Så funkar den virtuella säkerhetsbilen (VSC)

Förra veckan uppdaterade FIA sina regelverk för Formel 1 till säsongen 2015. Bland annat så finns nu proceduren för den nya virtuella säkerhetsbilen inlagd i den uppdaterade upplagan av det sportsliga regelverket.

Idéen om den virtuella säkerhetsbilen, VSC, kom till efter den tragiska olyckan under Japans GP förre året då Jules Bianchi kraschade in i en bärgningsbil som skulle lyfta bort Adrian Sutil bil.
Tanken var att begränsa förarnas körning på banan utan att behöva störa loppet genom att ta ut säkerhetsbilen på banan. Man agerade snabbt och under de sista loppen för säsongen testade man olika varianter av systemet. Bland försöken testades att förarna skulle hålla sig inom en viss tid, att förarnas automatiskt bromsades in i en viss zon och förarna har haft stor påverkan på hur det slutliga systemet fungerar. Så hur ska det hela gå till?

Virtuell säkerhetsbils skylt
Virtuell Säkerhetsbil (VSC)

Domaren på banan kan välja att neutralisera loppet genom att aktivera den virtuella säkerhetsbilen. I vanliga fall kommer den att användas när dubbla-gulflagg används på banan då en tävlande eller banarbetare kan vara i fara, men omständigheter inte nödvändigtvis kräver en säkerhetsbil. (41.1)
Varje varv under VSC räknas som ett racevarv (41.8).

När VSC-systemet initieras meddelas förarna på sin display med texten ”VSC DEPLOYED”, samt att det kommer att visas på de elektroniska ljustavlorna längs banan (41.2). Man får inte köra in i depån under VSC, såvida det inte är för att byta däck (41.4).

Bilen får inte köras onödigt långsamt, oförutsägbart eller på annat sätt som kan potentiellt vara farligt för andra förare eller andra personer. Det gäller vare sig man befinner sig på banan, depå-ingången eller depågatan (41.2).
Däremot måste man sänka farten och hålla sig ovanför den tid som satts av FIA’s ECU, minst en gång per marshall-sektor.En marshall-sektor definieras som den del av banan mellan två elektroniska ljustavlor. Bilarna måste också befinna sig över den utsatta tiden när ljustavlorna blir gröna igen. Om en förare inte håller sig ovanför den utsatta tiden kan något av följande bestraffningar utdelas: (41.5)

  • 5-sekunders tidstillägg alt. stop-and-go (16.3 a)
  • 10-sekunders tidstillägg alt. stop-and-go (16.3 b)
  • drive-through (16.3 c)
  • 10-sekunders stop-and-go (16.3 d)

Till sist så får man inte köra om någon annan bil förutom när (41.6)
a) en förare som kört in i depån, får passera en bil på banan efter att han passerat ”safety car” linjen.
b) när en bil lämnar depån kan kör om, eller bli omkörd av, en annan bil på banan innan han når andra ”safety car” linjen.
c) en bil är i depå-ingången, depån eller depå-utgången kan denne köra om en annan bil som också är i någon av dessa områden.
d) en annan bil saktar när på grund av uppenbara problem.

När faran är över kommer förarna meddelas med ”VSC ENDING” och efter 10-15sekunder så byter meddelandet färg till grön och man får köra på som vanligt. Efter 30 sekunder kommer de gröna lamporna att släckas.

Ja men det var väl ganska glasklart då eller hur.
Kortfattat så kommer VSC användas under dubbel gulflagg eller annars farliga omständigheter på banan och det är mer eller mindre samma regler som under normal säkerhetsbil, plus att föraren måste hålla sig över en satt tid för varje ”säkerhetssektor”.

Not: Jag har försökt skriva reglerna på så vardagligt som möjligt, efter varje stycke står vilken paragraf i reglementet som refereras.

Nytt F1-säsongen 2015

[series]

Källa: FIA