F1-fältet för 2020 klart! Williams signar Nicholas Latifi

Williams F1 har bekräftat Nicholas Latifi som raceförare för nästa säsong och därmed är hela F1-fältet för 2020 komplett!

Nicholas Latifi har den här säsongen varit reservförare hos Williams, där han kört flera tester och deltagit i sex stycken fria-träningar. 24-åringen har spenderat mycket tid tillsammans med teamet både på banan och på fabriken, och gett värdefull feedback till utvecklingen av Williams FW42 och FW43.

Han är för närvarande också tvåa i FIA F2-mästerskapet, som avgörs kommande helg i Abu Dhabi, med fyra vinster och sju pallplatser den här säsongen. Latifi har tidigare varit testförare för Renault F1 Team (2016-17) och för Sahara Force India F1 Team (2018).

Nicholas Latifi - Williams Racing

Jag är glad att kunna kliva upp som race förare för 2020. Jag har verkligen tyckt om att arbeta med teamet i år, genom att stötta dem med utvecklingen av bilen och hjälpa vart jag kunnt vid banan och på fabriken. Jag ser fram emot resan framåt med stallet och jag är glad över att göra min Formel Ett debut i Australiens Grand Prix 2020.

Nicholas Latifi

Det gläder mig att meddela att Nicholas kommer att ta steget till en raceförarroll, som partner till George 2020. Alla vi i Williams har varit oerhört imponerade av vad han har åstadkommit i år i FIA Formel 2, tillsammans med hans engagemang för teamet och arbetet som han har lagt bakom kulisserna. Nicholas har blivit en etablerad och väl respekterad medlem av Williams, och vi ser fram emot att han går in i denna nya roll, när vi ska kämpa oss tillbaka till mittfältet.

Claire Williams, biträdande stallchef

F1 Gridden 2020

Mercedes F1 TeamLewis HamiltonValtteri Bottas
Scuderia FerrariSebastian VettelCharles Leclerc
Red Bull RacingMax VerstappenAlexander Albon
McLaren F1 TeamCarlos SainzLando Norris
Renault F1 TeamDaniel RicciardoEsteban Ocon
Haas F1 TeamRomain GrosjeanKevin Magnussen
Alfa RomeoKimi RäikkönenAntonio Giovinazzi
AlphaTauri (Toro Rosso)Pierre GaslyDaniil Kvyat
Racing Point F1 TeamSergio PerezLance Stroll
Williams RacingGeorge Russell Nicholas Latifi