F1 uppdaterar sin digitala strategi

Bernie Ecclestone har gått med på att ta Formel Ett in i den digitala åldern.
Tidigare i veckan uppmanade Ferrari bossen Stefano Domenicali att F1-bossen skulle anamma internet, då ”den unga generationen” inte vill ”se ett helt lopp på en och en halvtimme”.

En rapport av nyhetsbyrån Bloomberg sa att den officiella F1 websidan bara är den 39:e populärast bland rivaliserande sport, oroande bakom webbsidor som egyptisk fotboll och amerikansk wrestling. De skrev av VD:n Ecclestone har hittills stått emot att anamma internet för att skydda de enorma intäkterna från exklusiva TV-rättigheter.
Nu rapporterar Bloomberg däremot att F1’s media strategi kommer att få en modern ansiktslyftning så snart som juni i år. De säger att sporten kommer att få en ny websida och ”app” som ska erbjuda video alternativ som prenumerationstjänst, för att förbättra de nuvarande tre minuters videos med höjdpunkter.

”Vi planerar en ny app, det är ett hyfsat stort projekt”, bekräftade Ecclestone. ”Det är något vi jobbar på för att få till rätt.” Men 83-åringen varnade däremot att TV kommer att fortsätta vara huvudkanalen för F1 bevakning. Och han sa att fansen kommer att få betala för den nya ”appen”. ”Vi gör inte saker gratis”, sa britten Ecclestone.

Källa: GMM

%d