Q&A med Christian Klien

Christian, Sauber stallet har utnämnt sina två förare för 2010 idag. Du kommer inte köra för det Schweiziska stallet 2010. Vad är anledningen?

De senaste två månadernahar jag varit till Hinwill ungefär var tionde dag för att snacka med ingenjörer om utvecklingen av 2010 bilen. Jag kunde också följa utvecklingen som gjordes i vindtunneln. Peter Sauber själv har satsat väldight mycket för att stödja sitt Hinwil team, och han var alltid väldigt öppen mot mig vad gäller ett kontrakt. Jag var i en bra position för en plats med BMW Sauber F1 Team eller dess efterträdare. Men, vissa beslut angående försäljningen av stallet gjordes väldigt sent och FIA kunde bara godkänna stallets plats till och med början av December, vilket inte har gjort situationen för stallet enklare. I slutändan är förar beslutet upp till ledningen och de måste räkna in alla olika faktorer.

Förstår du Peter Saubers beslut?

Jag var väldigt medveten om att min största rival för platsen var Pedro de la Rosa. Från min synpunkt så, det faktum att beslutet togs så sent visar att det inte var ett enkelt beslut för Peter Sauber.

Är 2010 säsongen över nu för Christian Klien?

Inte alls! Det finns fortfarande några platser lediga. Jag har blivit kontaktad av flera stall under hela 2009 säsongen. Med två av de stallen är jag för tillfället i seriösa samtal med.

Vilka är de stallen?

Som alltid ska man inte ropa hej innan man är över ån i Formel Ett. Det är främst intresse från stallen och deras partners. Mitt mål är att köra i F1 denna säsong och jag har fortfarande all chans attuppnå detta.

När kommer ett beslut göras?

Teoretiskt kan ett beslut om förare göras precis innan första racet i Bahrain i Mars. Sund förnuft säger dock att man borde ha ett beslut om sin förar uppställning klar innan man börjar testa, vilket är i början ellermitten på Februari beroende på stall.

Det pågår en massiv omstrukturering i Formel Ett just nu. Fabriks stall har lämnat serien, nya stall har startats. Några stall har nya ägare vilket innebär nya ledningar och nya strategiska inriktningar här och var. I dessa stall kommer beslut ta lite längre tid med nytt folk på plats och ett helt nytt ramverk. Dessutom, för första gången på årtionden är vinter tester förbjudet. Därför har stallen inte bråttom att färdigställa sina förar uppställningar.

Är ännu ett år som test och reservförare ett väl?

Det självklara målet är att tävla. Med alla begränsningar är jobbet som testförare inte så attraktivt som det en gång var. Men man måste fortfarande överväga det valet noggrant. Förra säsongen, inte mindre än fem reservförare kallades upp i tio stall för att erstätta race förare. Statistiskt är jobbet värt det. Men min plan är fortfarande att tävla. Det är högst på listan. Och jag ser det fortfarande som en god chans att finnas i fältet 2010.