Rob White - Renault Sport F1

Intervju med Rob White, Renault Sport F1

”Vi har alla nödvändiga verktygen och beslutsamheten för att lyckas.”

– Rob White, Renault Sport F1

Det har varit väldigt lite körning för stallen med Renault-motorer i veckan. Vad har problemen varit?

Vi har inte kört nog med varv, och när vi har det har de inte körts med acceptabel prestanda nivå.
De underliggande problemen är inte helt okomplicerade, det finns inte en enskild del eller system som orsakat problem. Ett antal relaterade saker har varit problematiska, speciellt gällande kontrollen och driften av de olika sub-systemen till kraftaggregatet i bilen.

Till exempel under första dagen, hade vi problem med ett system inom Energi Lagringen som inte direkt påverkade batteriet eller driften av batteriet – det är en elektrisk del som fanns i samma inhysning som Energi Lagringen. Därefter hade vi problem med turboladdaren och boost kontrollsystemen, vilket hade effekt på närliggande motorsystem, som i sin tur orsakade mekaniska fel.

Vilka fixar gjorde ni i Jerez?

Mellan första och andar dagen implementerade vi, med hjälp av Red Bull, en senare version av hårvara för resten av testerna för att ta itu med problemen inom Energi Lagringen. Den användes för resterande dagar.
Parallellt med testerna i Jerez har teamet i Viry kört testprogram på motorbänken (dyno) för att undersöka problemen vid banan för att kunna föreslå lösningar.

Vi identifierade det troliga skälet till huvudproblemet med turbokontrollen, implementerade åtgärder som först sågs under slutet av dag3 och installerades sedan på alla tre bilarna för dag 4. Det gav oss en väldigt minimal bas som vi sedan kunde jobba ifrån.

Varför flaggades inte dessa problem på motorbänken?

Vi trodde att vår inledande konfiguration var en robust startpunkt för att använda på banan, men det har visat sig inte vara fallet. Vi har gjort mycket dyno-körning med en liknande konfiguration med få problem. Vi vet nu att skillnaderna mellan dyno och bilen är större än vi förväntade oss, med konsekvensen att våra inledande intryck var ofullständiga och bristfälliga.

Vår avsikt var att köra bilen, vi är väldigt frustrerad över att möta denna litania av frågor som vi borde ha rett ut på dynon och som berövade oss en värdefull möjlighet till lärande.

Har ni lärt er något från den begränsade körningen?

Absolut och vid det här laget är varje kilometer väldigt värdefullt. Vi inser att när bilarna har kört, har de inte kört på en acceptabel nivå. Vi är långt ifrån den typ av drift som vi hade planerat och förberett för – till stor del som ett resultat av de lösningar som vi har genomfört – men all information är användbar. Vid behandling av problemen har vi flyttat längre bort från konfigurationen vi var bekväma med, vilket har resulterat i de relativt långsamma tiderna, men körningen har gett oss en mycket större förståelse för de frågor vi står inför. Vi förväntar oss absolut att få en mer definitiv lösning på plats för nästa session i Bahrain.

Har alla stall erfarit samma problem?

Flera problem är gemensamma för alla, då kraftenheten är samma specifikation i alla bilarna förutom för några relativt små installations skillnader. Vissa problem är specifika för en installationsmiljö, men det är vår ansvar att hantera dem allihop.

Generellt har vi förstått de individuella problemen. Vi har jobbat med alla tre stallen den här veckan och vi har gjort framsteg trots att det kan ha verkat annorlunda. Vi har inte hittat något större fundamentalt problem, även om vi måste erkänna att vi inte kan vara säkra på grund av den begränsade körningen.

Vad är planen från och med nu till andra testet i Bahrain?

Vi har såklart en lång arbetslista för Bahrain eftersom många av de saker vi ville testa i Jerez uteblev. Nästa steg är att identifiera grundorsakerna för problemen mvi upplevt så att vi kan vara mer säkra på att tackla Bahrain på ett normalt sätt.

Är ni oroade över det faktum att motor-specifikationen är fryst under försäsongen?

Specifikationen kommer att frysas i slutet på februari och är grundläggande för reglementet. Efter det tillåts ändringar bara med ett godkännande från FIA. Förändringar är inte förbjudet, men med förbehåll för de idrottsliga reglerna och vi ska inte hänga upp oss på det datumet.

Med tanke på de senaste testerna, är du fortfarande för de nya reglerna?

Ja, absolut. Motorreglerna är en massiv utmaning men också en möjlighet och de är väldigt viktig faktor för att sätta F1 tillbaka i teknologins framkant. Vi har de nödvändiga verktygen och beslutsamheten för att lyckas.

Steget vi måste ta för att nå en acceptabel nivå med prestanda i bilen är större än vad vi hade velat. Det är oacceptabelt att vi inte har kunnat mildra problemen tillräckligt för att tillåta våra partners att köra rimliga mängder. Vi jobbar hårt för rätta till det här i tid till Bahrain och siktar på att gottgöra dem där.