Regeländringar F1 säsongen 2012 – Del 3: Avgaser och Downforce

Som ni vet, om ni läst vårt tidigare inlägg om regeländringar för avgasrörens placering, så har FIA inför säsongen 2012 infört regler för vart avgasrören måste avslutas. I och med det så förlorade de flesta teamen en hel del downforce eftersom de inte kan nyttja det som kallas Exhaust Blown Diffuser.

Även om det är möjligt att skapa downforce via placeringen av avgasrören enligt dem nya reglerna så vill FIA inte att teamen ska placera avgasrören på ett sådant sätt inom de nuvarande reglerna så att de avsiktligt skapar downforce. FIA’s mål med de nya reglerna, även om det inte är skrivet, är att få bort genereringen av downforce via avgaser och jag måste säga att det är det dummaste jag har hört från FIA. Vill dem inte att man ska göra något tycker jag att man ska skapa en regel som säger det också.

Det som följer här är några exempel på sätt att skapa downforce via det nya regelverket.

Avgaserna blåser under bakvingen för att driva på luftflödet och skapa downforce
teknisk bild på exhaust-blown-diffuser riktad mot bromsarna.
I detta scenario blåser man ut avgaserna mot broms kylningen, då man i detta område får använda små vingar etc, ganska extremt men kan fungera bra.
Här blåser man avgaser på utsidan av bakvingen för att skapa mindre drag, alltså mindre luftmotstånd.
Och här ett exempel från Ferraris F2012, bilen är designad så att luftflödet ska trycka ner avgaserna mot diffusern.

Källa: Craig Scarborough @ http://scarbsf1.wordpress.com/

Regeländringar F1 säsongen 2012 – Avgasrörsplacering

Andra stora regeländringen för i år är hur man får placera sina avgasrör. Sedan sommaren 2010 då man fortfarande använde DDD (Double Deck Diffuser) har man lett avgasrören ner mot golvet av bilen och blåst avgaser genom DDD och på så sätt skapat downforce. Se bilder nedan för en jämförelse mellan Single Diffuser och Double Diffuser.

Single Diffuser
Double Diffuser från 2011

Men inför säsongen 2011 så förbjöd FIA double diffusern genom att förbjuda skapandet av hål på en 90cm stor yta i golvet.

Diffuser continuous surface
Det gulmarkerade området där hål är förbjudna.

Men som vanligt när det gäller regler och FIA så fanns det ett kryphål. Regeln sa att man var tvungen att ha en 90cm stor yta som var fri från hål eller andra saker. Men reglerna tillät även diffusern att vara 100cm bred, vilket betydde att man fick 5cm på varje sida av diffusern att arbeta med. Red Bull skapade därför detta avgasrör som ses på nästa bild.

Red Bulls avgasrörsutgångar på sidan av sidepoden.
Red Bulls avgasrör (vy bakifrån)

Genom att föra ut avgaserna på detta sätt kunde man skapa en kjol eller osynlig vägg på båda sidorna av diffusern vilket i sin tur betydde att man kunde köra bilen med mycket lutning, alltså höja upp bilens bakdel ganska mycket då kjolen eller den osynliga väggen höll mer luft inom diffuser området. Men då FIA tyckte att detta gick till överdrift så förbjöd man även detta. De nya reglerna säger att de 10 sista cm av avgasröret måste sluta inom ett visst område. Detta område måste ligga 50cm från bakaxeln och 25cm ovanför referensplattan. Området, sett från sidan, är 70cm långt och 35cm högt, vilket betyder att man som högst kan avsluta avgasröret 60cm ovanför referensplattan och i höjd med bakhjulet. Området sett ovanifrån måste vara minst 20cm från bilens mitt men inte längre än 50cm ifrån.
Röret måste, sett från sidan, vara vinklat uppåt minst 10grader men inte mer än 30grader från referensplattan. Ovanifrån så måste röret vara 10grader plus eller minus från bilens mitt.

F1 bilens avgasrörs utgångar 2012
Avgasrörens utgångar 2012 (bild från ovan och sidan)

Visst finns det små ytor att skapa downforce här också, men alla de lösningarna kan vi ta i ett annat inlägg. Har ni frågor så ställ dem i kommentarerna nedan!

Källa: Craig Scarborough @ http://scarbsf1.wordpress.com/

• Del 1 i vår genomgång av årets regelförändringar – platypus nosen

Regeländringar F1 säsongen 2012 – Nosen

Jag börjar med den mest uppseendeväckande regeländringen inför 2012 års säsong. Jag talar självklart om nosen och närmare bestämt höjden på nosen. Förra året ansåg FIA att vissa bilars nosparti hade blivit för höga för att vara helt säkra i en så kallad T-Bone krasch, alltså när en bil träffar den andra bilen från sidan och på så sätt kunde en bil med en för hög nos kunna träffa en förare rakt i huvudet. Från början var FIA intresserade av området runt omkring föraren, alltså att ändra hur säkerhetscellen och kraschstrukturen runt föraren ser ut, men teamen tyckte det skulle bli en för stor förändring och bli för svårt på det aerodynamiska området, så man bestämde sig helt enkelt för att införa en höjdgräns för nosen på bilarna. Kort och gott betyder det att området precis framför föraren och fram till partiet där nosen sätts fast får vara så högt som 62.5cm mätt från referensplattan, medans nosen som sätts på bara får vara 55cm hög mätt från referensplattan.

Det gula i bilden visar var man inte får ha någon form utav kaross eller del utav bilen. Och det samma gäller den gula boxen under nosen, där får teamen vara millimeter noggranna med sina små vingar och liknande dem använder för att rikta luftflödet. Det som vissa team också har gjort är att de har hittat ett kryphål i reglerna som bestämmer hur hög och bred monocoquen måste vara, men just höjden är kryphålet man utnyttjat. Regeln är att den måste vara minst 27.5cm hög och 30cm bred, men genom att skapa 2 horn och sen låta monocoquen falla från den höjden så uppfylls 27.5cm kravet på 2 ställen men inte över hela delen för att skapa fyrkanten i monocoquen som FIA vill ha. Så FIA bestämde att monocoquen inte får vara mindre än 22cm i höjd mellan de 2 horn som uppfyller 27.5cm kravet, vilket är en 15cm stor yta.

 

Ett team skiljer sig dock från mängden, Mclaren med sin nya MP4-27 fortsatte med sitt koncept från tidigare bilar med en relativt låg nosparti jämfört med de andra bilarna. De är hittills det enda stallet iår som inte använder sig utav en platypus-nosen, utan använder sig utav en nos som börjar böja sig framåt redan vid föraren. Och genom en manick döpt till snöplogen under nosen så verkar dem få ut samma resultat som de som använder platypus lösningen. På nästa bild kan ni se på den svarta streckade linjen hur en bil som använder sig utav maximal höjd enligt reglerna jämfört med Mclarens och ungefärliga måtten på Mclarens nossektion.

 

Källa: Craig Scarborough @ http://scarbsf1.wordpress.com/