Red Bull har bekräftat den väntade totalomställningen av sin förarstruktur inför 2026 – där Yuki Tsunoda förlorar sin plats och går över i en reservroll för Red Bull-Racing Bulls.
Isack Hadjar kliver upp för att bli Max Verstappens stallkamrat, medan 2026 års rookie Arvid Lindblad ersätter honom hos Racing Bulls vid sidan av kvarvarande Liam Lawson.
Hondas rabattstrategi
Auto Motor und Sport erbjuder en förklaring till hur Tsunodas öde beseglades – och varför Honda inte längre kunde skydda honom.
”Ända till slutet hade Honda varit hans trumfkort”, skriver korrespondenten Joel Lischka. ”Red Bull hade inte haft motorer till TPC-bilarna, eftersom de senaste modellerna var utrustade med Honda-motorer.
”En affär var på gång där Honda skulle sälja sina motorer till Red Bull med rabatt om Tsunoda behöll en plats”, förklarar han.
Red Bull sade nej
Men Lischka säger att Red Bull till slut ”förkastade idén” om en Honda-rabatt.
”Ur ett tävlingsperspektiv är bytet ändå motiverat – utvecklingspotentialen hos mannen från Kanagawa är begränsad. Med Isak Hadjar hoppas Red Bull på en brantare inlärningskurva.”

Lämna ett svar