versionen av banan, där jag aldrig har kört i en Formel 1 bil. Däremot, så körde jag många varv där under testerna med Toyota, och tävlade i GP2, så jag känner till banan väl. Vi måste självklart vara förberedda på att hålla allting väldigt kylt.

#15 Sergio Perez

Jag har aldrig tävlat I en Formel 1 bil I Bahrain hittills men, jag har goda minnen länkade till den banan då jag vann ett GP2 lopp där 2008. Det är den första och enda gången jag har kört där än så länge. Det är mycket av en stop-&-go bana och jag tror däckslitage på bakre däcken kan vara ganska hög. Sammantaget känner jag att vårt team har bra momentum och vi måste se till att vi håller det även för nästa racehelg.

Caterham F1 Team

#20 Heikki Kovalainen

Bahrain är ännu en av de typiskt moderna banorna. Den har inga riktigt utmanande kruvor och du kan köra ganska hårt nästan hela varvet, speciellt över kerbsen som är ganska snälla mot bilen. Allt eftersom banan får gummi på sig så förbättras grepp nivån drastiskt, så varvtiderna kommer att sänkas snabbt under helgen. Det betyder att du måste vara beredd till kvalet för att vara säker på att du för ut det mesta ur sessionen. Bortsett från banförhållandena, kommer en av tekniska områden vi kommer att fokusera på i Bahrain vara bromsarna. De höga temperaturerna och banans karaktär betyder att vi kommer att spendera en stor del av fredagens träningar till att hantera kylning av bromsarna och slitage nivåer, så vi är så väl förberedda som möjligt för kvalet och loppet.

#21 Vitaly Petrov

Jag gjorde min F1 debut I Bahrain 2010, så det är en bana som betyder mycket för mig.  Jag hade mycket support senast vi körde där och jag är säker på att det kommer att bli lika i år med Caterham F1 Team. Från en förares perspektiv är det en ganska tekniska bana och en där man måste ha väldigt bra balans och vara säker på att man sätter varje apex för att få de bästa varvtiderna. Det är sant speciellt i sista sektorn, och om man kan få den helt rätt så kan man tjäna, eller förlora, mycket tid där. Sanden påverkar självklart alla lika, och det kommer att bli intressant att se hur sent alla lämnar sina Q1 försök. Banan blir snabbare och snabbare för varje varv och det betyder att man får vara ganska djärv med sin strategi för att vara säker på att man ger sig själv den bästa möjliga chansen för ett bra kvalvarv.

mer följer...