Senaste nytt om Concorde Avtalet

F1 Business

Vi har ju tidigare här på sidan skrivit om det mytomspunna Concorde Avtalet och det är nu dags för en uppdatering.

Så som det är nu delar teamen på 50% av vinsten innan skatt etc, och 2.5% av dem går direkt till Ferrari för deras historiska betydelse, och de tre nyaste teamen HRT, Caterham och Marussia får 10miljoner dollar årligen vilket betyder att teamen förra året delade på 686 miljoner dollar. Hur dessa delades upp finns här.

I det nya avtalet som ska gälla från 2013 till 2020 så rapporteras det att teamen fått en ”signeringsbonus” på 180miljoner dollar. Nåt som inte framkommer från Ecclestone är om denna bonus är lika stor till alla, alltså 180/12 eller mindre till de mindre teamen, jag lutar åt att tro på det sistnämnda…
Prispotten i det nya avtalet är densamma på 47.5% men Ferraris historiska % har vuxit till 5%. Något annat som är nytt är också att topp 3 i konstruktörsmästerskapet från de tre senaste åren ska få dela på ytterligare 7.5%, med en minimumgräns på 100miljoner dollar per år.

Allt detta tillsammans med att F1 förmodligen kommer att bli introducerad på Singapores aktiemarknad till hösten så kommer förmodligen teamen tjäna en bra hacka på det här nya avtalet. Speciellt då vi talar procentuellt då F1’s vinst växer varje år så kommer också teamens vinst att öka. Men med tanke på den nya topp tre klausulen så har nog aldrig skillnaden mellan ettan och tolvan varit större ekonomiskt .

En annan nyhet i avtalet, som också bokstavligen stänger ute de sämsta teamen, är gränsen för hur många race det kan vara på en säsong. Under det nuvarande avtalet så måste teamen ge sitt godkännande till att ha fler än 17 race upp till 20 som max, men i det nya avtalet behöver Ecclestone & Co bara få godkännande från majoriteten av topp tre de senaste fyra åren, ja fyra åren inte tre som när det gällde prispengarna. Detta betyder också att vinsten för F1 och teamen kommer att öka ännu mer de kommande åren då F1 får sin största del av pengarna från kontrakten med racebanorna. Enda sen 2003 så har F1 ökat sin vinst med 10% varje år, något som nu då kommer öka ännu mer.

Känns konstigt att sitta och skriva om såna här enorma siffror som de faktiskt är när det bara gäller bilracing, fast samtidigt älskar jag intrigerna.

Vad tycker ni, är F1 för pengadrivet?

Mclaren – Schysst fasad?

Vi har ju i tidigare inlägg pratat om det nya Concorde Avtalet och Mercedes inställning till det. Men idag ska vi prata om en sak jag har tänkt på efter att ha läst att i det nya avtalet så ingår också en plats i ledningen för Formula One för de tre ledande teamen, alltså Red Bull, Ferrari och Mclaren.

Och det är väl ingen chock att Red Bull och Ferrari går med på det, men i ärlighetens namn är jag kanske, om inte chockad, men lite ställd över att Mclaren har accepterat avtalet så som det ser ut nu. Mclaren har en rik historia som racing team, en historia som sträcker sig från Bruce Mclaren och tidigt 60tal fram tills idag, men det F1 stall som vi har framför oss idag är ändå det som Ron Dennis skapade efter att han kom till Mclaren 1980. Mclaren har alltid varit det där teamet som är schysst men inte helylle, om man kan skriva så, men man har alltid fått intrycket att det är schyssta killar det där. Det är ju Mclaren och Martin Whitmarsh som är ledare för FOTA, stallens egna organisation som skapades 2008 med ett syfte och det var att arbeta fram ett så bra Concorde Avtal som möjligt för alla som var med i FOTA.

Att Red Bull och Ferrari drog sig ur FOTA vintern 2011 är ju ingen sensation då de förmodligen gjorde det för att de redan då hade fått se det här nya avtalet och självklart inte ville dela med sig eller försöka få till bättre deals för andra. Mclaren däremot sitter ju kvar som ledare och ändå säger dem ja till ett avtal som i sin helhet stärker tre teams position inom sporten medans de andra får ta det som blir över.

Så vad tror vi om detta? Gör Mclaren detta för att stärka sin egen position och skiter i resten eller är de så pass genomtänkta att de gör det för att få en plats i ledningen för Formula One och sen därifrån försöka bearbeta fram en bättre framtid för F1 och de andra stallen? Ärligt talat så vet jag inte vad jag ska tro. För det första: så är ju det här Concorde Avtalet bindande fram till 2020 så det kommer de ju inte kunna förändra för det bättre för de små stallen och för det andra: hur mycket makt kan de egentligen få genom att få 3 platser i ledningen? Och skulle det då vara så att Mclaren gör det för FOTA så hjälper ju inte det då Red Bull och Ferrari förmodligen inte kommer hålla med Mclaren på dessa ledningsmöten.

Vad tycker och tror ni? Berätta gärna i kommentarerna nedan.

BAR Honda > Honda > Brawn GP > Mercedes GP > ???

Mercedes AMG F1 logo

Lite udda titel ? Jo, men visst, men ni förstår snart vad jag menar. Som vi nämnt i ett tidigare inlägg så är Mercedes ett av stallen som inte accepterat erbjudandet om ett nytt Concorde Avtal om att fortsätta inom sporten efter 2012.

Vad Mercedes blev upprörda över var att Ferrari, Mclaren och Red Bull alla skulle få en högre bonus från CVC för att stanna i sporten. Man kan ju tycka att det är lite löjligt med tanke på siffrorna som nämndes i tidigare artikeln, men Mercedes eller Daimler som företag bidrar ju bara med pengar till en viss nivå, en nivå där dem tycker att dem får ut vad dem vill utav pengarna men utan att spendera för mycket. Att då kunna dra ner på pengarna som de vill spendera men samtidigt behålla samma budget skulle nog glädja många inom Daimler.

Och en än gång så kommer David mot Goliat in, för det är ju egentligen bara dem här 4 som kan neka ett sånt här erbjudande/avtal, Mercedes och Ferrari tillverkar bilar, Red Bull är Red Bull och Mclaren har ju byggt upp en enorm teknisk avdelning som sysslar med oerhört mycket saker plus att dem faktiskt också tillverkar bilar om något mindre än Ferrari och Mercedes. Lotus eller Sauber stallen är ju inte mycket annat än Formel 1 stall, dem kan ju inte neka eller sätta upp sig mot detta erbjudande/avtal.

Så till förklaringen av rubriken; Daimler hade nyligen ett möte för alla aktieägare och då var det en som hade uttryckt sin vilja för att Mercedes ska dra sig ur Formel 1. Enligt honom har medverkan i Formel 1 påverkat deras bilförsäljning negativt. Han nämnde också att dem har tappat mark till Audi och BMW. Han kallade de senaste 10 åren för ” ett förlorat decennium ” och tycker att Mercedes ska göra som BMW och dra sig ur Formel 1. Enligt rapporter ska hans tal ha följts av applåder.

Vad som dock inte framkommer är vad han vill göra med stallet. Vill han bara dra sig ur och försvinna eller vill han sälja det vidare? Och i så fall till vem eller vilka?
Vem skulle idag kunna köpa Mercedes F1 Team?
Visst Brawn GP vann mästerskapet, men det var med en bil som börjades designa utav Honda under 2007 med vissa förändringar för den nya motorn. Det kan inte upprepas nästa år om något liknande skulle hända, är det då någon mening med att göra det? För det skulle bara betyda att Brawn står där med ett stall som har mindre pengar än i år, fast bilen kommer inte vara som 2009, så dem kommer att förlora mycket mark mot Ferrari, Mclaren och Red Bull.

 

Lotus är Lotus, men ändå inte…

Lotus F1 Team logo

Som de flesta vet så bytte Lotus Renault GP namn till Lotus F1 Team inför säsongen 2012 och har haft Group Lotus som huvudsponsor sen 2011, det företag som för närvarande äger Lotus Cars.

Group Lotus har ägts utav av Proton, ett malaysiskt bilföretag. Men i januari 2012 så såldes Group Lotus till DRB-Hicom, ett annat bilföretag i Malaysia. Och med det i grunden har nu Genii Capital sagt upp kontraktet med Group Lotus som sponsor. Det framkommer inte varför kontraktet har sagts upp, men då Lotus Cars har haft det svårt att leverera motorer till Indycar på grund utav att alla pengar i företaget frystes vid försäljningen så kan det mycket väl tänkas att DRB-Hicom inte såg det värt att spendera så mycket pengar på F1.

Genii Capitals(Lotus F1 Teams ägare) VD Gerard Lopez säger att även om detta ändrar teamets planer så har teamet en stabil ekonomisk situation, då de skrev på årets största sponsrings deal med Unilever innan säsongen. Och skulle det vara så att det blir tight med pengar så skjuter gärna Genii Capital till pengar. Och han säger också att om teamet skulle hitta en ny titelsponsor så skulle det betyda att teamet får den bästa ekonomiska grunden den nånsin haft. Teamet kommer även i framtiden att använda namnet Lotus.

Rättelse: Jag skrev att Group Lotus hade blivit sålt till DRB-Hicom, detta stämmer inte. Vad DRB-Hicom köpte var 43% utav Proton, vilket i sin tur betyder att dem har majoritet och då även styr Group Lotus.

F1 | Concorde Avtalet, där David inte har någon chans mot Goliat

Om ni inte visste det så går ju det nuvarande Concorde Agreement ( Avtalet som binder F1 teamen till sporten ) ut i slutet av detta år. Och under Malaysias GP så uttalade sig Bernie Ecclestone om det nya avtalet, han sa att majoriteten av teamen hade skrivit på avtalet som ska sträcka sig från 2013 till 2020.

Det är inte många som vet vad som står i detta avtal, men förmodligen kommer teamen nu få en större del utav av pengarna som F1 genererar, då det har varit något som teamen och speciellt Mclaren har kämpat för ett bra tag.

Innan jag går vidare så kanske jag ska skriva ner lite siffror så ni förstår varför jag gnäller i slutet av denna text. I det nuvarande avtalet får teamen dela på 50% utav det som F1 genererar, vilket förra året var 691miljoner dollar. I avtalet ingår det också att Ferrari ska få 2.5% (17.3miljoner) utav de 691miljonerna innan någon annan får något för vad som kan ses som en bonus för vad Ferrari har bidragit med till sporten och sedan har vi kategori B, som det kallas, där vissa team får pengar baserat på deras historia i Formel 1, ur den potten får Ferrari 16miljoner till vilket betyder att innan VM är slut och vi vet vilken placering Ferrari får så har dem fått 33.3miljoner dollar.

Och efter att Ferrari fått sin bonus och vissa team har fått sina kategori B bonusar så delas resten av pengarna upp jämnt mellan kategori 1 och 2. Ur kategori 1 får teamen som kom 1-10 i vm 10% var. Så efter Ferraris 2.5% och sen kategori B och 1, så finns det ungefär 310miljoner kvar i kategori 2. Denna kategori delas ut baserat på vart du hamnade i vm, 1an får 19%, 2an 16%, 3an 13% och så vidare till och med plats 10 som får 4%.

Och här kommer det roliga, går man genom dessa siffror betyder det att Ferrari tjänade mest pengar under 2011… Dem fick 40.3miljoner för tredje plats i VM, sen 2.5% bonus på 17.3miljoner, kategori B 16miljoner och sen kategori 1 på 31miljoner, detta blir en summa på 104.7miljoner, medans Red Bull som vann VM ”bara” fick 93.1miljoner.

Och nu tillbaka till det jag vill visa med det här, för i morse kom rapporter om det nya avtalet. Rapporterna säger att Ferrari kommer få en årlig bonus eller betalning på 50miljoner dollar, och Mclaren och Red Bull ska få 35miljoner dollar. Och dem får ju inte pengar för att kunna vinna VM utan för att stanna kvar, men ärligt talat så finns det ju en bristningspunkt för alla, vad händer när de andra teamen tröttnar ? Just nu om man ska tro rapporterna så är det ju bara Mercedes och Williams som vågat stå upp mot det nya avtalet och de minsta teamen, fast dem har nog inte ens blivit tillfrågade än.

Visst det är bra att dem får pengar, men varför ska man ge mer pengar till nån som redan har bra med pengar och en bra ekonomi? Det nämns ju inte men det känns ju inte som att tex Sauber kommer få en bonus på 25miljoner dollar i det nya avtalet, fast det är dem som behöver det. Och det är ju inte så att F1 inte kan betala då företaget är värt över 10miljarder dollar.

Vad tycker ni? Hade det inte varit bättre om dem som verkligen behöver pengarna skulle fått dem ? Bara en bonus på 10miljoner hade ju gjort ganska mycket för ett team i mitten av VM tabellen.

En majoritet av F1 stallen har skrivit på nytt Concorde Avtal

Under lördagsmorgonen kom F1 bossen Bernie Ecclestone ut och berättade att de flesta av Formel 1 stallen har accepterat och skrivit på ett nytt Concorde Avtal. Vad ”de flesta” egentligen betyder är att en majoritet, vilket är 7 stall, har kommit överrens om avtalet som styr hur sporten och dess inkomster fördelas.

Jag är väldigt glad över att kunna meddela att vi har nått kommersiella avtal med majoriteten av de nuvarande Formel Ett stallen, inklusive Ferrari, Red Bull Racing och McLaren, om de villkor på vilka de kommer att fortsätta tävla i Formel Ett efter att det aktuella Concorde-avtalet löper ut vid slutet av detta år. – Bernie Ecclestone

Crash.net misstänker att de tre ”bottenstallen” HRT, Caterham och Marussia fortfarande är utanför och att även Williams och Mercedes inte ska ha skrivit på.
BBC Sport påstår dessutom att även om de andra sju stallen har kommit överrens om avtalet så har ingen skrivit på några kontrakt än.