Första dagen på Istanbul Park tillhörde Mercedes

Förmiddagens första tränings pass blev mer eller mindre bortspolad, bokstavligen talat. Det positiva med regnet var att stallen fick lite känsla för Pirellis regndäck, som stallen knappt kört med tidigare.
Annars var det ganska lugnt på banan, med bara enstaka förare som körde över 15 varv och de flesta under 10. Lewis Hamilton och Jenson Button som enligt BBC reporter klagade på att det var kallt i Turkiet under torsdagen körde bara ett respektive fyra varv, minst av alla.

Sebastian Vettels dag slutade i väggen efter bara fyra varv, och man hann inte få klar hans bil under eftermiddagen för FP2.  Kurva åtta, där Seb spann ut, var knepig för ganska många förare under dagen, det var en och annan som körde brett eller tappade greppet även under eftermiddagens torra körning.

Eftermiddagen tillhörde Mercedes dock. Nico Rosberg satte topp tiden tidigt och var med att sänka den under den andra 1.5 timmers långa sessionen. Han fick till slut ge sig för Jenson Button, som toppade dagens tabell med 0.065 sekunder före Rosberg.
Mercedes GP verkar verkligen fått ordning på sin bil nu, då även stallkamraten Michael Schumacher satte topp tider och slutade dagen på fjärde plats drygt 0.6 sek efter Button. Däremellan hade vi även förra loppets vinnare, Lewis Hamilton och den enda RBR bilen på banan hängde också med trion i andra gruppen.

Sedan var det andra förarnas dag idag, Massa, Petrov, Di Resta och Perez följde som nästa grupp. Fernando Alonso var just utanför topp tio, och verkade ha en del problem idag. Flera gånger snurrade bilen för spanjoren och när inte greppet försvann var det något annat som fick bilen att hicka.

Några andra som hade en dålig dag var Virgin, ja än en gång. Det var knappt man tog sig före det lilla stallet som kunde, HRT, och Timo Glock som skulle ha nya delar på bilen verkade inte ha stor nytta av dem. Timo Glock som börjat ledsna på hur stallet sköts och det faktum att stallet står still. Framför allt tappar man mark till Team Lotus som gör framsteg och börjar ta ikapp de s.k. etablerade stallen. De nya uppgraderingar till Virgin bilen är så pass omfattande att man kallat bilen en B-spec avMVR-02, men hittils har de inte gjort någon större nytta.

Och på tal om Lotus, så slutade Jarno Trulli dagen före Kamui Kobayashi och stallkamraten Heikki Kovalainen. Han var bara en halv sekund ifrån Rubens Barrichello och Pastor Maldonade framför. Heikki körde bara under eftermiddagen kan vi dock tillägga, Karun Chandhok hade bilen under förmiddagens regniga session. Ännu ett steg framåt av Team Lotus, och kanske kan vi få se dem slåss om en plats i Q2 under kvalet imorgon?!

Tiderna från FP2 – Turkiets GP

Pos No Förare Stall Tid Gap Varv
1 4 Jenson Button McLaren 1:26.456 26
2 8 Nico Rosberg Mercedes GP 1:26.521 0.065 29
3 3 Lewis Hamilton McLaren 1:27.033 0.577 31
4 7 Michael Schumacher Mercedes GP 1:27.063 0.607 21
5 2 Mark Webber Red Bull Racing 1:27.149 0.693 31
6 6 Felipe Massa Ferrari 1:27.340 0.884 37
7 10 Vitaly Petrov Renault GP 1:27.517 1.061 37
8 15 Paul di Resta Force India 1:27.725 1.269 37
9 17 Sergio Perez Sauber 1:27.844 1.388 32
10 14 Adrian Sutil Force India 1:28.052 1.596 37
11 5 Fernando Alonso Ferrari 1:28.069 1.613 27
12 18 Sebastien Buemi STR 1:28.153 1.697 36
13 9 Nick Heidfeld Renault GP 1:28.475 2.019 35
14 19 Jaime Alguersuari STR 1:28.765 2.309 32
15 12 Pastor Maldonado Williams 1:28.828 2.372 19
16 11 Rubens Barrichello Williams 1:28.946 2.490 20
17 21 Jarno Trulli Team Lotus 1:29.409 2.953 39
18 16 Kamui Kobayashi Sauber 1:29.637 3.181 27
19 20 Heikki Kovalainen Team Lotus 1:30.281 3.825 37
20 25 Jerome d’Ambrosio Virgin Racing 1:31.035 4.579 28
21 24 Timo Glock Virgin Racing 1:31.221 4.765 22
22 22 Narain Karthikeyan HRT 1:31.320 4.864 29
23 23 Vitantonio Liuzzi HRT 1:31.989 5.533 30
24 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing Ingen Tid 0