Senaste nyheter och silly-season rykten

Två personer har talat om framtiden för F1 de senaste dagarna men om vitt skiljda områden. FIA presidenten Jean Todt har än en gång gått ut och sagt att F1 måste sänka sina utgifter om de ska överleva och framförallt inte riskera att tappa fler stall.
Stallen har idag en överrenskommelse om ett utgiftstak, RRA, och en av Todts förslag är att FIA skulle ta över kontrollen av denna och se till att alla håller sig inom gränserna.

Den andra med idéer för framtiden är Ferrari bossen Luca di Montezemolo, som verkar ha blivit svag för den yngre generationen F1 fans. Han anser att loppen idag är för långa, att den yngre generationen inte har koncentrationsförmågan att följa ett race som tar närmare 2 timmar. Han tycker man skulle kunna testa kortare lopp, kanske dubbla lopp som GP2 har. Men även att loppen går för tidigt på dagen, ser man till fotboll och andra stora sporter spelar de klockan sex, sju, åtta på kvällen.

"Kanske är det bättre att behålla racen som de är idag, eller kanske är det dags för en förändring." - Luca di Montezemolo

Det var länge sen vi hörde något om och framförallt skrev något om Robert Kubica, men nu har den polska föraren dykt upp igen. Han har satt sig bakom ratten igen, när han i veckan test kört en rally bil igen.
Det måste ha gått bra för den gamla F1 föraren som efter det pratar om att sikta på comeback, men inte förrän 2014.

Silly Season 2013

Åh vad vi älskar Silly-Season, gör inte ni det också?
Årets silly season är mycket roligare och aktivare än förra året då det inte hände mycket mer än om Räikkönen skulle återvända eller inte. I år är det en helt annan melodi. Felipe Massas tid i Ferrari verkar gå mot sitt slut, vilket skulle öppna en väldigt eftertraktad plats. Men att komma till Ferrari och spela andra fiol till Alonso är samtidigt inte något alla är beredda att göra.
Tills bara några dagar sedan var det den enda eftertraktade platsen, men sedan rykten började cirkulera att Lewis Hamilton faktiskt kan lämna McLaren så har en annan eftertraktad plats möjligen öppnat sig. Hamilton ryktas ha fått ett väldigt intressant erbjudande från Mercedes, där Michael Schumachers vara eller icke vara hänger i luften.

Så vilka ska fylla alla dessa platser?
Ett av de hetaste namnen, till alla sitsarna, är Heikki Kovalainen. Caterhams uteblivna utveckling har fått Heikki att börja se sig om för ett nytt stall till nästa säsong. Ett av de starkare ryktena har varit Sauber, men även den möjliga andra sitsen hos Ferrari kan vara  Kovalainens nästa adress. Kovalainen är känd som en lojal förare som gör allt för stallet, även om det betyder vara en andra förare. Ett färskt rykte från Monza är en möjlig helfinsk uppsättning hos Lotus, men vi låter alla suga på den ett tag 😉

Vad som händer med Felipe Massa om han blir av med sin plats i Ferrari är osäkert. Kanske skulle han vara ett val för Sauber, annars känns det som att han skulle tvingas hamna i något av de mindre stallen, Caterham kanske? Där kan två platser öppnas nästa säsong, dels Kovalainens plats men ska man tro Petrovs manager så kan han vara borta från F1 till nästa säsong.
Vad gäller platsen i McLaren, såvida Hamilton faktiskt lämnar stallet, så pekar det mesta just nu på Paul Di Resta som är en Mercedes uppfostrad förare. Di Resta skrev i dagarna även på för samma management som sköter Jenson Buttons affärer.

Vettel åker på 20 sekunders tillägg på racetiden

Enligt flera nyhetssajter har det kommit Det blev inget trevligt beslut för Vettel om incidenten i slutet av loppet när Vettel körde förbi Button, med alla fyra hjulen utanför banan.
Stewardsen skulle titta på incidenten efter loppet och det verkar som att Sebastian Vettel åkt på en drive-through, vilket betyder att 20 sekunder läggs till på tyskens racetid eftersom straffet gavs efter loppet enligt Artikel  16.3.

Det betyder att Vettel ramlar ner till femte plats medan Kimi Räikkönen klättrar till tredje plats och Kamui Kobayashi till fjärde.

Flera förare med straff inför Tysklands GP på Hockenheim

Startfältet för dagens Tysklands GP har skyfflats om ordentligt efter gårdagens kval på grund av att fyra förare fått bestraffning på fem placeringar till racet. Tre av förarna har fått bestraffningen för byte av växellåda, medan Sergio Perez fick sin efter kvalet igår för att ha blockerat Kimi Räikkönen.
Romain Grosjean fick sin bestraffning redan efter Silverstone, medan Nico Rosberg och Mark Webber fick sina efter fredag och lördag respektive.

Detta betyder att Grosjean som kvalade som 15:e kommer att starta från 19:e ruta. Detta eftersom att Nico Rosberg kvalade som 17:e och flyttas ner efter Grosjean till 21:e ruta vilket flyttar upp fransmannen en position igen.
Mark Webber flyttas ner till åttonde från sin tredje plats i kvalet och Sergio Perez kommer att få starta från ruta 17.

Alonso regerar i regnigt kval för pole till Tysklands GP

Pos Bil Förare Stall Q1 Q2 Q3 Varv

107% Tid 1:20.991

Grosjean, Rosberg, Webber flyttas ner fem placeringar p.g.a växelåds byten, i given ordning.

1 5 Fernando Alonso Ferrari 1:16.073 1:38.521 1:40.621 W 23
2 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:16.393 1:38.309 1:41.026 W 23
3 2 Mark Webber Red Bull Racing 1:16.500 1:39.382 1:41.496 W 24
4 7 Michael Schumacher Mercedes AMG 1:16.686 1:38.010 1:42.459 W 24
5 12 Nico Hulkenberg Force India 1:16.271 1:39.467 1:43.501 W 24
6 18 Pastor Maldonado Williams 1:16.181 1:38.731 1:43.950 W 27
7 3 Jenson Button McLaren 1:16.507 1:38.659 1:44.113 W 20
8 4 Lewis Hamilton McLaren 1:16.221 1:37.365 1:44.186 W 18
9 11 Paul di Resta Force India 1:16.352 1:39.703 1:44.889 W 26
10 9 Kimi Räikkönen Lotus 1:15.693 1:39.729 1:45.811 W 20
11 16 Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:16.516 1:39.789 15
12 15 Sergio Perez Sauber 1:15.726 1:39.933 17
13 14 Kamui Kobayashi Sauber 1:16.481 1:39.985 16
14 6 Felipe Massa Ferrari 1:16.265 1:40.212 17
15 10 Romain Grosjean Lotus 1:16.685 1:40.574 18
16 19 Bruno Senna Williams 1:16.426 1:40.752 21
17 8 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:15.988 1:41.551 18
18 17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:16.741 9
19 20 Heikki Kovalainen Caterham 1:17.620 8
20 21 Vitaly Petrov Caterham 1:18.531 9
21 25 Charles Pic Marussia 1:19.220 12
22 24 Timo Glock Marussia 1:19.291 11
23 22 Pedro de la Rosa HRT 1:19.912 8
24 23 Narain Karthikeyan HRT 1:20.230 10

Mark Webber förlänger med Red Bull Racing för 2013

Mark Webber Red Bull Racing

Mark Webber Red Bull RacingEn säsong till med Mark & Seb hos Red Bull Racing efter att stallet idag offentliggjorde att Mark Webber skrivit på för nästa säsong.
Ryktena har varit många kring Webber senaste tiden, starkast var kanske de om en övergång till Ferrari vilka Mark bekräftar nedan. Men till slut var det inget annat en "familjen" som lockade.

Q & A med Mark Webber

Var det ett lätt beslut att skriva på med Red Bull Racing för 2013?
MW: I slutändan, ja det var det. Det har varit några intressanta månader, men allt som allt har kontinuiteten och lusten för mig att fortsätta hos Red Bull Racing var mycket stark. Min huvudsakliga fokus ligger på årets Mästerskap, vilket är väldigt viktigt. Dessutom är det ett fantastisk gäng killar och tjejer på Red Bull Racing och jag tycker verkligen, verkligen om att arbeta med dem. Det har en stor inverkan på mig och hur jag presterar i bilen och det hjälpte mig i mitt beslut.

Du nämner folket, vad mer är det som du tycker om hos stallet och Red Bull?
MW: Ja, vi har gått igenom mycket tillsammans här. Vi gick från de dagar då Red Bull inte hade ägt stallet så länge till vad det är nu. Stallet förändrades verkligen när vi började bli
framgångsrika, när det gäller att få rätt balans mellan att vara väldigt professionella på alla fronter och fortfarande hålla den avslappnade och tillgängliga attityd som stallet fortfarande har inom rimliga gränser. Det är bara en trevlig stor familj nu på många sätt och vi har vuxit så mycket. Vi har kommit en lång väg och jag tycker det är tydligt att jag passar bra här och det är vad jag verkligen tycker om hos stallet.

Var du frestad att tänka på att flytta någon annanstans?
MW: Det fanns diskussioner med Ferrari, men mitt beslut var att stanna här.

Vad är fördelen med att stanna hos Red Bull Racing?
MW: Jag vet nästan allas skostorlek här! Jag vet allas namn, vet hur alla
tickar och jag känner till alla avdelningar vilket är väldigt, väldigt viktigt för en förare. Det finns en hel rad faktorer.

Och hur är det att jobba med Stallet och med Sebastian (Vettel)?
MW: Mycket bra. Självklart med Seb, har vi jobbat väldigt, väldigt nära varandra under en längre period nu. Jag tror inte någon hade kunnat förutse hur länge vi har arbetat tillsammans, så det har förmodligen varit lite av en överraskning. Det finns inte många stallkamrater som har stannat tillsammans så länge i Formel Ett, men det har visat sig vara ett framgångsrikt partnerskap där vi både jobbar väldigt hårt med tekniska nyckelmedlemmarna i teamet. Det har varit en potent operation. Vi är fortfarande konkurrenskraftiga ute på banan, inget snack om saken, i synnerhet under 2010 och i år. Förra året var det inte mycket racing mellan Sebastian och mig, men i 2009, 2010 och i år har det funnits några bra strider. Det har varit roligt för stallet, ibland stressigt också då det inte är lätt för oss båda att vara längst fram, och jag kan förstå det, eftersom vi båda tänker på oss själva ibland, men i slutändan vet vi att vi måste få hem bilarna och få bästa resultat för oss och stallet.

Hjälper det att ha kontraktet färdigt tidigt under säsongen?
MW: Ja, det gör det och det är en annan anledning till att bara få det till sängs. Jag har hört olika rykten och skäl en lång tid nu. Vid slutet av dagen vet jag allt som har pågått.
Du vill se till att ditt fokus är fullt på att köra bilen och de killar som du arbetar
med. Det är viktigt att teamet vet att du är 100% med dem, vilket naturligtvis är jag.

Kommer 2013 bli din sista säsong i F1?
MW: Jag har ställt den frågan under de senaste fyra åren och mitt svar är detsamma. Det är en resultatbaserad sport längst fram i fältet så att framtiden ligger i mina egna händer. Det är upp till mig levererar resultaten på banan.

Gilla om du tycker om att Mark ska stanna hos RBR

Dyra böter för Maldonado och Kobayashi efter Silverstone

Pastor Maldonado, Willimas, var i farten igen under Storbritanniens Grand Prix och fick rivaler att köra av banan och bryta loppet. Denna gång var det Sergio Perez, Sauber, som fick smaka på en hjulkyss från Venezuelaren. Perez försökte köra om Maldonado på utsidan in i Brooklands efter cirka tio varv och Williams föraren bromsade (för-) sent och lyckades inte få in bilen. Båda förarna spann runt och medan Perez race var över kunde Maldonado ta sig tillbaka till depån och slutade på en 16:e plats.

Perez var ursinnig efter loppet och uppmanade FIA att ta tag i Maldonado situationen, som varit inblandad i flera liknande incidenter under säsongen hittills.
Mexikanens önskemål blev svarade då Maldonado förutom €10.000 i böter även fick en tillsägelse från FIA.

Böter blev det även för Perez stallkamrat Kamui Kobayashi som under sitt sista stopp missade depårutan och körde på några personer ur sitt depå-team. Flera av mekanikerna fick uppsöka läkare efter incidenten men ingen ska ha blivit allvarligt skada.
Kobayashi fick en högre bötessumma på €25.000 då FIA bedömde det som en "osäker manöver i depån" och utsatta andra för fara.

London Grand Prix på väg till F1, igen. Ecclestone beredd att betala.

London GP presentation

Det har funnits snack om det förut och nu verkar seriösa planer på ett Grand Prix på Londons gator vara igång igen.
Planerna var nästan klara några år sedan, men föll ihop på grund av kostnads frågor. Den här gången är Bernie Ecclestone beredd att betala för kalaset själv.

“Så som saker är, kanske vi skulle promota det och sätta upp pengar för det. Om vi fick ett 'okej' och allt var bra, tror jag vi skulle kunna göra det. Tänk på vad det skulle göra för turismen. Det skulle vara fantastiskt - bra för London, bra för England och mycket bättre än OS.” - Bernie Ecclestone

Ett lopp i den brittiska huvudstaden skulle kosta runt en £35 miljoner (ca 400miljoner kronor), men skulle samtidigt ge en enorm global publik och annons möjligheter precis som det tänkte loppet i New Jersey.
Det finns redan önskemål och tidiga planer på att arrangera ett F1 lopp i och runt den nya Olympiska stadion som byggts för sommarens OS i London, men Bernie vill helst se ett lopp i centrala London.

På presskonferensen igår när planerna för ett F1 race genom Londons gator presenterades var bland andra Jenson Button och Lewis Hamilton närvarande. McLaren paret har varit med och gett input till det förslag på bana som Santander tagit fram med Populous och som även skapat en väldigt realistisk CGI-film till banan.

Hamilton var väldigt entusiastisk till det förslaget, mer så än sin stallkamrat trots att han förlorade 2-1 till Button i en bäst av tre ett-varv runt banan i simulator.

“Efter att ha varit nedsjunken i projektet, ha bidragit till att forma den här banan, känns den lika verklig för mig som vilken som helst jag har tävlat på,” sade Hamilton och fortsatte.

“Jenson och jag har jobbat i simulatorn för att ge användbar återkoppling för att informera bandesignen, så detta är mycket mer än nyckfullt tänkande högt. Jag måste säga att detta är en helt episk bana och skulle ge det mest fantastiska och fänslande Formel Ett loppet.
Ett grand prix här, i London, skulle vara det bästa i världen, den största händelsen, sensationellt. Om du lägger till en händelse av denna karaktär till Londons svindlande uppställning av idrottsevenemang i världsklass, skulle det säkert behöva äga titeln som den ultimata idrottsliga metropolen.”

Jenson var lite mer skeptisk över möjligheterna att anordna ett Grand Prix i en centrala delar av en miljonstads metropol som London.

“Personligen, gillar jag idén med att ha ett London Grand Prix? Ja, ju mer Grands Prix i Storbritannien desto bättre. Men jag är inte säker på var den skulle vara. Det pratades om att använda den olympiska stadion, vilket kan vara roligt.
Jag är inte säker på att man skulle kunna stänga London för ett Grand Prix, men det är en trevlig idé dock, en fantastisk hypotetisk bana att köra.”

Men även han gillade banan och höll med om att ett lopp i London skulle vara något speciellt:

“Layouten ser bra ut, men naturligtvis finns det mycket mer att göra än att bara ha en bra layout. Det har gjorts i andra städer, som Singapore, och naturligtvis Monaco är lite speciell eftersom den har funnits där i 70 år. Jag vet inte hur svårt det skulle vara att få till ett London Grand Prix, men allt vi vet är att det låter som en bra idé.

Silverstone är mycket speciell, men det skulle vara trevligt att ha en annan grand prix på vår tröskel. Självklart är London banan en fantastisk hypotetisk bana att köra, men det är lika tilltalande som den verkliga Silverstone-banan.”

Senaste nyheter inför Europas Grand Prix

Det är mindre än en timme kvar till starten av Europas Grand Prix på Marina Circuit i Valencia. Men innan det är dags tar vi en titt på de senaste som hänt sedan kvalet igår.

Timo Glock startar inte dagens Europas GP

Timo Glock, som missade gårdagens kval, har fått rekommendationen att inte starta dagens race i Valencia.

Meddelande från stallet:
"Efter de medicinska problem som förhindrade Timo Glock från att delta i gårdagens kval för Europas Grand Prix i Valencia, kan Marussia F1 Team bekräfta att Timo inte kan delta i dagens race.
Timo fick medicinsk vägledning  igår eftermiddag och hans symptom tyder på att han lider av en tarminfektion. Han har rekommenderats att det vore oklokt för honom att tävla med tanke på svårighetsgraden av klagomålen och att han bör fokusera istället på att återhämta sig."

Vettels RB8 olaglig igen?

Gårdagens kvalfält var bland det tätaste vi sett igen, åtminstone fram tills Sebastian Vettel kom ut i Q3 och gjorde sitt enda försök som, som även gav honom pole. Vettel slog närmaste konkurrenten, Lewis Hamilton, med fyra tiondelar, medan resten av fältet separerades av hundradelar mellan sig.
Röster höjdes i Valencia under gårdagskvällen om huruvida det nya golvet i RB8:an är laglig eller inte. Adrian Neweys nya skapelse ska enligt uppgift fungera som någon sorts dubbel-diffuser.
Återstår att se om Red Bull åker på ännu än protest från någon av de andra stallen eller en FIA undersökning.

Inget straff för Hamilton

Under Q3's sista stunder hamnade Lewis Hamilton i vägen för Nico Rosberg som var på väg att starta sitt sista flygande försök. Rosberg var något förbannad efteråt, då man har en överenskommelse att inte köra för långsamt i sista delen av banan.
Men domarna bedömde det som att Hamilton hade inte kört för långsamt, han hade haft en snabbare sektor tid än Rosberg på varvet innan. Så Hamilton undvek straff och böter.

Däremot har Sergio Perez åkt på €5000 böter för att han var för långsam runt banan, d.v.s mellan Safety Car linjen vid depåutgången och Safety Car linjen vid depåingången.
Även Pastor Maldonado åkte på böter, €1400, för att ha kört för fort i depån under morgonträningen.

Hamilton diskas ur kvalet – Maldonado får sin första pole!

Lewis Hamilton han blivit diskvalificerad, eller utesluten, ur kvalresultaten och därmed blivit av med sin pole-position.
Det betyder att Pastor Maldonado tar F1 karriärens första pole, och Williams första sedan Brasiliens GP 2010 när Hulkenberg överraskade alla under regniga förhållanden.

Hamilton fick stoppa sin bil ute på banan efter sitt sista kvalvarv på grund av, vad teamet kallade, tekniska skäl. Reglerna säger att föraren måste ta sig tillbaka till depån för egen kraft och det ska finnas nog med bränsle för att man ska kunna ta ett en liters prov. Endast vid fall av 'force majure' kan stallen komma undan med att inte köra tillbaka till depån, vilket McLaren efter kvalet har hävdat att fallet var.

Men stewardsen vid banan dömde ikväll att McLarens skäl för att Hamilton skulle stanna bilen ute på banan inte räckte som skäl till force majure, och därför utesluts britten från kvalet.
Enligt Sam Michael ska man ha råkat stoppa för lite bränsle i bilen och det skulle inte räckt för ett  prov om Hamilton hade kört tillbaka till depån. Eftersom det är stallens ansvar att se till att det finns tillräckligt med bränsle så kunde inte domarna acceptera deras förklaring till force majure.

Alexander Rossi klar för Spaniens GP FP1 debut

Unga Amerikanen Alexander Rossi kommer äntligen att få göra sin riktiga Formel 1 debut under nästa veckas Spaniens GP, när han får ta över Heikki Kovalainens bil under FP1.

20 åriga Rossi kör för tillfället i World Series by Renault serien, där han förra året slutade på en tredje plats bakom Robert Wickens och Jean-Eric Vergne med 2 vinster i 11 lopp. 2010 körde han i GP3-Serien med ART Grand Prix där han slutade på fjärde plats med 5 pallplatser, varav två vinster, i 14 lopp.
Den här säsongen är han dessutom test/reserv-förare för Caterham F1 Team, och kommer nu alltså att göra sitt första inhopp under fredagens friaträning för Spaniens GP.

Rossi var nyligen på Caterhams fabrik för att ordna sin personliga racing-sits. Se honom berätta om vad som händer under en sits provning och varför det är så viktigt för en förare innan hans första gång i en F1 bil.