Marcus Ericsson Sauber F1 Team

Officiellt! Marcus Ericsson förlänger med Sauber för 2017

Det blev idag officiellt att Marcus Ericsson för fortsatt förtroende och därmed förlängt kontrakt med Sauber Motorsport för F1 säsongen 2017.

Det blev svenskens tredje säsong med det Schweiziska stallet och det fjärde totalt i Formel Ett. Nu återstår också bara tre lediga platser på F1-gridden för 2017.
En av dem som Marcus stallkamrat i Sauber, där det kan fortfarande vara Felipe Nasr som blir kvar. Det har även gått rykten om Esteban Gutierrez, som inte blir kvar hos Haas.

De två andra platserna är de hos Manor Racing, där det finns några stycken möjliga kandidater. Nasr, Wehrlein, kanske Haryanto.

Nedan följer utdrag från pressmeddelandet från Sauber.

Marcus Ericsson:

“Det är fantastiska nyheter att jag kommer att köra ännu ett år för Sauber F1 Team. Jag har spenderat två år med Sauber nu och jag känner mig verkligen hemma. Ett stort tack till alla i stallet för deras fortsatta tillit i mig. Personligen känns det som att jag har utvecklats mycket som förare under min tid hos Sauber. Vi har haft upp- och nergångar, men vi håller ihop och jobbar så hårt vi kan. Sedan de nya ägarna tillkom har det varit en positiv push i stallet, så det blir spännande att påbörja denna nya era. Många motorsportexperter blir en del av Sauber, vilket är ett gott tecken för framtiden. Mitt mål för 2017 är att bygga på mitt prestation från andra halvan av den här säsongen och fortsätta jobba hårt med stallet. Jag kan inte vänta till 2017 säsongen, så att vi kan jobba oss upp genom mittfältet med objektivet att ta poäng regelbundet.”

Monisha Kaltenborn, Stallchef:

“Vi är väldigt glada över att meddela att Marcus kommer att förbli en raceförare för Sauber F1 Team 2017. Marcus har än en gång visat att han är beredd att gå den där extra milen för att göra framsteg. Han gick igenom väldigt tuffa tider med oss, men klarade av dem väldigt bra. Under de senaste två åren har han gjort  stora framsteg när det gäller hans personliga utveckling, bevisat sina talanger på och likväl av banan, speciellt när omständigheterna äv svåra.
Han är inte bara en bra förare, men också en viktiga lagspelare som förstår hur man jobbar med teamet och hur man motiverar alla med sin positiva attityd. Formel Ett går in i en ny era 2017 och jag är säker på att vi kan räkna med Marcus för att ta tillbaka stallet som ett att räkna med.”