Små förändringar ska göras på banan i Korea

Efter de fria-träningarna idag hade F1 förarna mest mycket bra saker att säga om den nya banan i Yeongam, Korea. Men det fanns några, om än små synpunkter på banan, och de hade alla att göra med slutpartiet på banan. Efter diskussioner med FIAs race direktör Charlie Whiting beslutade man att göra mindre förändringar till banan  under dagen och natten.

Apexen i kurva 16 kommer att göras högre, efter att många förare slagit i botten eftersom den varit lägre än banan själv. Man kommer även profilera om väggen i kurvan, så att den går parallellt med banan istället för in mot kurvan på höger sida.

I kurva 18 kommer man att bygga en ny kerb, så att förarna inte genar så mycket genom kurvan och drar upp smuts på banan.
Redan innan träningarna var det prat om depå-ingången och att den potentiellt kunde bli farlig under racet eftersom man kör igenom sista kurvan i ganska hög fart och den som ska i depå skulle kunna hamna i vägen för en som fortsätter runt. Efter samtalen med Charlie Whiting har denne bestämt att ta bort den vita linjen till ingången, vilket betyder att förarna inte behöver lyfta av på väg in till depån.

Korea GP : Resultat från morgonens fria tränings pass – Webber klart snabbast.

Förare Stall Tid FP1 Tid FP2 Tid FP3
sorterad efter FP2
Mark Webber Red Bull Racing 1:42.202 1:37.942
Fernando Alonso Ferrari 1:43.928 1:38.132
Lewis Hamilton McLaren 1:40.887 1:38.279
Robert Kubica Renault 1:40.968 1:38.718
Jenson Button McLaren 1:41.940 1:38.726
Felipe Massa Ferrari 1:43.054 1:38.820
Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:41.371 1:39.204
Vitaly Petrov Renault 1:42.896 1:39.267
Nico Rosberg Mercedes GP 1:41.152 1:39.268
Kamui Kobayashi Sauber 1:43.309 1:39.564
Nick Heidfeld Sauber 1:42.293 1:39.588
Michael Schumacher Mercedes GP 1:42.022 1:39.598
Rubens Barrichello Williams 1:42.883 1:39.812
Vitantonio Liuzzi Force India 1:44.887 1:39.881
Adrian Sutil Force India 1:43.602 1:39.971
Nico Hulkenberg Williams 1:42.678 1:40.478
Jamie Alguersuari Toro Rosso 1:45.141 1:40.578
Sebastien Buemi Toro Rosso 1:43.940 1:40.896
Heikki Kovalainen Lotus Racing 1:47.115 1:42.773
Jarno Trulli Lotus Racing 1:51.701 1:42.801
Timo Glock Virgin Racing 1:45.588 1:42.801
Lucas du Grassi Virgin Racing deltog ej 1:44.039
Sakon Yamamoto HRT 1:50.347 1:45.166
Bruno Senna HRT 1:50.821 1:46.649
Jerome d’Ambrosio Virgin Racing 1:46.613 deltog ej

Tider för & bilder från Koreas GP – och lite annat smått och gott

Så det är torsdag och inatt, eller tidigt imorgonbitti, börjar så den tredje sista F1 helgen som körs i ett helt nytt land och ny banan.

Tiderna för helgens race är följande:
Fredag: FP1 - 03:00   |   FP - 07:00
Lördag: FP3 - 04:00   |   Kval - 07:00
Söndag: Race - 08:00

Och här kommer följer lite bilder från Yeongam och Korea Internationl Circuit.
(fler bilder kan dyka upp under dagen, så kom gärna tillbaka)

dessa bilder från Sutton Images

Last corner & pitlane entrance, how can you enter the pit... on Twitpic
Sista kurvan. Notera depå-ingången till höger, och körlinjen går var!?!
The new Team Buildings at the Yeongam F1 Track, South Korea, ... on Twitpic
Så här ser Stall-husen ut vid F1 banan i Yeongam. Ganska snygga!
Massa discusses the track straight with Rob Smedley from Ferr... on Twitpic
Massa funderar och diskuterar med Rob Smedley
Spectators amazing view of the start will be the closest to w... on Twitpic
Vy från huvudläktaren vid startrutorna
1st corner view from the main grandstand  on Twitpic
Vy mot första kurvan från huvudläktaren
Start straight and main grandstand view showing the pits at t... on Twitpic
Start/mål rakan och depåerna från huvudläktaren

Virgin Racing

Lucas di Grassi


Lucas di Grassi har ny hjälm för Korea (den röda)

– Glöm inte veckans avsnitt av Inside Grand Prix, med mycket roligt innehåll.
– Och missa verkligen inte chansen att vinna bl.a. Codemasters F12010 i F1-Tipset, 3 race kvar!

Video | Inside Grand Prix avsnitt 17 – Koreas GP

I det här avsnittet av Inside Grand Prix:

Del 1 | · Närbild: Syd Korea· Förhandsgranskning: Koreas GP · Personligt: Peter Sauber · Tech: Nicos ratt
Del 1 | · Set Up: Formel 1 fans · Legender: Bernie Ecclestone · Nyheter Koreas GP

Del 1

Del 2

inför Koreas GP: Intervju med Kubica, Petrov & Boullier från Renault F1

Robert Kubica

Robert, dammet har lagt sig efter race helgen på Suzuka. Vilken var din dom på helgen i Japan?
Jag var positivt överaskad av vår prestanda nivå. Jag hoppades på att vi skulle vara mer konkurrenskraftiga än i Singapore, därför att Suzuka är mer en bana lik Spa, men jag förväntade mig inte att vi skulle vara så snabba som vi var. Det var en stor insats i kvalet och jag var överaskad av att hamna så långt upp som jag gjorde, men i slutändan lönade det sig inte. Men sån är racing, problem kan uppstå, och jag har inte tänkt på det sen dess.

Korea kommer bli en ny utmaning för alla. Vad känner du till om den?
Jag har sett filmerna på Youtube och samlat in så mycket information jag kan med teamet. Jag kommer köra några virtuella varv för att lära mig banans layout innan jag och ingenjörer tar en promenad runt på torsdag. För att vara ärlig, dock, kommer installationsvarvet ge mer information än det mesta av förberedelserna man kan göra.

Vad tycker du om banan?
Banan verkar ganska intressant. Det finns lite av allt, långa kurvor, snabba och långsamma sektioner, och den sista sektorn verkar ganska utmanande. Mycket kommer bero på hur mycket grepp det finns i asfalten. Om greppnivån är hör kommer man lätt kunna ta vissa kurvor fullt ut, om den är låg, blir det en stor utmaning. Vi har redan sett det några gånger i år, som på Hockenheim och Kanada, att greppet varierar på ny asfalt. Och det gör det väldigt svårt att förutspå var dom kommer hände under helgen i Korea, och hur konkurrenskraftiga vi är jämfört med våra rivaler.

Vitaly Petrov

Vad har du gjort för att förbereda för nästa race i Korea?
Det är svårt att göra något speciellt eftersom det är en helt ny bana och man har aldrig kört något race där än. Vilket betyder att det finns väldigt lite information tillgängligt. Allt jag har gjort är kört i simulatorn för att lära mig banan. Eftersom det är en ny banan, tror jag att det kommer göra min helg lite lättare eftersom alla kommer vara i samma situation och måste lära sig banan.

Berätta för oss om ditt vanliga tillvägagångssätt för att lära dig en ny banan?
Det bästa man kan göra är att gå runt banan och se den med egna ögon. Sedan gillar jag att köra några varv på cykel för att förstå den så mycket jag kan. Man måste titta på saker som kerbsen och avkörningsområden. Allt detta är till hjälp, men självklart lär man sig mest under första fria-träningen. Det är viktigt att känna till varvet efter första sessionen.

Vilka är dina första tankar och intryck av banans layout?
Det verkar vara en knepig bana. Den tredje sektorn verkar ganska utmanande därför att det är en långsam del där man troligtvis tar de flesta kurvor i andra eller tredje växel. Kurva sju och åtta kommer vara snabba kurvor och det finns tre långa raksträckor där det kommer att vara viktigt att använda F-ducten. Generellt tror jag det kommer bli en ganska bra bana för vår bil. Det borde finnas lite möjligheter för omkörningarna också.

Med bara tre race kvar, vilka mål sätter du för dig själv?
Jag försöker alltid vara i topp tio och det måste vara målet den här helgen. Jag tycker vi hade potentialen för det på Suzuka, men jag måste se till att jag inte gör några misstag. Ta poäng är viktigt och det kommer vara mitt mål i Korea.

Hur glad var du över att höra nyheten om ett Grand Prix i Sochi, Ryssland från 2014?
Jag är väldigt stolt att mitt land har tagit det här beslutet, vilket kommer göra F1 ännu mer populärt i Ryssland. Nästan alla förarna har redan ett hemma race så jag hoppas att jag kan få uppleva samma speciella känsla av att köra på hemmaplan om några år.

Eric Boullier

Hur är känslan i stallet efter Japans GP?
De första känslorna var självklart otrolig frustration och besvikelse. När du startar från tredje rutan och ditt race är slut innan tre varv så kan man inte känna annat, än mer så när en pallplats glider ur händerna. Men det fanns positiva saker att ta med från helgen, också. Robert gjorde ett exceptionellt jobb i kvalet, förmodligen ett av hans bästa varv i år, för att ta fjärde. Och vår generella nivå av konkurrenskraft av mycket högre in i Singapore. Vår utmaning kommer vara nu att försöka upprepa den nivå av prestanda innan slutet på säsongen.

Vilka är dina tankar inför det första loppet i Korea?
Det är alltid spännande att besöka en ny plats, och efter vår Roadshow i Seoul tidigare den här månaden vet vi att Formel 1 kan vänta sig ett väldigt varmt och entusiastiskt välkomnande av landets fans. Varje ny banan kommer med en hel del okända faktorer, och möjligheten överaskningar både längst fram och bak i fältet. Banan presenterar en  variation av utmaningar, några passar vår bil bra och andra lite mindre. Som vanligt kommer vårt mål vara att få ur det maximala ur bilen och göra det bästa av varje möjlighet som presenterar sig för oss.

Stallet är nu 43 poäng bakom Mercedes GP o Konstruktörsmästerskapet. Är fjärde plats fortfarande ett realistiskt mål?
Med tre race kvar är det nu en kamp i uppförsbacke, men det här är F1, och allt kan fortfarande hända. Vi har stor respekt för Mercedes som konkurrent, de är det regerande världsmästar-stallet, och de har haft en stark andra halva på säsongen där de tagit vara på sina chanser. Även om vi inte tar oss förbi dem i tabellen kan vi vara väldigt stolta över våra resultat den här året. Från en låg punkt tolv månader sedan, är vi det mest förbättrade stallet under 2010 och, under andra halvan av säsongen, har vi tagit upp kampen med stallen längst fram i fältet. Det är en riktig hyllning till kvaliteten på de människor som vi har på Enstone, och ett väldigt lovande tecken för framtiden.

inför Koreas GP: Sauber Motorsport

Kamui Kobayashi

”Jag är väldigt entusiastisk över att åka till nästa Grand Prix! Efter loppet i Suzuka är jag ännu mer motiverad. Jag åkte direkt till Tokyo för att vara här tills jag måste åka till Syd Korea. Jag hade lite pr aktiviteter och möten, men även lite tid för att slappna av och träning i förberedelse för nästa race. Jag tycker alltid om varmt skönt väder, och det var också bra att stanna i samma tidszon istället för att resa fram och tillbaka till Europa. Jag har aldrig varit i Syd Korea. På vissa banor i år har vissa förare haft en fördel av att de känner till banan. Men den här gången är det lika för alla. Jag ser väldigt mycket framemot att upptäcka banan!”

Nick Heidfeld

”Jag åkte till Syd Korea första gången två år sen, jag gjorde då lite demo körning med vår gamla Formel Ett bil. Det var första gången en F1 bil startades i det landet. Banan existerade inte, så jag körde på en avstängd gata i Seoul och sedan i Gwang-ju, en stad i Jeollanam-do provinsen, där banan har byggts. Banan är en lång väg från huvudstaden, så helgen börjar med en flera timmar lång bilresa, vilket kan vara lite obekvämt efter en lång flygresa.

Just nu vet ingen riktigt vad man ska förvänta sig av platsen. Jag är väldigt nyfiken på att få se banan och faciliteterna! Från förarens perspektiv är det viktigaste att asfalten håller. Om det sista lagret har lagts en kort tid innan, är det ganska väl känt att det kan bli oljigt vilket, självklart, skulle bli extremt problematiskt. Men jag kan bara ge riktig information om kvaliteten och layouten av banan efter att jag har kört där. Generellt välkomnar jag nya banor eftersom de ger en speciell kör utmaning, och för ett Världsmästerskap är det positivt att köra i så många länder som möjligt.”

James Key Teknisk Direktör

”All förberedelse vi kan göra för den nya banan i Korea kommer att förlita sig på information vi har om den nya banans layout. Självklart kan vi göra initiella simulationer och göra förutsägelser, men i slutändan är det svårt att förutse allt med en så ny bana, och vi kommer bara veta saker när vi väl kommit dit. Vi har en CAD fil av banan från vilken vi kan bestämma en ideal körlinje, och den kan sedan användas för att köra våra simulator verktyg. Det tillåter oss att leka med olika downforce och grepp nivåer, bromskraft och, till viss del, se på mekaniska inställningar och markhöjd. Men det är självklart väldigt generellt eftersom man inte vet hur guppig banan är, grepp nivåerna, hur snabbt däcken slits eller om förarna väljer en annan körlinje och så vidare. Man kan inte förbereda sig för dessa okända faktorer, men man måste se till att vara förberedd att hantera dem och sprida det förutsägbara arbetet att täcka så många olika scenarion som möjligt. Endast då kan vi överväga hur man ska reagera på hur fallet än blir.
För andra nya banor på kalendern skulle man ha data från andra racing serier, men så är inte fallet här. Det är upp till stallen och förarna att lära sig snabbt och reagera på bästa möjliga sätt för att optimera bilen, så det kommer bli en bra utmaning.

Banan ser extremt intressant ut med tre långa raksträckor, hårda inbromsningar i slutet av varje och sedan väldigt kurviga partier för andra halvan av varvet. Det verkar vara en teknisk bana, och en där man möts av utmaningen att hitta en kompromiss för downforce nivån. Däremot, teoretiskt ser det ut att vara en bana med högre downforce med den kurviga sektionen mot slutet av varvet. Det kommer vara en väldigt intressant helg för oss alla och vi ser framemot att besöka Korea för första gången.”

inför Koreas GP: Mercedes GP

Nico Rosberg

”Det kommer bli en spännande utmaning att köra på den nya banan i Korea. Den ser fantastisk ut från bilder jag sett nyligen och jag hoppas att asfalten håller då den lagts ganska nyligt. Det är alltid intressant att lära sig en ny bana och jag generellt brukar jag lära mig dem ganska snabbt så jag ser framemot helgen”

Michael Schumacher

”Äntligen den här säsongen går vi till en banan som inte bara är ny för mig men även för alla andra förarna. Korea kommer vara ett väldigt intressant land att besöka och även om banan har precis blivit klar i tid, så är jag säker på att allt kommer att gå fint. Jag är mycket för nya banor och tycker det är en fördel för oss alla i sporten. Det borde inte vara för svårt att lära sig banan och vi är alla vana vid att anpassa oss snabbt till nya förhållanden. Vi hade ett ganska bra lopp i Japan förra helgen och hoppas på att kunna röra oss framåt och få till en bra show under första racet i Korea.”

Ross Brawn

”Vi är väldigt nöjda med att besöka Korea nästa vecka och ser framemot erfarenheten av att tävla i ett nytt land för Formel Ett. Det är viktigt för sportens framtid att vi fortsätter att expandera vår globala fanskara och är därför väldigt nöjda med att allt blev klart i tid efter en tids osäkerhet. Vi har förberett för den nya banan i Korea på fabriken med jobb i vår simulator så vi har en ganska bra bild av vad vi ska förvänta oss men som alltid med en ny bana kommer det bli en intressant utmaning.”

Norbert Haug

”Det första Grand Prixet i Korea kommer bli en helt ny upplevelse för alla involverade i Formel Ett och vårt team välkomnar det nya racet till kalendern. Arrangörerna har haft en utmaning senaste tiden, att få alla faciliteter färdiga enligt den första planeringen, men allting verkar vara klart nu. Vi ser framemot ett spännande första lopp på den här nya banan i Yeongam där vi förhoppningsvis kan fortsätta få ut max ur vår nuvarande tekniska paket, som i de senaste loppen, och ta några fler poäng.”

inför Koreas GP: Vodafone McLaren Mercedes

Jenson Button

”Det är alltid spännande att besöka nya banor för första gången. Banan i Korea ser verkligen intressant ut, en mix av olika karaktärer, och det verkar finnas några riktigt bra möjligheter för omkörningar, speciellt i slutet av de tre raksträckorna, men möjligtvis också utanför körlinjen i det kurviga slutpartiet. Banan verkar vara ganska snabb, med väggarna väldigt nära, så jag tror det kommer bli en intressant utmaning. Som med de flesta nya banor verkar den kunna komma med lite oväntade frågor, inte nödvändigtvis på banan i sig, men jag är säker på att stallen och förarna kan jobba tillsammans med organisatörerna för att försäkra att evenemanget blir en succé.

Vi har gjort lite förbättringar på delarna vi provade på Suzuka, och det verkar som att vi kommer köra delarna på fredag i Korea. Som med alla uppgraderingar, jobbar vi på gränsen, så jag är optimistisk om att testerna kommer vara positiva och vi kan köra delarna under loppet.”

Lewis Hamilton

”Jag har kört Korean International Circuit i simulatorn, och de första intrycken är extremt positiva. På papper borde banan passa vår bil ganska bra, i första sektorn handlar det om bra fart i slutet på rakan och stark prestanda under hård inbromsning, båda nyckel karaktärer för vår bil. Andra sektorn är snabb och flytande, det är en sådan del där man vill ha en bil med bra balans och bra downforce. Jag tror den kommer belöna engagemang, den känns faktiskt som en ganska trevlig bana för förare. Slutet på banan är långsammare och snävare, men det handlar o rytm och flyt – så, så länge banans yta är bra och greppig*, tror jag vi kan ha ett positivt race. Även om de senaste resultaten kanske inte visat på det, har vi haft en bra bil, nu hoppas jag att jag får chansen att bevisa det på banan.”

Martin Whitmarsh stall chef, Vodafone McLaren Mercedes

”Med tre race kvar och 75poäng på bordet för förarna, vore det dumt att avskriva Jenson, Lewis eller Vodafone McLaren Mercedes. Båda förarna har vunnit världsmästerskap förut, de förstår svårigheter med en sådan unik situation, och båda har lärt sig hur man levererar under stor press. De kommer vara beredda för den här kampen. Och det är en kamp som utan tvekan kommer att vinnas genom att vara konsekvent. Medan vi fortsätter med vår aggressiva utvecklings strategi, med nya delar till det här loppet, är vi medvetna om att vi behöver poäng från varje race. I vilket fall, vi är fast beslutna att vinna, och kommer inte ge upp utan en kamp.

Till slut, för att klargöra, efter Lewis problem med växellådan på Suzuka, kommer han inte att behöva en till fem-placeringars straff den här helgen. Reglerna är skrivna på ett sätt för att försäkra att stallen inte straffas två gånger för samma problem i växellådan, så Lewis behöver inte oroa sig för ytterligare straff den här helgen.”

* – ’slang’ för att det är bra grepp.

Ryssland skriver 5-års kontrakt för att arrangera F1

Ryssland gör entré på F1 kalendern från och med 2014, det blev klart idag när Bernie Ecclestone och bl.a. Vladimir Putin var med vid underskrivningen av kontrakten i Svarta Havet Resorten Sochi.

Bernie får alltså äntligen se sin dröm gå i uppfyllelse. I närmare 30 år har han försökt få F1 till Ryssland, bara för att få planera förstörda vid flertalet tillfällen. Inte denna gång, F1 kommer att anordnas nära staden Sochi där även 2014 Vinter OS kommer att arrangeras och Ecclestone är glad.

”Det kan bli en super bana. Det är alla de saker vi behöver och ville  ha och vi är väldigt glada.” sa Bernie Ecclestone och fortsatte.
”De försöker bygga faciliteter i absolut första klass för både OS och Formel 1. Jag hoppas verkligen att Formel 1 kan spela en stor del i det jag ser hända i Sochi.”

Med nytt race i Indien från och med nästa år kommer F1 kalendern vara uppe i 20 lopp, en siffra även Ecclestone själv sagt kan vara max. Med med US GP 2012, intresse från Frankrike, ett möjligt lopp i Rom från 2014 och nu Ryssland känns bägare för liten. Vissa race kommer med all trolighet att försvinna inom de närmaste åren, och det verkar vara de Europeiska dessutom. Dels finns sponsorerna, och därmed pengarna i bl.a. Asien, Ryssland och USA. De Europeiska banorna har helt enkelt inte råd att vara med, dessutom sviker publiken mer än sällan.

Vad har du för tankar kring den här trenden att racen försvinner från Europa och de ”klassiska” banorna??