FIA förtydligar reglerna kring radiotrafiken

Som många av ar säkert läst eller hört  så bestämde sig FIA härom veckan för att begränsa vad som får sägas i radiotrafiken mellan föraren och depån. Grundidén,tror jag, är att förarna i större utsträckning ska sköta körningen och racingen på banan medan depån – ja, sköter om depån helt enkelt.

Det blev dock inte så klart från början vad detta i praktiken skulle innebära och många var osäkra på vad som skulle räknas som ”order”, instruktioner till föraren. Det var bäddat för kaos som vanligt när FIA plötsligt ändrar reglerna. Så för att göra allt mer tydligt släppta man igår ett förtydligande på vad som gäller, samt en lista på saker som är tillåtet och inte tillåtet.

Tillåten radiotrafik

  • Bekräftelse att en förares meddelande har hörts.
  • Varv och/eller sektordetaljer för stallets egen förare eller en konkurrents varvtider.
  • Skillnad till konkurrent, alla sessioner.
  • Meddelanden som ”push now”, ”push hard”, eller ”du kommer race:a xxx” och liknande.
  • Varning om trafik under alla sessioner.
  • Skillnad mellan bilar i kvalet för att positionera föraren för ett flygande varv.
  • Varningar om punktering.
  • Däcksval för nästa depåstopp.
  • Hur gamla en konkurrents nuvarande däck är under loppet.race.
  • Däckblandningen som används av en konkurrent.
  • Uppgift om ett potentiellt problem med en konkurrents bil under ett lopp.
  • Information om en konkurrents troliga racestrategi.
  • All information som handlar om flaggor (gul, blå, osv) och säkerhetsbil.
  • Säkerhetsbils lucka.
  • Regelövertramp av stallets förare mot en konkurrent som kan resultera i straff. Ex. missade chikaner, bangränser.
  • Meddelande att DRS är aktiverat eller inaktiverat, och sådant som har med DRS system fel att göra.
  • Byte av framvingens position under nästa depåstopp.
  • Väder information.
  • Anvisning att köra bilen i depå och avbryta loppet.

Ej tilåten radiotrafik

  • Sektordetaljer om en konkurrent och var konkurrenten är snabbare eller långsammare.
  • Justering av kraftenhetens inställningar.
  • Justering av kraftenhetens inställningar för att nollställa systemen.
  • Justering av växellådans inställningar.
  • Inlärning av växlar för växellådan (från Japans GP)
  • Balansera nivån batterierna laddas eller justera för prestanda.
  • Information om inställningar för bränsleflöde (förutom om så begärs av race-control).
  • Information om nivån av bränsle man måste spara.
  • Information om däckstryck eller temperatur (från Japans GP)
  • Information om differentialinställningar.
  • Start-mappning relaterade till kopplingsposition – för race starter och depåstopp.
  • Information om kopplingskartor eller inställningar.
  • Burn-outs innan start.
  • Information om bromsbalans eller brake-by-wire inställningar.
  • Varningar om bromsslitage eller temperaturer (från Japans GP).
  • Val av att köra standardinställningar (annat in när man tydligt identifierat problem).
  • Svara på en direkt fråga från föraren, ex. ”Använder jag rätt mappning för vridmoment?
  • Alla meddelanden som verkar vara kodade.

Ja ni märker, listan på ”rätt och fel” är ganska lång och trots klargörandet känns det fortfarande inte helt glasklart. Vi får se hur det går för stallen i kommande helgens lopp i Singapore.

Jag personligen är lite delad om det här är ett bra eller dåligt steg. På ett sätt så kommer det göra racingen mindre taktisk och mer föraren som måste klara sig på egen hand – race:a helt enkelt. Å andra sidan så blir det hela lite konstlat, varför FIA ska begränsa sådan här saker och dessutom mitt i säsongen.