Red Bull Racings svart/vita RB11 för 2015

Med en helt ny design för testerna, innehåller RB11 mängder med förbättringar som stallet hoppas kan bringa bättre resultat än 2014. Då hade man en jobbig start med sin RB10 men lyckades kämpa sig till en andra plats i konstruktörsmästerskapet. Den mest uppenbara skillnaden är nosen och främre delen av chassit enligt de nya reglementet, men förutom det har de flesta uppdateringar till RB11 hänt under dess nya svart/vita skal.

Designen av RB11

Teknisk chefdesigner Adrian Newey: “Designen av RB11 har handlat väldigt mycket om vad vi lärde oss förra säsongen, vilket var en stor förändringen i reglementet gällande motorn (kraftenheten) och paketet som kommer med det och hur man kunde optimera bilen från de lärdomar.”

Ingenjörschefen Rob Marshall tillade: “Det finns några förändringar som påverkar utseendet på framdelen av bilen men förutom det har de flesta förändringar hänt under skalet. Vi identifierade de områden där vi kunde göra förbättringar och har jobbat hårt på dessa.Det kommer inte finnas många synliga saker men det har jobbats hårt på de delarna som är gömda.”

En stor del av arbetet har involverat förbättringar på Renault Sports Energy F1 kraftenheten, uppdateringar som har gjorts i närmare samarbete med stallet.

“Relationen med Renault är mycket närmare nu”, sa stallchefen Christian Horner om stallets tekniska relation till den franska tillverkaren. “Red Bull är enda partnern för Renault nu, genom oss och Toro Rosso, och det fokus from Renault tillsammans med en nära involvering av vårt designteam ger goda resultat och en mycket närmare integration av kraftenheten med chassi-sidan. I arbete tillsammans Renault kan vi göra riktigt stora framsteg det här året.”

Newey tillägger att processen med att minska underskottet stallet drabbades av förra året kommer att ta tid.
“Vi har jobbat väldigt hårt med vår partner Renault för att hjälpa dem utveckla motorn”, säger han. “Vi måste komma ihåg att förbränningsmotorn och dess väldigt komplicerade relaterade delar, ERS och turboladdaren, har väldigt långa ledtider. Det är saker som om ett stall får ett övertag så tar det tid att komma ikapp och förhoppningsvis förbi.”