Pirellis F1 Däck 2013

Pirelli ändrar däcken redan till Kanadas GP

Pirelli har bestämt sig för att påskynda sin planerade ändring av 2013 däcken. Till följd av hård kritik, både inifrån och utifrån paddocken, efter fyrstopparna i Barcelona meddelade Paul Hembery att förändringar skulle göras för Silverstone.

Men under tisdagen sa det italienska företagets motorsportchef att de förändringarna nu kommer att debutera ett race tidigare, i Kanada, vilket är efter Monacos Grand Prix nästa helg. ”Lite strukturella förändringar, som kombinerar element från 2012 och 2013 produkterna.” skrev Hembery på Twitter.

Auto Motor und Sport skribenten Michael Schmidt sa att 2012 däckkonstruktionen skulle återupplivas, även om de faktiska förändringarna på föreningarna kommer att vara mindre ”för att inte uppröra Ferrari och Lotus för mycket”.
“Syftet med förändringen är att föreningen inte hettas upp så mycket, speciellt bak,” är Hembery citerad.
Förändringen kommer att påverka bilarnas aerodynamik, eftersom 2012 konstruktionen inte deformeras lika mycket i kurvorna.
“Det kan vara räddningen för stall som McLaren, Sauber och Williams. Det kommer definitivt även att hjälpa Red Bull och Mercedes.” sa Schmidt.

Hembery förklarade: “Det kan väl vara att vi behåller föreningarna som vi använda i Barcelona. Om något, blir förändringarna små. Vi vill fortsätta vara aggressiva, för att hålla loppen spännande och inte straffa de stall som gör ett bra jobb med dessa däcken.”
Hembery ökar nu pressen på stallen att komma överens om testning i Mellan Österns värme tidigt 2014, och även för en nyare testbil.
“Renault bilen vi har är tre år gammal och fyra sekunder långsammare än dagens bilar.” sa han.
“Vi ser redan nu lika mycket downforce baktill som under 2011 med ’blown diffusers’. Vi kan inte utveckla däck såhär.” tillade Hembery.

(GMM)