vettels_aston_car

Vettel bekräftad och klar för Aston Martin F1 Team 2021

Igårkväll tackade Sergio Perex för sig och meddelade att han lämnar Racing Point efter den här säsongen. Imorse blev det så klart att Sebastian Vettel flyttar över till det kommande Aston Martin F1 Team från säsongen 2021.

Knappas någon hemlighet längre att det här skulle hända, även om det blivit någorlunda tyst om det de senaste veckorna igen. Men det finns såklart en stor bit att lösa, nämligen Sergio Perez. Vad som händer med Perez återstår att se, han har spenderat många år i F1 och kan mycket väl komma att leta sig utanför sporten för nya utmaningar. Det finns inte jättemånga platser att tillgå i Formel 1 heller om det är det han skulle vilja fortsätta satsa på.

Vad ska vi säga om Vettel då, ja de flesta vet vad han kan gå för. Det har inte gått fruktansvärt bra för honom i Ferrari, där allt såklart inte ligger på honom utan även på hur stallet skötts och bilarna han fått köra. Men det har varit lite samma story i Ferrari under flera år med alla deras olika förare.

Det här kan nog vara precis vad Vettel behöver. Mindre press än det som kommer från att köra för ett stall som Ferrari. Jag menar såklart inte att det inte kommer att finnas press på honom i Aston Martin. Men jag skulle tro att det blir mer likt den press när han kom till F1, än den press som finns inom Ferrari. Med mindre press, en bättre bil så kanske får vi se Vettel hungrigare än han varit senaste året/n.

Otmar Szafnauer, VD & Stallchef

“Alla på Silverstone är enormt glada över den här nyheten. Sebastian är en beprövad mästare och har en vinnande mentalitet som matchar våra egna ambitioner för framtiden för Aston Martin F1 Team.

‍”På en lördag eller söndag eftermiddag är Sebastian en av de bästa i världen, och jag kan inte tänka mig en bättre förare för att hjälpa oss att ta oss in i den nya eran. Han kommer att spela en viktig roll för att ta stallet till nästa nivå.”

Sebastian Vettel

“Det gläder mig att äntligen dela denna spännande nyhet om min framtid. Jag är oerhört stolt över att kunna säga att jag kommer att bli Aston Martin-förare 2021.

‍”Det är ett nytt äventyr för mig med ett verkligt legendariskt bilföretag. Jag har varit imponerad av de resultat teamet har uppnått i år och jag tror att framtiden ser ännu ljusare ut. Lawrence Strolls energi och engagemang för sporten är inspirerande och jag tror att vi kan bygga något mycket speciellt tillsammans.

”Jag har fortfarande så mycket kärlek till Formel 1 och min enda motivation är att tävla längst fram på gridden. Att göra det med Aston Martin kommer att vara ett stort privilegium.”