Alexander Rossi klar för Spaniens GP FP1 debut

Unga Amerikanen Alexander Rossi kommer äntligen att få göra sin riktiga Formel 1 debut under nästa veckas Spaniens GP, när han får ta över Heikki Kovalainens bil under FP1.

20 åriga Rossi kör för tillfället i World Series by Renault serien, där han förra året slutade på en tredje plats bakom Robert Wickens och Jean-Eric Vergne med 2 vinster i 11 lopp. 2010 körde han i GP3-Serien med ART Grand Prix där han slutade på fjärde plats med 5 pallplatser, varav två vinster, i 14 lopp.
Den här säsongen är han dessutom test/reserv-förare för Caterham F1 Team, och kommer nu alltså att göra sitt första inhopp under fredagens friaträning för Spaniens GP.

Rossi var nyligen på Caterhams fabrik för att ordna sin personliga racing-sits. Se honom berätta om vad som händer under en sits provning och varför det är så viktigt för en förare innan hans första gång i en F1 bil.

Många rookies till F1-testerna på Mugello

Efter säsongens fyra första Formel Ett race är det nu dags att flytta cirkusen tillbaka hem till Europa, vilket ger oss en extra helg ofrivillig ledighet. Men vi behöver inte gråta mycket över det eftersom det i år för första gången på flera säsongen har lagts in F1-tester mitt under säsongen.
Säsongens fjärde och sista test omgång sätter igång på tisdag 1 Maj och de körs på Mugello banan i Italien. Alla stallen förutom HRT kommer att delta under de tre dagarna och det är en hel del rookies, d.v.s tredje- & reservförare, som kommer att köra.

För superheta Lotus kommer Jerome D'Ambrosio att få prova på E20 för första gången iår. Jerome som körde för Virgin förra säsongen men blev ersatt av franska nykomlingen Charles Pic. För gamla Lotus, Caterhams del så har de med Rodolfo Gonzalez, vars sponsorer lyckades köpa loss en dag för honom.
Även Force India kommer ge sin reserv chansen, när Jules Bianchi får sitt första smakprov för Formel 1 på riktigt.

Valtteri Bottas kommer som vanligt att sitta bakom ratten för Williams en dag, följt av Bruno Senna och Pastor Maldonado varsin dag. McLaren hade tänkt köra sina reserver Oliver Turvey och Gary Paffet, men Lewis Hamilton kan vara på väg till Italien också efter den smått katastrofala helgen stallet hade i Bahrain.

Toro Rosso, Marussia kommer att splitta tiden mellan sina förare, medan för Sauber och Ferrari kommer Kobayashi och Alonso köra dubbla dagar för sina respektive stall.
Red Bull och Mercedes har inte gått ut med sina planer än, men troligt är att det även där delas mellan förarna.

Mclaren – Schysst fasad?

Vi har ju i tidigare inlägg pratat om det nya Concorde Avtalet och Mercedes inställning till det. Men idag ska vi prata om en sak jag har tänkt på efter att ha läst att i det nya avtalet så ingår också en plats i ledningen för Formula One för de tre ledande teamen, alltså Red Bull, Ferrari och Mclaren.

Och det är väl ingen chock att Red Bull och Ferrari går med på det, men i ärlighetens namn är jag kanske, om inte chockad, men lite ställd över att Mclaren har accepterat avtalet så som det ser ut nu. Mclaren har en rik historia som racing team, en historia som sträcker sig från Bruce Mclaren och tidigt 60tal fram tills idag, men det F1 stall som vi har framför oss idag är ändå det som Ron Dennis skapade efter att han kom till Mclaren 1980. Mclaren har alltid varit det där teamet som är schysst men inte helylle, om man kan skriva så, men man har alltid fått intrycket att det är schyssta killar det där. Det är ju Mclaren och Martin Whitmarsh som är ledare för FOTA, stallens egna organisation som skapades 2008 med ett syfte och det var att arbeta fram ett så bra Concorde Avtal som möjligt för alla som var med i FOTA.

Att Red Bull och Ferrari drog sig ur FOTA vintern 2011 är ju ingen sensation då de förmodligen gjorde det för att de redan då hade fått se det här nya avtalet och självklart inte ville dela med sig eller försöka få till bättre deals för andra. Mclaren däremot sitter ju kvar som ledare och ändå säger dem ja till ett avtal som i sin helhet stärker tre teams position inom sporten medans de andra får ta det som blir över.

Så vad tror vi om detta? Gör Mclaren detta för att stärka sin egen position och skiter i resten eller är de så pass genomtänkta att de gör det för att få en plats i ledningen för Formula One och sen därifrån försöka bearbeta fram en bättre framtid för F1 och de andra stallen? Ärligt talat så vet jag inte vad jag ska tro. För det första: så är ju det här Concorde Avtalet bindande fram till 2020 så det kommer de ju inte kunna förändra för det bättre för de små stallen och för det andra: hur mycket makt kan de egentligen få genom att få 3 platser i ledningen? Och skulle det då vara så att Mclaren gör det för FOTA så hjälper ju inte det då Red Bull och Ferrari förmodligen inte kommer hålla med Mclaren på dessa ledningsmöten.

Vad tycker och tror ni? Berätta gärna i kommentarerna nedan.

Ecclestone – Ett spanskt grand prix nästa år

Bernie Ecclestone ska ha sagt till en tidning i helgen att från och med nästa säsong kommer de två spanska racen att alternera om att arrangera Spaniens GP. Europas GP skulle därmed bli ledigt.
Även Frankrikes GP är väldigt nära att återvända, om det kommer att alternera med Belgiens GP stod inte klart från rapporterna i helgen.
Bernie har nu bekräftat till franska L'Equipe att Frankrike kommer att finnas på kalendern i 2013 och alternera med Belgien.

Nico Rosberg tar karriärens första pole till Kinas GP

Kvaltrio: Hamilton, Rosberg, Schumacher

Vilket jävla kval!
Ursäkta språket men så var det verkligen. Från Q1 gick alla vidare inom 0.8 sekunder och från Q2 var det ännu tajtare med bara 0.3 sek som skiljde topp 10 förarna åt. Allt toppades av med ett enormt varv av Nico Rosberg som tog karriärens första pole med en halv sekunds marginal till Lewis Hamilton och stallkamraten Michael Schumacher.

Men vi backar lite, för redan i Q1 höll vi på att få oss några riktiga överraskningar. Först var Felipe Massa illa ute och fick slänga på mjuka däck för att försöka ta sig vidare. Massa gick i topp och plötsligt dök bil efter bil ut med mjuka däck ut på banan. Plötsligt var det ett annat namn som började se oroväckande nervös ut sittandes i sin bil i depån, ingen mindre än själva världsmästaren Vettel. Men ingen av Toro Rosso grabbarna eller Hulkenberg, som vid tillfället låg just under Vettel klarade av att förbättra sina tider, så det blev Vergne som inte kom vidare och Vettel klarade sig med 15:e platsen.

Där tog dock Vettel tur slut, för dagen slutade några minuter senare för världsmästaren som slutade dagen på en 11:e plats efter kanske den tätaste topp 10 Q2 gruppen någonsin. Felipe Massa gör honom sällskap på 12:e plats, varefter Williams och Force India paren startar på varsin rad efter varandra.

Det betyder, som vissa säkert har räknat ut, att båda Sauber bilarna gick vidare till Q3, en Sauber som har helgens snabbaste bil på raksträckorna. Omvända roller hos det Schweiziska stallet dock, Kamui Kobayashi satte fjärde snabbaste tid medan förre racets sensation Sergio Perez 'bara' blev åtta. Kobayashi kommer att starta som tredje man i andra led bredvid Kimi Räikkönen, eftersom att Hamilton flyttas ner fem placeringar och kommer alltså att starta sjua imorgon.
Men längst fram har vi alltså två skinande silverpilar! Vad Mercedes kan åstadkomma från denna position återstår att se, många hungriga förare bakom som vill förbi och de har haft lite problem under loppen. Det kommer att bli tufft, men ser man till kvalet idag så kan det framför allt bli ett riktigt, riktigt spännande race imorgon.

Pos No Förare Team Q1 Q2 Q3 Varv
107% Tid (Q1) 1:42.931
Lewis Hamilton kommer att flyttas ner 5 placeringar p.g.a växellåde byte.
1 8 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:36.875 1:35.725 1:35.121 11
2 4 Lewis Hamilton McLaren 1:36.763 1:35.902 1:35.626 14
3 7 Michael Schumacher Mercedes AMG 1:36.797 1:35.794 1:35.691 13
4 14 Kamui Kobayashi Sauber 1:36.863 1:35.853 1:35.784 13
5 9 Kimi Räikkönen Lotus 1:36.850 1:35.921 1:35.898 15
6 3 Jenson Button McLaren 1:36.746 1:35.942 1:36.191 16
7 2 Mark Webber Red Bull Racing 1:36.682 1:35.700 1:36.290 14
8 15 Sergio Perez Sauber 1:36.198 1:35.831 1:36.524 17
9 5 Fernando Alonso Ferrari 1:36.292 1:35.982 1:36.622 17
10 10 Romain Grosjean Lotus 1:36.343 1:35.903 15
11 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:36.911 1:36.031 11
12 6 Felipe Massa Ferrari 1:36.556 1:36.255 14
13 18 Pastor Maldonado Williams 1:36.528 1:36.283 14
14 19 Bruno Senna Williams 1:36.674 1:36.289 14
15 11 Paul di Resta Force India 1:36.639 1:36.317 14
16 12 Nico Hulkenberg Force India 1:36.921 1:36.745 14
17 16 Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:36.933 1:36.956 14
18 17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:37.714 8
19 20 Heikki Kovalainen Caterham 1:38.463 9
20 21 Vitaly Petrov Caterham 1:38.677 7
21 24 Timo Glock Marussia 1:39.282 10
22 25 Charles Pic Marussia 1:39.717 10
23 22 Pedro de la Rosa HRT 1:40.411 7
24 23 Narain Karthikeyan HRT 1:41.000 10

Alonso kniper Malaysias GP före överraskningen Perez

Vem hade kunnat gissa till det här resultat vi fick i dagens F1 race på Sepang International Circuit i Malaysia. Dubbla Ferrari motorer i topp före polemannen Lewis Hamilton efter en något strulig men ett väldigt spännande och roligt race.
Fernando Alonso och Ferrari var dagens smartaste stall och tog hem vinsten i Malaysias skiftande väderförhållanden. Men Spanjoren var hårt pressad av Saubers unga Mexikan Sergio Perez de sista tjugotalet varv, men ett depåstopp för sent och en liten miss lämnade dagens överraskning kvar på andra platsen.

Fakta från Malaysias GP

  • 9 olika konstruktörer i topp 10
  • Snabbaste Varv: Kimi Räikkönen: 1:40.722
  • Snabbaste sektorer
  • Sektor 1 : Nico Rosberg 295kph
  • Sektor 2 : Fernando Alonso 138kph
  • Sektor 3 : Daniel Ricciardo 275kph
  • Hastighetsfälla: Jean-Eric Vergne 299kph

McLaren duon som startade från första led för andra racet i rad hade lite mer dåligt flyt än senast. Efter omstarten trasslade Jenson Button in sig med en HRT och fick göra ett extra depåstopp som gjorde att han hamnade lågt bak i fältet. Hamilton förlorade också efter omstarten men klarade sig ändå bra jämfört med Jensons otur, och kunde hålla tredje platsen ändå in i mål.

Kimi Räikkönen visade igen att Lotus bilen är att räkna med bland topp tio.Det gjorde även stallkamraten Grosjean som fick en otroligt bra start från sjätte rutan och var tredje man in i första 'chikanen'. Men precis som i Melbourne så slog fransmannen först ihop med annan bil, Schumacher denna gången, och körde sedan av några varv senare och fastnade i sandfållan.
Och när vi ändå är inne på otursamma förare så borde man nämna Pastor Maldonado som en än gång körde ett stabilt lopp, speciellt den senare hälften. Han var uppe och nosade på en poängplats bakom Nico Hulkenberg, när motorn gav upp och var istället tvungen att parkera bilen i garaget med två varv kvar.
Bättre gick det för stallkamraten Bruno Senna som tog sina första VM-poäng för Williams med en väldigt fin sjätte plats från trettonde startruta.

Dagens besvikelse, än en gång kanske ska sägas, var helt klart Mercedes vars bil inte alls verkar gå bra under race förhållanden. Bilen har blivit mycket bättre när det gäller kvalfart jämfört med föregående säsong, men fortfarande saknas konsekvent race fart.

Pos No Förare Stall varv Tid/Bröt Start PNG
1 5 Fernando Alonso Ferrari 56 Vinnare 8 25
2 15 Sergio Perez Sauber 56 +2.2 sek 9 18
3 4 Lewis Hamilton McLaren 56 +14.5 sek 1 15
4 2 Mark Webber Red Bull Racing 56 +17.6 sek 4 12
5 9 Kimi Räikkönen Lotus 56 +29.4 sek 10 10
6 19 Bruno Senna Williams F1 56 +37.6 sek 13 8
7 11 Paul di Resta Force India 56 +44.4 sek 14 6
8 17 Jean-Eric Vergne Scuderia Toro Rosso 56 +46.9 sek 18 4
9 12 Nico Hulkenberg Force India 56 +47.8 sek 16 2
10 7 Michael Schumacher Mercedes AMG 56 +49.9 sek 3 1
11 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 56 +75.5 sek 5
12 16 Daniel Ricciardo Scuderia Toro Rosso 56 +76.8 sek 15
13 8 Nico Rosberg Mercedes AMG 56 +78.5 sek 7
14 3 Jenson Button McLaren 56 +79.7 sek 2
15 6 Felipe Massa Ferrari 56 +97.3 sek 12
16 21 Vitaly Petrov Caterham 55 +1 Varv 19
17 24 Timo Glock Marussia 55 +1 Varv 20
18 20 Heikki Kovalainen Caterhamt 55 +1 Varv 24
19 18 Pastor Maldonado Williams F1 54 +2 Varv 11
20 25 Charles Pic Marussia 54 +2 Varv 21
21 23 Narain Karthikeyan HRT 54 +2 Varv 23
22 22 Pedro de la Rosa HRT 54 +2 Varv 22
Ret 14 Kamui Kobayashi Sauber 46 +10 Varv 17
Ret 10 Romain Grosjean Lotus 3 +53 Varv 6

Föraruppställning F1 testerna i Barcelona 2

Så var det dags för de sista försäsongstesterna i Formel 1 innan säsongen 2012 kickar igång på allvar. Platsen är än en gång Barcelona och Circuit de Cataluña.

Förra veckan tvingades Lotus ställa in testerna efter bara några körda varv när ett problem med upphängningen uppdagades. Man har nu åtgärdat problemen och hoppas kunna testa fullt ut, och fortsätta som man gjorde i Jerez.
Marussia å sin sida deltog för första gången denna försäsong senast, men kommer inte att vara på plats denna gången eftersom den nya bilen MR01 inte klarade sista kraschtesterna.

HRT  körde förra årets bil under första testerna på Jerez, skippade testerna helt förra veckan (av samma anledning som Marussia blir borta nu) och kämpar tydligen väldigt hårt just nu för att hinna få klart bilen för den här veckans tester. Det betyder att de troligtvis inte kommer att vara med första dagarna, åtminstone inte i den nya bilen.
Det är nu exakt två veckor kvar till säsongspremiären i Melbourne och så här ser sista testuppställningen ut.

TeamBilTorsdagFredagLördagSöndag
Red BullRB8M. WebberS. VettelM. WebberS. Vettel
McLarenMP4-27J.ButtonL. HamiltonJ. ButtonL. Hamilton
FerrariF2012F. MassaF. AlonsoF. MassaF. Alonso
MercedesW03N. RosbergM. SchumacherN. RosbergM. Schumacher
LotusE20R. GrosjeanR. GrosjeanK. RäikkönenK. Räikkönen
Force IndiaVJM05P. di RestaN. HulkenbergP. di RestaN. Hulkenberg
SauberC31S. PerezK. KobayashiS. PerezK. Kobayashi
Toro RossoSTR7J-E. VergneJ-E. VergneD. RicciardoD. Ricciardo
WilliamsFW34B.SennaP.Maldonado / B.SennaP.MaldonadoB.Senna / P.Maldonado
CaterhamCT01H.KovalainenH.KovalainenV.PetrovV.Petrov
HRTF111 (F112)
MarussiaMR01-klarade inte kraschtester-#colspan#colspan#colspan

Skvaller från F1 världen…

Miss att låta Newey gå

Sir Frank Williams har sagt i en intervju att nu så här i efterhand så kan han erkänna att det var ett misstag att inte ge Adrian Newey ett antal % utav Williams stallet när han bad om det 1997. Att han inte fick de var det som fick honom att söka annan anställning hos Mclaren där han designade den vinnande bilen 98 och 99 för Mika Häkkinen.

Barrichello ♥ Indycar = Sant?!

Det verkar som Rubens Barrichello efter 19 säsonger i Formel 1 nu har gjort en deal med Indycar, där han kommer köra tillsammans med sin landsman Tony Kanaan i stalled KV. Han har skrapat ihop 3miljoner dollar i sponsring för att få den platsen. Officiellt kommer Rubens imorgon torsdag avslöja dealen.

Snygga bilar 2013

FIA säger att dem kommer inför 2013 ändra reglerna för att få bort de fula "platypus"-nos partierna på bilarna och man kommer förmodligen också sänka hastigheten i Pit Lane från 100km/h till 60km/h redan i år.

Mercedes mästare 2014?

Och inifrån Mercedes AMG avslöjar några topp figurer att stallet siktar på att slåss om mästerskapet 2013 och vinna 2014.

"Folk säger att vi har bäst motor och bäst KERS enhet och nu vill vi ha den bästa bilen också". - Norbert Haug

Ferrari är med energidryck

Ferrari meddelade i ett pressmeddelande idag att man skrivit på treårigt kontrakt med Petropolis Group. Vi kommer alltså att få se Felipe och Fernando hinka i sig massor med TNT Energy Drink, som blir stallets officiella energidryck, denna säsong.

Lotus säkra på att problemen är lösta

Lotus fick dra sig ur förra veckans F1-tester i Barcelona på grund av problem i chassi nr 2. Man hade först tänkt flyga in chassi nummer 1 från fabriken i Enstone men ställde sedan in resten av veckan helt efter att man funnit att även det chassit innehöll felet.
Nu är man säkra på att båda chassina borde vara okej och man kommer att genomföra veckans tester med start imorgon (torsdag).

Vi introducerar Mercedes AMG MGP-W03

Mercedes AMG Petronas F1 Team presenterar sin nya F1 utmanare för 2012 - MGP-W03.
Ska 2012 bli året då Mercedes tar upp kampen med Red Bull, McLaren och Ferrari? Förarna Nico Rosberg och Michael Schumacher är i alla fall på hugget och känner självsäkerheten öka med årets nya bil.

Första dagen slutar tidigt för Lotus i Barcelona (uppdaterad!)

Lotus F1 Team logo

Lotus F1 Team avslutar första dagens tester i Barcelona tidigt och kommer alltså inte köra mer efter lunchpausen. Grosjean låg på nionde plats i tiderna med tiden 1:26.809 (+3.4667 efter ledande Vettel) och endast sju körda varv.

Uppdaterad kl 19:
Lotus ställer in resten av veckans tester på Circuit de Catalunya utanför Barcelona, på grund av att man upptäckt att problemet som uppstod på chassi E20-02 tidigare under dagen. Man hade först tänkt skicka ner chassi E20-01, som man körde lycket under testveckan i Jerez, men stallet berättade under kvällen att problemet kräver modifikation på båda chassin.
Beslutet togs efter man kört simulering på fabriken i Enstone baserat på den data man hann samla in under de sju varv Grosjean körde innan man bröt för dagen.
Fortsätt läsa "Första dagen slutar tidigt för Lotus i Barcelona (uppdaterad!)"