Q&A med Willy Rampf – Tekniskchef Sauber F1 Team

BMW Sauber F1 Team var ett av stallens som fanns på plats under första veckan av tester i Valencia. Sauber har bland annat ny motorleverantör i Ferrari och två nya förare. Så hur ser tekniska chefen Willy Rampf på nya Sauber C29 efter första veckans tester.

Hur nöjd är du med tillförlitligheten i Sauber C29 efter första testerna?
”Allt som allt kan vi vara nöjda med tillförlitligheten i bilen. Vi körde 1000 kilometer under de tre dagarna utan några större problem. Självklart måste vi göra lite justeringar och ändringar, men det är det tester är till för.”

Är det saker som kan rättas till innan starten av säsongen i Bahrain eller t.o.m innan nästa test?
”Vi kommer att ha gått igenom de flesta punkter innan nästa test i Jerez. Det finns inget vi måste vara allvarligt oroade över. Till exempel blev bakdelen av motorkåpan brännskadad av avgaserna, så vi kommer använda ett annat material för den.”

Hur ser det ut, sett till bilens prestande och konkurrenskraft?
”Det är ännu svårare att förutspå i år än föregående år. Allt vi kan säga är att vår bil levererar den prestande vi förväntat baserat på simulationer och mätningar i vindtunneln. Väldigt skiftande bränslemängder gör det omöjligt att göra en ordentlig jämförelse med de andra bilarna.”

Vad säger förarna om hsnteringen av C29?
”Förarnas kommentarer har mestadels varit positiva vad gäller bromsstabilitet, grepp och hur bilen reagerar under olika bränslemängder.”

Bränsle mängden i bilen, och därför dess vikt, kommer skifta väldigt under 2010. Har inställningen av bilen varit ett problem?
”Jag skulle inte kalla det ett problem, men det är verkligen en utmaning. Bilen kommer köra en minimal bränsle mängd i kvalet och sedan starta med full tank, men ändringar i inställningarna kommer inte tillåtas. Hitta en perfekt komprimiss kommer vara kritiskt.”

Vad har förändrats i och med de smalare framdäcken?
”Generellt sett, har deras effekt varit mindre tydlig än väntat. Det har visat sig att bilarna har större tendens att understyra, vilket vi kan balansera till en viss del med mer vikt bak och göra nödvändiga ändringar i chassits inställningar.

Hur är arbetsrelationen mellan förarna och teamet?
”Båda förarna är nya i stallet så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Däremot, har arbetsrelationen mellan förarna mellan förarna och teamet börjat väldigt bra. Med Pedro märker man lätt att hans långa erfarenhet har gett honom ett brett tekniskt kunnande, vilket är väldigt värdefullt för alla inblandade. Kamui får en känsla och intryck väldigt snabbt, vilket betyder att han kan ge ingenjörerna den information de behöver för att göra de ändringar som behövs. Allt som allt, jobbar förare och ingenjörer redan väldigt produktivt tillsammans.”