F1 Business

Senaste nytt om Concorde Avtalet

Vi har ju tidigare här på sidan skrivit om det mytomspunna Concorde Avtalet och det är nu dags för en uppdatering.

Så som det är nu delar teamen på 50% av vinsten innan skatt etc, och 2.5% av dem går direkt till Ferrari för deras historiska betydelse, och de tre nyaste teamen HRT, Caterham och Marussia får 10miljoner dollar årligen vilket betyder att teamen förra året delade på 686 miljoner dollar. Hur dessa delades upp finns här.

I det nya avtalet som ska gälla från 2013 till 2020 så rapporteras det att teamen fått en ”signeringsbonus” på 180miljoner dollar. Nåt som inte framkommer från Ecclestone är om denna bonus är lika stor till alla, alltså 180/12 eller mindre till de mindre teamen, jag lutar åt att tro på det sistnämnda…
Prispotten i det nya avtalet är densamma på 47.5% men Ferraris historiska % har vuxit till 5%. Något annat som är nytt är också att topp 3 i konstruktörsmästerskapet från de tre senaste åren ska få dela på ytterligare 7.5%, med en minimumgräns på 100miljoner dollar per år.

Allt detta tillsammans med att F1 förmodligen kommer att bli introducerad på Singapores aktiemarknad till hösten så kommer förmodligen teamen tjäna en bra hacka på det här nya avtalet. Speciellt då vi talar procentuellt då F1’s vinst växer varje år så kommer också teamens vinst att öka. Men med tanke på den nya topp tre klausulen så har nog aldrig skillnaden mellan ettan och tolvan varit större ekonomiskt .

En annan nyhet i avtalet, som också bokstavligen stänger ute de sämsta teamen, är gränsen för hur många race det kan vara på en säsong. Under det nuvarande avtalet så måste teamen ge sitt godkännande till att ha fler än 17 race upp till 20 som max, men i det nya avtalet behöver Ecclestone & Co bara få godkännande från majoriteten av topp tre de senaste fyra åren, ja fyra åren inte tre som när det gällde prispengarna. Detta betyder också att vinsten för F1 och teamen kommer att öka ännu mer de kommande åren då F1 får sin största del av pengarna från kontrakten med racebanorna. Enda sen 2003 så har F1 ökat sin vinst med 10% varje år, något som nu då kommer öka ännu mer.

Känns konstigt att sitta och skriva om såna här enorma siffror som de faktiskt är när det bara gäller bilracing, fast samtidigt älskar jag intrigerna.

Vad tycker ni, är F1 för pengadrivet?